ale v praxi som to nevidel nikdy poriadne funkcne...
To je jeden z aspektů, kterej mě na tom právě zajímá. Jestli je to jenom taková manýra, pěna dní, popř. jednoduše hloupost, nebo jestli to ty firmy dělají, protože to opravdu funguje (pro nějakou firemní strategii, pro nějakou cílovku).
Dovedu si představit, že pro strategii "průtokáč" - tj. chci nabrat velké množství juniorů, chci mít nízké náklady, nic moc od nich nechci a jsem v pohodě s tím, že odejdou, jakmile jim skončí poslední záchvěvy puberty - by to fungovat mohlo. Jenže to by pak tyhle inzeráty musely dávat spíš korporáty s pásovou výrobou SW než menší firmy (což mám pocit, že tak není).
Ale i tak mám pocit, že by se dalo stejnýho výsledku dosáhnout míň cirkusovým a víc "trvale udržitelným" způsobem - třeba tak, že by junioři měli v práci dobrý kontakt se seniory, opravdu se něco naučili a zároveň měli dost velkou svobodu na to, aby mohli mít pocit respektu a důležitosti.
Jsou firmy ktere nedokazou/nechcou bojovat jen penezi
Já myslím, že existuje velká řada "benefitů" (nebo řekněme "příjemných vlastností firmy"), která může lákat minimálně stejně dobře jako peníze a některé z nich nejsou ani nijak zvlášť nákladné. Třeba:
- zajímavý produkt a technologie (jsem pyšnej na to, že v takové firmě dělám a baví mě to)
- pestrá práce (prevence vyhoření)
- kvalitní tým (ke kolegům mám přirozenej respekt, vím, že jsou to lidi na svém místě a rád se jich na něco zeptám)
- skutečná svoboda bez velkých keců (nikdo neřeší, jak a kdy pracuju, zajímá ho výsledek)
- osobní zodpovědnost a respekt nadřízených (do velké míry rozhoduju, jak se co udělá, nepotřebuju na všechno puvoár)
- citlivost k opravdovým potřebám zaměstnanců (to můžou být třeba ty školky, nebo pro mladší možnost někam odjet třeba na měsíc a pracovat remote)
- kompetentní nadřízení (nemám potřebu nadávat na manažery)
- "zero bullshit policy"
(nezavádí se agile, protože je cool, ale vezme se z něho pragmaticky to, co je nezpochybnitelně přínos a každý to vidí)
atd. atd. těch věcí je habaděj. Akorát nejsou tak laciný jako zajet do obchodu a dovést fotbálek. Chce to víc nasazení, víc použít hlavu a něco z toho i trochu nějaké osobnostní nastavení šéfů. Ale výsledek je imho daleko hlubší a trvalejší než cirkusové blbosti.
Možná jsem idealista, ale myslím, že i na produktu ten rozdíl pak musí být znát...