Fórum Root.cz

Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Mirek Prýmek 07. 09. 2019, 21:20:50

Název: (Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 07. 09. 2019, 21:20:50
Čau,

uznávám, že tenhle dotaz je podle nově nastavených pravidel fóra asi docela na hraně, ale fakt to nemá být nahrávka na trolling a myslím to úplně vážně.

Cca tak posledních 5-7 let sleduju trend "uvolněné", "freecoolínské" apod. komunikace firem, hlavně směrem k potenciálním zaměstnancům. Typicky musí mít pracovní inzerát titulek typu "Hledáme C++ ninju, který přesekne každý problém!", v sekci "o nás" je něco jako "jsme v pohodě, máme se rádi a o víkendech jezdíme společně bajkovat na Čumulangmu" a v seznamu benefitů "neformální prostředí s čajovnou, meditačními sprchovými kouty a boxovacím pytlem".

Zajímalo by mě, jestli:

1) to funguje na vás osobně (někdy jsem si podle něčeho takového firmu vybral, popř. mě aspoň tímhle zaujala)

2) máte pocit, že to na někoho může fungovat (mě osobně to neoslovuje, ale znám nebo si dovedu představit lidi, na které by to mohlo fungovat)

Možná je to tím, že jsem morous nebo že už mně není dvacet ani pětadvacet, ale přiznám se, že mě většina téhle komunikace spíš odrazuje. Nepřijde mi to věrohodný. Říkám si, že když ta firma a lidi v ní fakt jsou v pohodě, tak to poznám hned na pohovoru nebo přinejhorším během zkušebky a nikdo nebude mít potřebu mi to říkat.

A co je ještě horší, trochu mi to přijde, že se nám to IT posunuje do jakési divné cirkusové kultury. Jasně, v IT vždycky platilo, že když je člověk dobrej, tak se mu toleruje cokoli, to je ok, ale poslední dobou mám pocit, jakoby ta první polovina věty úplně zmizela a zůstala jenom ta druhá...

Konkrétní příklad, který mi teď přelétl přes nos a k tomuhle dotazu mě motivoval:
https://www.youtube.com/watch?v=tkLppZqxK-E
Funguje to na vás? Řeknete si po shlédnutí tohodle videa "Jo, to je fajn firma, tam chci pracovat!"? (S tou firmou samozřejmě nemám vůbec nic společnýho, nechci jí dělat reklamu ani se po ní vozit, jde o konkrétní příklad, o kterém se dá diskutovat).

P.S. Pro jistotu vás ještě jednou ujistím: fakt nechci trollovat, ani k trollování vybízet. Fakt mě zajímá, co si o takové komunikaci firem myslíte a jestli máte taky jako já pocit, že je čím dál častější. Myslím, že se o tom dá věcně diskutovat, proto ten dotaz kladu. Předem dík za věcnost.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ink 07. 09. 2019, 21:45:39
Ano, jsem osloven upřímnou zpovědí špatných herců této komédie. Mým snem je za pár korun měsíčně trávit celé dny a noci ve firmě, kde mají fotbálek, boxovací pytel, mezi nohama běhají psi a na každém patře je lednice se zlevněnými bagetami a energy drinky.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Idris 07. 09. 2019, 23:00:25
Je to dětinské, ale na mladou generaci to nejspíše funguje. Ono obecně (nejen) IT klouže k showmanship.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: to_je_jedno 07. 09. 2019, 23:25:44
Jo, myslim, ze na ty mlady to casto funguje. Kdyz vidim jaka pubertalni particka se ted z nove prichozich v rachote tvori... A chapu, ze nas stary fotry (casto debatujici o politice coz rekneme si uprimne je žumpa) vidi jako morousy.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: LarryLin 08. 09. 2019, 00:03:20
Video je umělé a strojené, ale funguje, tak jako každá jiná reklama. Pokud se někdo pere o zaměstnance, kteří na trhu nejsou, tak je v dnešní době skoro povinností takové video nebo web mít. Čím víc "benefitů" tam nacpete tím líp. Jediné co mě zaráží, že o čaji a kafi píše každý, ale aby tam napsali jestli mají v létě klimu, tak to ne. Video ve mně pouze vyvolává otázku, jestli stejné umělosti nedosahují i firemní povinné akce, to by pak bylo utrpení.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: neregistrovany 08. 09. 2019, 00:45:35
Pro jistotu vás ještě jednou ujistím: fakt nechci trollovat, ani k trollování vybízet. Fakt mě zajímá, co si o takové komunikaci firem myslíte

Myslim ze temer nikdo tady na rootu neni cilovka tohoto zpusobu komunikace a tudiz co si o tom myslime je docela irelevantni.....
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: gill 08. 09. 2019, 00:54:33
to je marketing, to neřeš. Podle mě ani nikdo nezjišťoval, jestli takové inzeráty fungují. Lidi od reklam jiné než frikulínské prostředí neznají, podle toho reklamy (na cokoliv) vypadají.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 09. 2019, 01:07:34
Myslim ze temer nikdo tady na rootu neni cilovka tohoto zpusobu komunikace a tudiz co si o tom myslime je docela irelevantni.....
No i kdyby tady cílovka nebyla, tak se tady semtam mihne pár lidí, kteří mají s nabíráním nějaké zkušenosti, takže by třeba mohli říct jestli/proč něco takovýho dělají nebo nedělají.

A s tou cílovkou právě taky nemám moc jasno. Jestli si mám představit někoho, na koho by to mohlo fungovat, tak lidi na škole nebo čerství absolventi. Myslím, že čím dýl je člověk v práci, tím míň ho zajímá, jestli má v práci k dispozici míč proti trudomyslnosti, a víc by uvítal přízemnější věci jako peníze, flexibilní pracovní dobu nebo dobrou organizaci práce...

No a studenti i čerství absolventi tady bývaj.

to je marketing, to neřeš. Podle mě ani nikdo nezjišťoval, jestli takové inzeráty fungují. Lidi od reklam jiné než frikulínské prostředí neznají, podle toho reklamy (na cokoliv) vypadají.
Ty přiblblý inzeráty přece nepíšou nějací hipsteři z reklamky. Spíš mám dojem (možná mylnej), že střední management dospěl k názoru, že IT firma musí být cool. Dost pochybuju o tom, že to někdo nějak víc ověřoval. Spíš kdybych si měl tipnout nějakou hypotézu, napadá mě asi:
1. asi tak s patnáctiletým zpožděním chtějí být všichni jako Google (Apple, RedHat, Seznam, ...)
2. obecně se ví, že nadcházející generace se s prací tolik neidentifikují a spíš chtějí třeba cestovat, "užívat si" atd. atd., tak jim firmy chtějí dopřát takové fejkové "užívání si" (?) Imho obecně myšlenka asi docela správná, ale prostředky totálně mimózní...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: alex6bbc 08. 09. 2019, 07:49:53
otazka je jestli to je jen obrazek doby a takove firmy jsou porad jeste normalni, nebo jestli takovy inzerat znamena
uz taky intelektualni rozklad ve firme. to nevim.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: robin martinez 08. 09. 2019, 08:08:48
Nesnáším to. Firma s takovým inzerátem u mě hned klesá o několik tříd. Taky nenávidím, když mi na linked-in choděj kvalitní zprávy typu "Ahoj Robine, myslím si, že jsi ten, koho hledáme. Jdeš do toho?" tak akorát vždycky odpovím "Dobrý den, my se známe?"

Je to jednoduchý, chtěl mladý lidi, co si budou podle inzerátu myslet, že to tam je strašně mega-cool. V jedný takový firmě jsem byl a když jsem nenápadně naznačoval, že chci zvýšit plat, tak mi řekli "Ale vždyť tu máš ty benefity, můžeš tady hrát playstation, nebo si v kuchyňce vzít ovoce zadara."

Pryč s tímhle, fuj...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: JohnyCash 08. 09. 2019, 09:09:16
Jsem alergicky na:

1. cajovna (pripadne caje z cele Asie)
2. meditace.
3. politicky korektni sr*cky typu: rovne prilezitosti...
(rovne prilezitosti, a ve finale to clovek stejně musi udělat sam)
4. a la Ferda Mravenec (firma hledá vyvojare, admina, sitare, sekuritaka, sekretarku, hr manazera + skolitele)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: listoper 08. 09. 2019, 09:25:14
Myslim, ze to funguje, ale mozna jinak nez to vypada. Odfiltruje to "protrele" lidi, kteri vedi, ze je to BS a HR s nimi nemusi ztracet cas. Je to pro masovy nabor lidi co si hned tak nereknou o velky prachy.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 08. 09. 2019, 09:50:38
Ninjové atp. se dají snadno oignorovat a s hirujícím managerem se dá většinou dobrat podstaty. A pokud ne, tak je to jejich problém.

U stanování je potřeba se ujistit, jak moc nepovinné to je.

A z různých "cool" benefitů po některých vysloveně pasu - konkrétně nedám dopustit na dobré kafe a schopné baristky. (Jinak je samozřejmě potřeba se ujistit o tom, že třebas ty fotbálky a jiné nesmysly jsou dost daleko od místa, kde se skutečně pracuje.)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Linquerin 08. 09. 2019, 09:58:35
Podla mna je to tym, ze mlady ludia to skratka chcu... ale v praxi som to nevidel nikdy poriadne funkcne... stolny futbal nikto nechodil hrat, a ked bola aplikacia na prihlasovanie tak tam bolo 0 az 1 osob takze prakticky to nikto nehral... ovocie je fajn, az do chvile ked manazmentu niekto vyzerie vsetky mandarinky, to je potom ohen na streche... v praxi ludia co prisli skor si vyzobali svoje oblubene ovocie a zbytok sa vyhadzoval hnily... firemne akcie, otuzovanie kolektivu a pod., vacsinou tam ostal manazment kde si riesili svoje intrigy a zbytok to odignoroval... Ale nerozporujem, ze to niekde moze fungovat - akurat ja som to nezazil. Poznal som aj opacny extrem - programovanie v obleku s kravatou, clovek musel byt upraveny, ziadne osobne veci na stole okrem mobilu - ani obrazok rodinnych prislusnikov nic. Nadriadenym, podriadenym aj kolegom sa povinne vykalo... Tazko povedat co je horsie, viem, ze casom ta spolocnost dosla prave k tomu "frikulinskemu" sposobu, pretoze povodny zamestnanci odisli za lepsim a novy v takom prostredi nevydrzali...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mezok 08. 09. 2019, 10:11:01
Jsem 40+ a takové firemní prostředí mě děsí. Podle mě jsou cílovka mladí, bezdětní a firemní rodina by měla ideálně (z pohledu firmy) nahradit tu klasickou. Trochu mi to začíná připomínat budování socialismu v padesátých letech - mladí tomu taky věřili a šťastně budovali...

Jakýkoliv odpor je brán jako stranění se kolektivu. Ve finále jsem si rozuměl pouze s kolegou, který měl, stejně jako já, skutečnou rodinu a děti. Samozřejmě jsme byli totálně out, upřednostnit vlastní rodinu před tou firemní je hřích. Kávovar a ovoce jsme měli u zadeke...radši koupim domů bednu, naž abych stál s kiwi upatlanej a nuceně konverzoval s nějakou pipkou jen proto, že je to cool.

V pokrokovějších firmách na to jdou ale chytře a zavádí firemní školky. Tím se ale připravují na další level - kóje na spaní, kdy zaměstnanec neopustí firmu a bude tam kromě zábavy i chrápat :) Všechno už se pak bude odehrávat ve firmě, pod dohledem. Nebude rozdíl mezi pracovní a jinou dobou atd...

Připomnělo mi to smutnou historku kamarádky, která pracuje v jednom neIT německém korporátu. Jednou odpoledne si s kolegyní domluvily, že půjdou na kafe a pak do kina na nějaký film, který obě chtěly vidět. Rozhovor ale zaslechl jejich šéf a důrazně jim doporučil, aby s sebou vzaly i jejich třetí kolegyni, že by jí to přišlo líto.... Můžeme si o tom myslet svoje, můžeme řešit, kam ještě může šéf nebo firma podle zákonů nebo nějakých firemních zvyklostí zajít, ale trend je, myslim, celkem jasnej :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: to_je_jedno 08. 09. 2019, 10:15:58
ty fotbálky a jiné nesmysly jsou dost daleko od místa, kde se skutečně pracuje.)
konkretne tyhle hlucne atrakce jsou u nas povolene az po "bezne" pracovni dobe.
A duvod predpokladam, ze je ten tvuj - hluk.

Jinak tady byly zminene penize a ano, kdyz o tom premyslim asi to tak bude... Jsou firmy ktere nedokazou/nechcou bojovat jen penezi ve smyslu pretahovani senioru odjinud. Pokud potrebujes nejaky mix toho tymu tak tohle muze byt dobry zpusob jak nabirat na mnozstvi. Ty seniory/architekty atd si uz pak zkusis vyzobat individualne.

Nastesti delam ve firme kde skutecne nepovinny outdoor ma fakt vysokou ucast protoze se lidi z ruznych pobocek vidi skutecne radi.

BTW kafe v IT nepovazuju za benefit nybrz standardni nutnost stejne jako moznost HO (nemluvim o permanentnim, to bych sel na volnou nohu).
Jo a jak tu nekdo psal "dobra organizace prace" tak presne tohle by mohl byt na seniora ten spravny benefit - ukazat mu, ze mame skutecne fungujici agile (jakoze opravdu fungujici a ne jen podle knizek pridane veci).
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: ondrama 08. 09. 2019, 10:17:33
Ninjové atp. se dají snadno oignorovat a s hirujícím managerem se dá většinou dobrat podstaty. A pokud ne, tak je to jejich problém.

U stanování je potřeba se ujistit, jak moc nepovinné to je.

A z různých "cool" benefitů po některých vysloveně pasu - konkrétně nedám dopustit na dobré kafe a schopné baristky. (Jinak je samozřejmě potřeba se ujistit o tom, že třebas ty fotbálky a jiné nesmysly jsou dost daleko od místa, kde se skutečně pracuje.)

Schopne baristky? Co si pod tim mam predstavit? Co ja mam zkusenosti, tak jednou za den prijde pani a vycisti/doplni automat na kafe :-)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: to_je_jedno 08. 09. 2019, 10:18:10
Jsem 40+ a takové firemní prostředí mě děsí. ....
Ve finále jsem si rozuměl pouze s kolegou, který měl, stejně jako já, skutečnou rodinu a děti. ....
Nastesti zkusebni doba chrani zamestnance uplne stejne jako zamestnavatele a za 3 mesice clovek pozna jestli je ve firme aspon skupinka podobne naladenych lidi.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: neregistrovany 08. 09. 2019, 10:21:49
A s tou cílovkou právě taky nemám moc jasno. Jestli si mám představit někoho, na koho by to mohlo fungovat, tak lidi na škole nebo čerství absolventi.

Receno s Františkem Koukolíkem "Člověk je veskrze emocionální bytost která se jen čas od času zamyslí". Jsem presvedcen ze praci si vybirame prevazne iracionalne a rozhodnuti pak si dodatecne racionalizujeme....

Firmy proste pri soucasnem neskutecnem nedostatku (temer jakychkoliv) lidi uz zkousejí vsechno mozne i nemozne. I kdyby jim tahle reklama pritahla jedno prumerne schopneho a spolehliveho jedince, tak se zaplatila.

Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 08. 09. 2019, 10:31:10
Ninjové atp. se dají snadno oignorovat a s hirujícím managerem se dá většinou dobrat podstaty. A pokud ne, tak je to jejich problém.

U stanování je potřeba se ujistit, jak moc nepovinné to je.

A z různých "cool" benefitů po některých vysloveně pasu - konkrétně nedám dopustit na dobré kafe a schopné baristky. (Jinak je samozřejmě potřeba se ujistit o tom, že třebas ty fotbálky a jiné nesmysly jsou dost daleko od místa, kde se skutečně pracuje.)

Schopne baristky? Co si pod tim mam predstavit? Co ja mam zkusenosti, tak jednou za den prijde pani a vycisti/doplni automat na kafe :-)

V kantýně je espresso bar (zdarma) a baristka jsou vytrénované Doubleshotem. Občas tam i vidíš někdo ze starých doubleshotích mazáků, jak přijde a pomáhá jim ladit stroje.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Cikáda 08. 09. 2019, 10:36:04
Tak dle dosavadní diskuze bych asi měl být cílovka.  ;D

Je to hnus. Přijde mi, že to přišlo z "webové" sféry, kde se na to "cool" imho dost hraje (kdesi na nějaké konferenci týpek propagoval TypeScript oproti JavaScriptu s tím, že "TS je cool" ::) ).

Mně se to nelíbí a vždy to budí minimálně... nedůvěru. Navíc často zapráskají inzerát takovýma kravinama, že se člověk pak ani nedozví, co by se po něm vůbec chtělo, respektive koho a na co vlastně hledají (teda pokud fakt nechtějí sekat ty provazy...).
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mezok 08. 09. 2019, 10:45:27
Nastesti zkusebni doba chrani zamestnance uplne stejne jako zamestnavatele a za 3 mesice clovek pozna jestli je ve firme aspon skupinka podobne naladenych lidi.

Tohle se odehrálo ve firmě, ve které jsme s kolegou pracovali řadu let. Po změně managementu se nám firma začla "měnit pod rukama", začla lákat mladé na frikulínské inzeráty a bylo vymalováno. Samozřejmě výsledek byl, že jsme všichni odešli. Mladí a perspektivní byli vlastně rádi, že se zbavili starců a morousů... naštěstí jsou ještě firmy, kde vědí, že mít v týmu i "dědky", je mnohdy k nezaplacení :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: JurajP 08. 09. 2019, 12:58:37
Milujem, ked mi na fb napise HR "Ahoj Juraj, ako sa mas?". Co sme si niekedy potykali? Inak taketo coool-friendly chovanie zazije clovek aj na online podpore O2 (sk), tiez clovek zada otazku a hned cloveku tykaju.
Tiez sa niekedy nevyznam v inzeratoch, co vlastne odo mna cakaju, hlavne, ze je tam vymenovanych 10 technologii. Neviem co si vtedy mysliet, ci hladaju devku pre vsetko. Mozno vam nieco hovori techloop.io ale to su riadne otravni ludia. Nejaka firma vam posle ponuki na techloop a potom zamestnanci techloopu otravuju cloveka, ze firma XY caka na odpoved. Volaju cloveku na telefon, pisu maily a uz aj smsky zacali. Cloveku len lezu na nervy
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 09. 2019, 13:28:20
ale v praxi som to nevidel nikdy poriadne funkcne...
To je jeden z aspektů, kterej mě na tom právě zajímá. Jestli je to jenom taková manýra, pěna dní, popř. jednoduše hloupost, nebo jestli to ty firmy dělají, protože to opravdu funguje (pro nějakou firemní strategii, pro nějakou cílovku).

Dovedu si představit, že pro strategii "průtokáč" - tj. chci nabrat velké množství juniorů, chci mít nízké náklady, nic moc od nich nechci a jsem v pohodě s tím, že odejdou, jakmile jim skončí poslední záchvěvy puberty - by to fungovat mohlo. Jenže to by pak tyhle inzeráty musely dávat spíš korporáty s pásovou výrobou SW než menší firmy (což mám pocit, že tak není).

Ale i tak mám pocit, že by se dalo stejnýho výsledku dosáhnout míň cirkusovým a víc "trvale udržitelným" způsobem - třeba tak, že by junioři měli v práci dobrý kontakt se seniory, opravdu se něco naučili a zároveň měli dost velkou svobodu na to, aby mohli mít pocit respektu a důležitosti.

Jsou firmy ktere nedokazou/nechcou bojovat jen penezi
Já myslím, že existuje velká řada "benefitů" (nebo řekněme "příjemných vlastností firmy"), která může lákat minimálně stejně dobře jako peníze a některé z nich nejsou ani nijak zvlášť nákladné. Třeba:

- zajímavý produkt a technologie (jsem pyšnej na to, že v takové firmě dělám a baví mě to)
- pestrá práce (prevence vyhoření)
- kvalitní tým (ke kolegům mám přirozenej respekt, vím, že jsou to lidi na svém místě a rád se jich na něco zeptám)
- skutečná svoboda bez velkých keců (nikdo neřeší, jak a kdy pracuju, zajímá ho výsledek)
- osobní zodpovědnost a respekt nadřízených (do velké míry rozhoduju, jak se co udělá, nepotřebuju na všechno puvoár)
- citlivost k opravdovým potřebám zaměstnanců (to můžou být třeba ty školky, nebo pro mladší možnost někam odjet třeba na měsíc a pracovat remote)
- kompetentní nadřízení (nemám potřebu nadávat na manažery)
- "zero bullshit policy" :) (nezavádí se agile, protože je cool, ale vezme se z něho pragmaticky to, co je nezpochybnitelně přínos a každý to vidí)

atd. atd. těch věcí je habaděj. Akorát nejsou tak laciný jako zajet do obchodu a dovést fotbálek. Chce to víc nasazení, víc použít hlavu a něco z toho i trochu nějaké osobnostní nastavení šéfů. Ale výsledek je imho daleko hlubší a trvalejší než cirkusové blbosti.

Možná jsem idealista, ale myslím, že i na produktu ten rozdíl pak musí být znát...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jiří Havel 08. 09. 2019, 14:27:46
Osobně se mi z toho ježí chlupy na hřbetě. Ale možná to bude tím, jak jsou šedivé. :)

Mám pocit, že pracovní inzeráty se prostě řídí módními trendy. "Mladý dynamický kolektiv" už prostě nezní ani mladě ani dynamicky. :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jiří Havel 08. 09. 2019, 14:42:38
V kantýně je espresso bar (zdarma) a baristka jsou vytrénované Doubleshotem. Občas tam i vidíš někdo ze starých doubleshotích mazáků, jak přijde a pomáhá jim ladit stroje.
Tak bez baristek bych se fakt obešel. Kafe si zvládnu uvařit sám a navíc je to fajn činnost na pročištění hlavy.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 08. 09. 2019, 16:28:45
V kantýně je espresso bar (zdarma) a baristka jsou vytrénované Doubleshotem. Občas tam i vidíš někdo ze starých doubleshotích mazáků, jak přijde a pomáhá jim ladit stroje.
Tak bez baristek bych se fakt obešel. Kafe si zvládnu uvařit sám a navíc je to fajn činnost na pročištění hlavy.

Myslím, že firem, kde to bude někdo bránit, aby sis v kuchyňce uvařil kafe sám, těch moc nebude.

Pokud chceš slušné espresso, tak to už začíná být problém.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ink 08. 09. 2019, 18:40:19
Myslím, že firem, kde to bude někdo bránit, aby sis v kuchyňce uvařil kafe sám, těch moc nebude.

Pokud chceš slušné espresso, tak to už začíná být problém.

+1

Dobrá káva vyžaduje především dobrý kávovar. Nic proti baristkám, ale...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Michael Kalouš 09. 09. 2019, 11:19:48
Setkal jsem se s tím. Na první pohled by mne to odradilo (případně jsem měl co dělat, abych se nesesypal smíchy), ale firma fungovala vlastně racionálně a normálně.

Bylo to jenom tím, že většina lidí byla o půl generace (10) let mladší něž já a to je zatraceně znát na způsobu vyjadřování a jednání. Víc než by si člověk byl ochoten připustit. S podobným zjištěním přišli i jiní mí vrstevníci (a vrstevnice) po třicítce. Je to prostě přirozený generační rozdíl. A když někdo chce mladší zaměstnance, tak na ně cílí jejich jazykem, na tom nic není.

Důležité je, co se skrývá pod povrchem. Takže je třeba zjistit jak to v takové na první pohled "frikulínské" firmě doopravdy chodí.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: tomas88 09. 09. 2019, 13:46:33
Mě to příjde dobré, že se firmy snaží odlišovat. Ať jejich prezentace je jakakoliv. Je mi úplně jedno, jestli titulek inzerátu zní "hledáme C++ nijnu" nebo "hledáme senior C++ vývojaře". Má to u mě asi stejnou váhu pro moje rozhodování, jako když čtu CV jiných lidí -> malou. Někdy je to spíš vtipné, jindy spíše smutné. Shrnuto, podtrženo, cílovka asi nejsem (dle dosavadní diskuze), ale příjde mi to fajn.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Makovec 09. 09. 2019, 18:38:45
Nadávno jsem si hledal nové místo a samozřejmě jsem se tímhle způsobem komunikace setkal a trochu mi to odrazovalo. Výhodou zkušenosti je také že člověk rozumí že tyhle inzeráty není třeba brát doslova a nakonec záleží i na něm jaké si to udělá. Pro první odrazení taky záleží na míře a hlavně nucené chtěnosti toho rozjuchání… nakonec jsem našel místo když jsem napsal na inzerát který byl tak trochu na hraně i když pořád před ní… zaujal mi hodně produkt na kterém bych měl pracovat. Napsal jsem a poslal odkaz na LinkedIn… zavolali jsme si, sešli se a za týden jsme podepsali smlouvu - a skutečné benefity, které v tom inzerátu byly zmíněny sotva okrajově pokud vůbec, jsou nakonec přesně ty co píše Mirek dole. A peníze taky nejsou špatný.

Takže se tu shodu více diskutujícími, je dobrý to do určitý míry odfiltrovat a podívat se co je za tím. A znát svoje vlastní priority. 

Často nejde o osobnostní nastavení šéfů, ale zoufalé hledání lidí.


Jsou firmy ktere nedokazou/nechcou bojovat jen penezi
Já myslím, že existuje velká řada "benefitů" (nebo řekněme "příjemných vlastností firmy"), která může lákat minimálně stejně dobře jako peníze a některé z nich nejsou ani nijak zvlášť nákladné. Třeba:

- zajímavý produkt a technologie (jsem pyšnej na to, že v takové firmě dělám a baví mě to)
- pestrá práce (prevence vyhoření)
- kvalitní tým (ke kolegům mám přirozenej respekt, vím, že jsou to lidi na svém místě a rád se jich na něco zeptám)
- skutečná svoboda bez velkých keců (nikdo neřeší, jak a kdy pracuju, zajímá ho výsledek)
- osobní zodpovědnost a respekt nadřízených (do velké míry rozhoduju, jak se co udělá, nepotřebuju na všechno puvoár)
- citlivost k opravdovým potřebám zaměstnanců (to můžou být třeba ty školky, nebo pro mladší možnost někam odjet třeba na měsíc a pracovat remote)
- kompetentní nadřízení (nemám potřebu nadávat na manažery)
- "zero bullshit policy" :) (nezavádí se agile, protože je cool, ale vezme se z něho pragmaticky to, co je nezpochybnitelně přínos a každý to vidí)

atd. atd. těch věcí je habaděj. Akorát nejsou tak laciný jako zajet do obchodu a dovést fotbálek. Chce to víc nasazení, víc použít hlavu a něco z toho i trochu nějaké osobnostní nastavení šéfů. Ale výsledek je imho daleko hlubší a trvalejší než cirkusové blbosti.

Možná jsem idealista, ale myslím, že i na produktu ten rozdíl pak musí být znát...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Vrozkrokkop Kopalsson 11. 09. 2019, 08:54:30
Já bych to až tak neodsuzoval. IMHO inzerát má hlavně zaujmout případného zájemce. Třeba když nějaká firma nabídne jízdu na velbloudovi o polední pauze, třeba to vzbudí zvědavost potenciálního zájemce aby se tam aspoň šel podívat a zjistil, že sice žádného velblouda nemají, ale o tu pracovní pozici se začne ucházet.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 11. 09. 2019, 10:54:26
Já bych to až tak neodsuzoval. IMHO inzerát má hlavně zaujmout případného zájemce. Třeba když nějaká firma nabídne jízdu na velbloudovi
A proč by IT firma měla nabízet velblouda? Šel by sis založit účet do banky, která láká na to, že jejich úředníci nosí klaunské nosy? IT firma má dělat IT, má ho dělat dobře a platit zaměstnance tak, aby si o volném čase mohli dělat co chtěli, třeba v cirkuse jezdit na velbloudovi.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jiří Havel 11. 09. 2019, 11:05:45
Já bych to až tak neodsuzoval. IMHO inzerát má hlavně zaujmout případného zájemce. Třeba když nějaká firma nabídne jízdu na velbloudovi o polední pauze, třeba to vzbudí zvědavost potenciálního zájemce aby se tam aspoň šel podívat a zjistil, že sice žádného velblouda nemají, ale o tu pracovní pozici se začne ucházet.
Inzerát má nejen zaujmout, ale má taky dát zájemci dost informací na rozhodnutí.

Ok, dojdu do firmy a zjistím že místo velblouda tam mají akorát osla, co to sepsal. Fakt se budu ucházet o pozici, která vypadá ve výsledku výrazně jinak než sliboval inzerát? Co jim můžu věřit, když takhle kecají? Budu akorát nasraný na tu bandu kokotů, co mrhá mým časem.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: KorporatniLopata 11. 09. 2019, 16:47:34
No, řekl bych, že si autor dotazu odpověděl sám. V určitém věku prostě člověk přešel z pracovního místa do společenského koutku zahrát fotbálek, případně vypít cokoliv mezi jedním panákem a celou flaškou a pokud se dostal vůbec domů, tak tam jen přespal. Viděl jsem to, zažil jsem to. No a pak je druhá fáze života, kdy člověk odpichne osmičku a jede domů pokecat s dětma a manželkou. To žiju teď. No a pak je fáze kdy je rozvedenej a zase domů chodí jen přespat.
Kdysi byl někde rozhovor s nějakou super úspěšnou manažerkou IT firmy, která řekla, že by nezaměstnala nikoho, kdo nechodí s týmem na párty. Prostě můžeš být vegan, ale lejt musíš.
Takže asi záleží na cílovce. Jsem teď ve fázi dvě - zajímá mne co dělají, kolik za to platí a jestli tam nejedu hodinu a půl.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 12. 09. 2019, 13:09:30
Kdysi byl někde rozhovor s nějakou super úspěšnou manažerkou IT firmy, která řekla, že by nezaměstnala nikoho, kdo nechodí s týmem na párty. Prostě můžeš být vegan, ale lejt musíš.

Ještě, že je všude tolik kvalifikovaných lidí, co se o ta místa jen rvou. Jinak bych nechtěl být na jejím místě :-D
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Idris 12. 09. 2019, 13:19:54
Kdysi byl někde rozhovor s nějakou super úspěšnou manažerkou IT firmy, která řekla, že by nezaměstnala nikoho, kdo nechodí s týmem na párty
Ta musí mít v týmu dobrou sebranku.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jvic V. 12. 09. 2019, 13:22:32
Hmm, tak asi jsme atypická firma. U nás se fotbálek normálně hraje v pracovní době. Umístěn je tak, aby co nejméně rušil. Chodí ho hrát jak mlaďoši, tak otcové od rodin. Navíc pauza ve formě fotbálku je fajn v tom smyslu, že když se člověk zasekne, tak přepne mozek na něco úplně jiného. Vypne na pár minut a pak dost často přijde na něco nového co předtím neviděl.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: hurvajs spejbl 12. 09. 2019, 14:12:09
Na mě osobně taková reklama i inzeráty, jaké uvádí tazatel mají spíše negativní reakci. Upřímně, pokud vídím v inzerátu něco podobného, takho ani nedočtu a přeskakuji. Jsou to většinou jen plky a realita je pak jiná. Poslední dobou mi začíná vadit i tykání při oslovení na LinkedInu.

Pro mě jako kontraktora jsou benefity k ničemu. Nikdy jsem je ani nechtěl, ani nevyužíval. Jak říká kolega, stravenky mi hypotéku nezaplatí - a něco na to 'm opravdu je :-D. Benefit typu pravidelné chlastačky, párty, laser game, společenské akce, to jsou jen odsávačky soukromého času - mám vlastní rodinu, proč bych tedy měl trávit čas s lidmi s práce, kde se stejně bude řešit práce. To nechápu. Za dobu své praxe se mi ještě nestalo, že bych ocenil nějaké firemní benefity. Pro mě je benefit například home office, možnost pracovat na svém HW a vysoký MD rate. Kafe / pítí / jídlo si klidně koupím (nehledě na to, že o kávovar se musí dost pečovat a kafe, resp. kvalita je diskutabilní - různí lidé, různé chutě). Pokud budu chtít na hory, pojedu se ženou, tak kam chci, ne?

Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: hurvajs spejbl 12. 09. 2019, 14:21:40
V kantýně je espresso bar (zdarma) a baristka jsou vytrénované Doubleshotem. Občas tam i vidíš někdo ze starých doubleshotích mazáků, jak přijde a pomáhá jim ladit stroje.

Kávu mám opravdu rád, piju od 16-ti let, ale jakékoliv espresso, prostě považuji za největší prasárnu. Hned pak zatím kafe s mlékem a cukrem. Chápu, každý jsme jiný, někdo rád ristreto, někdo lungo.

Ale aby mi nějaká slyčná děva dělala espresso a ještě z kávy o které nic nevím, nevím jestli mi bude vůbec chutnat, jestli ho udělá dobře, resp. neudělá, páč to nebude moka, tak to fakt nepovažuji za benefit...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 12. 09. 2019, 14:27:10
Kávu mám opravdu rád, piju od 16-ti let, ale jakékoliv espresso, prostě považuji za největší prasárnu. Hned pak zatím kafe s mlékem a cukrem. Chápu, každý jsme jiný, někdo rád ristreto, někdo lungo.

Jo, to se hned pozná machr ;)

Ale aby mi nějaká slyčná děva dělala espresso a ještě z kávy o které nic nevím, nevím jestli mi bude vůbec chutnat, jestli ho udělá dobře, resp. neudělá, páč to nebude moka, tak to fakt nepovažuji za benefit...
Když jsem psal schopné, tak k tomu tak nějak automaticky patří to, že ona o tom kafi něco ví. (Plus to tam visí na blackboardu vedle mašiny, pokud umíš číst.)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: McFly 12. 09. 2019, 15:18:24
U nás se fotbálek normálně hraje v pracovní době. Umístěn je tak, aby co nejméně rušil.

Já fotbálek neumím ani jej nehraju, ale kdyby tam byl automat třeba s Mortal Kombatem 1, to bych ocenil! :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jan Forman 12. 09. 2019, 15:41:41
Tak tedy píšu si, nabízet retro automatové hry na pracovišti. Co máte dalšího? Skluzavky, boxovací pytle, posilovna, motokáry, bordel, velbloud. Co slon? Alespoň plyšovej?
Doufám tedy, že každý počítá s tím, že to bude OpenSpace kosmických rozměrů  8) a práce bude nějaká korporátní hrůza.

Spadá to do kategorií žranic firem vyvíjející odporné softy, kde si člověk říká, že to je pro ně levné. Ono totiž je mnohem dražší udělat kvalitní produkt, než koupit pár chlebíčků a pití k tomu.

Jsou to prostě levné nesmysly, které mají nalákat, ale nevím koho... lidi co to neumí? Ten co to umí přece bude pracovat, nebo bude na dovolené na Bali.

U nás se fotbálek normálně hraje v pracovní době. Umístěn je tak, aby co nejméně rušil.

Já fotbálek neumím ani jej nehraju, ale kdyby tam byl automat třeba s Mortal Kombatem 1, to bych ocenil! :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 12. 09. 2019, 16:25:01
Tak tedy píšu si, nabízet retro automatové hry na pracovišti.
U nás ve firmě bývalí kolegové postavili opravdovej arkádovej automat (velká bedna, televizor, joysticky, tlačítka), dali tam RetroPi, nebo jak se to jmenuje, takže je tam asi tak milion a půl všech možných klasických arkádovek a nikdy jsem neviděl nikoho to hrát. Já jsem to zkusil jenom jednou, když jsem na firmě přespával přes víkend a jeden večer se mi nechtělo nic bastlit :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Idris 12. 09. 2019, 16:40:27
Tak tedy píšu si, nabízet retro automatové hry na pracovišti.
U nás ve firmě bývalí kolegové postavili opravdovej arkádovej automat (velká bedna, televizor, joysticky, tlačítka), dali tam RetroPi, nebo jak se to jmenuje, takže je tam asi tak milion a půl všech možných klasických arkádovek a nikdy jsem neviděl nikoho to hrát. Já jsem to zkusil jenom jednou, když jsem na firmě přespával přes víkend a jeden večer se mi nechtělo nic bastlit :)
Nejlepší je pinball, starý dobrý mechanický...
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: KarelE 13. 09. 2019, 13:18:26
První postřeh: obvykle nejde o prezentaci firmy. Bývá to "náborový leták" sestavený lidmi z HR podle doporučení specialistů z personálních agentur. Na internetu je takových rad plno, obvykle prezentované jako "buďte jedineční", následováno seznamem 10 věcí, co by firma měla dělat stejně jako ostatní, aby tím byla výjimečná. Na obskurnějších místech jako jsou sjezdy HR manažerů pak můžete získat i rady, jak firmu prezentovat jedinečně i když vůbec ničím jedinečná není. Osobně shrnuji jejich rady do nepříliš lichotivého seznamu: přehánějte, jednejte afektovaně, tlačte na pilu, jitřete emoce, potírejte racionalitu. Legrace je, že jak jsem starý, tak jsem těch "všichni říkejte tohle" zažil několik. Před 15 lety kupříkladu každý hledal uchazeče co "má tah na branku, je týmový hráč a umí hrát i sólo". Holt jsme jen od inspirací fotbalem a košíkovou přešli k inspiraci japonským bojovým uměním.

Druhý postřeh: pokud firma takhle jen komunikuje, tak je to ještě fajn. Špatné to začne být ve chvíli, kdy si HR usmyslí, že tak ta firma má i fungovat. To vás pak děsí povinné teambildingové akce, kde na výběr je mezi motokárami a paintballem. A jako lahůdku navíc pak "vyšší level team buildingu", kde vás bude zkušený lektor nutit chytat padající kolegy s tím, že se tím prohloubí vzájemná důvěra.

Třetí postřeh: každý jsme jiný a různé věci na nás působí jinak. Co jedno nadchne, to druhého naštve a třetího urazí. To je normální. Problém to začne být ve chvíli, kdy si někdo začne myslet, že najde něco, co bude vyhovovat všem. A pak už jen záleží na tom, jak moc bude tlačit na pilu.

Věřím, že tenhle styl prezentace na někoho zabere. Na mne ne. Ale ani mě nijak zvlášť neodrazuje, vždy je důležité zjistit, jaká je firma doopravdy. Vybírat si firmu podle inzerátu je asi jako vybírat si auto podle reklamy v televizi.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Fantux 13. 09. 2019, 13:28:09
Tak si to zkus převrátit, zabrala by na tebe víc nabídka práce: zaměstnanec je pro nás nula, máme v práci toxické prostředí přemoudřelých tatíků debatujících o Babišovi a uprchlících, během pracovní doby se nesmíte zdvihnout od stolu, budeme vám počítat návštěvy záchodu, čteme vaše maily? Já bych bral ten boxovací pytel a psy. Pro nás co jsme vyrostli za starých časů (což mohou být klidně 90' léta) je buzerace a šikana skoro normální, ale dovedu si představit,že pro mladší ročníky to může být šok.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: to_je_jedno 13. 09. 2019, 14:26:09
kde vás bude zkušený lektor nutit chytat padající kolegy...
Tohle bych chtel zazit! V pondeli uz bych asi nemusel chodit do prace, ale ten pocit by byl skvelej.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondrej Nemecek 13. 09. 2019, 14:38:21
Za mě - frikulínský nábor je jen reklama. A pokud se v reálu ve firmě děje něco jiného než je v reklamě, je to klamavá reklama. Což ale dnes stejně nikdo moc neřeší. Lze to brát i pozitivně jako téma pro přijímací hovor - vyptat se, jak firma v reálu funguje, na co je ochotná přistoupit apod.

IMHO to firmy dělají proto, aby vzbudili zájem a dojem určité firemní kultury. Pokud ten dojem musí vytvářet reklamní agentura, tak té skutečné kultury v reálu asi zas tolik nebude. Ale může to být i dobře míněná snaha o změnu. Jsou firmy, které zavádí koncepty Svobodné firmy (https://www.tomashajzler.com/akce/svobodna-firma), kupodivu to někdy blokují samotní zaměstnanci (chce to po nich vyšší míru zodpovědnosti a angažovanosti).

Na té skutečně firemní kultuře samozřejmě dost záleží a lze ji bez větších okolků poznat prostými dotazy na to, co píše Mirek Prýmek (https://forum.root.cz/index.php?topic=21793.msg316467#msg316467). O firemní kultuře docela zajímavě píše Stephen R. Covery (https://www.databazeknih.cz/knihy/7-navyku-skutecne-efektivnich-lidi-10751?c=all).
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 13. 09. 2019, 14:38:31
zabrala by na tebe víc nabídka práce [...]?
Falešné dilema.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Mirek Prýmek 13. 09. 2019, 14:42:39
Lze to brát i pozitivně jako téma pro přijímací hovor - vyptat se, jak firma v reálu funguje, na co je ochotná přistoupit apod.
To je docela dobrej nápad. Dalo by se to pojmout třeba takhle:

V letáku říkáte, že šéfové týmů jsou se zaměstnanci kámoši a proto dobře chápou jejich potřeby. To je super. Můžeme se teda domluvit na tom, že bych měl jednou za rok měsíc v kuse homeoffice v jiném časovém pásmu? Můžeme to dát do smlouvy?


To by se teprve oddělilo zrno od plev! :)
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Jiří Havel 13. 09. 2019, 15:09:35
Ale může to být i dobře míněná snaha o změnu. Jsou firmy, které zavádí koncepty Svobodné firmy (https://www.tomashajzler.com/akce/svobodna-firma), kupodivu to někdy blokují samotní zaměstnanci (chce to po nich vyšší míru zodpovědnosti a angažovanosti)
Kupodivu?  ???
Lidi jsou různí a každý má jinou míru tolerance k riziku. A vyšší míra zodpovědnosti znamená risk. Dostali k té zodpovědnosti i odpovídající pravomoce? A změnilo se odpovídajícím způsobem i ohodnocení? Jít po osmi hodinách domů s čistou hlavou je svým způsobem taky benefit.
A pokud firma fungovala nějakým způsobem delší dobu, tak se v ní nastřádali lidé, kterým daný stav vyhovuje. Ti extrémně zapálení pravděpodobně dlouho nezůstali. Že se budou zaměstnanci cukat není až takové překvapení.
Název: Re:(Rádoby)frikulínská komunikace firem
Přispěvatel: Ondrej Nemecek 14. 09. 2019, 17:52:21
Ale může to být i dobře míněná snaha o změnu. Jsou firmy, které zavádí koncepty Svobodné firmy (https://www.tomashajzler.com/akce/svobodna-firma), kupodivu to někdy blokují samotní zaměstnanci (chce to po nich vyšší míru zodpovědnosti a angažovanosti)
Kupodivu?  ???
Lidi jsou různí a každý má jinou míru tolerance k riziku. A vyšší míra zodpovědnosti znamená risk. Dostali k té zodpovědnosti i odpovídající pravomoce? A změnilo se odpovídajícím způsobem i ohodnocení? Jít po osmi hodinách domů s čistou hlavou je svým způsobem taky benefit.
A pokud firma fungovala nějakým způsobem delší dobu, tak se v ní nastřádali lidé, kterým daný stav vyhovuje. Ti extrémně zapálení pravděpodobně dlouho nezůstali. Že se budou zaměstnanci cukat není až takové překvapení.

Jasně, je to tak. Však já se nijak nekritizuji přístup „8h a padla“. Každý je jiný a navíc to „vyšší nasazení“ může dotyčný uplatňovat třeba mimo zaměstnání. Ta firma se pak rozdělila, víceméně v závislosti na založení dotyčných.