https://finance.idnes.cz/ceska-sporitelna-george-internetove-bankovnictvi-servis24-pa4-/sporeni.aspx?c=A180627_102209_sporeni_sov
tady je zdroj této informace
Díky. Nojo... tak nic :-/ A pod článkem není povolena diskuse :-)
Ten "digitální šéf" by mohl pamatovat ze školy nějaký ten systematický přístup k designu informačních systémů. A zmiňuje pár věcí, které vypadají jako "cesta kupředu": možnost koukat na účty v jiných bankách a co já vím jaké další vychytávky. Ne že bych to potřeboval, ale viditelně se snaží "jít dopředu", inovovat - "digitální šéf" zcela jistě ve spolupráci s produkťáky a markeťáky.
Je půvabné, že místo "máte svého živého osobního bankéře na pobočce" (v retailové bance! Nikdy jsem ho nepotřeboval!) teď budou tlačit "máte svého osobního virtuálního digitálního asistenta, který rozumí Vašim potřebám". No potěš. To je fakt inovace. Nepřehledné wizardovité workflow obohatíme o Mr.Clippyho, abyste se necítili tak ztracení. Jak je to dlouho? 20 let? Kdypak nám zabili pana sponku? Jo aha,
už v roce 2001...? Ten čas letí :-)
Dovedu pochopit, že se v technické rovině taky chtějí zbavit nějakého "legacy baggage". Pokud je ten systém fakt 17 let starý, možná to má závislosti na součástkách, kterým už skončil support, update na nové verze všeho kolem není úplně triviální (a v bankovní aplikaci je to minové pole apod.), možná je tam za léta změn v produktovém portfoliu milion dolepených interních obezliček a výjimek, které já jako BFU v uživatelském rozhraní ani vzdáleně netuším... = může být problém že to hrozně nabobtnalo v úrovni "aplikační logiky". A proto nastal čas na "forklift upgrade". Udělat tlustou čáru. Postavit to všecko znovu od základu. No snad to vzali za správný konec. Chci věřit, že mají v ČS dost erudice na to, aby to nehodili partě cvičených opic co znají jenom frikulínské trendy v UI designu. Důkazem mi budiž, že základní věci zjevně fungují správně. Co jsem zaslechl o fungování interního inkrementárního vývoje IS v bankovním sektoru, tak se osobně zdržuji zjednodušujících odsudků.
A je fakt, že kosmetický vzhled uživatelského rozhraní se "prodává" mnohem snáz, než kvalitní a stabilní technické řešení - prodává se snáz dovnitř do firmy (hlavně vzhůru nadřízeným) i navenek zákazníkům z řad ne-IT veřejnosti. Kde jsem to jen četl... když přinesete hezký prototyp uživatelského rozhraní, zákazník si myslí, že "je to hotové", a nikdo už Vám nechce zaplatit tu fůru práce, která Vás ještě čeká "pod kapotou" :-)
=> čas ukáže, jestli banka drobné nedostatky v uživatelském rozhraní a "množině fičur" svižně doladí, nebo se na to vykašle a prostě to nacpe uživatelům svou dominantní silou. Hehe naštěstí na internetbankingu nijak nezávisím.
Asi bych měl George napřed vyzkoušet, než budu dál kritizovat. Což se zatím nechystám. Takže budu končit :-)
Obecně tlak na "modernizaci kosmetiky webu" (modernizaci v zájmu boje proti "vzhledu co byl v módě před 5-10 lety" a dnes působí zatuchle, protože se zoufale okoukal) pozoruji na všech stranách. Pokud se jedná o službu retailovým zákazníkům, motivace "servírovat aplikaci na telefony" bohužel často převáží. Pokud se jedná o službu konzervativním zákazníkům (kteří pracují na počítači, nikoli na telefonu, a potřebují být produktivní), vidím často výsledek ve stylu "vlk v marketingu se nějak nažral a koza nakonec zůstala celá". Na začátku velkohubé PR ohlášení, odkaz na "nový a pokročilý" vzhled který při pokusu o praktickou práci skřípe... a po pár dnech ústup o půl kroku zpátky, skončí to v zásadě kosmetickým updatem původní "mechaniky" webu: vymění se font, přidá se víc prostoru mezi řádky v menu, pozmění se barvičky a styl rámečků, celý vzhled se posune vstříc "slepcům" co mají displej s vyšším DPI... doladí se chybky v uživatelském rozhraní (přeteklé konce řádků na tlačítkách v menu) a jede se dál.
Taky jsem viděl případy, kdy starý web se vyhodil, protože "byl nespravovatelný" (vysvětlivka: dodala ho před lety externí firma, která dávno neexistuje, a nechali jsme odejít interní zaměstnance, kteří s tím uměli dělat) a namísto něj se nasadí nový web, který dodala externí firma, co šla zrovna kolem a asi nabídla nejmíň, ten nový web je veskrze moderní a pokročilý, s použitím nejnovějších technologií, akorát na něm tak nějak chybí půlka věcí (zbyla kostra produktového portfolia, ale menu je "řidší", na obrazovku se toho vejde méně, struktura je zmatenější než bývala a chybí třeba supportí web s kompletním archivem starších verzí firmwaru, je problém se k nějakému supportu vůbec doklikat) a když se podíváte na vlastní web "tvůrce", který "náš" nový web dodal, tak zjistíte, že vzhled je navlas stejný, a navíc nápadně podobný jedné ze šablon v základní distribuci Wordpressu... včetně některých "inovativních a vychytávkových" elementů uživatelského rozhraní, které Vám na "koncovém zákaznickém" webu přijdou krajně svévolné a dementní :-) Ale jako zákazník dotyčné firmy si můžete stěžovat jak chcete, interní zákaznický support jenom předá stížnost někomu dalšímu uvnitř (komu? asi PR?) a reálně se nic nezlepší, protože firma mezitím vyrostla z "rodinné" dimenze, vlastníci a dřívější hybatelé odešli do důchodu, vedení najaté novými akcionáři a "zaměstnanci" v marketingu nemají pražádnou motivaci řešit stesky svých techno-konzervativních koncových zákazníků, kteří mají přece takové samé divné názory... Bohužel čím větší firma, tím kostrbatější je tento proces :-(