reklama

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Miroslav Šilhavý

Stran: 1 2 [3] 4 5 ... 116
31
Server / Re:Jak zjistit prez ssh zatez HDD
« kdy: 27. 02. 2019, 13:52:06 »
Způsobů je víc, ale většinou na to stačí jednoduchá metoda:
máte určitý počet CPU (jader), řekněme 8.

Pokud spustíte top, a uvidíte, že CPU nejede na 100 %, ale load je vyšší (8 nebo i víc), pak to znamená, že 8 procesů chce pracovat. Což by teoreticky mělo jít, když máte 8 CPU. Ale nejde to. A proč? Většinou je to právě kvůli tomu, že to čeká na disk. (Blokující mohou být i jiné operace, než I/O disku, ale ten je nejčastější).

Tj. zjednodušeně: vysoký load a nízké vytížení CPU = čeká se na data z disku.

32
Server / Re:MircoServer Gen8 - výběr OS + virtualizace
« kdy: 27. 02. 2019, 13:44:10 »
Protože to nebude mít výkonu ani RAM nazbyt, já bych doporučil FBSD a jaily. Má to menší režii, než ostatní vyjmenované možnosti. Na zamyšlení je, co vše je opravdu potřeba běhat odděleně, konkrétně na fbsd se věci do sebe moc nepletou. Já když jsem přecházel z (povětšinou) Debianů na FBSD, tak jsem měl taky tendenci každou věc cpát do jailu. Měl jsem pocit, že když se něco nepovede, začne se lépe znovu. Pak jsem zjistil, že to skoro nepotřebuju, protože všechny balíky se instalují do /usr/local, nastavení do /usr/local/etc, ..., takže samotný základní systém zůstává za všech okolností zdravý, nezahnojený.

33
Server / Re:PHP-fpm pool pro více uživatelů
« kdy: 27. 02. 2019, 11:38:49 »
Pane Šilhavý, pooly vím jak rozdělit na to se dá najít návody, v čem si nejsem jistý jak to rozdělit abych nedostával při nějaké zátěži 50x atd.
Děkuji

Ale to musíte vyladit, odzkoušet. Na to není žádný magický návod. Pokud máte vše v jednom poolu, tak si to hospodaří s (zejm.) pamětí automaticky. Pokud pooly oddělíte, každý pool si sežere vlastní paměť. Někdy se hodí pm.dynamic, někdy pm.static. Jinak nastavené budou produkční pooly, jinak vývojové. Víc se můžete rozšoupnout u poolů, kde nastavíte na PHP kratší execution time a nižší memory limit. Šetřit musíte tam, kde to je naopak. Proto se doporučuje web oddělit od administrace, protože web obvykle nepotřebuje ani paměť, ani není žádoucí, aby request trval déle než maximálně pár krátkých sekund. U administrace naopak potřebujete víc paměti, povolit uploady apod. Crony (exporty apod) je zase lepší volat přímo /usr/bin/php a vůbec to nehnat přes FPM - pak potřebujete oddělené INI soubory i pro tato volání.

Ta problematika je prostě široká, aby se dalo poradit. Musíte něco udělat, zkusit, a když se zaseknete, zase Vám v konkrténím případě někdo rád poradí.

34
Server / Re:PHP-fpm pool pro více uživatelů
« kdy: 27. 02. 2019, 11:29:25 »
Ahoj,
děkuji za odpovědi, cesta rozdělením PHP poolů je pro mě dostačující, mohl by mně někdo prosím poradit, jak vhodně pool rozdělit? Nějaký vzorová konfigurace?

Potřebuji rozdělit na 10 vhostů.
Děkuji

Pane kolego, to už snad nemyslíte vážně. Zde je místo na to se poradit, když nevíte, váháte, nebo se na něčem zaseknete.

Ale Vy chcete, aby jiní udělali práci za Vás!

35
Server / Re:PHP-fpm pool pro více uživatelů
« kdy: 27. 02. 2019, 11:07:20 »
Debian na to není úplně ideální, ale i v něm se to dá nastavit.
Dělá se to tak, že se pro každou "službu" založí vlastní uživatel.
Pod daným uživatelem běží php-fpm a vlastní instance nginx (tím pádem každá běží na jiném portu).

Na port 80/443 se pak spustí (třeba pod generickým uživatelem www/www-data) reverzní proxy, která provozy přesměruje do těch jednotlivých instancí.

Je to skvělé a spolehlivé řešení, jendnotliví uživatelé se nemohou prakticky ovlivnit, ani si vlézt navzájem na soubory.

Osobně doporučuji na to použít FreeBSD, kde se paralelně daji nakonfigurovat nginxy i php-fpm zcela jednoduše, dvěma řádky v /etc/rc.conf.

36
No tím, že vyblokuji jakékoliv čekání na zámek se toho moc nenaučím  :). Hodně záleží na kontextu, použité databázi, izolačním levelu, atd. Osobně bych určitě NOWAIT nedoporučil genericky používat - ale beru, že neznám prostředí, technologie, které používáte. V Postgresu jde případně nastavit lock wait timeout.

Ano, vím. Mluvím o tom, že naopak přes NOWAIT se mi lépe učí nováčci. Nevím, jakou zkušenost máte Vy, ale ke mně se dostávají "SQL" programátoři, kteří umějí udělat jeden select v MySQL, vlastnosti transakcí neznají a lock je pro ně něco, co v životě neslyšeli a nechápou ani význam. Prostě taková schola ludus v Postgresu.

37
Alternativou je pesimistické zamykání, případně používání klauzulí NOWAIT, případně SKIP_LOCKED a ošetřování si zámků vlastními silami. To určitě ale běžnému uživateli nedoporučuji.

Já konkrétně NOWAIT naopak doporučuji, zjistil jsem, že pro začínající programátory je to lépe představitelná cesta, jak se naučit fungování lockování. Začínající programátoři v praxi moc často na problém s locky nenarazí (testovací data jsou malá, i souběh locků trvá milisekundy, ...). Na častou chybu, na kterou narážím je tendence programátorů volat script minutovým cronem (setkal jsem se i se sekundovým), kde už se bez NOWAIT pracovat nedá.

38
/dev/null / Re:Cosmo Communicator... pro odlehčení
« kdy: 21. 02. 2019, 17:31:03 »
NEni to presentovane jako novinka, ale jako druhej/vylepsenej model prave toho Gemini, oboje je od firmy "Planet Computers" ;-)
https://www.root.cz/zpravicky/cosmo-communicator-nastupce-uspesneho-gemini-pda-ktery-opet-navazuje-na-psion/

Zařízení nemusí být zas o tolik novější, o co je ta slečna starší. Vše je relativní.

39
Odkladiště / Re:Faktura za Office 365 Home
« kdy: 20. 02. 2019, 21:00:25 »
Takže jestli to správně chápu, tak bych musel já nebo moje účetní podle bankovního čísla dohledat přesné jméno firmy a sídlo a to připojit (dopsat) k těm zbývajícím dokladům (bank. výpis a obdržený licenční e-mail)?

Nemusíte tam dávat sídlo firmy, stačí třeba ID číslo a jméno firmy. Z účetního případu musí být jasné, co nastalo. A samozřejmě platí zásada přiměřenosti. Nevýznamné položky není potřeba dokládat na krev, zatímco ztěžejní částky pro hospodaření firmy je nutné prokazovat precizně. Podle účetních standardů se rozlišují bagatelní položky a neplatí pro ně striktní pravidla pro rozlišení (zaúčtovány musí být správnou částkou, ale už se méně hledí, jestli je správné rozúčtování mezi měsíce a roky, jestli jsou na správném účtu v osnově (avšak daňový důsledek musí odpovídat)).

U MS Office za nízké tisícikoruny bych považoval za dostatečné doložit existenci licence, e-mail od Microsoftu a platbu. V některých případech, zejména z USA, nic jiného nikdy neobdržíte a ani nebudou chápat, co po nich chcete.

V případě nákupu na aukru, tam se zase dokládá info o vyhrané aukci, existence předmětu (pokud musí být v majetku), a opět platba. Znovu platí to, že se nemusíte jméno prodávajícího dozvědět, prostě Vám ho nesdělí (nemá k tomu žádnou zákonnou povinnost). A pokud je takový obchod legální, pak i takový pohyb musí být zaúčtovatelný!

Zajímavým případem může být dar nebo přivlastnění věci. Tam nemáte nebo nemusíte mít k dispozici druhou stranu, přesto to navýší majetek firmy (opět legálně). Dar může být i anonymní. Vzpomeňte si na dary politickým stranám, které sice už dnes musí zveřejňovat dárce, ale ne kvůli zákonům o účetnictví, ale kvůli volebnímu zákonu. Nebo si představte veřejnou sbírku nějaké nemocnice na přístroj - opět, nemáte vůbec informaci o druhé straně, přesto se o tom účtovat musí.

Prostě platí pravidlo, že cokoliv může (legálně) nastat v životě, s tím si musí účetnictví umět poradit.

40
Odkladiště / Re:Faktura za Office 365 Home
« kdy: 20. 02. 2019, 20:34:26 »
Pokud bych měl jako "účastníka" pouze bankovní číslo v zahraničí uvedené na výpisu z banky, tak bych byl trochu napjatý co mi na to řekne účetní :-)

PS: Jízdenky na MHD beru jako ceniny a v trafice si vyžádám doklad, kde je jako dodavatel uveden provozovatel trafiky (obchodní jméno + sídlo).

To jste tady ale popletl pojem "účetní doklad". Účetní doklad je zápis, který tvoříte Vy. Tj. Vy do účtárny musíte odevzdat buďto doklad vydaný někým jiným (což je ta tradičnější, jendodušší cesta), nebo všechny rozhodné informace sepíšete a účtárně předáte. Účtárna to pak zaúčtuje na základě Vámi vytvořeného dokladu + materiálů, které jsou k dispozici. Typicky je účetním dokladem cesťák: ten tvoříte Vy a účastníky jste Vy (a zaměstnavatel). Dalším jednostranným dokladem jsou například potvrzení o pracovní neschopnosti, nebo dovolenka.

Doklad na ceniny se bere tam, kde ceninu přestanete držet. Typicky kolek - ten koupíte, olíznete a odevzdáte ho úřadu. Tudíž už neexistuje ta samotná cenina. U jízdenky je to zbytečné, protože označenou jízdenku předáte do účtárny (a doklad už pak jen duplikuje tu samou informaci). Na tomto místě je ještě potřeba připomenout, že nákladová položka nevzniká zakoupením jízdenky či kolku, ale jejich uplatněním. Takže k jízdence musíte uvést účel cesty. Ke kolku musíte doložit, jaký poplatek jím byl uhrazen. (Opět, toto doložení je jen jednostranné, ale slouží jako účetní doklad).

Podle mě jste si zaměnil doklad (jakožto potvrzení od jiné firmy) a účetní doklad (jakožto entitu pro účetnictví), a smluvní strany a účastníky účetního případu.

41
Já bych začal tímhle jednoduchým řešením. Podle toho, co píšete, ten skript ani nic nemaže, jenom spouští psql a pg_dump. Oprávnění nastavená tak, aby vám ten skript nemohl jen tak někdo přepsat, předpokládám máte. Takže pravděpodobnost, že ten skript napáchá nějaké škody, je velmi nízká. Vylepšovat to, aby ten skript běžel pod jiným uživatelem, můžete později, až vám ten současný systém bude bezpečně fungovat a budete vědět, že poznáte, když se záloha nevytvořila nebo není kompletní nebo když se tím enterprise řešením neodzálohovala pryč. To jsou mnohem větší rizika.

Já bych možná jen doporučil ten script volat přímo z crontabu uživatele postgres, nikoliv přes su. Tj. crontab -u postgres -e.

42
Můžete to klidně dál dělat pod uživatelem postgres. :)

Moje poznámka byla spíš ke "zdravým návykům", prostě jsem zvyklý to oddělovat a není to žádná práce navíc a střípek bezpečnosti navíc to je.

43
Odkladiště / Re:Faktura za Office 365 Home
« kdy: 20. 02. 2019, 14:50:40 »
Jo? Já jsem žil v domnění, že u účetního dokladu by jméno dodavatele + adresa být měla.

Náležitosti definuje pouze zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, § 26 a násl., náležitosti daňového dokladu: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-235#cast1-hlava2-dil5.

Pokud ale nechcete uplatňovat DPH, pak se Vás tento zákon vůbec netýká a týká se Vás jen zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, konkrétně § 24: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586#f1459243.

U uplatňování nákladů zákon nestanovuje žádné podmínky. Pouze klade požadavek na průkaznost. Takže pokud máte licenci, máte screenshot ceny na webu, a máte na účtu platbu (ve prospěch Microsoftu), je to průkazné až až.

Příkladem nákladového dokladu, kde nemáte uvedeného prodejce může být např. jízdenka MHD. Tu vám prodává trafika, ale její jméno nikde není. Ale naopak, samotná jízdenka není uznatelný náklad, pokud k ní ještě nedoložíte účel cesty.

Dlouhou dobu (dnes už to neplatí) mohla být příkladem dohoda o provedení práce. Tam nebyla nařízena písemná forma - prostě jste na ulici mohl oslovit kolemjdoucího, požádat ho, ať Vám pomůže vyložit auto, a dát mu za to 200 Kč. A uznatelný náklad to byl.

Dalším příkladem může být nákup občerstvení pro zaměstnance, pokud jste třeba na firemním výjezdu, z nápojového automatu. Ten Vám taky nevydá žádnou účtenku. Tam bych doporučil zadokumentovat samotný výjezd, jména zaměstnanců, trvání výjezdu (vznik nároku na stravu), a foto s výdejem nápojů. Opět - bude to uznatelný náklad.

Dalším příkladem je kupon na MHD, pokud prokážete, že je pro firmu levnější, než kupování samostatných jízdenek. Tam zase nastává "problém", že je odběratelem jméno zaměstnance (dopravní podniky to tak vyžadují - vím, Praha ne, ale zase má dvojnásobnou cenu). V takovém případě může být uznatelným nákladem firmy i doklad, který je psaný na jiného odběratele (opět, nutno vysvětlit a doložit, proč to jinak nešlo).

44
Odkladiště / Re:Faktura za Office 365 Home
« kdy: 20. 02. 2019, 14:21:26 »
The service/software may not be used for commercial, non-profit, or revenue-generating activities.
Nesmie byt pouzita na non-profit ucely... WTF ? Takze profit ucely su ok ?

Zde by to chtělo trochu znalosti angličtiny. Non-profit activity znamená cca totéž, jako nezisková organizace u nás. Je to podnikatelský subjekt, který nesmí vyvádět zisky ven, ale musí je obrátit zpátky do aktivit.

45
Odkladiště / Re:Faktura za Office 365 Home
« kdy: 20. 02. 2019, 13:53:31 »
Jste si tim zcela jist? Zdroj?

Je to v licenčním ujednání, nicméně vedou se spory, na kolik jsou tato ustanovení v evropském právu platná.
Tak či onak, porušení licenčních podmínek nemusí úplně nutně souviset s uplatnitelností DPH a nákladů.

Stran: 1 2 [3] 4 5 ... 116

reklama