Problém je v tom, že takhle náš svět nefunguje. Posuzovat, kdo co říká, a podle toho tomu dávat váhu je přirozený. Svět je moc složitý, náš čas tady vyměřený příliš krátký a množství pitomců v populaci příliš velké na to, abysme si mohli každou informaci prověřovat.
Nie kazdy pitomec ma sancu mi nieco rozpravat; naviac mam moznost kazdemu klast otazky, cim sa mnozstvo nepresnych "faktov" znizuje.
Ať nejsme úplně OT: dovedeš si představit, že by tě ve škole učily neidentifikovatelné anonymní hlasy a třeba 70% z nich byli pitomci meloucí úplné nesmysly?
Moment - tu nejde o pitomcov evidentne melucich nezmysly, ale skor o "pitomcov, ktori nie su vystudovani ucitelia a chceli ucit na skole". Ti ludia su kritizovatelni a je mozne si od nich ziadat dalsie vysvetlenie, takze su tu kontrolne mechanizmy a tie funguju dost dobre.
Cast z ucitelov raz za cas zahlasi nezmysel uz teraz, ale to sa da vacsinou zistit uz obycajnym pocuvanim. Bohuzial, niekedy ten nezmysel nie je z ich hlavy a chyby sa siria ako virus. V jednej ucebnici sa chybou z x^2 stane x2, dalsia ucebnica povodnu ucebnicu odcituje a upravi to na citatelnejsie 2x, potom ju odcituje ucitel a ma problem. Smutne je, ze sa nad tym nikto v celej postupnosti nezamysli a ucitel to tak uci par rokov a ziaci to beru ako fakty...
To by ses toho asi moc nenaučil, kdyby sis všechno musel ověřovat. Brzo by tě to přestalo bavit a na takové učení by ses vykašlal úplně. Znát původ informace je prostě důležitý, vždycky bylo a bude.
To zalezi od predmetu, ale aspon "logicke" overovanie (ci to zapada do ostatneho) som robil vsade a chyby sa nachadzali casto.
Co ked sa vyucujuci myli, ako sa to nezriedka deje? Co ked ucebnica umyselne zamlcuje niektore informacie, aby tvorcovia ziskali nejake vyhody?
Tím, že volíš anonymitu, způsobuješ jediný: spousta lidí tvoje názory bude hodnotit níž než by mohla, kdyby ses pod ně podepsal a ukázal tak, že si za nima stojíš. A to je třeba v tvým případě myslím škoda.
Prakticky priklad (ked mas take rad), ktory vysvetli, preco sa nepodpisujem:
V skole som sa umiestnoval pomerne dobre na sutaziach z roznych predmetov (~top 30 v state). Casom som si vsimol, ze ucitelia sa zamyslali nad mojimi vyhradami k ich chybam, ale take iste vyhrady od spoluziakov okamzite neakceptovali, lebo islo o nieco rokami preverene (a ucitel sa predsa
nemoze mylit). Preto som sa snazil upozornovat na spoluziakov, vystupovat skor anonymne ("niekto" to vykrikol) a poukazovat na spoluziakov s rozumnymi nazormi - potom zacali byt postupne akceptovane aj vyhrady od nich. Takze to funguje.
Blizky ekvivalent tohoto je anonymna prezyvka na internete.
To kritický myšlení, po kterým voláš, se pěstuje jinak: prostě se kriticky myslí. S potřebnou dávkou drzosti dovolit si zkoumat názor jakékoli autority.
Ano, mozes si to dovolit, ale robis to? Ako tomu ucis ostatnych?
To je moj druhy dovod, preco mam rozne vymyslene nicky, aj ked na Roote sa to velmi neprejavuje. Ked som sa raz dost jasne pomylil, tak to po mne vsetci spoluziaci kotkodakali dalej a rozsirovali to ako fakt; aj ucitel sa skoro chytil. Vtedy som si uvedomil, ze toto nechcem - ja chcem, aby aj druhi nasli chybu, ked sa pomylim ja a aby rozmyslali. To je druhy dovod, preco som anonymny a menim nicky - aby som nezacal byt brany ako nejaka autorita, ale aby boli najdene chyby, ktore robim.
Bohuzial, niektori beru diskusie len ako sutazny ring a nechcu dat inym sancu, aby sa poucili.