VŠ z trochu jiného úhlu

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #660 kdy: 14. 10. 2012, 18:14:09 »
Čím sa opäť dostávame k otázke, ktorá tu zaznieva od začiatku: naozaj sa to musí učiť na univerzite?
[...]
Nemyslím si, že by niekto doteraz namietal voči takýmto predmetom na univerzitách. [...] nezaznamenal som ani jedinú reakciu typu "na univerzitu to nepatrí". 
Tak to jsi asi nečetl tisíc příspěvků, kde zaznělo "chceš IT učňák", "to se má učit na učňáku" apod...

Keby som ich nečítal, tak by som ti asi nenapísal vetu, ktorú cituješ ako prvú (podčiarkol som ti ju). Posledné citované vety zasa hovorili, že nikomu na univerzite neprekážajú (voliteľné) predmety typu "Mainframe Environment". Z toho však nijako nevyplýva, že odborníci na mainframy musia byť absolventmi univerzity.

Mňa by skôr zaujímalo, prečo by sa to malo učiť práve na univerzitách. Vari preto, že by sa to malo učiť na univerzitách?
Protože VŠ je ex definitio  "systematická příprava na budoucí zaměstnání". Čili má učit převážně ty věci, které bude většina  absolventů pro budoucí zaměstnání potřebovat.

A učňovka, stredná odborná škola, či nejaká nadväzujúca nadstavba je podľa teba čím? Takže z toho nám vyplýva zatiaľ len to, že by sa to malo učiť na univerzite alebo na nejakom nižšom stupni.

Spor je především o jinou věc: jestli se javu rychleji naučí ten, kdo umí perfektně céčko, nebo ten, kdo nikdy neprogramoval, ale umí dokazovat věty o Turingově stroji. Podle mě je zjevné, že ten, kdo umí céčko.

To vnímam len ako časť sporu. Tých "tisíc príspevkov", ktoré spomínaš vyššie ukazuje, že značná časť sporu spočíva práve v tom, či je naozaj nutná univerzita.

Negatívne reakcie dostávaš len na svoje návrhy na odstraňovanie predmetov z výučby.
Tak polopaticky: Když je ve výuce X, tak se tam už nevejde Y. Čili se musíme ptát, jestli je absolventům pro budoucí zaměstnání prospěšnější X nebo Y.

A môžeme dôjsť k záveru, že nepotrebujú ani X ani Y, ba dokonca ani Z. Výsledkom tak môže byť skvelá škola nižšieho stupňa so zameraním na mainframy, z ktorej si Lenin bude môcť naberať absolventov ako na bežiacom páse.


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #661 kdy: 14. 10. 2012, 20:09:46 »
Výsledkom tak môže byť skvelá škola nižšieho stupňa so zameraním na mainframy, z ktorej si Lenin bude môcť naberať absolventov ako na bežiacom páse.
Jistě, ať se tomu klidně neříká univerzita. Může se tomu říkat třeba psí lejno. Sice nechápu, proč ti to tak vadí, ale mně fakt na názvu nezáleží. Jsou to ale věci TĚŽKÉ a SLOŽITÉ - daleko složitější než co se učí na jiných univerzitních oborech. Takže ty zrušme rovnou taky a udělejme z nich taky psí lejna. A může zůstat jediný univerzitní obor: matematika. To je totiž to jediné, co se má na univerzitě učit.

A proč? No přeci proto!

Trdlo

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #662 kdy: 14. 10. 2012, 21:33:28 »
<irony>
Zrušme univerzity, zrušme střední školy, zaveďme univerzální vzdělání do určitého věku. Zájemci si vyberou obor a dle výsledků si rozeberou firmy tyto zájemce a ty pak proženou školícími středisky - naučí je to, co budou oni potřebovat. Ti, kteří nenajdou uplatnění, budou rozemleti na maso do hamburgerů.
</irony>

Lenin POWER!

  • ****
  • 434
  • Nekecat a delat!
    • Zobrazit profil
    • Tribut Leninovi
    • E-mail
Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #663 kdy: 14. 10. 2012, 22:01:47 »
Oni k tomu hlavně nemají žádnou motivaci. Placení jsou spíš z grantů než za výuku. A i ty peníze za výuku nejsou nijak vázané na to, jak (ne)rozumné věci se budou snažit do studentů nalít.
Vzdyt looseri taky neinvestuji, kdyz uz musi pracovat tak jedine to co prinese okamzity zisk, protoze jinak z toho nic nemam. To co vyprodukuji - cas a penize tak spotrebuji a zase nemaji nic.

Delal jsem programy pro deti z chudych rodin, oni nemaji vubec zadne pracovni navyky, nechteji na sobe pracovat, vsechny penize hned utrati a jeste za blbosti. Z programu pro 20 looseru se ti podari prevychovat tak 2. Ostatni to nedokazi pochopit, porad se snazi si prosadit tu svou looserkou pravdu - delej co nejmin a snaz se z toho vytezit co nejvic.

Bez investic to v zivote nejde.

Podivejte se kolik indu se nacpalo a porad cpe do it highendu. Tam tecou ty velke penize v IT, dokud budete v CR delat jen ty rutini prace, tak nebudete mit penize nikdy.

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #664 kdy: 14. 10. 2012, 22:06:53 »
Výsledkom tak môže byť skvelá škola nižšieho stupňa so zameraním na mainframy, z ktorej si Lenin bude môcť naberať absolventov ako na bežiacom páse.
Jistě, ať se tomu klidně neříká univerzita. Může se tomu říkat třeba psí lejno. Sice nechápu, proč ti to tak vadí, ale mně fakt na názvu nezáleží.

O názve predsa nič nepíšem. Pointa bola v tom, či je potrebné päťročné univerzitné štúdium alebo by stačilo aj dvojročné, trebárs na úrovni americkej college s associate degree.

Jsou to ale věci TĚŽKÉ a SLOŽITÉ - daleko složitější než co se učí na jiných univerzitních oborech.

To tiež nikto nespochybnil. Na otázku, či je tebou navrhnutý študijný program náročnejší ako štúdium muzeológie, by si asi dostal dostatok kladných odpovedí. Dnes sa už na univerzite učí všeličo a tvoje návrhy by určite neznamenali nové dno. Zjavne ste sa však líšili v hodnotení súčasného stavu: to čo ty podľa všetkého považuješ za prirodzený vývoj vysokého školstva, považujú iní za devalváciu univerzitného vzdelania. Ďalší rozdiel bol v názore na druh náročnosti. (Náročné je aj naučiť sa naspamäť telefónny zoznam.)

Takže ty zrušme rovnou taky a udělejme z nich taky psí lejna. A může zůstat jediný univerzitní obor: matematika. To je totiž to jediné, co se má na univerzitě učit.

Ani takto problém nestál. Medicínu ako univerzitný odbor by asi nespochybnil žiadny z tvojích oponentov.


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #665 kdy: 14. 10. 2012, 22:39:13 »
Vzdyt looseri taky neinvestuji, kdyz uz musi pracovat tak jedine to co prinese okamzity zisk, protoze jinak z toho nic nemam. To co vyprodukuji - cas a penize tak spotrebuji a zase nemaji nic.
Ja to neobhajuju, vůbec se mi to nelíbí. Jenom jsem chtěl říct, že univerzitní učitele nic nenutí učit něco použitelného, spíš naopak: když učí něco, čemu nikdo nerozumí a nikdo to nepoužívá, vypadá to strašně vědecky...

Delal jsem programy pro deti z chudych rodin, oni nemaji vubec zadne pracovni navyky, nechteji na sobe pracovat, vsechny penize hned utrati a jeste za blbosti. Z programu pro 20 looseru se ti podari prevychovat tak 2. Ostatni to nedokazi pochopit, porad se snazi si prosadit tu svou looserkou pravdu - delej co nejmin a snaz se z toho vytezit co nejvic.
To je bohužel pravda. S lidma "na okraji" mám taky nějakou zkušenost... Naštěstí v ČR to ještě nejde tak daleko jako v USA, aby si mohl kdekdo pořídit papundeklovej barák na hypotéku, prožrat čtyři kreditky a pak zjistit, že spadla klec a skončit v papírové krabici...

Podivejte se kolik indu se nacpalo a porad cpe do it highendu. Tam tecou ty velke penize v IT, dokud budete v CR delat jen ty rutini prace, tak nebudete mit penize nikdy.
Proto se mi právě líbilo to, jak ti Číňani zdůvodnili, proč chtějí dělat ty MF: je díra na trhu a my ji chceme zaplnit! Žádný přiblblý kecy o tom, co je a co není věda a co patří a nepatří na univerzitu. Je to celkem jasný: je jen otázkou času, kdy dopadneme na držku a budeme ještě rádi, že jim budeme moct čistit boty :(

Pointa bola v tom, či je potrebné päťročné univerzitné štúdium alebo by stačilo aj dvojročné, trebárs na úrovni americkej college s associate degree.
Ať se to učí třeba v psí boudě, ať se to jmenuje třeba večerní škola, to je všechno jedno. Ale ať se to propánakrále někde učí! (viz výš)

PJ

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #666 kdy: 14. 10. 2012, 22:48:19 »
A to je prave ten problem. Ucitele nechteji na stavajicim systemu cokoliv zmenit.
Oni chcu a aktivne to menia tym, ake predmety vyucuju. A ak ma o nejaky predmet zaujem vela ludi, tak je pravdepodobne, ze sa o tom dozvie aj vyssie vedenie skoly a pokusi sa zaviest aj odbor blizky tomu predmetu alebo ten predmet nejak presadzovat. Podobne to je vtedy, ked nejaky predmet a vyucujuci dostanu vysoke hodnotenie od studentov v studentskej ankete.

Ma to jeden problem - vyucovanymi predmetami nieco zmenia len "ti dobri" vyucujuci. Je totiz uplne nieco ine vediet konkretnu vec odpredu aj odzadu a je nieco ine vysvetlit to tak, aby to studenti pochopili a aby ich to aj zaujalo a zacali to sami studovat vo volnom case.

Ať se to učí třeba v psí boudě, ať se to jmenuje třeba večerní škola, to je všechno jedno. Ale ať se to propánakrále někde učí! (viz výš)
Je k tomu manual, je k tomu HW, tak co viac potrebujes? [uznavam, ze by to este chcelo URI, kde je dostupny konkretny manual a moznosti ziskania HW, ale to sa snad doriesi Google]

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #667 kdy: 14. 10. 2012, 22:52:01 »
A ak ma o nejaky predmet zaujem vela ludi, tak je pravdepodobne, ze sa o tom dozvie aj vyssie vedenie skoly a pokusi sa zaviest aj odbor blizky tomu predmetu alebo ten predmet nejak presadzovat.
Idealisto :)

Je k tomu manual, je k tomu HW, tak co viac potrebujes? [uznavam, ze by to este chcelo URI, kde je dostupny konkretny manual a moznosti ziskania HW, ale to sa snad doriesi Google]
Jiste. Chirurgove se taky muzou naucit operovat sami: skalpel se dá koupit, literatura je.

(Propánakrále, to už ta debata klesla vážně takhle na dno?! :( )

PJ

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #668 kdy: 14. 10. 2012, 23:49:42 »
Idealisto :)
Ono je dobre, ze to naozaj funguje a su vidiet zmeny. Akurat najskor musi tie zmeny navrhnut a v pripade vacsich zmien to musi naviac prejst cez nejaku byrokraticku masineriu.

Je k tomu manual, je k tomu HW, tak co viac potrebujes? [uznavam, ze by to este chcelo URI, kde je dostupny konkretny manual a moznosti ziskania HW, ale to sa snad doriesi Google]
Jiste. Chirurgove se taky muzou naucit operovat sami: skalpel se dá koupit, literatura je.
Ak mas vyukovy HW, tak si mozes skusit co chces a ked sa nieco pokazi, tak nie je problem to znovu nainstalovat (alebo pocita sa s tym). Ak sa nieco "pokazi" na zivom cloveku, tak to nemusi ist napravit. A na mrtvom zase nie je vidiet, ci to naozaj funguje.

Ale ako sa hovori "kto nechce, hlada si dovod a kto chce, hlada si sposob".

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #669 kdy: 15. 10. 2012, 02:09:15 »
Ale ako sa hovori "kto nechce, hlada si dovod a kto chce, hlada si sposob".
Ach jo... já si hledám důvody? Aha, tak jo... uff.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #670 kdy: 15. 10. 2012, 02:09:35 »
Ale ako sa hovori "kto nechce, hlada si dovod a kto chce, hlada si sposob".
Ach jo... já si hledám důvody? Aha, tak jo... uff.

Trdlo

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #671 kdy: 15. 10. 2012, 07:35:19 »
(Propánakrále, to už ta debata klesla vážně takhle na dno?! :( )

Dle mého názoru podobné debaty na root.cz nepatří, a to jen z jednoho důvodu - vše, co zde padne, se jednou promění na diskusi s bezpředmětnými a prázdnými argumenty. Někteří jsou schopni argumentovat, ale v moři příspěvků se pak diskuse stává nepřehlednou, když se dělí na dvě větve - na tu, do níž odpovídají uražení lidé, kteří obhajují své prázdné a nesmyslné věci, a na tu, kde odpovídají lidé s pádnými argumenty.

slonik

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #672 kdy: 15. 10. 2012, 19:52:21 »
672

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #673 kdy: 15. 10. 2012, 20:53:13 »
(nejen)Co se týká počtu příspěvků, zapíše se tohle vlákno nejspíš do análů  ;D

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #674 kdy: 15. 10. 2012, 22:55:01 »
Pointa bola v tom, či je potrebné päťročné univerzitné štúdium alebo by stačilo aj dvojročné, trebárs na úrovni americkej college s associate degree.
Ať se to učí třeba v psí boudě, ať se to jmenuje třeba večerní škola, to je všechno jedno. Ale ať se to propánakrále někde učí! (viz výš)

Veď ono sa to už niekoľko rokov učí:

   Úvod do architektur mainframe (MFF UK, predmet NSWI119)
   Správa mainframe (FJFI CVUT, predmet 01SMF)
   Programování pro mainframe (FJFI CVUT, predmet 01PMF)

A na výskume v oblasti mainframe sa kedysi dávno (od konca šesťdesiatych rokov) podielal už aj tebou viackrát spomínaný Výskumný ústav matematických strojů, takže máme dokonca aj tradíciu.  ;)