Proč tolik matematiky?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #210 kdy: 25. 06. 2014, 13:35:38 »
Cpat jim do hlavy, aby hledali ve svete problem k vyreseni, ukazat jim, jak podnikat a ne jim cpat staze, skoleni a praxi ve firme pri studiu.
Nevim, jak bys chtel hledat problem k vyreseni, kdyz bys nikdy nebyl v praxi, abys mohl videt, jake problemy se skutecne resi.

Na iTunes University su prednasky z MIT matematiky. Pozeral som ich, myslim ze sa to s nasou matematikou neda ani porovnat. U nas je to definicia dokaz definicia dokaz u nich je to skor o kreativite.
Jasne, uz jsme o tom mluvili - jestli nekdo ten rozdil nevidi, tak je asi zbytecny s nim debatovat...

Uvodni kurz programovani? Hezky Python a konkretni modelove problemy. Zadny lambda kalkul a haskell jako "uvodni kurz, ktery vas nauci veci, ktere se nemeni"...

...uz chybi jenom, aby nam JS vysvetlit, ze i na MIT to delaji blbe a ze maji zavest "moskevskou skolu"...

vyuka z pohledu vyucujiciho je existencni zalezitost
To bohuzel neni. Vetsina vyucujicich se venuje hlavne vede a uci jako takovy vedlejsak...


Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #211 kdy: 25. 06. 2014, 14:02:56 »
Cpat jim do hlavy, aby hledali ve svete problem k vyreseni, ukazat jim, jak podnikat a ne jim cpat staze, skoleni a praxi ve firme pri studiu.
Nevim, jak bys chtel hledat problem k vyreseni, kdyz bys nikdy nebyl v praxi, abys mohl videt, jake problemy se skutecne resi.


Ale jde to, staci chtit, ja nikdy na "praxi" v cizi firme nebyl, stacilo se divat, co lidi stve. V "praxi" (zamestnani) se resi podproblemy a doplnky k necemu, co vyresil ten, kdo firmu zalozil. Samozrejme muze existovat dira na trhu, kterou absolvent odhali az po x letech praxe ale spise je to na skodu.

Byvali zamestnanci Microsoftu maji supr projekt rome2rio.com ,stvalo je, ze nebylo zadne sjednocene intuitivni vyhledavani spoju kamkoliv na zemi, predesla praxe v MS potreba nebyla, i kdyz se tam mohli naucit "nastroje", diky kterym je jejich vyhledavani sviznejsi.

Tomáš Marný

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #212 kdy: 25. 06. 2014, 14:12:34 »
A proč je to na vedoucích pozicích v IT samý matfyzák nebo jaderňák?

To by mě celkem zajímalo odkud tyto informace čerpáte. V kolika firmách jste pracoval, délka praxe, atd., by mě taktéž zajímala. Otázka je, co přesně si představujete pod pojmem vedoucí pozice.  Moje zkušenosti jsou vesměs opačné. Samozřejmě připouštím, že mohou existovat případy toho, co uvádíte, ale zatím jsem se s tím tedy nesetkal.
Za vedoucí pozici nepovažuji jakéhosi "setžanta", který "rozděluje tickety" mezi další členy týmu a hlídá jestli "to je už hotový".

Z několika. Jednak mám známou novinářku, jež se orientuje na karierní a profesní růst, která se v rámci své práce setkává s mnoha různými manažery a tento stav jednoznačně potvrzuje. Jednak na linkedInu když vidím, že zkoumal můj profil někdo jiný než nějaký headhunter, je to obvykle nějaký manažer a hádej co najdeš za školu v jeho CV. Na to se dá skoro sázet. A nejsou to jen ryze IT pozice, spousta jich je zaměstnaná u bank, pojišťoven apod. Moje vlastní zkušenost nijak rozsáhlá není, neboť nepatřím zrovna mezi fluktuanty, ale má dosavadní zkušenost je zatím 100% - 2 týmoví manažeři: FJFI + MFF (30 let), jejich manažer: FEL (40 let), manažer pobočky: FEL (45); předchozí práce - týmový manažer: MFF (něco přes 30 let), šéf pobočky: FJFI.
Zkušenosti bývalých kolegů, kamarádů, známých jsem zaznamenal vcelku podobné.

Pozn. 1: Chápu, že to není objektivní, ale zatím mi nikdo pádnější protiargumenty nepředložil.
Pozn. 2: Šlo vesměs o velké nadnárodní korporace s obraty v miliardách EUR a o pozice v týmech typu R&D - podíl na vývoji core produktů, custom zakázky pro korporátní klientelu apod., tedy to, co by asi mělo být předpokládanou náplní práce absolventů VŠ v IT směru.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #213 kdy: 25. 06. 2014, 14:16:31 »
Byvali zamestnanci Microsoftu maji supr projekt rome2rio.com ,stvalo je, ze nebylo zadne sjednocene intuitivni vyhledavani spoju kamkoliv na zemi, predesla praxe v MS potreba nebyla, i kdyz se tam mohli naucit "nastroje", diky kterym je jejich vyhledavani sviznejsi.
Ja jsem myslel B2B problemy. Samozrejme ze webovou sluzbu, ktera ti kazdej den pripomene, ze mas zalit kytky, muze vymyslet i stredoskolak. Ale to jsme u toho, ze to jsou ty "opici" problemy.

JS

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #214 kdy: 25. 06. 2014, 15:13:37 »
...uz chybi jenom, aby nam JS vysvetlit, ze i na MIT to delaji blbe a ze maji zavest "moskevskou skolu"...

Na tomhle je hezky videt, ze ve skutecnosti neposlouchas. Nekolikrat jsem rikal, ze MIT byla na "moskevske skole" (pro neznale - jde o drsnou vyuku teorie uz v zakladnim kurzu) zalozena, a je to z velke casti to, co MIT udelalo slavnym. Ze se to dnes trochu meni (pod tlakem soukromych firem) je vec druha, a neznamena to, ze nejde o omyl. Napriklad misto toho Pythonu ucili jeste pred par lety Scheme, ktera je v praxi totalne k nicemu (i kdyz zrovna v tomhle pripade mi ta zmena nevadi, zaklady programovani se ilustruji na obou stejne dobre).


generic_nickname

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #215 kdy: 25. 06. 2014, 15:53:31 »
Na iTunes University su prednasky z MIT matematiky. Pozeral som ich, myslim ze sa to s nasou matematikou neda ani porovnat. U nas je to definicia dokaz definicia dokaz u nich je to skor o kreativite.
Jasne, uz jsme o tom mluvili - jestli nekdo ten rozdil nevidi, tak je asi zbytecny s nim debatovat...

Pán Prýmek, doporučujem Vám si nájsť na projekte Gutenberg knihu Calculus Made Easy by Silvanus P. Thompson. Je to síce kniha z roku 1914, avšak ja som nikdy v živote nečital lepšiu učebnicu matematiky. Pozrite sa na to prosím, ak Vás zaujíma, ako vysvetľuje matematiku človek, ktorému záleži, aby ľudia vedeli matematiku používať aj prakticky a aby rozumeli presne o čo ide, a nie iba recitovať definície a dôkazy. Nie, že by to nebolo dôležité, ale myslím si, že toto je ten kameň úrazu na CZ/SK školách, že sa vôbec nekladie dôraz na intuitivíne, vlastné, kreatívne pochopenie, čo sa to tam v tej matematike vlastne deje, keď robíme nejaké operácie. A nesúhlasím s JS, že MIT je Moskovská škola. Ja som tie ich prednašky videl. To je presný opak a pán JS zjavne nevie, čo tvrdí. Len si pozrite Linear Algebra od Gilberta Stranga, Tam nie sú žiadné definície ani dôkazy. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že absolventi MIT a tohto predmetu tam, budú a sú úspešnejší než absolventi z našich škôl a rozhodne aj lepšie rozumia tej matematike.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #216 kdy: 25. 06. 2014, 16:08:51 »
Pán Prýmek, doporučujem Vám si nájsť na projekte Gutenberg knihu Calculus Made Easy by Silvanus P. Thompson.
Suprový tip, díky moc. Stačí letmo prolistovat a hnedka člověk vidí, že tohle je přesně ten způsob výkladu, který by většině IT populace bohatě stačil a výsledek by byl podstatně lepší, než když se dá laťka zbytečně příliš vysoko protože proto...

Ještě jednou díky, trefil jste hřebík na hlavičku.

P.S. pokud neva, poprosil bych o tykání, to "pane Prýmek" mě vždycky vyděsí ;)

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #217 kdy: 25. 06. 2014, 16:09:53 »
Na tomhle je hezky videt, ze ve skutecnosti neposlouchas.
Vůbec ne, naopak jsem byl ještě zdrženlivý, když jsem říkal, že snad dokonce uvidíme to, co jsi přesně udělal hned v násedujícím textu:

Nekolikrat jsem rikal, ze MIT byla na "moskevske skole" (pro neznale - jde o drsnou vyuku teorie uz v zakladnim kurzu) zalozena, a je to z velke casti to, co MIT udelalo slavnym. Ze se to dnes trochu meni (pod tlakem soukromych firem) je vec druha, a neznamena to, ze nejde o omyl.
Čili MIT jde do kytek. JS ví, kde MIT dělá chybu, a poradil by jim, jak to mají dělat lépe. Q.E.D.

Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #218 kdy: 25. 06. 2014, 16:37:31 »
Ta knizka je moc jednoducha a je toho v ni minimum. To neznamena ze je to spatny styl vyuky matematiky.

 Par vterin Googlovani: http://www.math.muni.cz/~slovak/roughmath.pdf   Rozdeleno na 2 casti: teoreticka a prakticka, take je to vysvetlovano na praktickych problemech (michani barev, reseni populacni matice pro autopujcovnu - co me zaujalo).

generic_nickname

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #219 kdy: 25. 06. 2014, 16:46:40 »
Ta knizka je moc jednoducha a je toho v ni minimum.
:) Presne o tomto píše autor tej knihy hneď na úvod. Že niektorí ľudia skrátka majú potrebu z nejakého mysteriozného dôvodu vysvetľovať jednoduché veci v matematike tým najdebilnejším a najkomplikovanejším spôsobom, ako sa len dá (buď nevedia vysvetľovať alebo si vyložene honia ego). Preto napísal tu knihu, kde to podáva normálne. Ste to prelistovali a hneď viete, že je tá kniha "moc jednoduchá".

Aké mimimum? Je tam toho viac, než sa sa na FI MUNI berie v rámci jedného semestra matematickej analýzy. Alebo vám leží v žalúdku to, že to vysvetľuje intuitívne a nezastiera podstatu veci šialenými formulkami a krkolomnými slovami?

 Par vterin Googlovani: http://www.math.muni.cz/~slovak/roughmath.pdf   Rozdeleno na 2 casti: teoreticka a prakticka, take je to vysvetlovano na praktickych problemech (michani barev, reseni populacni matice pro autopujcovnu - co me zaujalo).

A čo tým akože teraz chcete povedať?
[/quote]

Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #220 kdy: 25. 06. 2014, 17:55:30 »
A čo tým akože teraz chcete povedať?

Prece to, ze neni treba ucit podle mrte zjednodusene knihy a na IT VS se u nas neuci stylem veta / dukaz / veta / dukaz ale ze tu take mame jednoduchou praktickou matematiku, jako ten opevovany MIT.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #221 kdy: 25. 06. 2014, 18:19:55 »
Že niektorí ľudia skrátka majú potrebu z nejakého mysteriozného dôvodu vysvetľovať jednoduché veci v matematike tým najdebilnejším a najkomplikovanejším spôsobom, ako sa len dá (buď nevedia vysvetľovať alebo si vyložene honia ego).

Jen aby v tom nebyl například stejný rozdíl jako mezi Cantorovou intuitivní teorií množin a mnohem složitější Zermel-Fraenkelovou teorií množin.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #222 kdy: 25. 06. 2014, 18:30:59 »
Par vterin Googlovani: http://www.math.muni.cz/~slovak/roughmath.pdf   Rozdeleno na 2 casti: teoreticka a prakticka, take je to vysvetlovano na praktickych problemech (michani barev, reseni populacni matice pro autopujcovnu - co me zaujalo).
Jo, vypadá to hezky. BTW, na http://www.math.muni.cz/~slovak/ je to odkazováno jako nástřel učebnice pro informatiky. Takže ledy se (pomalu) hýbají, což je dobře. Jenom by mě jako starýho rejpala zajímala geneze, páč Slovák mě učil a nepamatuju se, že by oplýval nějak zvlášť lidským nebo inovativním přístupem. Jestli byl z PřF někdo ke mně jako informatikovi shovívavý a měl pochopení, tak to byl pan prof. Rosický. Btw, prý jedna z největších kapacit tamního ústavu. Zřejmě velký pes nepotřebuje štěkat a něco si dokazovat...

Že niektorí ľudia skrátka majú potrebu z nejakého mysteriozného dôvodu vysvetľovať jednoduché veci v matematike tým najdebilnejším a najkomplikovanejším spôsobom, ako sa len dá (buď nevedia vysvetľovať alebo si vyložene honia ego).
Na tom není nic mysteriózního, to snadno pochopíme právě se znalostí úvodu do sociologie ;) - udržovat si status mága a nedostižného gurua je přece moc prima. Jaký má guru zájem na tom, aby se ukázalo, že vlastně žádnou zas tak nedostižnou magii nedělá? Jaký zájem má na tom, aby bylo víc guruů a tím se jeho pozice devalvovala? Navíc z psychologie víme, že čím větší deprivant, tím víc se znaží si vydobýt postavení :)

(berte s humorem, není to útok na matematiky :) )

Jen aby v tom nebyl například stejný rozdíl jako mezi Cantorovou intuitivní teorií množin a mnohem složitější Zermel-Fraenkelovou teorií množin.
To není fér, Kubo. Od toho jsou přece garanti, aby něco garantovali... A ona přece ta matika není zas tak tragicky složitá, aby se to fakt nedalo. Mně třeba fakt největší problém dělal ten styl výkladu - když na mě někdo předem vychrlí tisíce různých podmínek a vlastností, které netuším, jak spolu souvisí a k čemu se jima mám dobrat, tak mě to prostě zablokuje, páč chytnu neutuchající pocit, že mi to ten člověk dělá naschvál :) Srozumitelnější výklad založený na známých didaktických postupech tohle eliminuje.

Otázka je právě, jestli vůbec je zájem, aby lidi tu matiku uměli (na nějaké realistické úrovni)...

..

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #223 kdy: 25. 06. 2014, 19:11:12 »
vyuka z pohledu vyucujiciho je existencni zalezitost
To bohuzel neni. Vetsina vyucujicich se venuje hlavne vede a uci jako takovy vedlejsak...
Tohle mi pripomenulo jednoho (radsi nejmenovaneho ovocneho) prednasejiciho z FITu, ktery na bakalarskem stupni zacal prvni prednasku predmetu nemalo slovy o tom, ze on z toho prednaseni skoro nic nema, studenti jsou hloupi a lini a on uci jen proto, aby mohl badat. Uz po prvni prednasce jsem nemel chut dochazet na jeho dalsi prednasky...

Jimm

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #224 kdy: 26. 06. 2014, 00:46:29 »
A kdyby řekl že jsou studenti chytří kluci a že je učí rád, chodil bys tam? Zajímavé.  ;D