Resenim teto situace neni snizovat vedeckou uroven vysokych skol, ale zvysovat praktickou uroven strednich skol.
Dlouhodobe za timto ucelem i podle jineho diskutujiciho staci zvysit uroven strednich skol. Jenomze znovu - kdyz se zvysi uroven, zvysi se i podil "nepouzitelne" casti, kterou se budou muset studenti tady strednich skol naucit. A budou znovu narikat - tentokrat mozna ne kvuli matice, ale kvuli predrazenemu Ciscu, pamet-zerouci Jave, platformove navazanemu C# (mono je shit), prilis low-level C, zastaralemu Pascalu nebo necemu jinemu.
I to by se dalo vyresit tak, ze by se zavedl system volitelnych predmetu, kdy by si zak zvolil to co se mu podle jeho nazoru bude hodit - admin si da extra hodiny unixu/windowsu, programator si da treba neco teoretictejsiho o algoritmech (ale furt hlavne zamereny na praxi) a oba si vyberou jestli chtej umet programovat v Jave, C#, PHP nebo buhvicem dalsim. Samozrejme by to byla dalsi (hlavne financni) zatez na stredni skoly a v dobe naprosto nesmyslneho pedagogickeho minima je tohle naprosta utopie.
Co se ale strednich skol tyce, tak jako nejvetsi problem vidim, ze skoly jsou proste NUCENY to tem studentum nejak dat. Dale chybi na vetsine strednich skol jakakoliv vyberovost, berou kazdyho kdo se prihlasi, pokusy o prijimacky jsou fraska, protoze stejne nemaj dost zajemcu, coz v dusledku vede k dalsimu snizovani urovne, protoze tam jsou lidi, ktery nezajima nic jinyho nez papir a jim se musi uroven vyuky prizpusobovat.
Cely cesky skolstvi je v naprosto zoufalym stavu, ale mezi vysokejma skolama je aspon par svetylek nadeje - par opravdu dobrych skol (ikdyz mozna spis fakult - i na dobrych skolach jsou spatne fakulty).
Dale mi prijde, ze se tahle diskuze zacina stacet smerem, ze by mozna byl potreba dalsi mezistupen mezi stredni a vysokou skolou, ktery by byl intenzivne zameren na praktickou stranku veci. K cemu je ale v tom pripade stredni skola? Ja vnimam vzdelavaci system takto (ne jak funguje, ale jak by mel fungovat)
zakladni skola - vseobecne a must-have dovednosti a informace, 100% populace
ucnak - silne prakticky zamerene vzdelani
stredni skola - prevazne prakticky zamerene vzdelani, mirne doplneni vseobecnych znalosti (sem napriklad nepatri 4 roky literatury), lehka priprava na studium vysoke skoly (matika,...)
pro stredni stupen dohromady 95% populace
vysoka skola - zamereni na teoreticke znalosti a vedu, samozrejme doplnene nezbytnym praktickym minimem, cca 10-15% populace