Dobrý vědec je širší pojem, který zahrnuje i dobré (nikoliv nutně excelentní, ale rozhodně alespoň dobré) pedagogické vlohy.
Omyl, to spolu zcela nesouvisi - spickovy odbornik naopak nemusi byt casto vubec schopen predat sve poznatky - ostatne, kvuli tomu se do firem casto najimaji lide, kteri mozna nejsou uplne spickovymi odborniky, ale oboru ruzumi a predevsim, umi to vysvetlit i tem, kteri tomu nerozumi vubec.
Aby byl někdo dobrý vědec musí publikovat vynikající články, které zaujmou komunitu.
K tomuto snad leda ... lol ... nikoli, publikace clanku je zcela umele kriterium.
Pochopitelně to musí být vynikající výzkumník, aby měl co do těch článků psát. Ale tím to nekončí. Ten článek musí být napsaný tak, aby zaujmul špičky v oboru, ale současně aby mu rozumněli i začátečníci v oboru (diplomanti daného oboru, PHD studenti). Článek musí být srozumitelný a čtivý i pro špičky v jiných oborech (příbuzných i zdánlivě nepříbuzných). Pochopitelně musí být dobrý vědec schopen všechny své výsledky i osobně prezentovat.
To je hodně z pedagogiky.
Kdepak, vedec nic prezentovat umet nemusi. Na to jsou jini, viz vejs.
Dobrý vědec si musí vytvořit a vychovat a udržet dobrý tým spolupracovníků. Základním zdrojem vědeckých sil jsou studenti, které daný vědec při přednáškách dostatečně zaujme nejenom pro svůj obor - ale i pro sebe samotného. Čím více vědec studenty zaujme svým pedagogickým umem, tím více a lepších studentů potom získá jako diplomanty a doktorandy pro sebe a pro "své" docenty.
To je celé o pedagogice.
Vedec od sveho tymu ocekava, ze rozumi tomu, na cem pracuji a proc na tom pracuji => nic jim vysvetlovat nemusi. Jeho praci je heldat cesty, ktere zatim nikdo nevyzkousel. Naopak, soucasti tymu vetsinou byva prave clovek, ktery rozumi, byt trebas ne vsemu, ale umi to predat dal.
Dobrý vědec musí být dobrý výzkumník i dobrý učitel. Jsou to prostě dvě podmínky pro dané řemeslo. Stejně jako dobrý kovář musí být i silný i zručný. Dobrý lékař musí být dobrý jak v práci rukama s nástrojem, tak musí být znalý medicíny, tak musí být i dobrý psycholog. Dobrý manažer musí být dobrý organizátor i dobrý v jednání s lidma. A dobrý inženýr musí být nejenom dobrý technik, ale musí být schopen i zvládnout založit a vést svou firmu.
Pro vetsinu doktoru je pacient kusem masa a spousta z nich se pacientum zcela umyslne vyhyba. Dobry inzenyr vubec nemusi byt schopen podnikani, i kdyby jen proto, ze je to obor cinnosti, ktery jej naprosto nezajima. Porid si ZL a pochopis, ze zaobirat se tim, jake budu pristi mesic platit dane, je opravdu povznasejici cinnost.
Moje zkušenost na FEL ČVUT je ta, že drtivá většina špatných pedagogů byli lidé bez relevantních vědeckých výsledků. A naopak - většina dobrých vědců, kteří mne učili byli velmi dobří (nebo alespoň nadprůměrní) v přednášení.
Na http://www.fel.cvut.cz/prestudent/nejlepsi-vedci.html jsem spočítal, že ze 40 nejlepších vědců mne osobně učilo 15 (a většinou se jednalo o lidi z první dvacítky). Z těch 15 bych za podprůměrné učitele označil max. dva, za vyloženě špatného ani jednoho. Za přímo výborné učitele bych označil 5, možná i 7 jmen. Ostatní beru "jenom" za výrazně nadprůměrné.
Kdybych to zůžil na 5 nejlepších vědců fakulty, tak to mne učili tři z nich. Jeden byl mírně nadprůměrný učitel, jeden silně nadprůměrný učitel a jeden vynikající (je i v mém osobním top 5 za celou školu).
jiste, takze hodnotis vedce podle toho, kolik toho kde naplka ... no nevim, kdyby to byly takove uzasne vedecke hlavicky ... tak proc by za 10x vyssi penize (minimalne) nepracovali nekde v soukromem sektoru? Ja mam z FELu naopak zkusenost tu, ze tam uci(li) lide, kteri praxi videli tak naposled pred 30ti lety, a podle toho vypadaji jejich poznatky. Ale jo, pro nekoho muze byt fajn se seznamovat na VS s technologiemi, ktere se prave zacinaji vystavovat v muzeich. Samo vyjimky potvrzuji pravidlo ... ale zcela standardni pristup byl (za mych casu) ten, ze dotycny prisel s navrhem skladby predmetu => neco prednasek, neco laborek (aby se to taky ukazalo v realu) a bylo mu receno, ze laborky jsou nakladne => zustanou jen prednasky => on rek, ze se na to muze vysrat, protoze kdyz studentum rozda scripta, usetri se i na prednaskach, ze. A pokud uz nejake laborky predmet obsahoval, tak takove, ktere pamatovaly i nase prapra ... (jak ulohama, tak pristrojovym vybavenim). Lecjaky studak mel doma v kumbalu lepe vybavene pracoviste.
Ovšem nezapomínejte, že FEL ČVUT je vědecky velmi silná škola. Na mnoha školách jsou sice profesoři a docenti, ale skutečnou vědu se skutečnými výsledky v impaktovaných časopisech a skutečnými citacemi tam dělá pár jednotlivých ostrůvků. Ne každý, kdo se na vaší fakultě prezentuje, jako vědec (a vy si tím vysvětlujete jeho nestravitelné přednášky) opravdu vědcem je.
2Mirek Prýmek: moje zkusenost z FELu je ta, ze nelepe se darilo "sprtum" - cimz minim osoby, ktere se umely dobre naucit veci zpameti. Samo, aniz by v 90% pripadu mely tuseni, k cemu je to dobre. Naopak lidi, kteri se to snazili pochopit, na tom byli o poznani hur, protoze jim to prevazne nikdo nikdy nevysvetlil.
Myslim, ze je celkem jasne, koho bych si vybral jako zamestnance do firmy ... a mimo jine prave kvuli teto zkusenosti, me absolutne nezajima co ma kdo za vzdelani/titul ...
Jinak jiny zazitek ze SS - tridni vedlejsi tridy se vychloubal tim, ze k maturite pusti tak 8 lidi (z 30ti prijatych) ... coz se da vylozit zcela jednoduse tak, ze je tak neschopny, ze to tem 22 neni schopen vysvetlit.