VŠ z trochu jiného úhlu

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #825 kdy: 18. 10. 2012, 10:39:14 »
Podle mého ten člověk má mít vyšší plat, než ti které řídí, protože on je za výsledek té práce zodpovědný.
Je vrcholně absurdní, že je tady vůbec potřeba tohle psát...

...ale zároveň je to dobrá ilustrace toho, co říkám...


JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #826 kdy: 18. 10. 2012, 11:26:17 »
Podle mého ten člověk má mít vyšší plat, než ti které řídí, protože on je za výsledek té práce zodpovědný.

Ano, to se tvrdi. Ale co presne to znamena, ta zodpovednost? Me prijde, ze to je neco jako zodpovednost politika, ze v nejhorsim pripade prijde o funkci, a tedy o ten vyssi plat. Kdyby musel neco doplatit ze sveho, nebo mu hrozilo trestni stihani (jako treba doktorum), nebo smrt, pak bych to chapal jako zodpovednost (za kterou si zaslouzi vetsi plat). Ale pokud nekomu hrozi, ze prijde o plat, ktery dostal proto, ze ma vyssi "zodpovednost", pak je to proste kruhove uvazovani. No neberte takovou nabidku.

Mozna to znamena loajalitu. Ale pak je namiste otazka, ke komu.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #827 kdy: 18. 10. 2012, 11:33:56 »
Jinými slovy, k čemu mi je schopnost vymyslet geniální řešení problému, když nejsem schopen to řešení prezentovat a vysvětlit? K ničemu, tým použije mnohem hořší řešení od kolegy, který si jej uměl obhájit.

I kdyz s uzitecnosti soft skills uplne nepolemizuji (ale mam sve vyhrady k tomu pojmu, neni presne jasne, co to je), tohle prece neni nutne pravda. Pokud je ten tym (nebo jeho sef) aspon trochu chytry, tak to o tom cloveku vi a dokaze s nim komunikovat a dokaze to prijmout.

To je, co mi trochu vadi - ze soft skills se dela urcita modla. Pritom od toho ti sefove jsou, aby si tohle dokazali zaridit. Oni jsou ti, kdo se musi naucit komunikovat predevsim, kdyz uz lezou na takovou pozici. Ale me casto pripada, ze si to ulehcuji - pozaduji po ostatnich stejne nebo lepsi komunikacni schopnosti, nez maji oni, a jeste technickou praci navic. (Je to podobne jako s HR - tak sakra k cemu je mame, kdyz se kazdy musi stejne umet prodat sam za sebe? Oni maji poznat, kdo je dobry, to je jejich prace. Je to proste postavene na hlavu.)

Nekdo moudry mi rekl - chyba v komunikaci je vzdycky na obou stranach. Pod to bych se 100% podepsal.

danny

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #828 kdy: 18. 10. 2012, 13:53:26 »
Stejně jako někteří lidé nemají talent na programování, někdo zase nemá talent pro komunikaci s lidmi a prezentaci (tj. soft skills). Jak moc si myslíte, že se tyto věci dají naučit? Programování taky nenaučím někoho, kdo na to nemá buňky (třeba nedokáže algoritmicky myslet). Jak moc naučím soft skills někoho, komu tyhle věci nejdou?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #829 kdy: 18. 10. 2012, 17:17:05 »
Programování taky nenaučím někoho, kdo na to nemá buňky (třeba nedokáže algoritmicky myslet). Jak moc naučím soft skills někoho, komu tyhle věci nejdou?
Oboje je imho jenom otázkou cviku. Někomu to půjde rychleji, někomu pomaleji, ale oboje se může naučit v podstatě kdokoliv.

Pro začátek stačí znát jednoduchá pravidla jako uvědomit si, co vlastně chci říct, vymyslet strukturu prezentace, nezabíhat do nudných detailů, jasně vypíchnout to důležité, okořenit něčím, co by mohlo posluchače zaujmout, vědět, kolik slajdů je potřeba mít na jak dlouhou prezentaci. A pak už jenom cvičit, cvičit cvičit a nebát se. Ono to žádný raketový inženýrství není, chce to jenom správně nastavit mozek (což je úplně stejný jako u toho programování).


Patrik

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #830 kdy: 18. 10. 2012, 18:21:22 »
OMG. Už dlouho jsem měl špatné tušení, ale po posledním příspěvku mám docela jasno. Dyť je to vlastně cvik :D

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #831 kdy: 18. 10. 2012, 21:03:37 »
Mám na zastánce matematiky konrétní otázku: je to, co je obsaženo v tomhle učebním materiálu Mathematics for Computer Science na Princetonu, pro informatika málo nebo tak akorát?

http://www.cs.princeton.edu/courses/archive/spr10/cos433/mathcs.pdf

A co stejnojmenný kurz na MIT?

http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6-042j-mathematics-for-computer-science-fall-2005/

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #832 kdy: 18. 10. 2012, 21:22:15 »
Mám na zastánce matematiky konrétní otázku: je to, co je obsaženo v tomhle učebním materiálu Mathematics for Computer Science na Princetonu, pro informatika málo nebo tak akorát?

Prolítnul jsem to a mně osobně by tam chyběla lineární algebra a základy matematické analýzy.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #833 kdy: 18. 10. 2012, 21:41:51 »
Prolítnul jsem to a mně osobně by tam chyběla lineární algebra a základy matematické analýzy.
Neboj, oni je tam mají povinný taky, v jiných kurzech :)

Tady tohle mi ale přišlo jako fakt souhrn nejnutnějšího minima. Kdyby na techničtěji/praktičtěji orientovaných specializacích bylo jenom tohle, tak neřeknu ani půl slova :) A i napsaný je to moc pěkně, s hezkými příklady, vysvětlením. Není to jenom strohý věta-důkaz-věta-důkaz...

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #834 kdy: 18. 10. 2012, 22:34:28 »

S čím vším se vlastně setká více než 50% absolventů a bežně/povinně se to neučí?
Např. ten zlý  a podřadný management! Řízení lidských zdrojů. Podniková ekonomika. Ty zlé "proprietární" IT managementy typu ITIL nebo ISO. Právo. Backup plan. Disaster recovery plan. Tisíce a tisíce dalších věcí...

Viac než polovica absolventov bude potrebovať právo? Tak tu zas budem potrebovať nakopnúť ja.

Myslím, že by fakt stálo za to si udělat ten malý self-test, o kterém jsem psal: mám vybudovat, řídit a rozvíjet firmu poskytující IT služby. Co všechno z toho, co k tomu budu potřebovat, mě škola nenaučila?

No, napríklad taký management či riadenie ľudských zdrojov potrebovať nebudú, lebo ak si polovica z absolventov založí vlastnú firmu, tak budú radi, ak do nej zoženú aspoň jedného človeka.

No nějak se mi právě nezdá, že by komerční sféra požadovala více lidí, kteří vytvářejí strategie, architektury a dělají významná rozhodnutí, než těch, co je pak jen implementují. Ale je fakt, že o komerční sféře nevím skoro nic.
Možná bych tu otázku postavil trochu jinak: k čemu teda má být VŠ, když ne proto, aby produkovala lidi, kteří budou schopní zastávat ty nejvyšší stupně řízení?

Trebárs na to, aby produkovala ľudí schopných vykonávať vedecky či technologicky náročné činnosti? (Pokiaľ sa teda nebavíme zrovna o manažérskych odboroch.)

Pokud by mělo být smyslem VŠ vychovávat lidi vhodné jenom do kjůbiklů, tak tomu zase pro změnu říkám učňák já - naprosto nezávisle na tom, jaké věci se ti lidi učí nebo neučí.

Okrem najvyšších stupňov riadenia a kjublikov je snáď dostatok iných možností. Nie je to jedno alebo druhé. Nekritizoval si snáď takýto štýl diskusie u druhých?

Mám na zastánce matematiky konrétní otázku: je to, co je obsaženo v tomhle učebním materiálu Mathematics for Computer Science na Princetonu, pro informatika málo nebo tak akorát?

A co stejnojmenný kurz na MIT?

Ako už sám píšeš nižšie, nestačí im to. Mňa však zaujala iná vec: na obidvoch školách môžeš vyštudovať CS bez absolvovania managementu, práva, riadenia ľudských zdrojov či podnikovej ekonómie. Znamená to teda, že je MIT či Princeton (v súlade s tvojou definíciou) len taký lepší učňák?

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #835 kdy: 18. 10. 2012, 22:40:54 »
Nuž, ani v USA s ich úžasným školstvom nie je škola, z ktorej by Lenin masovo naberal ľudí s perfektnou znalosťou mainframov.
Co porad na tom nechapes?

1. Student nikdy nemuze mit perfektni znalosti.

Prečo myslíš, že na tom niečo nechápem? To, že študent nemá perfektné znalosti a potrebuje prax, bolo napísané už na začiatku diskusie. Ty si to len opätovne potvrdil pre tých, ktorí to nechápali alebo nechceli chápať.

2. Americkej student se specializovanou vyukou je pochopitelne lepsi nez ceskej student co ma mainframy 6 hodin tydne jeden semestr na VS

Neviem, čo to tá špecializovaná výuka v USA je (keďže príklady zatiaľ padli iba z Číny), ale iste by to tak byť malo. Aj tak by ma zaujímalo, koľko tých škôl so špecializovanou výukou na mainframy tam vlastne máte. USA má tridsaťkrát viac obyvateľov ako ČR, tak by som tipoval, že by tých škôl malo byť naozaj hodne. (Alebo teda aspoň počet absolventov by mal byť dosť vysoký.)

3. Masove nabirat studenty nebudu, prvni dva roky jsou prodelecny. At si tu praxi ziskaji u nekoho jineho

Otazka je cemu rikas investice do studentu, semtam nejakeho hodne schopneho vezmu tak v pomeru 1:10.

Máš nejakú školu, odkiaľ ich berieš/kde robíš nábor alebo sú to prípady, kedy oni prídu za tebou?

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #836 kdy: 18. 10. 2012, 23:49:29 »
Mám na zastánce matematiky konrétní otázku: je to, co je obsaženo v tomhle učebním materiálu Mathematics for Computer Science na Princetonu, pro informatika málo nebo tak akorát?

Ja bych rekl, ze spis asi malo (zalezi i na definici - je treba odvozeni casove narocnosti trideni matematikou nebo uz ne?). Ale moc nechapu, co se tim snazis dokazat. Ty proste vychazis stale z premisy, ze lide studuji VS tak, aby ziskali optimalni zamestnani, a dopredu jim je jasne, co tim optimem vlastne je (tedy tak nejak dokazou predpovedet budoucnost).

Ale nemel by mlady nadany clovek studovat spis to nejtezsi, na co ma? Spis nez neco zhola praktickeho, co se muze po par letech ukazat k nicemu?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #837 kdy: 18. 10. 2012, 23:53:00 »
Mňa však zaujala iná vec: na obidvoch školách môžeš vyštudovať CS bez absolvovania managementu, práva, riadenia ľudských zdrojov či podnikovej ekonómie.
A díval ses i na společný základ všech programů? http://www.princeton.edu/ua/sections/11/

Znamená to teda, že je MIT či Princeton (v súlade s tvojou definíciou) len taký lepší učňák?
No pokud je Princeton škola v ČR, s reputací odpovídající škole v ČR a produkující lidi pro český trh, tak možná jo, nevím.

Jinak už mě to fakt nebaví, takže tě odkazuju na X předchozích příspěvků, kde jsem psal, že samozřejmě teoretičtí informatici jsou potřeba - v počtu adekvátním české republice. A že se obávám, že bysme líp udělali, kdybysme těm nejlepším se zájmem přesně o tohle dali stipendium, aby mohli vystudovat v zahraničí - třeba na tom Princetonu...

...akorát tam jsou teda povinné jenom 4 matematické předměty na 4 roky studia, tak nevím, jestli to není učňák i podle tvé definice...

No ale hlavně: nebudeme se trumfovat vymýšlenými báchorkami o škole, kterou ani jeden z nás neviděl ani z rychlíku, ne?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #838 kdy: 18. 10. 2012, 23:55:30 »
Ale moc nechapu, co se tim snazis dokazat.
Proč bych se měl pořád snažit něco dokázat? Já se prostě ptám, jestli by vám tohle jako skutečně minimální základ nestačilo. Vždyť tady x-krát zaznělo "pojďme se teda podívat na něco konkrétního" - tak jsem to zkusil.

Mimochodem, myslím, že obsah těch skript se docela hodně kryje s tím, co jsem psal, že za minimální základ považuju já, proto mě to zaujalo.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #839 kdy: 19. 10. 2012, 00:16:50 »
a pak se soft skils hodí na komunikaci uvnitř týmu, od prezentace nápadů po porozuměnní vedení, schopnost odhadnout důležité vlastnosti a zahazovat blbosti.

V tomto pro mne byla velká škola života povinný softwarový projekt. Sice jsme na to nebyli teoreticky připraveni, ale o to ta praxe byla drsnější.