VŠ z trochu jiného úhlu

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #810 kdy: 18. 10. 2012, 08:13:13 »
vysoká škola má udělat vše, o je v jejich silách, aby každý její absolvent byl schopen zastávat funkci architekta, manžera, tvůrce strategií

Kdes to slyšel takovou kravinu ? Absolvent VŠ IT má rozumět počítačům, tedy včetně toho co spadá do lžiprofese softwarového architekta, ale na manažery a tvůrce strategií tady máme absolventy úplně jiných škol a úplně jiných oborů. Taky není účelné plýtvat časem IT odborníků na počítání mandayů a plánování dovolených. Bohatě stačí, když senior IT umí rozdělit práci na projektu mezi junior IT.


Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #811 kdy: 18. 10. 2012, 08:14:37 »
A pokud jde o ekonomicky (nebo business aspekt) veci, tak na to skoly mame - VSE, MBA..

MBA nebrat, takové je třeba hnát z firmy s basebalovou pálkou v ruce.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #812 kdy: 18. 10. 2012, 08:19:16 »
3. pokud nechápe člověk smysl těch procesů (protože se místo nich učil matematiku), nemá big picture, je btw. velice laciné nadávat na korporátní bullshit

Nekdy to bullshit je, nekdy neni. Pripad od pripadu. Predstava, ze vytvoris procesy a vsechno bude fungovat jako dobre promazany stroj je dost naivni. Lide jsou nadani schopnosti adaptace, ktera efektivitu neceho takoveho dokaze vzdycky prekonat.

Citace
Teze 1: vysoká škola má udělat vše, o je v jejich silách, aby každý její absolvent byl schopen zastávat funkci architekta, manžera, tvůrce strategií
Teze 2: vysoká škola má učit především to, co v praxi využije většina absolventů

Ani jedno neodpovida historicke roli, kterou hraji VS, a nejsem si jisty, ze je to dobry napad menit.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #813 kdy: 18. 10. 2012, 08:27:22 »
Možná jeden konkrétnější příklad, úplně stupidní: docela často tady géniové z kjůbiklů prosazují nějaký exotický programovací jazyk, protože je z "matematického" hlediska geniální.

Myslim, ze inteligenci tech lidi dost podcenujes. Tohle jsou, aspon co vim, spis extremni priklady. A pokud uz nastavaji, tak spis proto, ze to prave tem genium pripada jako normalni vec ("naucil jsem se CL, tak to muze udelat kazdy"), tudiz hledat za tim elitarstvi je naprosty omyl (zalozeny na nedostatku empatie).

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #814 kdy: 18. 10. 2012, 08:33:04 »
Možná jeden konkrétnější příklad, úplně stupidní: docela často tady géniové z kjůbiklů prosazují nějaký exotický programovací jazyk, protože je z "matematického" hlediska geniální.

Myslim, ze inteligenci tech lidi dost podcenujes. Tohle jsou, aspon co vim, spis extremni priklady. A pokud uz nastavaji, tak spis proto, ze to prave tem genium pripada jako normalni vec ("naucil jsem se CL, tak to muze udelat kazdy"), tudiz hledat za tim elitarstvi je naprosty omyl (zalozeny na nedostatku empatie).

Rozhodně bych se podceňovat nesmí, onehdá jeden takový génius byl zapálený fanda ORM a jeho předchůdce chtěl zakázat používat dědičnost objektů a nahradit to interface. Je třeba se mít na pozoru a takové "geniální lidi" sledovat aby nenapáchali moc škody.


JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #815 kdy: 18. 10. 2012, 08:33:43 »
Mimochodem, je děsně zajímavé, že se s tichostí přešel mnou uvedený fakt, že nejvyšší plat mají absolventi informatiky z VŠE.

Nebo to muzes brat tak, ze kazdy ma takovy plat, k jak velkemu penezovodu se postavi. Samozrejme, ze nez resit samotne technicke problemy lepe skaluje ridit lidi, kteri ty problemy resi. Ja si nemyslim, ze by to tak melo byt, protoze si myslim, ze vyssi plat ma byt odmenou za vyssi schopnosti nebo vyssi nasazeni nebo vyssi osobni riziko (a tim rizikem pochopitelne nemuze byt, ze prijdes o ten vyssi plat :) ), ale jak rikam, to je na jinou debatu.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #816 kdy: 18. 10. 2012, 08:42:07 »
Je třeba se mít na pozoru a takové "geniální lidi" sledovat aby nenapáchali moc škody.

Nevim, to mi prijde jako trochu elitarske tvrzeni. Pravdu maji castecne obe strany. Konzervativismus je na miste, ale na druhou stranu bez urciteho liberalismu neni zadny pokrok mozny. Schopni lide obvykle maji duvod, proc prosazuji sve oblibene nastroje, prestoze jsou v mensine. Viz tez instantni klasika jako treba https://plus.google.com/u/0/110981030061712822816/posts/KaSKeg4vQtz.

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #817 kdy: 18. 10. 2012, 08:47:36 »
Schopni lide obvykle maji duvod, proc prosazuji sve oblibene nastroje, prestoze jsou v mensine.

Schopný člověk má v ruce racionální důvody svého jednání a to bych držel hubu. Jenže géniové v uvozovkách je nikdy nemají, proto si na ně dávám pozor.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #818 kdy: 18. 10. 2012, 08:54:53 »
Schopný člověk má v ruce racionální důvody svého jednání a to bych držel hubu. Jenže géniové v uvozovkách je nikdy nemají, proto si na ně dávám pozor.

Myslim, ze ty uvozovky sis tam primyslel ty. Znam treba takoveho cloveka z jineho oddeleni z prace - je extremne sikovny, ale podle meho nazoru nektera jeho rozhodnuti jsou z hlediska chodu firmy spis silena (nechci zabihat do detailu). Divim se, ze mu to sefove dovolili. Ale jelikoz je sikovny, ma k tomu proste svoje dobre duvody. Na druhou stranu, jak rikam, v praxi jsou takovi lide spis v mensine (mezi temi sikovnymi).

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #819 kdy: 18. 10. 2012, 09:00:33 »
Myslim, ze ty uvozovky sis tam primyslel ty. Znam treba takoveho cloveka z jineho oddeleni z prace - je extremne sikovny, ale podle meho nazoru nektera jeho rozhodnuti jsou z hlediska chodu firmy spis silena (nechci zabihat do detailu). Divim se, ze mu to sefove dovolili. Ale jelikoz je sikovny, ma k tomu proste svoje dobre duvody. Na druhou stranu, jak rikam, v praxi jsou takovi lide spis v mensine (mezi temi sikovnymi).

Mluvil jsem o racionálních důvodech, ne důvody ve stylu že předevčírem byl úplněk zároveň se zimním slunovratem.
Nicméně si rozumíme, jednoto takového génia v uvozovkách evidentně znáš.
Jistěže jsou v menšině, ale jsou schopni napáchat velké škody.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #820 kdy: 18. 10. 2012, 09:13:14 »
Mluvil jsem o racionálních důvodech, ne důvody ve stylu že předevčírem byl úplněk zároveň se zimním slunovratem.
Nicméně si rozumíme, jednoto takového génia v uvozovkách evidentně znáš.
Jistěže jsou v menšině, ale jsou schopni napáchat velké škody.

No, on ma racionalni duvody - je to tak pro nej efektivnejsi, a to je objektivni fakt. Vyresi problem. Ale duvod, proc mi to pripada trochu elitarske, je, ze takovi lide s z moji zkusenosti vyskytuji na vsech urovnich (resp. lide co jsou chytri, ale prosazuji neco sileneho, a je to chyba). Proto nevidim moc jak by na ne nekdo mohl "davat pozor" (uz proto, ze se lisime v nazoru na rizika) jinak nez uprimnou komunikaci a diskusi.

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #821 kdy: 18. 10. 2012, 09:24:03 »
No, on ma racionalni duvody - je to tak pro nej efektivnejsi, a to je objektivni fakt. Vyresi problem.
Proto nevidim moc jak by na ne nekdo mohl "davat pozor" (uz proto, ze se lisime v nazoru na rizika) jinak nez uprimnou komunikaci a diskusi.

Jo to jsi přesně trefil, řeší to jejich problém a o ostatní lidi se nezajímají.

omelkes

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #822 kdy: 18. 10. 2012, 10:03:23 »
Co je na tom divného? Také by ten šéf bral daleko méně peněz, protože by byl jen taková lepší sekretářka.

Presne tak. Ja v tom taky problem nevidim. Ale je to asi v lidske psychologii, lide nejak cekaji, ze kdo ma nekoho pod sebou, by mel mit i vyssi plat. Nebo plati moje teorie, ze cim mene uzitecnou nebo uspokojivou praci clovek dela, tim vic je mu treba platit, a proto ma vyssi plat.
Podle mého ten člověk má mít vyšší plat, než ti které řídí, protože on je za výsledek té práce zodpovědný.

omelkes

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #823 kdy: 18. 10. 2012, 10:13:49 »
To jako že více jak 50% absolventů bude po dostudování budovat a řídit vlastní firmu? To už se mi zdá pravděpodobnější, že budou počítat trojné integrály :)
Ne, ale více jak 50% bude prezentovat výsledky své práce, komunikovat s klienty, řešit odhady jak dlouho potrvá nějaký úkol, plánování práce, řešit licence k používanému software a další věci z oblasti soft-skils..

Na čem je toto tvrzení založeno? Tím ho nechci hned zpochybňovat, jen se ptám.
Na realitě. V podstatě neznám člověka, který pracoval sám. Buď pracuje v týmu a pak se soft skils hodí na komunikaci uvnitř týmu, od prezentace nápadů po porozuměnní vedení, schopnost odhadnout důležité vlastnosti a zahazovat blbosti. Jinými slovy, k čemu mi je schopnost vymyslet geniální řešení problému, když nejsem schopen to řešení prezentovat a vysvětlit? K ničemu, tým použije mnohem hořší řešení od kolegy, který si jej uměl obhájit. Stejně tak se hodí umět jednat se šefy, s kolegy. Už kvůli tomu aby člověk dostal plat, který chce. Nebo práci kteoru chce. A kupodivu soft skils se dají aplikovat i mimo práci.

A pokud člověk je ve vedoucí pozici, nebo dělá sám na sebě, tak myslím o užitečnosti a potřebnosti soft skils netřeba pochybovat.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #824 kdy: 18. 10. 2012, 10:32:31 »
No, hlavně že jsme si to nedorozumnění (tj. můj omyl) vyjasnili :)
Dobrou noc
Kubo, znovu děkuju za perfektní diskusi. Nestává se často, aby někdo přiznal, že se zmýlil. Díky. Já na oplátku přiznávám, že jsem možná nenapsal úplně dobře, co jsem měl namysli (viz ta věta, co tě zmátla).

Mas pravdu, tyto teze nejsou navzajem v rozporu, ale jsou v rozporu s tvojima pozadavkama, aby (1) absolventi umeli do posledniho sroubku zbastlit inteligentniho robota, apod. a (2) aby se ucili veci, ktere vyuzije alespon 50% absolventu.
Nejsou.

Takze chces uzce specializovane lidi, kteri umi vsechno a k tomu to budou hlavne manazeri.
Nejde o to, že je chci já. Jde o to, že je potřebují podniky - potřebují lidi, kteří perfektně rozumí nějaké konkrétní technologii a zároveň chápou, jak funguje business, aby tu technologii uměli nasadit tak, aby technologie co nejlíp zapadla do business procesů.
Proč myslíš, že právě na této kombinaci je postavený Unicorn? (ne že bych je chtěl dávat za vzor státním školám, ale jdou imho správným směrem, kterým kdyby se státní školy trochu posunuly, bylo by to jenom k dobru věci)

Nevim, jak jsi k tomu dosel, ze si o sobe tohle myslim?
Neříkám, že si to o sobě myslíš. Jenom, že tak působíš.

Myslim, ze uz jsem tady napsal, ze programovani nebylo to, co jsem puvodne chtel delat, takze pokud jsi to takhle pochopil, jsi to ty kdo nedokaze pochopit psany text.
O programování nezaznělo ani slovo.

Ach jo, to je fakt, co potrebujeme. Dalsiho cloveka, ktery "vytvari strategie", ale na vec si zespoda nesahne.
Tak já už fakt nevím. Horem dolem tady píšu o tom, že by lidi měli znát konkrétní technologii a pořádně si ji osahat. A je mi tady za to spíláno...

Nechci ridit lidi, nezajima me to. Chci resit technicke problemy.
Tak se ale potom smiř s tím, že ti bude šéfovat někdo, kdo technické problémy řešit neumí a opravdu jenom z vody vaří ty strategie. Pak tady ale neplač o korporátním bullshitu.

Ja bych vubec polemizoval s otazkou, zda je takove lidi potreba "produkovat", zda neni lepsi, kdyz se organicky vychovaji sami treba prave praxi ve firme (at uz cizi ci vlastni).
Ale samozřejmě, že do vedoucích funkcí by se měli dostat lidi, kteří se jako nejschopnější prokážou v praxi. Jenže k tomu jim škola musí dát nějaký základ. Je tristní, kduž se absolvent IT VŠ musí po večerech doučovat management, právo, ekonomii a tisíce dalších znalostí, aby vůbec vedoucí pozici mohl smysluplně zastávat. Potom ho samozřejmě předběhnou lidi, kteří se to na VŠ naučili, a shodou okolností jsou to bohužel lidi z míň náročných škol. Za D.Ú. si napiš rovnici, jak to souvisí s tím korporátním bullshitem...

Jinými slovy, k čemu mi je schopnost vymyslet geniální řešení problému, když nejsem schopen to řešení prezentovat a vysvětlit? K ničemu, tým použije mnohem hořší řešení od kolegy, který si jej uměl obhájit. Stejně tak se hodí umět jednat se šefy, s kolegy.
Přesně tak. A ještě bych k tomu doplnil, že ta prezentace musí být v jazyku managementu. Pokud chci obhájit nasazení technologie X namísto technologie Y, nemůžu managementu začít vykládat, že technologie X je matematicky čistější nebo že má složitost v jiné třídě. Musím zdůvodnit, jak ta technologie zvýší produktivitu, flexibilitu, sníží náklady atd. A k tomu prostě potřebuju nějaké alespoň základní znalosti právě toho řízení lidských zdrojů, managementu, podnikové ekonomiky, business procesů. Bez toho, abych to technické řešení uměl přeložit do "podnikového jazyka" (jazyka managementu) budu vždycky vyapadat jenom jako geek - a místo mého řešení projde řešení nějakého vykuka, který technologii nerozumí, vybere ji špatně, ale dokáže návrh prezentovat pomocí patřičných buzzwords.

A já potom nasraně sedím v kjůbiklu a na rootu nadávám na to, že díky buzzwords (čti korporátnímu bullshitu) bylo prosazeno špatné řešení.

Jenže tak tomu není. To řešení bylo prosazeno kvůli tomu, že já jsem neuměl svoje lepší řešení správně odprezentovat. Takže krev na moji hlavu!

vysoká škola má udělat vše, o je v jejich silách, aby každý její absolvent byl schopen zastávat funkci architekta, manžera, tvůrce strategií

Kdes to slyšel takovou kravinu ? Absolvent VŠ IT má rozumět počítačům, tedy včetně toho co spadá do lžiprofese softwarového architekta, ale na manažery a tvůrce strategií tady máme absolventy úplně jiných škol a úplně jiných oborů. Taky není účelné plýtvat časem IT odborníků na počítání mandayů a plánování dovolených. Bohatě stačí, když senior IT umí rozdělit práci na projektu mezi junior IT.
Ale vždyť vytváření strategie jsou i čistě technická rozhodnutí. Když za mnou přijde zákazník a řekne, že chce po celém baráku rozvést Wifi za takových a takových podmínek, tak mu musím umět navrhnout nějaké řešení. To je přece taky strategie.

A když řešení nebudou navrhovat lidi, kteří technologii dobře rozumí, budou je navrhovat ti, kteří jí nerozumí. Mně jde o to, aby to pokud možno byli ti první.