VŠ z trochu jiného úhlu

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #585 kdy: 11. 10. 2012, 21:53:07 »
Pak i dává smysl, že se snažíš dělat z VŠ lepší učňáky.
Nic takovýho nechci, ale zjevně někomu nedí dáno to pochopit.

urcite ITIL a SAP  ;D
SAP ne. S tím jsem se (naštěstí?) ještě nesetkal. ITIL jsme na škole měli, ale chodil jsem tam až jako už absolvent, protože jsem to prostě chtěl vědět. Byl to ale jenom úvodní kurz, moc se tam člověk nedozvěděl (do 12 přednášek se vejde málo).

Jinak nevím, co ti na ITILu přijde tak srandovního. Viděl jsi, jaké bichle jenom ten základní text je? A není tam zmíněná jediná konkrétní technologie, takže je to ta vaše slavná teorie, co je tak obecná, že nezastrává.

Myslím, že bys rád snědl svůj pásek, abys měl plat, kterej běžně bere specialista na ITIL.

Čistě ze zvědavosti, které to jsou?
To asi nemá smysl vypočítávat. Jenom pro příklad: v podstatě všechno, co se týká plánování IT a policies. Např. jsem chtěl mít backup plan napsaný podle nějaké obecně uznávané metodiky. Co je obecně uznávaná metodika? Nevím, nikdo mi nesdělil. Jaké metodiky jsou? Nevím. Jaké mají společné rysy (když už bych se nechtěl držet jedné z nich, ale jenom použít princip)? Nevím. Takže jsem musel složitě shánět přes x kamarádů někoho z praxe, kdo by mi poradil.

Úplně přesně to samé proběhlo u bezpečnostní politiky. Složité mailování různým lidem. Protože já jsem prostě, coby "absolvent elitní české IT školy" žádnou konkrétní bezpečnostní politiku nikdy neviděl. Snad aspoň ten pojem někdy v průběhu studia zazněl - tipuju, že tak jednou a v poznámce pod čarou...

Tohle nejsou jednoduché věci pro učně, jenže to zjevně nikomu tady nevysvětlím, tady by to každej zvládl levou zadní... Jo a kdyby někdo nevěděl, tak já jsem ten, co si tady honí triko...

U toho autemechanika ti stačí, že se naučí postupy. U vědce potřebuješ, aby on vymyslel postupy pro ty ostatní. To se nedá naučit.
Dobře napsané. Jednak se to samozřejmě naučit dá, ale to je fuk. Důležité je, že já nechci, aby se na informatikách učily mechanické postupy. Chci, aby absolvent byl schopen vymyslet postupy pro méně vzdělané - např. tu bezpečnostní politiku. Nebo normy, jak dělat penetrační testy. Tj. aby byl odborníkem ve svém oboru, ne pologramotou v oboru jiném (teoretická informatika) a zároveň bohužel i v tom svém, protože na něj nezbyl čas.

To je právě to - spousta věcí, které se učí na vysokých školách, se dříve učila na středních.
Jo - a i ty vajíčka byly za našeho mládí lepčí - dneska ať to člověk vaří jak chce, nezměkne to a nezměkne.

P.S. samozřejmě co píšeš není pravda. Jde to přesně naopak - myslíš, že se na gymplu před sto lety učily integrály? Cha cha.


Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #586 kdy: 11. 10. 2012, 21:54:25 »
Takže Newton byl vlastně blbec, ale tak dlouho trénoval, až začal hořet?

Genialita je tvořená z 99% dřinou a jen 1% je talent.
 -- Thomas Alva Edison

Newton měl talent, ale bez dřiny by mu byl k ničemu. Anebo si myslíš, že si jednoho dne jen tak sedl a (fandové Leibnize odpustí) sepsal integrální počet ;)?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #587 kdy: 11. 10. 2012, 21:58:42 »
Newton měl talent, ale bez dřiny by mu byl k ničemu. Anebo si myslíš, že si jednoho dne jen tak sedl a (fandové Leibnize odpustí) sepsal integrální počet ;)?
Nechci se nikoho dotknout, ale mám pocit, jakoby největší zdejší zastánci matematiky byli anonymové, co jsou v prváku a jsou unešení tím, jak je ta matika hóch...

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #588 kdy: 11. 10. 2012, 22:01:57 »
Jde to přesně naopak - myslíš, že se na gymplu před sto lety učily integrály? Cha cha.

Člověče, mám dojem, že na některých gymplech se zase učit přestávají :D

prosinec

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #589 kdy: 11. 10. 2012, 22:02:52 »


Takže Newton byl vlastně blbec, ale tak dlouho trénoval, až začal hořet?

Genialita je tvořená z 99% dřinou a jen 1% je talent.
 -- Thomas Alva Edison

Newton měl talent, ale bez dřiny by mu byl k ničemu. Anebo si myslíš, že si jednoho dne jen tak sedl a (fandové Leibnize odpustí) sepsal integrální počet ;)?
Chodí to tak, že máš talent a ten využiješ. Většinou děláš něco pořádného - podle tebe dřina. Jenže většina (99 %?) ho nemá a nemá cenu je toho moc učit. To samozřejmě můžeš už oddělit někde na základce a postupně profilovat talentované lidi. Takže stačí jen předělat VŠ na lepší učňáky pro masy a mít nějaké lepší školy pro talentované lidi. Mirek bude spokojený a všichni ostatní také.

Newton měl talent, ale bez dřiny by mu byl k ničemu. Anebo si myslíš, že si jednoho dne jen tak sedl a (fandové Leibnize odpustí) sepsal integrální počet ;)?
Nechci se nikoho dotknout, ale mám pocit, jakoby největší zdejší zastánci matematiky byli anonymové, co jsou v prváku a jsou unešení tím, jak je ta matika hóch...
Třeba Jakub...


Trdlo

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #590 kdy: 11. 10. 2012, 22:03:11 »
Dá se to stihnout. Úroveň středních škol je žalostná, pokud se lehce omezí rozsah pětiletého vysokoškolského studia na cca úroveň čtyřletého vysokoškolského studia (navíc nějaký čas je věnován psaní BP/DP, což by nebylo v časovém plánu středoškolského studia), tak by to šlo všechno stihnout. V současné době střední školy generují odpad. Výuka od 8:00 do 17:00 od pondělí do pátku o větší intenzitě studentům neuškodí. A po škole budou mít ještě spoustu času na sebevzdělávání nebo zábavu ve formě sebevzdělávání. Totéž ZŠ.

Pracovní trh i tak potřebuje převážně "učně" - všechno jsou znalosti, které může student získat už při střední škole. Přiznejte si všichni - co jste získali studiem na střední škole? Všechno, co jsem se naučil na střední škole, jsem získal samostudiem.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #591 kdy: 11. 10. 2012, 22:05:47 »
Takže stačí jen předělat VŠ na lepší učňáky pro masy a mít nějaké lepší školy pro talentované lidi. Mirek bude spokojený a všichni ostatní také.
Ještě to zopakuj tisíckrát. Třeba to začne být pravda...

Třeba Jakub...
Ne, Jakub je jediný, kdo se mnou sice nesouhlasí, ale argumentuje k věci a poslouchá, co říkám. Možná je to proto, že není anonym, takže si nevymýšlí bajky...

ABC

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #592 kdy: 11. 10. 2012, 22:07:58 »
Pokud by se měly praktické IT dovednosti učit na středních odborných školách tak by to byl o důvod víc aby VŠ informatik ovládal projektové řízení a matematiku právě takovou, která umožní používat pokročilé nástroje pro řízení rozsáhlých projektů. Vědci ať jdou na přírodovědný obor nebo ať si udělaj doktorát (což schvaluji pouze v případě že budou s tím doktorátem více společensky prospěšní - tzn. vytvoří nová pracovní místa, nebo odvedou odpovídající částky na daních).

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #593 kdy: 11. 10. 2012, 22:11:46 »
Pokud by se měly praktické IT dovednosti učit na středních odborných školách tak by to byl o důvod víc aby VŠ informatik ovládal projektové řízení a matematiku právě takovou, která umožní používat pokročilé nástroje pro řízení rozsáhlých projektů.
S tím nesouhlasím. Klidně ať máme v republice školu, která bude učit hard core teoretickou informatiku. Ale stačí jedna - tak pro deset lidí, víc jich nemá smysl vyrábět. Pak je ale otázka, jestli by ty největší talenty se zájmem právě o tohle neměly jít spíš na nějaký ten Oxbridge nebo tak něco - a stát by jim radši neměl poskytnout stipendium, než tady složitě budovat něco, co bude jenom pro pár lidí a stejně to nedosáhne úrovně jako ten Oxbridge.

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #594 kdy: 11. 10. 2012, 22:13:49 »
Dá se to stihnout. Úroveň středních škol je žalostná, pokud se lehce omezí rozsah pětiletého vysokoškolského studia na cca úroveň čtyřletého vysokoškolského studia (navíc nějaký čas je věnován psaní BP/DP, což by nebylo v časovém plánu středoškolského studia), tak by to šlo všechno stihnout. V současné době střední školy generují odpad. Výuka od 8:00 do 17:00 od pondělí do pátku o větší intenzitě studentům neuškodí. A po škole budou mít ještě spoustu času na sebevzdělávání nebo zábavu ve formě sebevzdělávání.

Zásadně nesouhlasím, 10 000 hodin trvá udělat z nuly pokročilého začátečníka v IT a to ještě je třeba se na SŠ věnovat i mnoha dalším věcem. Na SŠ za 4 roky prostě a jednoduše nelze zvládnout všechno co je třeba.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #595 kdy: 11. 10. 2012, 22:17:21 »
A to jako proč blíž vědě, když 99 % absolventů VŠ půjde do praxe ? Navíc vědecká matematika je dneska tak složitá, že se v rámci pěti let studia ani nepřiblížíš aktuálním věděckým problémům, třeba lámání šifer.
No hurá! Konečně aspoň jeden!

Přesně tak, vždyť to říkám pořád dokola: smyslem VŠ informatiky by nemělo být produkovat nedouky ve dvou ne úplně souvisejících oborech (teoretická informatika a "skutečná informatika"), ale buď odborníky na jedno, nebo na druhé. Přičemž i ti první jsou samozřejmě potřeba, ale musí to být hardcoráři a je jich potřeba jenom pár.

Zz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #596 kdy: 11. 10. 2012, 22:24:00 »
Pokud by se měly praktické IT dovednosti učit na středních odborných školách tak by to byl o důvod víc aby VŠ informatik ovládal projektové řízení a matematiku právě takovou, která umožní používat pokročilé nástroje pro řízení rozsáhlých projektů.

Proč zase má informatik ztrácet čas s nějakým řízením projektů ? :o
A na řízení projektů se užívají kupecké počty nikoliv VŠ matematika.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #597 kdy: 11. 10. 2012, 22:27:44 »
Mimochodem, to mi připomíná docela hezký povídání na Leonardu o kryptologii:

http://www.rozhlas.cz/podcast/media/_audio/2047662.mp3
http://www.rozhlas.cz/podcast/media/_audio/2047663.mp3

Myslím že ve druhé části pěkně vykládá Klíma, jak pracovali na Blue Midnight Wish - že on se staral o tu matematicko/kryptologickou část a spolupracoval s ním člověk, kterej zase perfektně zná architekturu a hlídal, aby se to dalo dobře implementovat v FPGA.

A přesně takhle to má být, každý má perfektně znát to, co dělá. Ani takový machr, jako je Vlastimil Klíma, si nebude honit triko, že tu architekturu přece zvládne, když je ten machr na matiku... Zřejmě Vlastimil Klíma zdejším géniům ale nesahá po kotníky... :(

LB

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #598 kdy: 11. 10. 2012, 22:32:33 »
Podobny narazky jsem slysel od lidi z okoli, ze informatika na MUNI je prave kvuli matice mnohem lepsi nez informatika na VUT. A uz jsem se parkrat nechal i nahlodat, jestli to tak treba opravdu neni...

Vec se ma tak, ze na FIT VUT je bakalar hodne praktickej. Matiky jsou tri semestry a je ji tak akorat... popravde by ji mene uz byt ani nemohlo. Predmety jsou asi docela klasika, teorie se tak moc nehroti a skoro do kazdyho predmetu se programuje casto i vice projektu. Nekdy jich je tolik, ze clovek nenavidi sam sebe, ze sel na tuto skolu. No a teorie se dohani az na navazujicim studiu.

Diskuzi jsem trochu proletel, ale moc jsem si prave nevsiml prispevku tykajici se nejak konretneji FIT VUT. Kdyz uz se to tu takto rozjelo, tak jak se vlastne na FIT VUT divaji lidi z praxe?

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #599 kdy: 11. 10. 2012, 22:34:14 »
Kolik středoškoláků nastupuje na vysoké školy? 100 %? 90 %?

Nejvyšší dosažené zdělání:
základní vzdělání 11 %
středoškoláci (s maturitou i bez) 75 %
vysokoškoláci 14 %

Z těch čísel plyne, že cca 15.7% středoškoláků jde na VŠ a dokončí ji. Vysokou školu nedokončí 15% studentů, z toho plyne, že po střední jde na VŠ cca 18.5% středoškoláků.

Zdroje:
http://www.fsv.cuni.cz/IFORUM-953.html (najdete tam i údaje jiných států)
http://www.lidovky.cz/vysokou-skolu-nedokonci-15-studentu-dbf-/ln_veda.asp?c=A111010_194918_ln_veda_sk