Přijde mi, že si pleteš vysokou školu (universitu) s učňákem. Učiliště ti dá tu konkrétní znalost, odbornost, pak můžeš jít hned k nějakému stroji a začít pracovat. VŠ tě má naučit hlavně způsobu myšlení, práci s informacemi, metodám… konkrétní znalosti získáš částečně ve škole, ale hlavně samostudiem a pak v praxi*.
Jistě, jednotlivé VŠ se liší svým zaměřením, každá klade důraz na něco jiného, takže z toho budou v průměru lézt i jinak zaměření absolventi – ale tebe u pohovoru nezajímá průměr, ale ten konkrétní člověk – některými předměty třeba jen tak proplul a prošel skoro nepoznamenán a jinde si zase dostudoval spoustu věcí navíc, takže v té konkrétní oblasti výrazně převyšuje průměr svojí školy.
Pokud ti fakt jde o ty učňákově konkrétní znalosti, tak bych spíš šel po certifikátech – jenže komerční kurzy jsou kapitola sama pro sebe… jsou mezi nimi propastné rozdíly, něco je jen diplom za účast, některé jsou směrodatné… a hlavně student na tyhle kurzy většinou nemá peníze (a ani čas ani náladu), takže je získá až u zaměstnavatele – ten ho zase nebude chtít školit, aby mu vzápětí utekl do jiné firmy… často tu vládne trochu komunismus – na vzdělávání jsou přiklepnuté peníze → musí se utratit, lidi se posílají na nesmyslné kurzy a na ty smysluplné zase často chybí peníze (nebo čas, protože ty lidi jsou potřeba na aktuálních projektech a ne aby někde vysedávali na školení).
Nakonec ti stejně nezbude, než si projít životopis, poptat se na reference, doporučení, udělat osobní pohovor, udělat s ním nějaké znalostní testy a pak ve zkušební době zjistit, jak si poradí s reálnými úkoly.
Zpět k té VŠ – určitě to důležité kritérium při výběru zaměstnance je, ale ne kvůli konkrétním znalostem. A neřešil bych ani moc z jaké VŠ přišel (možná až na nějaké soukromé švindly).
Co se týče manažerů a CIO… tahle otázka je úsměvná, lidi „perfektně připravení na tuhle práci“ nepřicházejí z žádné školy, ani z té sebelepší. Jsem toho názoru, že vedoucího nebo nějakou vyšší analýzu by měl dělat člověk se zkušenostmi, nikoli čerstvý absolvent. Jinak to dopadá tak, že mladý sebevědomý zmrd terorizuje lidi kolem sebe a firma nakonec spláče nad výdělkem (resp. ztrátou). Šéfa sice nemusí dělat dědek nad hrobem, který si to místo vyseděl, nicméně nějakou životní zkušenost a praxi tahle práce prostě vyžaduje.
*) vzhledem k tomu, jak se technologie mění, to ani nemá moc smysl ve škole učit, protože než ji dokončíš, už to bude zastaralé a budou zase jiné novinky – jde proto hlavně o učení principů, na kterých ty technologie stojí