VŠ z trochu jiného úhlu

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #60 kdy: 06. 10. 2012, 12:01:03 »
Myšlení je každému člověku vlastní, někdo myslí méně a jiný více, nedá se to naučit.

Myšlení, správné myšlení, je třeba cvičit, je třeba ho vytrénovat.

Myšlení se nedá naučit, ale někdo ti může ukázat postupy, které vedou k cíli, ale pokud k tomu nemáš základ v hlavě, ostatní postupy stejně nikdy neodvodíš a ty základní pravděpodobně aplikuješ špatně.

K čemu je člověku základ v hlavě, když se ho nenaučí používat?


poio

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #61 kdy: 06. 10. 2012, 12:09:07 »
On ten člověk nežije? Myšlení nepoužíváš, když jdeš řešit "běžné" věci? Tak je to i s tou praxí. Každý další úkol tě dělá lepším ne proto, že jsi jen dělník od Unixu, ale proto, že tomu dáváš úplně nové možnosti svým myšlením.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #62 kdy: 06. 10. 2012, 12:14:31 »
On ten člověk nežije? Myšlení nepoužíváš, když jdeš řešit "běžné" věci? Tak je to i s tou praxí. Každý další úkol tě dělá lepším ne proto, že jsi jen dělník od Unixu, ale proto, že tomu dáváš úplně nové možnosti svým myšlením.

A ty náročné úkoly mne dělají ještě mnohem lepším. Ale nějak mi uniká, co se snažíš sdělit.

poio

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #63 kdy: 06. 10. 2012, 12:17:47 »
Že škola tě nemůžu naučit myslet, protože to nejde. Ale zní to hezky a je to dost častý argument. Nijak nezpochybňuju přínos škol, ale není pro všechny. Většina lidí tam je zbytečně.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #64 kdy: 06. 10. 2012, 12:25:01 »
Že škola tě nemůžu naučit myslet, protože to nejde. Ale zní to hezky a je to dost častý argument. Nijak nezpochybňuju přínos škol, ale není pro všechny. Většina lidí tam je zbytečně.

Možná se jen neshodujeme ve významu slova "myslet". Pro mne je to (neformálně řečeno) soubor "toho všeho", co mám v hlavě, co mi umožňuje řešit nějaký problém. Jen malá část z toho je vrozená, zbytek se musí naučit.


poio

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #65 kdy: 06. 10. 2012, 12:33:44 »
To pořád neřeší problém toho, že když pro to nemáš možnosti, nijak ti to nepomůže. A to většina lidí nemá. Dnes jde na VŠ skoro každý (přeháním) a nic je tam nenaučí. Jen plno teorie, kterou nedokážou použít. V základu mi jde ale o to, že dost lidí tvrdí, že tě tam naučí myslet a jdou na to cestou třeba matematiky. Ano, třeba pro 10 % studentů to platí, ale ti by se to naučili i v praxi. Protože je jedno, co řešíš. Jak tu psal Mirek. Plno praktických věcí je velmi náročných.

backup

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #66 kdy: 06. 10. 2012, 13:16:38 »
1. Takhle otázka nezněla.
2. Já jsem zase odpozoroval, že když ráno vstanu, máme na verandě smrad. Čili smrad způsobuje východ slunce.
Tolik k tomu slavnému abstraktnímu myšlení... :(


Ja sice take obcas pouzivam tenhle sokratovsky styl diskuze, presto mam ted po tech 5 strankach komentaru takovy divny pocit, co se tady deje.
Urcite se tady ale nejedna o nejakou vedeckou disputaci, tohle je uplne normalni diskuze na rootu, kde neni treba uvadet diskuzni prispevky stylem:
'necht je dana mnozina pracovniku v IT projektech ...'


backup

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #67 kdy: 06. 10. 2012, 13:26:03 »
Můžeme si nějak ověřit, že nás to opravdu naučila univerzita?

ano, praxi. Ja delam uz 30 let ruzne projekty a odpozoroval jsem, ze lide z univerzity vyresi problemy (statisticky odpozorovano) , s kterymi nekdo se stredni skolou proste nehne.

Popravdě řečeno, tohle nemusí nutně znamenat, že je to naučila univerzita. Třeba je to jen důsledek toho, že po střední šli na univerzitu jen ti schopnější.

Na střední musíme všemu věřit, na výšce nás pak učí o všem pochybovat :-)

Chapu to spravne tak, ze po te stredni skole mame dve skupiny, ty schopnejsi a ti mene schopne. A ti schopnejsi jsou jiz ten prvni den po te stredni schopni resit ty ulohy aniz by k tomu tu vysokou potrebovali?

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #68 kdy: 06. 10. 2012, 13:33:23 »
No dyť jsem to psal: jeden matematik, kterýho znám, vede vývoj v C#, druhej spravuje linuxový servery, třetí dělá do Windows a čtvrý cosi s databázema. Všichni čtyři si můžou drtivou většinu toho, co se naučili, narvat do špic (abych citoval předřečníka).

A paty matematik by docela i matematiku delal (aby mu nebylo k nicemu, co vystudoval), ale oproti stavajici praci (kde muze problemy resit tvurcim zpusobem a v kolektivu fajn lidi take) by to znamenalo:

  • vic nez 4x nizsi plat
  • vetsi stres, protoze resit nevyresene problemy je vzdycky trochu vetsi vyzva
  • uplne stejny nebo jeste vetsi byrokraticky bullshit, nez ma ted

Takze proc? Body 1 a 2 by se jeste daly zkousnout, ale pres 3 proste nejede vlak. Kapitalismus vedu uplne pohrbil, vyrovnej se s tim.

Jinak moje odpoved na tvoji puvodni otazku je FJFI tak nekdy pred rokem 1989 (ja ji studoval o 10 let pozdeji).

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #69 kdy: 06. 10. 2012, 13:35:52 »
Chapu to spravne tak, ze po te stredni skole mame dve skupiny, ty schopnejsi a ti mene schopne. A ti schopnejsi jsou jiz ten prvni den po te stredni schopni resit ty ulohy aniz by k tomu tu vysokou potrebovali?

Nevím, o těch úkolech tu nezaznělo nic přesnějšího. Ale je to prostě možnost, kterou je třeba také vzít v potaz.

poio

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #70 kdy: 06. 10. 2012, 13:46:53 »
Chapu to spravne tak, ze po te stredni skole mame dve skupiny, ty schopnejsi a ti mene schopne. A ti schopnejsi jsou jiz ten prvni den po te stredni schopni resit ty ulohy aniz by k tomu tu vysokou potrebovali?

Nevím, o těch úkolech tu nezaznělo nic přesnějšího. Ale je to prostě možnost, kterou je třeba také vzít v potaz.

Třeba já to tak beru. je ale pravda, že jde o konkrétní úkoly. Na VŠ se naučíš třeba teorii a bez VŠ máš zase čas. Po pěti letech přijdou oba dva a stejně se budou muset pro konkrétní úkol něco naučit a pak začít řešit. Není tam moc rozdíl.


JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #71 kdy: 06. 10. 2012, 13:56:15 »
Ano, to tady slysim porad dokola. To je ta propaganda univerzit, kterou jim zerete i s navijakem.

Neni to propaganda, je to historicka zkusenost, kterou dolozila studena valka. Pochazi to z americkych univerzit jako MIT a Caltech, o kterych se ukazalo, ze jejich absolventi jsou v praxi uspesni prave proto, ze maji hluboke teoreticke zaklady. Stejny system zacal po 2. svetove valce kopirovat Sovetsky svaz (kvuli projektu Manhattan, na kterem se to ukazalo pomerne jasne, ze fyzici jsou schopni resit dobre i inzenyrske problemy), a pozdeji CSSR (od Rusu) prave zalozenim FJFI CVUT.

To, ze historii neznas, te zrejme nuti ji opakovat.  ;)

Citace
ITIL se nenučím, ISO se nenaučím, Six Sigma se nenaučím
To jsou byrokraticke hruzy, ktere kdyby se plne nasadily v praxi, veskere produktivni deni ve firme by se zastavilo.

Citace
O tom, jak ve firmách probíhá rozhodování nevím nic.
Moudry clovek ani nechce vedet. :)

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #72 kdy: 06. 10. 2012, 14:03:28 »
Třeba já to tak beru. je ale pravda, že jde o konkrétní úkoly. Na VŠ se naučíš třeba teorii a bez VŠ máš zase čas. Po pěti letech přijdou oba dva a stejně se budou muset pro konkrétní úkol něco naučit a pak začít řešit. Není tam moc rozdíl.

Ten rozdil je v tom, ze teoreticky orientovaneho VS ten konkretni ukol nevydesi, protoze resil teoreticke problemy daleko tezsi. Je to hodne i o psychologii. Vystavit se tem vyzvam.

Treba kazdy muze ubehnout 10 km, kdyz mu pujde o zivot. Ale nekdo, kdo ubehl 20 km, to psychicky a fyzicky zvladne bez vetsich problemu. Muzes tvrdit, ze zatez pro organismus je to stejna - ale to je jen povrchni pohled.

poio

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #73 kdy: 06. 10. 2012, 14:10:39 »
My jsme si neřekli, co ten druhý dělal. Měl 5 let čas. Co dělal? Řešil třeba supertěžké úkoly v praxi? Možná, pak ho nic nepřekvapí.

Ano, to máš pravdu, proto záleží na tom, co dělal ten druhý. Jestli nic, nemá proti trénovanému velkou šanci.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #74 kdy: 06. 10. 2012, 14:22:27 »
My jsme si neřekli, co ten druhý dělal. Měl 5 let čas. Co dělal? Řešil třeba supertěžké úkoly v praxi?

Co si pod tim mam predstavit? Ulohu, kterou jeste nikdo neresil ani teoreticky? Pak bude mit asi bez znalosti soucasne teorie problem.. Nebo ulohu, kterou uz nekdo teoreticky vyresil? Pak mozna bude mit problem s pochopenim te teorie. Nebo ulohu, kterou uz nekdo i vyresil prakticky? Cim je tak tezka, tedy?

Moje prakticka zkusenost je, ze v praxi problemy nebyvaji "supertezke", a pokud ano, proste se to obejde, protoze pak s tim beztak ma problem i konkurence (v praxi prilis nezalezi na tom, zda se problem vyresit podari, spis jak dobre). Na druhou stranu, je dobre, kdyz se teoretici inspiruji z praxe, ale to je uplne jina otazka.