Aliexpress odvádí DPH a clo sám (podobně jako třeba Amazon nebo eBay u většiny zásilek), takže koncový zákazník v ČR už dostane jenom objednané zboží bez toho, že by sám musel cokoliv s celníky a poštou řešit. A pokud chce pošta přesto nějaký doplatek, pak to může být max. za nějaké nadstandardní doručení (třeba v určitém čase), jinak nic.
To se týká jen zboží dodávaného ze skladů v EU. Pokud jde zboží odjinud (Čína, USA, ...) měly by se DPH a proclení řešit. Že je, jak je vidět z jiných příspěvků, realita jiná, je zajímavé, a docela by mě zajímalo, čím to. Dlouhodobě bych se na to nespoléhal.
Zbyněk, OK2PIN, popsal své zkušenosti s vlastnoručním vyřizováním proclení zboží mimo EU (cca 10 eur, přes eBay, v prosinci 2021). Vypracoval podrobný popis i s obrázky, který bohužel na netu nemůžu majít.
V kostce: proclívání se ráda ujímá Česká pošta, za což si účtuje:
* 97 Kč, když adresát spolupracuje a online vyplní požadované údaje,
* 150 Kč bez spolupráce adresáta.
Nebo si můžete proclení udělat sami, on-line. Chce to e-identitu (viz identitaobcana.cz), například mít občanku s aktivovaným čipem a znát IOK kód. Pak přes eCeP Celní správy
https://cportal.celnisprava.cz/web/portal/ecep vytvořit celní prohlášení, k tomu je ale potřeba znát
* Adresu odesílatele.
* Hmotnost zásilky.
* Kód zboží z celního sazebníku z
https://celnicka.cz/zarazeni-zbozi.
* IOSS číslo - z faktury (superdůležitá věc)
* Číslo zásilky, pod kterým ho eviduje dopravce, např. ČP.