jak píšou ostatní, zásadou z minulosti je, že pokud je email jasný spam, tiše ho mažu a neřikám adresátovi o tom, že ho nemohu doručit a ani, že schránka neexistuje. Je to důsledek obrovské převahy spam zpráv oproti běžným, u freemailu to dělá poměr 9:1 (spam vs. běžná; číslo je reálné cca dva roky zpátky z jednoho velkého čéské freemailu).
Už dávno neplatí, že se vyhodnocuje pouze adresa odesílatele, díky ukradeným přihlašovacím údajům a otevřeným smtp serverů se úplně stejně hledí i na adresy uvnitř takového emailu. Dělá se jejich kontrola, reputace, zjišťuje se na kterém serveru jsou mx, A, AAA, validují se SOA, kontrolují se z spam filtrů stejně jako kdyby ony byly odesílateli atd. Případ aeronetu je typická ukázka, samotné doména a její DNS je dost podezřelá (dig SOA +multiline aeronet.cz mi vrací SERIAL v budoucnosti, což není asi správně a je to bod pro spam).
Každý spam filter má určité bodové hodnocení, za některé věci jsou kladné body, za některé jsou záporné, řada malých problémů se takhle nasčítá a email skončí s vysokým spam hodnocením. Poté existují uvnitř každého filtru nějaké hranice, kdy email prostě zahodí, třeba tenhle případ.
Sice tady hodně z vás řiká, že žádný email se nemá zahazovat a vše se vám má doručit. Ono to není tak snadné, provozovat placený email nebo na vlastní serveru může každý a pak to má pod kontrolou. Freemail se zaměřuje na uživatelskou konformitu a spamy masivně zahazuje, pro mě to není spolehlivé, proto freemaily nepoužívám.
Když se teď podívám do jednoho firemní email serveru, vidím 650 schránek, průměrně denně se doručí 5 emailů do spam složky, 50 emailů do doručené a 800 emailů na schránku se rovnou smaže (hodí se do speciálního koše pro administrátory). Nevím kolik z vás chce dostávat denně 800 emailů do schránky, za pár týdnů máte plnou schránku a nedoručí se vám nic.
Spam je opravdu velký problém, stači někde email vystavit veřejně (státní a veřejné registry třeba u domén jsou takové nezbytné zlo) a spam začne hned chodit.
Pro český spam filtr je aeronet dostatečně častý, aby ho rovnou zahazoval (řeší se % podíl, množství proti dalším emailů a další statistika). Naproti tomu třeba pro MS nebo Gmail je už malý a projde to rozlišovací schopní. Každý filtr se chová jinak, virusfree je hodně agreasivní a sami jsme s ním měli mnohokrát problémy, avšak jejich technická podpora poradí co je špatně a stačí udržet určitou úroveň emailů, či si jim stěžovat, nekoušou, jen jsou občas méně ochotní.
Zajdane: třeba tenhle článek o blokování email je dezinformační, obviňují někoho, vyhrožují aniž by k tomu měli nějaký důkaz, nenechali prostor k vyjádření, nekontaktovali centrum.cz a ani virusfree.cz o stanovisku, ale rovnou udělaly závěry, chybné závěry.