Proč tolik matematiky?

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #870 kdy: 25. 02. 2016, 07:26:49 »
Myslim si, ze je problem ve skolstvi celkove, ne jen ve vysokych skolach. Kdyby se napr. na IT stredni ucilo to, co na FITu v bakalari, tj. vlastne vseobecny prehled v IT a celkem prakticky zamerene, tak by student nemusel ztratit tolik casu zbytecnostmi jako literatura. Hm, literatura, proc se rovnou neucime i kinematografii, filozofii nebo historii video her? Proc zrovna jen [nyni umirajici] literatura*?To se rovnou muzeme ucit zpameti vysledky sportovnich utkani za poslednich 100 let, bude to stejne uzitecne jako ta literatura (bude to stejne "povznaset ducha" ;D). Kdyz nad tim premyslim, tak asi i ta teoreticka matematika by byla uzitecnejsi studentovi IT skoly (je jedno zda stredni nebo vysoke), nez se biflovat vycucy z nahodne vybranych knih.

Pak by na vysoke skoly chodily desitky lidi, ne stovky jak nyni, a hlavne by se tam ocekavalo, ze se absolventi budou venovat IT na "vyssi" urovni - tj. vedecke. Ne jak nyni, ze kazda "lopata" potrebuje car papiru z VS, pouze k otevreni dveri na pohovor, ne k vykonu prace.

*: Knihy se davno nectou - studenti se akorat bifluji interpretovane vycucy. Dokud se nevyhradi cas na cteni v ramci vyuky, tak se ani nic nezmeni. Nevidim duvod, proc by skola (bez zamereni na literaturu, tj. bezna stredni/gympl) mela zadavat ukoly typu precti si Bibli. Bibli, ktera je plna archaismu, nelogicka, nekonzistentni, plna lzi vykladanych jako fakta (rodove linie na nekolik stran, popisy bitev snazici se o "dokumentaci") a nema zadny dej. Casto ani v ramci jednotlivych pribehu neni normalni zapletka - mame problem, neco nesouvisejiciho se stane, nic se nevyresi a je konec (idealne prolozene "spravedlivym" zasahem Boha, Job by mohl vypravet). Trochu jako PHP - je to cele spatne navrzene i provedene, ale je to popularni, tak se to budeme ucit.

PS: Bibli jsem se poctive snazil precist. Vzdal jsem to, a s tim cteni i ostatni "doporucene" (cti povinne) literatury.


j

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #871 kdy: 25. 02. 2016, 09:53:40 »
Tak aspoň by ti lidi měli vědět, co to je "důkaz", co je to integrál a derivace, že existuje něco jako matice, že existují nějaké statistické modely. 1 semestr je fakt úvod, a připadá mi, že by mělo být součástí "dobrého vychování" tyhle věci znát.
... tohle se uci na stredni a dokonce na nekterych i rize prakticky. Proste te v matice naucej jak fungujou matice/vektory/... a pak je v nejakym predmetu na tema 3D grafika zacnes pouzivat. Problem je v tom, ze na VS te to ucej znova, ciste teoreticky, aniz by kdokoli jakkoli resil, jaky to pripadne ma nebo nema vyuziti. Ono dokonce nikoho nezajima, jestli vlastne vis, co to je, podstatny je, ze umis odrecitovat vety a definice.

Presne ty "soucasti dobreho vychovani" vedou k tomu, ze se musis ucit ... psychologii, fylozofii, chemii, fyziku, ... protoze se prece ocekava, ze budes vseobecne vzdelan ... a vysledkem je dokonale nepouzitelny individuum.

Jojo, před časem jsem se jen tak ze srandy podíval na nějaké inzeráty na programátorské pozice a s překvapením jsem zjistil, že bych prakticky kamkoliv přišel a musel říct - sice tady mám portfolio celkem slušných programů na všech možných platformách s celkem vším možným zaměřením, ale neumím prakticky nic z toho co požadujete. Takže Mirku, nejenom po škole, ale ono ani po mnoha letech praxe je v IT vlastně člověk naprosto nezkušený....
Je inzerat a inzerat, vetsina inzeratu pochazi od zoufalcu, kteri hledaji ferdu mravence za minimalni plat. Normalni zamestnavatel oceni predevsim to, ze uz mas tu zkusenost a vis jak veci fungujou. Ze neznas konkretni technologii neni zasadni, protoze normalni clovek nema problem se to za par tydnu zbezne naucit. Problem je, ze absolvent - programator treba netusi, ze existuje smycka(takovyho sem potkal osobne), natoz ze jich existuje vic typu. A to je tragedie.

Jo, to máš pravdu. Já bych ale třeba už dneska nespočítal ani blbý učebnicový integrál, protože jsem to od školy nikdy nepoužil a co člověk nepoužívá, to bohužel zapomene. Takže kdyby se počítal jinak, tak bych to stejně nepoznal :)
Tak tak ...

PS: Bibli jsem se poctive snazil precist. Vzdal jsem to, a s tim cteni i ostatni "doporucene" (cti povinne) literatury.
To ja kazdymu doporucuju aspon prvnich par (rekneme 20?) stranek ... aby vedel, jak to ty krestani vlastne maj, poucny cteni ... pedofilie, incest, mnohozenstvi, nevera, otrokarstvi ... a to vse dokonce na pokyn Boha ...

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #872 kdy: 25. 02. 2016, 10:17:15 »
To ja kazdymu doporucuju aspon prvnich par (rekneme 20?) stranek ... aby vedel, jak to ty krestani vlastne maj, poucny cteni ... pedofilie, incest, mnohozenstvi, nevera, otrokarstvi ... a to vse dokonce na pokyn Boha ...

Dnesni krestanstvi je k smichu - "verici" Bibli nedodrzuji (protoze jinak by skoncili ve vezeni nebo v blazinci), a to ani novy zakon (prestoze podle Jezise plati vse ze stareho dal), ale oznacuji se za krestany. Po pravde tam neni ani snaha dodrzovat "to dobre" z Bible, jako napr. rozdavat majetek a pomahat chudym. V Americe (a asi i jinde) je nabozenstvi uz jen pro image a pro sobecky pocit, ze jsem lepsi nez ostatni. Cirkev ani nechce, aby si bezni smrtelnici cetli Bibli, protoze bez "spravne" interpretace to pry nepochopi - napr. kdyz Buh nakazal zabit vsechny muze, zeny, deti, nenarozene deti a dobytek, to se musi nejak specialne intepretovat, co asi Buh tim myslel... Ne nadarmo se rika, ze ateisty se stavaji krestani, kdyz si prectou Bibli.

Je inzerat a inzerat, vetsina inzeratu pochazi od zoufalcu, kteri hledaji ferdu mravence za minimalni plat. Normalni zamestnavatel oceni predevsim to, ze uz mas tu zkusenost a vis jak veci fungujou. Ze neznas konkretni technologii neni zasadni, protoze normalni clovek nema problem se to za par tydnu zbezne naucit. Problem je, ze absolvent - programator treba netusi, ze existuje smycka(takovyho sem potkal osobne), natoz ze jich existuje vic typu. A to je tragedie.

To jako vazne? ??? Mohu se zeptat na jmeno instituce, ze ktere vysel?

Zelenac

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #873 kdy: 25. 02. 2016, 10:28:50 »
Nevim na vs o jedine matice, ktera by se mi nehodila, snad krome prehnane matematicke logiky, tam uz to bylo fakt trapne. Mozna jeste o trojnych integralech a tayloRove polynomu bych trochu pochyboval.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #874 kdy: 25. 02. 2016, 10:33:28 »
Nevim na vs o jedine matice, ktera by se mi nehodila, snad krome prehnane matematicke logiky, tam uz to bylo fakt trapne.
Čemu říkáš "přehnaná"? Můžeš říct konkrétně co? Základy matematické logiky se hodí třeba pro lepší pochopení Prologu (ale není to nutný). U nás se v zaákladním kurzu došlo ke Goedelovým větám, což jsou docela fajn věci, který je dobrý znát (i když by úplně stačilo se jenom dozvědět, co to je a jaké to má důsledky, pro normálního člověka není potřeba ty důkazy vyloženě chápat a umět reprodukovat).


j

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #875 kdy: 25. 02. 2016, 15:17:58 »
Nevim na vs o jedine matice, ktera by se mi nehodila, snad krome prehnane matematicke logiky, tam uz to bylo fakt trapne. Mozna jeste o trojnych integralech a tayloRove polynomu bych trochu pochyboval.
Vazne? Tak mi vysvetli, k cemu je dobry(v libovolnym praktickym oboru) znat definici derivace z limity. A vubec nejde o to, abys tomu rozumel, ale abys to odrecitoval. Ac sem ani derivaci v praxi vzivote na nic nepotreboval, tak pochopitelne znam vyuziti a vim k cemu je to dobry. A TO je podstata vyuky. Jenze to neznam z VS, ale ze SS. Na VS sem se o tom nedozvedel vubec NIC. Teda krome ty definice a spousty vet kolem, o kterych uz davno nevim ani jak se jmenujou. Jenom tyhle hovadine se na FELu za mych casu venovaly 2 prednasky. Protoze je treba prece zacit od tech zakladu ... lol.

Dtto logika ... zjednodusovani logickych obvodu sme na stredni delali zcela bezne, na VS se k tomu neucilo nic zajimavyho, jen hromada pindu, definic a vet. Ale nic co by ti v praxi bylo k necemu dobry.

Sranda, kdyz v ty dobe nekteri spoluchovanci tohodle ustavu meli za sebou i domaci hokuspokusy o sestaveni jednoduchyho CPU. A o tom "jak veci fungujou" vedeli o eony vic, nez ti, co je to meli naucit.

A nebo ta nebetycne dulezita vedomost ... ze na konec radku se pise ... STREDNIK! Kolik lidi jen nedostalo zapocet, protoze pri programovani na papir ty stredniky vynechali ... nedej boze, kdyz nekdo pouzil funkci, o ktere vyucujici ani nevedel(a) ze existuje.

...
Pokud mi skleroza slouzi, byla to prazska skola, ale ktera konkretne ... ono je to asi jedno. Protoze podobne vzdelavaji vsechny.

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #876 kdy: 25. 02. 2016, 16:13:28 »
A nebo ta nebetycne dulezita vedomost ... ze na konec radku se pise ... STREDNIK! Kolik lidi jen nedostalo zapocet, protoze pri programovani na papir ty stredniky vynechali ... nedej boze, kdyz nekdo pouzil funkci, o ktere vyucujici ani nevedel(a) ze existuje.

Ah, programovani na papir - to prinasi vzpominky z prvaku... Take ukoly, kdy si student hral na prekladac jazyka C a mel rozhodnout, zda se dodany kod prelozi, ci ne, mi prisly obdobne zbytecne (byly to celkem vypecene priklady, nedovedu si predstavit, ze to da nekdo, kdo predtim nikdy nedelal v C).

Podobne jsem moc nechapal predmet funkcionalni programovani, kde se vyzadovalo nasrotit se std knihovnu haskellu - pritom ale nikde na predsnasce ani na cvikach se to neprochazelo. K cemu tam tedy takovy prednasejici je, kdyz nevysvetli/neprojde latku nutnou na zvladnuti zkousky? Stejne tak me stval cteny pan Hruska a to jeho "to si dostudujte doma, kdyz jsme to nestihli". Ci je to asi chyba, ze se to nestihlo? Urcite studentu, kteri se po celou prednasku na nic nezeptali...

Pokud mi skleroza slouzi, byla to prazska skola, ale ktera konkretne ... ono je to asi jedno. Protoze podobne vzdelavaji vsechny.

Porad se mi tomu nechce verit, to se opravdu bavime o cyklu a o absolventovi IT skoly? Ja jen, ze jakkoliv mam na brnensky FIT smisene nazory, tak clovek co nevi nic o cyklech a jejich typech by "umrel" uz v prvaku.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #877 kdy: 25. 02. 2016, 16:19:11 »
K cemu tam tedy takovy prednasejici je, kdyz nevysvetli/neprojde latku nutnou na zvladnuti zkousky?
To mě nepobuřuje, samostudium se na VŠ dá očekávat a je možná lepší než suchopárná přednáška. Tragickej je ale ten požadavek učit se knihovnu Haskellu. To je naprostá pitomost. Haskell je poučnej a určitě do školy patří, ale rozhodně ne pro svoji knihovnu. Tohle mohlo tak leda otrávit všechny, koho by případně jinak mohl Haskell zaujmout.

U nás to bylo jinak - ke zkoušce z Haskellu jsme mohli mít jednu A4ku s libovolnými poznámkami, to bylo fajn. Ale nebylo fajn, že jsem tenkrát krásu Haskellu vůbec nepochopil (buď nám to vyučující nepodal srozumitelně, nebo jsem nedával pozor) a byl z toho taky akorát tak otrávenej. Musel jsem si Haskell objevit sám pozdějc.

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #878 kdy: 25. 02. 2016, 17:31:09 »
To mě nepobuřuje, samostudium se na VŠ dá očekávat a je možná lepší než suchopárná přednáška.

Pokud prednasejici nezvlada podat latku (at uz svym neschopnym prednesem [casty problem na FITu], spatnymi materialy nebo chybnym planovanim casu), tak predmet nema mit formu prednasek. Ano, asi to vidim "neakademicky", ale pokud jsou u predmetu prednasky vice na skodu, nez k uzitku*, tak to vidim jako selhani skoly, ktere se ma napravit. Ne to oznacit za "feature" a pokracovat v linem prednaseni (spise samomluve). Prednasejici ma vysvetlit, predat dal vedomosti a podle me i zaujmout, nadchnout a rozhodne nenudit (nebo se o to alespon snazit - rozdelovat prednasku na casti, prokladat priklady z praxe, historkami, ilustracemi, kratkymi videii atp.).

*: Jedna matematika byla prednasena panem, kteremu se prezdivalo "uspavac hadu". Na ty prednasky opravdu nemelo smysl chodit, jsem snad nikdy neslysel vice monotonni hlas. Dalsi extrem byl v magisterskem, kde matematikar mlel bez prestani, ale byl casto velmi zmateny. Tam mi jedna spolecna cvika na 2h vedena doktorandem dala vic, nez nejakych 20h prednasek.

Co me prislo absurdni, ze jsme meli prednasku na tema jak prezentovat a prednaset. Tam bylo s neuveritelnou jasnosti videt, jak je vetsina prednasejicich na skole doslova neschopnych dobreho prednesu, jsme si jen delali carky u prednasejicich z nasich predmetu, vzdy kdyz porusi nejake doporuceni nebo pravidlo. A ze tech carek bylo ;D.

Tragickej je ale ten požadavek učit se knihovnu Haskellu. To je naprostá pitomost. Haskell je poučnej a určitě do školy patří, ale rozhodně ne pro svoji knihovnu. Tohle mohlo tak leda otrávit všechny, koho by případně jinak mohl Haskell zaujmout.

V zaveru stacilo umet jen nejakou podmnozinu prelude, ale bohuzel nikdo nevedel dopredu, co presne se bude chtit. Zkouska stala za to, programovani v Haskellu a Prologu "na papire". Me to prijde jako uplne nerealne, to opravdu nekdo v praci "programuje" na papir? Navic v jazyku, o kterem pred 3 mesici ani nevedel ze existuje a ucil se ho tempem par hodin tydne (resp. pouze za tech par h dostal zaplaceno)? V jazycich, ktere reprezentuji paradigmata, o kterych pred timto predmetem ani neslysel.  :o

U nás to bylo jinak - ke zkoušce z Haskellu jsme mohli mít jednu A4ku s libovolnými poznámkami, to bylo fajn.

Ano, to je dobry pristup. Ukolem zkousky ma byt ukazat, ze to student pochopil, ne ze si zapamatoval basnicku. Jsme to meli takto v neketerych matematikach a IMO to plnilo ucel - ono pokud stejne nechapete o co jde, tak zadane priklady nevyresite v case zkousky ani s celou studijni oporou (i takove matematiky jsme meli).

Ale nebylo fajn, že jsem tenkrát krásu Haskellu vůbec nepochopil (buď nám to vyučující nepodal srozumitelně, nebo jsem nedával pozor) a byl z toho taky akorát tak otrávenej. Musel jsem si Haskell objevit sám pozdějc.

Kdyz jsem se poprve na skole setkal s Haskellem, tak to bylo presne jak pises, akorat mi Haskell a FP znechutili :(. Az pozdeji jsem se sam dostal ke Scale a v budoucnu bych rad zkusil i Haskell (ale je to opravdu velky posun od Javy a polo-funkcionaliniho programovani ve Scale, bude me to trvat asi pekne dlouho).

Jann

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #879 kdy: 25. 02. 2016, 18:50:20 »
Vazne? Tak mi vysvetli, k cemu je dobry(v libovolnym praktickym oboru) znat definici derivace z limity.
Vedle toho, že to je naprostá trivka, je v tom právě ta podstata tý derivace. Pokud někdo chápe derivaci, tak snadno napíše a vysvětlí její definici pomocí limity. Pokud to někdo ze sebe vysypat nedokáže, tak tu derivaci nechápe. Pokud tohle někdo v průběhu prváku nedá, tak zaslouží vykopnout ze školy pro příliš nízké IQ. A jako budoucí inženýr by snad mohl umět se dostatečně přesně a na úrovni vyžvejknout. Nebo jako pak bude programovat stylem "hele, sice chápu co se po mně chce a jak bych to asi dělal, ale neumím to přesně popsat počítači pomocí programovacího jazyka, takže smolík. Co tam máte dál?"

Ac sem ani derivaci v praxi vzivote na nic nepotreboval,
Pokud děláš práci pro lopaty, tak se s tím pochopitelně těžko setkáš. Ať už ji děláš kvůli tomu, že tě baví, nebo protože na víc nemáš. Já třeba dělám v embedded v oblasti měření a regulace a derivace se tu používají běžně. I filtry, korelace, různé transformace...

Sranda, kdyz v ty dobe nekteri spoluchovanci tohodle ustavu meli za sebou i domaci hokuspokusy o sestaveni jednoduchyho CPU. A o tom "jak veci fungujou" vedeli o eony vic, nez ti, co je to meli naucit.
To je zajímavý, že s tím měli chovanci FELu takový problémy, když měli za úkol implementovat v mikrokódu jednoduchého procesoru nějakou instrukci. V které fázi asi těch svých domácích hokuspokusů zanechali... Něco mi říká, že hned z kraje.

...
Pokud mi skleroza slouzi, byla to prazska skola, ale ktera konkretne ... ono je to asi jedno. Protoze podobne vzdelavaji vsechny.
Kolik jsi jich prošel? Mám obavy, že ta tvá údajná škola je vycucaná z nějakého tvého prstu. Teď jde o to, z kterého konkrétně... ono je to asi jedno.

jasne ... a co z toho tvyho uzasne abstraktnimo modelu udela kompilator a ze to zakaznikovi bude fungovat jak kdyz sere a maluje ... o tom nemas ani paru.
Naprosto chápu, že pro jedince tvého ražení kompilátor byl, je a navždy zůstane tajuplnou černou skříňkou. Ale pokud o principu činnosti kompilátoru nic netuší vysokoškolsky vzdělaný ajťák, tak se někde v uzavřeném intervalu přijímačky-promoce stala veliká chyba.

Diky. K tomu bych poznamenal, ze pro me osobne je uplne nejhorsi pristup k uceni top-to-bottom. Aplikace pred teoretickym zakladem, to bych blil. Na zakladce je proud Q/t, na zacatku stredni je to delta Q/delta t, abychom to nakonec zahodili a naucili se, ze spravne je to vlastne dq/dt. A nechodte na me s tim, ze je v poradku se nejdriv ucit specialni pripady, vzpominam si, jak jsme se prubehy prechodovejch jevu v prvaku prumky ucili nazpamet a nikdo nechapal, kde se ty exponencialy berou.
Nic zahazovat nemusíš. Jen stačí používat hlavu a vědět, v jaké situaci máš použít který model. Přičemž jednotlivé modely ti byly představovány od jednodušších ke složitějším, abstraktnějším, obecnějším. Určitě není optimální, když je člověk nucen si pamatovat vzorečky co spadly z nebe. Jenže odvodit objem koule se taky naučíš až na vysoké technického směru a čekat s tím vzorečkem až na tento okamžik a navíc ho odhalit jen lidem, kteří půjdou studovat takovou vysokou, mi teda nepřipadá jako zrovna šťastné řešení.

Zelenac

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #880 kdy: 25. 02. 2016, 18:57:38 »
Nevim na vs o jedine matice, ktera by se mi nehodila, snad krome prehnane matematicke logiky, tam uz to bylo fakt trapne.
Čemu říkáš "přehnaná"? Můžeš říct konkrétně co? Základy matematické logiky se hodí třeba pro lepší pochopení Prologu (ale není to nutný). U nás se v zaákladním kurzu došlo ke Goedelovým větám, což jsou docela fajn věci, který je dobrý znát (i když by úplně stačilo se jenom dozvědět, co to je a jaké to má důsledky, pro normálního člověka není potřeba ty důkazy vyloženě chápat a umět reprodukovat).
Já už ani nevím, rači jsem to už zapoměl.
Ikdyž teď mi blesklo hlavou: převod do skolemovy formy, prolog, Godelovy rovnice, ale pak ještě taky nějaké polského typu (garant byl gurmán), důkazové kalkuly, množiny na trochu vyšším levlu, grupy a ještě nějaké další věci, člověk si to těžko pamatuje, když je mu to na ho*no.

j

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #881 kdy: 25. 02. 2016, 19:05:07 »
Porad se mi tomu nechce verit, to se opravdu bavime o cyklu a o absolventovi IT skoly? Ja jen, ze jakkoliv mam na brnensky FIT smisene nazory, tak clovek co nevi nic o cyklech a jejich typech by "umrel" uz v prvaku.
Bohuzel bavime ... podobnych zazitku mam vic, ale tenhle byl vazne nezapomenutelny. Zjevne jeden z tech, co sem nahazuji svoje skolni ulohy a ocekavaji, ze jim je tu nekdo obratem vyresi. (mozna mu krivdim, treba to umel naklipat v nejakym grafickym udelatoru, ale rozdil mezi for/while netusil, nevedel o cem je rec)

Jindy treba absolventka VS po 2! hodinach zoufaleho scitani asi 30 cisel (ktera mela ve sloupci v excelu) na kalkulacce, prisla, a ptala se, jestli by to neslo udelat nejak jinak. Neuveritelny, kdybych nebyl primo ucasten, tak bych tomu taky nechtel verit.

Pravda, to nebyla ITcka, takze tomu prece nemohla rozumet ... (a necha se prijmout na pozici, u ktere se predpoklada prace u pocitace).

A mohli bychom pochopitelne pokracovat "inzenyrem" (uvozovky proto, ze jde o inzenyra ekonomie, coz je paveda samo o sobe), ktery nedokaze pochopit, ze firmu vazne ani trochu nezajima obrat, ale zajima ji, kolik vydela, takze to, ze rozda zbozi zadarmo se splatnosti 5 let firmu tak maximalne privede na buben (ale kdyz jemu ty cislicka v excelu tak pekne rostou ...).

Nebo jiny titulovany, ktery zduvodni nakup neprodejneho zbozi tim, ze by prece jinak ten kamion jel poloprazdny.

Aneb produkty naseho (vysokeho) skolstvi v plne parade.

----
Proto kdyz neco nevim, chodim se ptat uklizecky. Kdyz nic jinyho, tak mi aspon nebude vypravet hovadiny.

To mě nepobuřuje, samostudium ...
Jenze od vyucujiciho (na libovolny urovni skolstvi) bych ocekaval, ze veci vysvetli. To znas? V ruznych obmenach?

Sejde se American, Cech a Rus a dohadujou se, kdo ma lepsi studenty ... tak se dohodnou ze to vyzkousej ... zavolaj Rusa, a zeptaj se, za jak dlouho se nauci Cinsky ... zapremejsli, a rekne ze tak 2 roky. Amik ... ze tak ze rok ... a FELak se zepta "a sou na to scripta?", kdyz prisvedcej, tak suse konstatuje "tak ja prijdu zejtra na zkousku".

Stary, ale 100% vystihujici fungovani nasich VS - tuhle mas scripta, na prednaskach se tak maximalne opisou na tabuli, vysvetleni zadny, nauc se to zpameti. (a jen tak mimochodem, i tu druhou cast, ze scripta pochopitelne vecne nejsou, a kdyz, tak az po ukoneceni semestru, ve kterym se predmet uci)

j

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #882 kdy: 25. 02. 2016, 19:26:52 »
...
Dik za potvrzeni, ze az na extremne vzacne vyjimky prakticky (100-n)%, kde n->0, plati, ze co hlava titulovana, to hlava vymazana.

Tovizejo, limity a definice, rize prakticky denne pouzivany veci... megalol. By me zajimalo, jak naprogramujes infinetizimalni cislo ... Uz se tesim na tu numerickou derivaci z limit.

Mimochodem (nejen) na wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Derivace#Intuitivn.C3.AD_v.C3.BDklad ...

Jo, ocekavam, ze svuj ridicak si uz roztrhal, protoze v zadnym pripade nemuzes autem jezdit. Mas ty paru jak slozitej je proces vyroby benzinu? Ty to neznas? Do posledniho atomu? No prave proto v tom aute nemas co pohledavat. Jo aha, ty to auto pouzivas ... stejne jako ITk pouziva matematiku, takze vazne nepotrebuje vedet, odkud se to bere, ale jak se to pouziva.

v

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #883 kdy: 25. 02. 2016, 19:38:43 »
...
Dik za potvrzeni, ze az na extremne vzacne vyjimky prakticky (100-n)%, kde n->0, plati, ze co hlava titulovana, to hlava vymazana.

Tovizejo, limity a definice, rize prakticky denne pouzivany veci... megalol. By me zajimalo, jak naprogramujes infinetizimalni cislo ... Uz se tesim na tu numerickou derivaci z limit.

Mimochodem (nejen) na wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Derivace#Intuitivn.C3.AD_v.C3.BDklad ...

Jo, ocekavam, ze svuj ridicak si uz roztrhal, protoze v zadnym pripade nemuzes autem jezdit. Mas ty paru jak slozitej je proces vyroby benzinu? Ty to neznas? Do posledniho atomu? No prave proto v tom aute nemas co pohledavat. Jo aha, ty to auto pouzivas ... stejne jako ITk pouziva matematiku, takze vazne nepotrebuje vedet, odkud se to bere, ale jak se to pouziva.
ne každý "ITk" musí mít vysokou školu, zvláště pokud nepotřebuje vědět "odkud se to bere"

Petr M

  • ***
  • 105
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #884 kdy: 25. 02. 2016, 19:43:50 »
No, ty povinný taháky v matice hodně pomohly. Kdo měl představu, jak to funguje, ten neměl se zkouškou problém. Kupodivu ale byly menší problémy s Fourierkama, integrálama, Laplaceovkama apod., než se statistikou. Asi proto, že na statistiku jsme měli týpka se dvěma doktorátama z geometrie, který furt nadával, že se nábytek z Ikei nedá narvat do kombíka  ;D ;D ;D

Jinak ono to bylo na začátku tak jako tak dost divoký. Gympláci byli na umření z odborných předmětů, průmkaři z matiky. Si říkám, že v prvním semestru měli hodit jakousi přípravku podle toho, jestli je člověk technik nebo matematik. První rok teorii hustili do velkýho stáda za velký prachy. Pak to zredukovali a začalo to být trošku komornější... Zvlášť v jednom předmětu, kde člověk dostal osm příkladů na dvě hodiny, byly tam výpočty matic v komplexním oboru + diferenciální rovnice a dva příklady za nulu znamenaly zkoušku za nulu. To byla vyloženě zbraň hromadnýho ničení :( Naštěstí se na čtvrtý pokus zadařilo, ale měsíc před zkouškou to fakt byly dvě hodiny denně trénink.

Ty příklady s expertem neznalým cyklů - nebyla to jedna kámoška? Dělala informatiku na MZLU a po osmi letech, když dokončila magisterský, šla prodávat do bufáče na nádraží... Třeba se jí víc, než hokna v kanclu, vyplatí hacknout zaměstnavateli kasu  ;)

A bez debaty, pokud chci modelovat v komplu reálný svět, tak jedině s pomocí vzorečků. Ať je to simulace nějakýho jevu, výpočet regulační odchylky, nebo výpočet úročení (= jakási forma integrace), nebo renderování grafiky. Takže kdo tvrdí, že se nesetkal při programování s matikou, ten buďto neprogramuje a lepí dohromady kusy cizího kódu z GitHubu bez hlubšího porozumění, nebo nazývá programováním něco jinýho, třeba ruční datlování HTML.