K čemu školy?

Nakej Franta Novak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #180 kdy: 28. 05. 2014, 09:08:55 »
Alice, vrat se k plotne a uvar mi kure na smetane, ju?


Alice

Re:K čemu školy?
« Odpověď #181 kdy: 28. 05. 2014, 09:40:56 »
Alice, vrat se k plotne a uvar mi kure na smetane, ju?

Otázky jsou základ konverzace. Existují ale i debilní otázky, které žádnou následnou konverzaci nevyžadují.

Re:K čemu školy?
« Odpověď #182 kdy: 28. 05. 2014, 09:50:31 »
Alice, vrat se k plotne a uvar mi kure na smetane, ju?

Už tu zase vysíráš?

Nakej Franta Novak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #183 kdy: 28. 05. 2014, 09:54:19 »
kdyby sis precetl prechozi stranku, vedel bys, ze reaguju na gramatickou nacistku Alici adekvatne. Dej si 5 hlubokych nadechu a vydechu, ju?

Re:K čemu školy?
« Odpověď #184 kdy: 28. 05. 2014, 10:00:28 »
Raději by jste si tady někteří měli uvědomit, že český jazyk /a platí to i pro ten slovenský/ platí nějaká pravidla. Například diakritická znaménka.  K tomu jsou například ty školy, aby jste se je naučili používat. Rve mi to oči , když musím číst takový text.

Když už tu máme tu jazykovou vložku, tak se nepíše "by jste", ale správně je to "byste". Podobně se nepíše "aby jste", ale píše se "abyste".

Správně , děkuji za upozornění . A tady něco k uvozovkám :)
Uvozovky používáme na odlišení přímé řeči, doslovných citátů, přesných názvů (např. knih, skladeb, článků, časopisů, spolků – z důvodů zachování zřetelnosti textu, nejsou-li již jinak typograficky vyznačeny), výrazů z cizího prostředí, nespisovných výrazů, výrazů ironických, výkladů významů slov apod. Uvozovky přiléhají vždy těsně k výrazům, které ohraničují (tedy „takto“).

Alice, ve světě IT je preferován anglický jazyk, potažmo binární. Jakékoliv technické mauály, vývojová prostředí, příkazy, terminologie (například v ISO/OSI modelu) je anglicky. Programátoři taky většinou používají angličtinu, to samé, když píšete SMSky, tak diakritiku nepoužíváte (nebo možná jo, ale zkracujete si SMSky). Navíc mě zaráží, že přestože tady diskutujete o tom, jak by každý měl dodržovat gramatiku, tak už tato odpověď je gramaticky a syntakticky špatně. Nesprávné použití -ste, místo závorek, použité lomítko, nevhodně použitá předložka "pro", ukazovací zájmeno "ten" nadbytečné, poslední souvětí (ač správně, a ano souvětí, nikoliv věta) neodpovídá struktuře celé odpovědi (to je jak, když do formálního dopisu zakomponujete například "ahoj"), a poslední věte (opět správně) se taky nehodí do kontextu odpovědi (když celou dobu vykáte, tak proč najednou to tykání?).

Teď ke druhé odpovědi. Čárky za slovy a mezery vám vysvětlil nojono3 (a to nemusel použít citaci z Pravidel českého pravopisu). Zapomněla jste tečtu za "smiley"-kem, ano i věty bez přísudku se ukončují tečkou. Moc nechápu ten příměr uvozovek, Jakub v nich chybu nemá (beru v potaz to, že formátování uvozovek na webu, v TeXu, ve Wordu a podobných aplikacích se dost liší). Můžu napsat „text“, nebo "text", všimněte si i různého zalomení. Na psaní správných českých uvozovek (to jest levá dole, pravá nahoře) je nutné používat klávesové zkratky, mapu znaků nebo něco podobného (dívám se, že tento editor neumožňuje vkládání typických českých uvozovek).

Ke třetí odpovědi (reakce na Nakej Franta Novak) jen to, že i když je věta ukončena otazníkem, tak to nemusí být věta tázací (zvlaště v tak bohatém jazyce, jako je čeština). Tady bych to viděl buď jen jako ironickou odpověď (i když nemístnou) a/nebo čistě řečnickou otázku (ani v jednom případě se neočekává odpověď).

Takže závěr: Je sice pěkné, že jste někdy někde četla Pravidla českého pravopisu, ale to jaksi nestačí na to, abyste tady řešila překlepy (sama jste jich udělala více než dost). Nehledě na to, že tento server se týká spíše IT, a i když by se ta jazyková kultura měla aspoň trochu dodržovat, tak si myslím, že nějaká ta benevolence může být (ani v Anglii nepouživají gramaticky správnou angličtinu, viděl jsem v profesionálních článcích výrazy typu "I are", "he live" a podobně).


Re:K čemu školy?
« Odpověď #185 kdy: 28. 05. 2014, 10:02:23 »
...je anglicky. ...

Omlouvám se, správně má být jsou anglicky (když už tady řešíme tu gramatiku).

Alice

Re:K čemu školy?
« Odpověď #186 kdy: 28. 05. 2014, 10:12:39 »
Uvozovky podruhé :

V češtině užíváme čtyři varianty uvozovek: dvojité „ “, jednoduché ‚ ‘ a boční » « (případně i jednoduché boční › ‹). Jako základní se doporučují uvozovky typu 9966 (tj. dvojité „ “). Uvozovky užívané v jiných jazycích (např. v angličtině “ ”) a další znaky odlišné tvarem nebo umístěním (např. " a ″) se v češtině považují za nesprávné.

Je rozdíl, když někdo dělá gramatické chyby. Ty dělá každý. A dělám je i já. Jen málokdo umí psát správně česky. Já jsem však ve svém první příspěvku upozornila na celkové ignorování diakritiky. Bohužel, někteří to nepochopili.

Re:K čemu školy?
« Odpověď #187 kdy: 28. 05. 2014, 10:22:10 »
To Alice: Psal jsem to v odpovědi, ale znova. Anglická klávesnice diakritiku neobsahuje (a světe div se, v oboru IT je angličtina trochu důležitější než čeština). Fakt nechápu, co tady řešíte, tak někdo píše bez háčků a čárek, jde to přečíst? Jde. Vy píšete SMSky s háčky a čárkami a dostáváte je v téže podobě? Pochybuji o tom.

Alice

Re:K čemu školy?
« Odpověď #188 kdy: 28. 05. 2014, 10:33:43 »
 ;) Promiňte, ale asi jste zapomněl, jaký je název tohoto příspěvku. A já v něm záměrně reagovala na co ty školy jsou . Pochybujte o čem chcete, ale škola vás měla naučit, jak se správně vyjadřovat. A SMS píšu s diakritikou.  Domluvila jsem a jdu se kouknout na to kuře na paprice  ;D , aby se nepřipálilo.

6

Re:K čemu školy?
« Odpověď #189 kdy: 28. 05. 2014, 10:45:10 »
Alice: Yeah! Back to the kitchen!  ::)

eMko

  • ****
  • 456
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:K čemu školy?
« Odpověď #190 kdy: 28. 05. 2014, 12:11:18 »
ja treba primo nesnasim kdyz nekdo pise bez diakritiky carek tecek apod cte se to opravdu spatne nejlepsi jsou takovi co jsou takto schopni napsat treba seminarni praci nebo bakalarku

Opravdu, přečtení špatně napsaného textu vyžaduje více energie, než přečtení dobře napsaného textu. SMSky jsou trochu něco jiného než příspěvky v diskusních fórech - IMHO je nelze dávat do souvislosti. Samozřejmě, chybějící diakritika je omluvitelná, pokud někdo píše např. ze zahraničí, kde nemá svůj počítač a nemá možnost (nebo nechce) doinstalovat české/slovenské rozložení klávesnice.

Co mi omluvitelné nepřijde, jsou příliš časté chyby v základních věcech - vyjmenovaná slova, shoda podmětu s přísudkem atd. Všimněte si, že lidi, kteří záměrně píší bez diakritiky, dávají i ostatním gramatickým pravidlům více na frak. Zprasený text pak vypovídá něco o inteligenci a intelektu daného člověka. Mnohdy platí přímá úměra - čím hůře napsaný text, tím větší blbec.

Obojí se dá snést. Diskusní fórum nebo neformální e-mail není novinový článek nebo vědecká práce.

Ale co se nedá snést? Grammar nazi, který kritizuje ostatní a sám ve svém kritickém příspěvku udělá přesně ty chyby, za které ostatní kritizuje. Takovým, jako je Alice, by se při prvním prohřešku měla odebírat svéprávnost a při druhém rovnou střílet. A pokud ještě takový grammar nazi zabije diskusi v diskusním vlákně (byť totálně tragické kvality), je přímo nezbytně nutné takovou osobu pověsit za střeva na kandelábr pro výstrahu ostatním.

Alice

Re:K čemu školy?
« Odpověď #191 kdy: 28. 05. 2014, 12:27:26 »
To jsi mě rozesmál, pouč se a přečti si „kdo jsou grammar nazi". A až se poučíš , tak si běž upustit trochu testosteronu.

Nakej Franta Novak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #192 kdy: 28. 05. 2014, 12:35:12 »
MOhu ho upustit do tebe?

Jakub Galgonek

Re:K čemu školy?
« Odpověď #193 kdy: 28. 05. 2014, 12:44:50 »
To jsi mě rozesmál, pouč se a přečti si „kdo jsou grammar nazi". A až se poučíš , tak si běž upustit trochu testosteronu.

Proč jsi nenapsala ty uvozovky správně, když už jsi sem dvakrát kopírovala text, jak mají vypadat?

nojono3

Re:K čemu školy?
« Odpověď #194 kdy: 28. 05. 2014, 12:56:52 »
Svět je plný exotů, fakt.....
před čárkou NENÍ mezera

A až se poučíš , tak si běž upustit trochu testosteronu.