Prave o tomto to je a tam je aj podprahovost mimo tej vnimanej "fasady". Vsimaj si reklam - pomerne casto sa snazia ludom nahovorit, ze to chcu. Nefunguje to na zlomok ludi? To je pre niekoho problem?
To nerozporuju. Samozřejmě že to funguje. Tím víc, čím víc má člověk potřebu získat vyšší status. Z toho jsou potom všechny ty exekuce - že si lidi "potřebovali" koupit nějakou tu plazmu nebo co, protože měli vidinu, že jim to dodá nějaký status... Ale to je obecný problém naší společnosti a týká se to úplně všech. Např. tenhle efekt má i článek v nějakém magazínu - je tam sympatický mladý úspěšný majitel rostoucí firmy a člověk má hned pocit, že by se mu chtěl nějak přiblížit. Když už ne něčím jiným, tak aspoň koupit si podobný tričko.
Takže ten článek je "manipulace" jenom proto, že má takový efekt? Je nutně "manipulací", když budu tvrdit, že moje hodinky nosí úspěšní lidé? Zajímá někoho vůbec, jestli je to pravda? Hledal by si někdo průzkumy, kolik procent zákazníků téhle značky je úspěšných?
Ne, reklama prostě imho funguje tak, jak jsem říkal - inzerent chce svoji značku spojit s nějakým dojmem, chce vytvářet její image. Samozřejmě, že většinou chce, aby lidi značku vnímali jako tu, kterou kupují úspěšní mladí, zdraví, šťastní lidé. Přece se neudělám reklamu "Moji značku nejvíc kupují bezdomovci a feťáci". A ten důvod je jednoduchej - chce značku spojit s nějakými příjemnými pocity, s nějakým dobrým dojmem. Protože potom má zákazník ke značce pozitivnější vztah.
Toto je podprahova reklama - preblikovanie je len casto rozoberany nezmysel.
Hele, nemůžeš slova používat jenom tak jak tě napadne. "Podprahová reklama" je terminus technicus a v žádném případě se nedá říct, že veškerá reklama je podprahová ani že je taková většina.
Utváření názorů na základě věcné debaty za manipulaci nepovažuju.
A proč ne? Když tady spolu diskutujeme, tak já ti taky předkládám jenom argumenty pro to, co si myslím já. Reklama dělá v principu to samý - staví produkt do takového světla, v jakém inzerent chce, aby byl produkt viděn. To je naprosto legitimní a není na tom nic tajuplnýho. Vždyť přece všichni víme, že to je optika inzerenta, ne nějaká superobjektivní skutečnost.
Když by reklama nemanipulovala názorama, tak do ní inzerenti neinvestujou.
Samozřejmě, že chtějí něco nějak ovlivnit. Ale to přece nutně není "manipulace". Anebo potom je manipulace cokoli.
Zajímavá je korelace mezi prostředky investovanými do reklamy a výsledkem ve volbách.
Striktně vzato tohle samo o sobě nic neimplikuje. Já třeba kdybych uvažoval mezi dvěma stranami a jedna z nich měla profesionálnější kampaň, tak si nejspíš vyberu ji. Naprosto vědomě a záměrně.
Podobný efekt to má na všech možných rovinách - o straně se ví, diskutuje se o ní, je v povědomí, znám její názor... To samo o sobě s výsledkama zahýbá naprosto zásadně a žádná "manipulace" v tom vůbec být nemusí (neříkám že není, ale nemusí být).
Tady bych znovu odkázal na suprový text P.L.:
https://plus.google.com/+PeterLelovi%C4%8D/posts/Sm75xaN17BQ Přípustná forma reklamy je informování o něčem o čem bych se jinak nedozvěděl ve statické textové formě. To neni zboží, ale spíš události co se mají konat.
Tak to samozřejmě chtít můžeš, ale naprosto se míjíš s realitou našeho světa. Reklama je součást marketingu, marketing je od slova market. Cílem marketingu je zvýšit prodej. Takže je úplně mimo realitu, aby reklama nehovořila o zboží...