VŠ z trochu jiného úhlu

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1260 kdy: 24. 10. 2012, 17:37:10 »
A proto se na některých VŠ prý učí například to, že každá funkce má derivaci ;)
To je podľa mňa nezmysel (protipríklad napadne aj lepšieho škôlkára).

Ovšem, že je to nesmysl. Ale když si vezmeš takové ty běžné funkce, které dostaneš pomocí běžných aritmetických operací, pomocí sin, cos, log, exp, abs a spol, tak skoro ve všech bodech, ve kterých je taková funkce definována, má i derivaci. Říkat jim třeba, že existují spojité funkce, které nemají derivaci v žádném bodě, to by je mohlo zmást a vyděsit ;)


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1261 kdy: 24. 10. 2012, 17:55:52 »
Ano. To je to co od zacatku rikam, ze ta Turingova veta je tvrzenim o nekonecne mnozine konecnych veci, nikoli tvrzenim o nekonecne veci.
No chápu to, co říkal Jakub: zastavení konečného stroje umím řešit hrubou silou jenom větším konečným strojem, takže pokud bych chtěl mít stroj, který by uměl řešit problém zastavení pro libovolný stroj, musí to být stroj s neomezenou pamětí. Je to stejné, jako bych chtěl mít stroj, který si bude umět zapamatovat libovolné přirozené číslo - taky by musel mít neomezenou paměť. Takovou podmínku splňuje jenom TS. Žádný fyzický stroj ji nikdy splňovat nebude.

Pokud ale podle tebe tvrzení o vlastnostnostech TS jsou vlastně tvrzení o množinách algoritmů, tak jak bysme do téhle řeči přeložili, že problém zastavení TS je nerozhodnutelný? Co nám tahle věta říká o vlastnostech jednotlivých algoritmů?

Podle mě ta věta říká tohle: pokud bude mít stroj možnost pořád donekonečna alokovat paměť, tak nemůžeme zjistit, jestli se někdy zastaví nebo ne. Jak tuhle větu přeložit do jazyka "tvrzení o množinách algoritmů"? Co konkrétního nám teda ta věta říká o množině (všech) algoritmů? Já to nevím a docela dost by mě to zajímalo.

A proto ma prakticke aplikace, protoze ona nekonecna mnozina dobre aproximuje to, co v praxi delame.
No nevím. Když už, tak je podle mě mnohem praktičtější vědět věci typu "k řešení problému zastavení fyzického stroje se čtyřmi stavy potřebuju fyzický stroj se stavy šestnácti".

Já tyhlety obecné věty moc nemám rád, když na nich lidi moc lpí. Když mám větu, že obecně nelze rozhodnout, jestli libovolné x z množiny X má vlastnost Y, tak to taky může znamenat, že to umím rozhodnout pro všechna x z X kromě jednoho prekérního prvku, který způsobuje problémy. A typicky to bude prvek obskurní, v praxi irelevantní...

Zalezi, co povazujes za "problem na konecnem stroji". Pokud je treba velikost tech stroju (a tedy i pocet stavu) omezena, pak to samozrejme vse algoritmicky rozhodnutelne je. Tam pak nastavaji jine problemy, treba typu P=NP, coz je prave urcity analog nerozhodnutelnosti.
No a v praxi máme jenom omezené stroje. O to přeci právě jde. Máme jenom stroje, které si dokážou zapamatovat přirozená čísla až do velikosti K a větší už ne. Proto bych chtěl říct, co nám vlastně ona věta o TS vlastně říká o těch věcech, které reálně používáme.

poiu

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1262 kdy: 24. 10. 2012, 18:10:18 »
A proto se na některých VŠ prý učí například to, že každá funkce má derivaci ;)
To je podľa mňa nezmysel (protipríklad napadne aj lepšieho škôlkára).

Ovšem, že je to nesmysl. Ale když si vezmeš takové ty běžné funkce, které dostaneš pomocí běžných aritmetických operací, pomocí sin, cos, log, exp, abs a spol, tak skoro ve všech bodech, ve kterých je taková funkce definována, má i derivaci. Říkat jim třeba, že existují spojité funkce, které nemají derivaci v žádném bodě, to by je mohlo zmást a vyděsit ;)
Vymyslieť takú spojitú je už zložitejšie. Mňa totiž ako prvá napadla ľubovolná funkcia z N (kľudne aj "klasická") - a  škôlkár bežne nepozná iné čísla ako N. U týchto funkcií zrejme derivácia neexistuje.

V spojitom prípade by som asi ako prvé skúšal nekonečné súčty, kde by súčasť členu bol sin(nx) - ale to už je zložitejšie (pre škôlkára nepochopiteľné) a neviem, či by mi to hneď vyšlo.

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1263 kdy: 24. 10. 2012, 21:05:37 »
Mňa však zaujala iná vec: na obidvoch školách môžeš vyštudovať CS bez absolvovania managementu, práva, riadenia ľudských zdrojov či podnikovej ekonómie.
A díval ses i na společný základ všech programů? http://www.princeton.edu/ua/sections/11/

A videl si tam niekde management, právo, riadenie ľudských zdrojov či podnikovú ekonómiu?

Jinak už mě to fakt nebaví, takže tě odkazuju na X předchozích příspěvků, kde jsem psal, že samozřejmě teoretičtí informatici jsou potřeba - v počtu adekvátním české republice. A že se obávám, že bysme líp udělali, kdybysme těm nejlepším se zájmem přesně o tohle dali stipendium, aby mohli vystudovat v zahraničí - třeba na tom Princetonu...

Myslel som, že vďaka citáciám bude jasné, na čo reagujem. Okrem uvedeného si totiž písal aj to, že vyššie spomínané predmety sú vhodné pre vyše 50% absolventov. (Samozrejme bez dôkazu, ako obvykle.) Snáď ti to nejako neušlo:

S čím vším se vlastně setká více než 50% absolventů a bežně/povinně se to neučí?
Např. ten zlý  a podřadný management! Řízení lidských zdrojů. Podniková ekonomika. Ty zlé "proprietární" IT managementy typu ITIL nebo ISO. Právo. Backup plan. Disaster recovery plan. Tisíce a tisíce dalších věcí...

Viac než polovica absolventov bude potrebovať právo? Tak tu zas budem potrebovať nakopnúť ja.

A práve k tomu som ti písal svoju reakciu. A samozrejme k nejakým ďalším tvojím tézam: že VŠ by mala (asi - formuloval si to len ako otázku) produkovať ľudí schopných zastávať najvyššie stupne riadenia a že VŠ produkujúca len ľudí do kjúbiklov, je učňák. (Tu si pre istotu príklad takej školy nedal, takže zatiaľ môžeme iba hádať, či je táto množina vôbec neprázdna. Oveľa zaujímavejšou je však otázka, či tam patrí MFF alebo FJFI. K tomu si sa, pravdaže, tiež nevyjadril.)

No ale hlavně: nebudeme se trumfovat vymýšlenými báchorkami o škole, kterou ani jeden z nás neviděl ani z rychlíku, ne?
A toto som nepochopil vôbec. Je to len taká vsuvka z dlhej chvíle, alebo si tým chcel naozaj niečo povedať?

Jinak, xyz, abysme si rozuměli (říkal jsem to mockrát, ale ok, pro tebe znovu): to, s čím primárně polemizuju, je tvrzení místních géniů o tom, že gazilion matematických předmětů je podmínka sine qua non pro každého vysokoškolsky vzdělaného "počítačníka".

Diskusiu som čítal. Okrem uvedeného však v priebehu diskusie píšeš aj iné svoje predstavy a tézy (bez dôkazov, ktoré žiadaš od iných), takže sa vyjadrujem aj k nim.

Za D.Ú. si formálně korektně dokaž, že z toho nijak neplyne, že by se management musel učit všude na všech školách a to ještě ke všemu povinně.

Prečo by som to robil? Bohate mi predsa stačí, že tvoja téza o potrebnosti predmetov spomínaných vyššie (vrátane managementu) pre vyše 50% absolventov, je nedokázaná. No a bez toho naozaj nevidno dôvod na učenie managementu všade a na všetkých školách. Je otázne, či sa vôbec má učiť aspoň na niektorých IT školách. Ale to je už dôkazová úloha pre teba, nie pre mňa. ;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1264 kdy: 24. 10. 2012, 21:13:56 »
Ach jo, myslel jsem, že už to máme za sebou... Tak aspoň na něco teda ze slušnosti zareaguju...

vyššie spomínané predmety sú vhodné pre vyše 50% absolventov. (Samozrejme bez dôkazu, ako obvykle.) Snáď ti to nejako neušlo:
Mám dokazovat, že víc než 50% absolventů bude někde zaměstnaných? (takže potřebují rozumět prostředí, ve kterém pracují -> podnikové procesy, management, právo)

No ale hlavně: nebudeme se trumfovat vymýšlenými báchorkami o škole, kterou ani jeden z nás neviděl ani z rychlíku, ne?
A toto som nepochopil vôbec. Je to len taká vsuvka z dlhej chvíle, alebo si tým chcel naozaj niečo povedať?
No bavili jsme se o Princetonu, kde ani jeden z nás nestudoval.


JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1265 kdy: 24. 10. 2012, 22:25:52 »
No chápu to, co říkal Jakub: zastavení konečného stroje umím řešit hrubou silou jenom větším konečným strojem, takže pokud bych chtěl mít stroj, který by uměl řešit problém zastavení pro libovolný stroj, musí to být stroj s neomezenou pamětí. Je to stejné, jako bych chtěl mít stroj, který si bude umět zapamatovat libovolné přirozené číslo - taky by musel mít neomezenou paměť. Takovou podmínku splňuje jenom TS. Žádný fyzický stroj ji nikdy splňovat nebude.

Ne, Turingova veta je hlubsi. Ta mluvi o tom, ze neexistuje zadny TS, ktery by mohl analyzovat zastaveni nekonecne mnoziny TS. Kazdy ten TS predstavuje nejaky konecny popis. Z toho co rikas Turingova veta neplyne.

Je jasne, ze stroj, ktery resi problem zastaveni pro vsechny konecne stroje, musi mit nekonecnou pamet, protoze uz jenom je potrebuje do te svoji pameti nahrat. Ovsem stejne jako _jakykoli_ jiny algoritmus operujici na mnozine vsech TS! Napriklad muzeme zkonstruovat konecny TS, ktery nam pro zadany TS a jeho stav a vstup vypise nasledujici stav (simulator TS). To je priklad TS (tedy konecne veci), ktery existuje a operuje nad nekonecnou mnozinu vsech TS, a je mozne ho zkonstruovat.

Takze resit problem zastaveni neni nemozne jen proto, ze mnozina TS, nad kterou je ten problem definovan, je nekonecna. To samo o sobe nevadi.

Citace
Pokud ale podle tebe tvrzení o vlastnostnostech TS jsou vlastně tvrzení o množinách algoritmů, tak jak bysme do téhle řeči přeložili, že problém zastavení TS je nerozhodnutelný? Co nám tahle věta říká o vlastnostech jednotlivých algoritmů?

Vzhledem k tomu, ze je to negativni vysledek (neco neexistuje), tak o (existujicich) algoritmech to moc nevypovida, ale rika nam to, jake vlastnosti musi mit reseni nejakeho problemu (v tomto pripade, obecne reseni problemu zastaveni nemuze mit podobu algoritmu).

Citace
No nevím. Když už, tak je podle mě mnohem praktičtější vědět věci typu "k řešení problému zastavení fyzického stroje se čtyřmi stavy potřebuju fyzický stroj se stavy šestnácti".

To by bylo hezke vedet, bohuzel tyto problemy jsou velice tezke. Ja se treba domnivam, ze P=NP je urcita jemnejsi varianta podobne otazky.

Citace
Já tyhlety obecné věty moc nemám rád, když na nich lidi moc lpí. Když mám větu, že obecně nelze rozhodnout, jestli libovolné x z množiny X má vlastnost Y, tak to taky může znamenat, že to umím rozhodnout pro všechna x z X kromě jednoho prekérního prvku, který způsobuje problémy. A typicky to bude prvek obskurní, v praxi irelevantní...

Pointa je, ze to nejsou jednotlive prvky, ktere jsou nerozhodnutelne. To tvrzeni vypovida o nekonecnych mnozinach, a nelze ho tedy nejak "intuitivne" prevest na konecne mnoziny. Navic spousta lidi uz tady uvedlo desitky prikladu nerozhodnutelnych (nekonecnych mnozin) prvku, ktere v praxi irelevantni nejsou.

Citace
No a v praxi máme jenom omezené stroje. O to přeci právě jde. Máme jenom stroje, které si dokážou zapamatovat přirozená čísla až do velikosti K a větší už ne. Proto bych chtěl říct, co nám vlastně ona věta o TS vlastně říká o těch věcech, které reálně používáme.

Zase, nechapes, ze to neni jenom o nekonecnu. Timto zpusobem by jsi mohl shodit libovolne matematicke tvrzeni o nekonecne mnozine (coz jsou temer vsechna, protoze pro konecne si to muzeme dopocitat) jako neprakticke.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1266 kdy: 24. 10. 2012, 22:48:42 »
Takze resit problem zastaveni neni nemozne jen proto, ze mnozina TS, nad kterou je ten problem definovan, je nekonecna. To samo o sobe nevadi.
To jsem ani neříkal. Podle mě nejde řešit proto, že TS má prostě potenciálně nekonečné množství stavů.

Zkus mi nějak polopaticky vysvětlit, proč problém zastavení LBA je řešitelný a problém zastavení TS není řešitelný. Já tvrdím, že rozdíl je v neomezeném množství stavů TS. Ty vidíš důvod v něčem jiném?

Zase, nechapes, ze to neni jenom o nekonecnu. Timto zpusobem by jsi mohl shodit libovolne matematicke tvrzeni o nekonecne mnozine (coz jsou temer vsechna, protoze pro konecne si to muzeme dopocitat) jako neprakticke.
Ale vůbec ne.

Ještě jednou zkusím zopakovat tu zásadní otázku: pokud jsem správně pochopil, tvrdil jsi, že tvrzení o TS jsou vlastně tvrzeními o množinách algoritmů. Že nejde o nějaká teoretická tvrzení o nečem, co neexistuje, ale o jakousi abstrakci, která ve skutečnosti mluví o něčem reálném.  Je to tak?
Pokud ano, tak by mě zajímalo, jestli umíš říct, co nám vlastně o reálných algoritmech říká poznatek, že HP pro TS je neřešitelný. Chápeš? Mě teď momentálně vůbec nezajímá TS, to je podle tebe jenom nástroj ke zkoumání algoritmů. Tak co nám teda o nich tenhle poznatek říká? Umíš to říct bez toho, abys vůbec použil slovo "Turing"?

Tvrzení o konečných automatech jsou jasná a přímo převoditelná na praktické stroje. Co nám teda poznatky o TS říkají o reálných, existujících, neabstraktních věcech?

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1267 kdy: 24. 10. 2012, 23:09:35 »
Ta mluvi o tom, ze neexistuje zadny TS, ktery by mohl analyzovat zastaveni nekonecne mnoziny TS.

To se mi nějak nepozdává, co přesně tím chceš říct?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1268 kdy: 24. 10. 2012, 23:17:42 »
To se mi nějak nepozdává, co přesně tím chceš říct?
No dyť na tom se tady právě pořád motáme, já tomu taky nerozumím. Psal jsem to už tady: http://forum.root.cz/index.php?topic=5076.msg46704#msg46704 - 1. proč si tam přidáváš tu "nekonečnou množinu TS"?

Rozumím tomu, že TS svou nekonečností jakoby reprezentuje výpočet nad slovy všech délek, ale ta nekonečná množina TS mě tam právě mate... V HP jde přeci o rozhodnutí pro konkrétní automat s konkrétním vstupem.

mc.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1269 kdy: 24. 10. 2012, 23:42:54 »
Pokud ano, tak by mě zajímalo, jestli umíš říct, co nám vlastně o reálných algoritmech říká poznatek, že HP pro TS je neřešitelný.

BTW, to jsem ti tu psal několikrát, ale ty se vždycky upneš k naprosto něčemu jinému... To je pak na houby se snažit...

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1270 kdy: 24. 10. 2012, 23:49:22 »
BTW, to jsem ti tu psal několikrát, ale ty se vždycky upneš k naprosto něčemu jinému... To je pak na houby se snažit...
Možná jsem to nepochopil. Ostatně jsem tyhle věci naposledy řešil před osmi lety, tak by to nebylo nic divnýho...

Zkus mi dát odkaz, kde jsi se o to snažil + jestli můžeš, zkus to říct úplně polopaticky: víme, že HP pro TM je neřešitelný na TM. Z toho plyne, že reálný program na reálném počítači .................................................

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1271 kdy: 25. 10. 2012, 05:47:18 »
To jsem ani neříkal. Podle mě nejde řešit proto, že TS má prostě potenciálně nekonečné množství stavů.

To je podminka jen nutna, nikoli postacujici, aby ten problem nebylo mozne resit (tedy, obracis implikaci). Uz jsem ti ukazal, ze existuji algoritmy, ktere zpracovavaji TS jako vstup, a problem s tim, ze TS ma potencialne nekonecne stavu nemaji.

Citace
Zkus mi nějak polopaticky vysvětlit, proč problém zastavení LBA je řešitelný a problém zastavení TS není řešitelný. Já tvrdím, že rozdíl je v neomezeném množství stavů TS. Ty vidíš důvod v něčem jiném?

LBA ma fakticky taky potencialne neomezene mnozstvi stavu. Jsou omezene velikosti vstupu, ale ta sama o sobe je neomezena.

Citace
Pokud ano, tak by mě zajímalo, jestli umíš říct, co nám vlastně o reálných algoritmech říká poznatek, že HP pro TS je neřešitelný.

Ty snad nectes? Jasne jsem ti rekl, ze to nerika nic o algoritmech, ktere zname (stejne jako veta o nemoznosti trisekce uhlu nerika nic o znamych konstrukcich pravitkem a kruzitkem), ale ze to vypovida o _algoritmizaci_ - snaze prevest realny problem na algoritmus.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1272 kdy: 25. 10. 2012, 05:54:32 »
Ta mluvi o tom, ze neexistuje zadny TS, ktery by mohl analyzovat zastaveni nekonecne mnoziny TS.

To se mi nějak nepozdává, co přesně tím chceš říct?

Na vstupu do toho hypotetickeho TS, ktery resi problem zastaveni, dostanes zase TS nejak zakodovany a jeho vstup. Mnozina vsech TS je nekonecna. Tedy schopnost TS zpracovavat vstup libovolne delky je nutnou podminkou pro algoritmus, ktery resi problem zastaveni. Ale neni to podminka postacujici, protoze evidentne existuji jine algoritmy (jine TS), ktere take zpracovavaji vstupy libovolne delky, a tento fakt nijak nebrani jejich existenci.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1273 kdy: 25. 10. 2012, 08:53:49 »
LBA ma fakticky taky potencialne neomezene mnozstvi stavu. Jsou omezene velikosti vstupu, ale ta sama o sobe je neomezena.
LBA má počet stavů omezený. TM má neomezený počet stavů.

Pokud dostanu konkrétní LBA a konkrétní slovo, tak vím, že může využít maximálně určitý počet stavů. Zatímco když dostanu konkrétní TM a konkrétní slovo, tak pořád může využít nekonečné množství stavů. To je podle mě ten důvod, proč je zastavení TM pro konkrétní stroj a konkrétní slovo neřešitelné a pro LBA řešitelné.

Pokud ten důvod je podle tebe jiný, proč teda nenapíšeš, jaký?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1274 kdy: 25. 10. 2012, 08:58:17 »
Na vstupu do toho hypotetickeho TS, ktery resi problem zastaveni, dostanes zase TS nejak zakodovany a jeho vstup. Mnozina vsech TS je nekonecna. Tedy schopnost TS zpracovavat vstup libovolne delky je nutnou podminkou pro algoritmus, ktery resi problem zastaveni. Ale neni to podminka postacujici, protoze evidentne existuji jine algoritmy (jine TS), ktere take zpracovavaji vstupy libovolne delky, a tento fakt nijak nebrani jejich existenci.
No tak to je triviální fakt. FSM akceptující slovo a^{n} je konečný a umí zprávně akceptovat slova libovolné délky. Takže samozřejmě schopnost zpracovat vstup libovolné délky není podmínka dostačující. Řečeno jinak: pokud má algoritmus konstantní paměťovou složitost, umí zpracovat slova libovolné délky i když sám není neomezený.

O to ale nejde - nemluvím o tom stroji, který by měl HP řešit, ale o tom, jehož zastavení je řešeno.