VŠ z trochu jiného úhlu

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #480 kdy: 09. 10. 2012, 23:34:22 »
Zrovna na tech neuronkach jsme tak proleteli zakladni veci, k cemu to je, k cemu to neni, jak zhruba to funguje, proc to funguje, jake existuji typy siti. Na cviku jsme si pak "nabouchali" backpropagation. za ukol dostali vymyslet trenovaci mnozinu pro nauceni rizeni opravdu hodne jednoducheho modelu auticka, 2 vstupy (vzdalenost od trati, vzdalenost od trati za 1s), 2 vystupy (toceni volantem, plyn), na konci semestru jsme to napichli na skolni server a soutezili na ruznych tratich kdo to projede nejrychleji a pokud mozno bez smyku. popravde nic extra, to je tak uloha spis do zajmoveho krouzku, ale aspon nebyl zadny stres a byla to zabava. coz se rozhodne o tom bouchani eshopu v praci rict moc neda ;-)
No to je nahodou parada! To my jsme v tom jednom hloupym predmetu stihli jenom pocitat derivace pro sestupovani do lokalnich minim a pak jeste mozna par nejakych zakladnich typu siti. Vseobecny prehled o typech siti nedostatecny, vyzkoušení si to v praxi nula, potěšení z předmětu mínus dva, hoň-si-pak-triko-na-webu-efekt vynikající, rychlost zapomenutí blesková :)

Oproti tomuhle externistovi ale ještě neuronky učil náš doc. Žižka v rámci strojového učení a ten měl úplně opačný přístup, ty jeho předměty byly super a moc mě to bavilo.


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #481 kdy: 09. 10. 2012, 23:41:29 »
Teď si stejnou otázku položme i o informatických předmětech a můžeme z VŠ udělat prázdninový kurz :D
Žádnej prázninovej kurz!
Povinně: databáze, sítě, programování ve všech základních paradigmatech, architektura, bezpečnost, datové struktury a algoritmy, strojové učení, ekonomie, rétorika/psaní/prezentace, náročný týmový projekt.
Volitelně: grafika, unix, management, marketing, folková hudba ;)

Já bych jim dal kapky, dacanům, ještě by se rádi učili matiku!

;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #482 kdy: 09. 10. 2012, 23:50:35 »
Jo a málem bych zapomněl na právo! Toho aspoň dva semestry - jeden semestr obecné základy a druhý všechno, co souvisí s IT.

A z toho bych udělal vyhazovací předmět - kdo by začal mlet nějaký nesmysl o stahování, ten by hned letěl :) :)

Pupupaj

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #483 kdy: 10. 10. 2012, 00:02:18 »
http://fit.cvut.cz/zajemce/bakalar/pruchody
Zdá se, že se konečně objevilo něco, co není úplně imbecilní a má hlavu a patu.
Až mě to překvapuje, že to je i v naší zemi  ::)

Má to dvě podstatné vady:
A) Před 10-ti lety to nebylo.
B) Než se to dostane i mimo hlavní město, bude to trvat pár světelných let.

a) ano nebylo a protoze ja sem hlava tvrdohlava a fakt me nebavili elektricke obvody, Laplaceovi transformace ci eletronika na tehdy programatorskem oboru, tak sem ze skoly odesel. Takze ted, jen tak pro chlapskou jesitnost koukam, kde bych ten titul mohl ziskat zaroven i s nejakyma praktickyma vedomostma:)
b) inu zadna zmena nejde rychle a ja doufam, ze to bude ten kaminek, kterej spusti lavinu;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #484 kdy: 10. 10. 2012, 00:58:02 »
Teď si stejnou otázku položme i o informatických předmětech a můžeme z VŠ udělat prázdninový kurz :D
Žádnej prázninovej kurz!
Povinně: databáze, sítě, programování ve všech základních paradigmatech, architektura, bezpečnost, datové struktury a algoritmy, strojové učení, ekonomie, rétorika/psaní/prezentace, náročný týmový projekt.
Volitelně: grafika, unix, management, marketing, folková hudba ;)

Já bych jim dal kapky, dacanům, ještě by se rádi učili matiku!

;)

No a presne tohle jsme meli na CVUT FELu a potom na CVUT FITu (az na ten folk :)). Akorat jsme k tomu meli jeste jako bonus onu matematiku. Takze vlastne tenhle mega thread neni o skolstvi, ale o matfyzu...


Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #485 kdy: 10. 10. 2012, 01:05:46 »
No a presne tohle jsme meli na CVUT FELu a potom na CVUT FITu (az na ten folk :)).

Na ČVUT FEL/FIT jste měli povinně management a marketing?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #486 kdy: 10. 10. 2012, 01:11:51 »
Takze vlastne tenhle mega thread neni o skolstvi, ale o matfyzu...
Což o to, na vývoji těch samotných škol je jasně vidět, že se od "Výzkumného ústavu matematických strojů"* posouvají kamsi k orientaci na moderní IT služby. A docela jsem i chotnej věřit tomu, že dělají, co můžou (relativně) - přeci jen jsou to mocně byrokratické instituce, jejichž příjem jednak netvoří jenom výuka, jednak příjem z výuky není přímo závislý na kvalitě služeb, takže nemůžeme chtít flexibilitu jak u živnostníka se šesti zaměstnanci :)

K tomu, abych s tím začal a tak mohutně se angažoval :) mě donutili spíš místní géniové, kteří nejenom že si nevšimli, že éra VÚMS je už notnou dobu pryč, ale ještě obhajují, že VÚMS-like přístup je ten jediný správný. Prostě že kvalitní škola se pozná podle toho, že čím víc matematiky, tím "kvalitnější" a "světovější" škola je, zatímco když se někde učí management, je jasné, že jsou to pitomci, a když se učí neco do praxe, tak jsou to cvičené opice.

Jelikož debaty o školách jsou tady často a tyhle názory tam zaznějí vždycky, už jsem to nevydržel a muselo to ven :)

* omlouvám se, že si tuhle instituci beru do úst, berte to prosím jako slovní hříčku, rozhodně nechci hanět tuhle konkrétní instituci ani lidi, co v ní pracovali

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #487 kdy: 10. 10. 2012, 01:13:11 »
Povinně: databáze, sítě, programování ve všech základních paradigmatech, architektura, bezpečnost, datové struktury a algoritmy, strojové učení, ekonomie, rétorika/psaní/prezentace, náročný týmový projekt.
Volitelně: grafika, unix
Takze vlastne tenhle mega thread neni o skolstvi, ale o matfyzu...

Matfyz má tyhle předměty také, neboj :). Jen nejsou všechny povinné. Když už jsme u toho, jaké jsou vaše podmínky pro povinný náročný týmový projekt?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #488 kdy: 10. 10. 2012, 01:23:25 »
Když už jsme u toho, jaké jsou vaše podmínky pro povinný náročný týmový projekt?
No - a to je něco, co neumím říct, protože jsem to nikdy nezažil :)

Jestli mám popustit uzdu fantazii, asi nejvíc by se mi líbilo něco jako hraní si na malou firmu. Úplně ideální by bylo, kdyby se jednalo o skutečnou firmu, něco jako jsou učňovská holičství a uzenářství :) kterou by studenti kompletně vedli a vždycky po nějakém čase ji předali dalšímu ročníku. Třeba s nějakou rotací funkcí, nebo výběrem podle toho, kdo má na co ambice, to už je detail. Báječný by bylo, kdyby tam nefigurovali jenom semestr, ale aspoň rok, nebo klidně po celou dobu studia :)

Prostě něco na způsob té výroby židlí, co pan premiér Hacker tak obdivoval na střední škole svaté Markéty :))

No řekněte, nebylo by to (přinejmenším) sexy? Nebylo by to něco, čím by si taková naše univerzita mohla udělat jméno daleko líp než tím, že do studentů pere nesmyslně obsáhlou/těžkou matiku?

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #489 kdy: 10. 10. 2012, 01:38:40 »
No - a to je něco, co neumím říct, protože jsem to nikdy nezažil :)

No, ten dotaz nebyl na tebe :D, ale i tak díky za odpověď.

Jestli mám popustit uzdu fantazii

U nás je SW projekt pro 4-8 studentů, s dobou práce tak na rok a půl (nám to trvalo déle). Každý projekt má vedoucího (zaměstnance MFF). Projekt se obhajuje před komisí. Pokud to chtějí dělat pro firmu, tak to jde (ale firma si musí být vědoma, že to má svá specifika).

Některé projekty jsou nakonec docela úspěšné: HelenOS, links, NetBeans. Na druhou stranu, většina jich obhajobou končí.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #490 kdy: 10. 10. 2012, 01:49:31 »
No, ten dotaz nebyl na tebe :D, ale i tak díky za odpověď.
Ajo, pardon, já jsem myslel, že to bylo množné číslo. Proto se v debatách na netu nemá vykat! ;)

Některé projekty jsou nakonec docela úspěšné: HelenOS, links, NetBeans. Na druhou stranu, většina jich obhajobou končí.
HelenOS je nádherný projekt, to každopádně, tomu všechna čest a čepici dolů i s vlasama :) A myslím, že projekty tohodle typu jsou to, co hodně odlišuje zahraniční školy od našich - každou chvilku člověk někde zaslechne "studenti Caltechu vytvořili...", "projekt studentů Berkeley" atd. Nebo někde vidí záběry z labů volně přístupných studentům k hraní si po výuce... Možná že kdyby studenti měli víc prostoru, ani by se ty studijní plány moc měnit nemusely, oni by si studenti množství práce na tom nebo onom demokraticky zvolili sami živelně - kdo by odolal plně vybavenému labu s Cisco mašinkami a šel se raději drtit matiku? :))

A kdyby to ještě nebyly jenom výzkumné projekty, ale opravdová firma pracující pro opravdové zákazníky, to by taky myslím nebylo marný - kde kdo si bere do úst Baťu, ale jeho "nevytvářím zaměstnance, vytvářím podnikatele" nějak v praxi nikde nevidím (až na pochybné podnikatelské fakulty...)

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #491 kdy: 10. 10. 2012, 01:55:21 »
Ajo, pardon, já jsem myslel, že to bylo množné číslo. Proto se v debatách na netu nemá vykat! ;)

Ono to bylo "váš" ve smyslu "studentů ČVUT", kdybych vykal, napsal bych "Váš" ;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #492 kdy: 10. 10. 2012, 08:27:50 »
No a presne tohle jsme meli na CVUT FELu a potom na CVUT FITu (az na ten folk :)).

Na ČVUT FEL/FIT jste měli povinně management a marketing?

ano

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #493 kdy: 10. 10. 2012, 08:44:34 »
Povinně: databáze, sítě, programování ve všech základních paradigmatech, architektura, bezpečnost, datové struktury a algoritmy, strojové učení, ekonomie, rétorika/psaní/prezentace, náročný týmový projekt.
Volitelně: grafika, unix
Takze vlastne tenhle mega thread neni o skolstvi, ale o matfyzu...

Matfyz má tyhle předměty také, neboj :). Jen nejsou všechny povinné. Když už jsme u toho, jaké jsou vaše podmínky pro povinný náročný týmový projekt?

Predne nevidim problem proc by MUSELI byt tyto predmety povinne. Je prece na studentovi, at si vybere co potrebuje (ja tyhle predmety mel, ale tusim ze byly jen povinne volitelne, a zaroven jsem nemel kredity "navic")

Ohledne tymovych projektu (ty povinne jsou), meli jsme dva na bakalari a jeden na magisterskym. Prvni stacilo nejak zaflakat, slo o predmet na softwarove inzenyrstvi ve tretim semestru. V peti lidech jsme si vybrali nejakou imaginarni spolecnost, a te jsme museli namodelovat informacni system v Enterprise Architectu (klasickej waterfall, pres use case po implementacni tridy, pak vetsinou uz koncil semestr). Pokud jsi se chtel snazit na druhem projektu, tak jsi se mohl prihlasit do takzvanych atelieru. To bylo skloubeni asi tri predmetu dohromady (soft. inzenyrstvi 2 a 3, soft. projekt a mohl jsi to potom protahnout na bakalarku). Kde byly realne projekty od zakazniku, buffer mezi nimi delal profesor a vedl nas jako tymy (opet po peti lidech). Ateliery meli ruzne zamereni, ja treba chodil na Java EE.

Magisterske studium probihalo prvnim rokem (nova fakulta), takze kvalita tymoveho projektu byla opravdu spatna. Nicmene jak mi bylo receno, tak uz je to mnohem lepsi. A pak je dalsi povinny projekt, ale da se to spojit s diplomkou (to uz samozrejme neni povinne tymovy). V praxi to potom vypada tak, ze v zimnim semestru delas na projektu (implementace, vyzkum), a v letnim dokoncujes + pises text.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #494 kdy: 10. 10. 2012, 09:04:53 »
Takze vlastne tenhle mega thread neni o skolstvi, ale o matfyzu...

Matfyz má tyhle předměty také, neboj :). Jen nejsou všechny povinné.

Predne nevidim problem proc by MUSELI byt tyto predmety povinne.

Pak tvá první poznámka byla asi trochu mimo :)

Ohledne tymovych projektu (ty povinne jsou)

Také to nezní špatně. Ten informační systém v Enterprise Architectu byla vaše (nevykám, oslovuji tým ;)) volba, anebo tohle téma museli dělat všichni?