VŠ z trochu jiného úhlu

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #450 kdy: 09. 10. 2012, 19:10:50 »
Vím, že následující řádky prostě někteří nepochopí, protože z principu jim to jejich mozek nedovolí.
V mozku existují určitá mozková centra, někdo má rozvinuté to a jiný zase ono.
Řada předmětů potřebuje spolupráci řady mozkových center.
Vynechme blbce a zůstávají nám obyčejní lidé, lidé nemají všechna centra stejně velká, někdo je lepší v tom a jiný zase v tom, podle toho, jestli má daná centra vyvinutější více nebo méně. Takový úspěšný student MFF může mít sice velká centra související s matematikou, ale jinak může být naprosto retardovaný a nepoužitelný, může z rukávu sypat integrály, ale nikdy nic nevymyslí a maximálně bude vykrádat myšlenky ostatních, protože jeho matematické centrum je tak velké, že ostatní centra jsou malá. Oproti tomu někdo, kdo s Integrály bojuje, může mít mimořádnou představivost a být schopen velkých myšlenek a mimořádného pokroku. Všichni o Steve Jobsovi tvrdili, že byl velký vizionář, ale on byl i programátor! Matematik už nebyl tak dobrý, zato viděl ještě neobjevené věci!
Jak někteří z Vás možná chápou, potřeba jsou jak VZDĚLANÍ matematici, tak VZDĚLANÍ vizionáři.

Tímto s touhle diskuzí zcela končím a nebudu reagovat na sebetrapnější výpady ze strany jisté osoby.


KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #451 kdy: 09. 10. 2012, 19:14:35 »
Rozsah a zaměření určitě, ale vy jste už vyhodili i úplné základy. První analýzu, alebru a lineární alegebru musí dát úplně každý a nemělo by to být pro vyhazování. U programování bys poznal, kdo tam nepatří, protože tam zase dokážeš vymyslet zajímavé příklady, které chtějí v praxi trochu uvažování. Matemaiku se můžeš naučit tím, že si ji celou zapamatuješ a tam se špatně vymýšlí nové úlohy. U programování by to mohlo být lepší. Zase nevím, co by říkal síťař, když ho vyhodíš kvůli programování :D
Jestli jeto u nás jako síto? Proč ne, u nás je školství k ničemu. To se ale neřeší.
USA mě také moc nebere. Proč nezůstat u toho, jak by to mohlo být správně u nás? Za předpokladu, bys plno peněz na platy a dostal tam kvalitní lidi.

No vidíš, definujme všeobecně užitečné věci a učme je, zlepšeme školství a budeme se mít všichni lépe.
S tímto se dá naprosto souhlasit.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #452 kdy: 09. 10. 2012, 19:15:56 »
Tímto s touhle diskuzí zcela končím a nebudu reagovat na sebetrapnější výpady ze strany jisté osoby.

Jistá osoba čeká, až splníš slib a odpovíš ji na mail.

ucnak

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #453 kdy: 09. 10. 2012, 19:17:11 »
Je k tomu i nějaká teorie s těmi centry?

Pár úspěšných a neschopných MFF studentů znám, ale to přičítám neschopnosti našemu školství. Byli k ničemu už předtím a teď jen mají MFF.

Pořád nechápu, co ti vadí na základech matematiky. Pokud máš střední školu a umíš i matematiku z ní, tak ti většinu věcí z prvních matematik vysvětlím během chvíle a zbytku dáš trochu času. Proč myslíš, že se většinou učít několik matematik najednou? Nepočítá se s tím, že by to někomu dělalo tak velké problémy. A zároveň se tím ukáže, kdo na střední už matiku bral. Pořád jde jen o základy a ty je chceš vypustit. Pak nechápu, proč studentům vysvětlovat cokoli dalšího. Jak by jim asi šlo programování?

Reagovat nemusíš, prostě jsi jen chtěl mít lepší učňák, kde se dávají diplomy. S tím problém nemám a jsem i pro přepracování školství. Praktické školy tam také někam můžeme nacpat.

ucnak

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #454 kdy: 09. 10. 2012, 19:19:17 »
Rozsah a zaměření určitě, ale vy jste už vyhodili i úplné základy. První analýzu, alebru a lineární alegebru musí dát úplně každý a nemělo by to být pro vyhazování. U programování bys poznal, kdo tam nepatří, protože tam zase dokážeš vymyslet zajímavé příklady, které chtějí v praxi trochu uvažování. Matemaiku se můžeš naučit tím, že si ji celou zapamatuješ a tam se špatně vymýšlí nové úlohy. U programování by to mohlo být lepší. Zase nevím, co by říkal síťař, když ho vyhodíš kvůli programování :D
Jestli jeto u nás jako síto? Proč ne, u nás je školství k ničemu. To se ale neřeší.
USA mě také moc nebere. Proč nezůstat u toho, jak by to mohlo být správně u nás? Za předpokladu, bys plno peněz na platy a dostal tam kvalitní lidi.

No vidíš, definujme všeobecně užitečné věci a učme je, zlepšeme školství a budeme se mít všichni lépe.
S tímto se dá naprosto souhlasit.
Matematika bude stále základ. Školství zlepšit asi teď nepůjde, protože není placené a co bys chtěl zadarmo. Můžeme ale rozpracovat, co vše vylepšit. Souhlasím, že to pomůže všem.


KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #455 kdy: 09. 10. 2012, 19:28:14 »
....

Párkrát jsem to dal a nakonec vyhořel na trojrozměrných integrálech a transformaci na nějakém už ani nevím jaké tělese.
K čemu mi kdy bude taková sračka? K ničemu. A po těch letech už o tom vím zase prd a jsem rád, že už si nic z toho nepamatuju.
Pokud bych to potřeboval, tak si na to stejně najdu někoho, kdo to bude umět levou zadní!
Nejvíc z toho mi vadilo, že ostatní si tu zkoušku prostě koupili, podváděli, ale já to nechtěl, chtěl jsem bejt poctivej a vyletěl jsem.
Kdybych podváděl, jak je v tomhle státě zvykem, měl bych titul, protože jsem byl u učitelů jinak velice, velice oblíbený.
Hlavně celá škola byla k hovnu, protože o programování jsem se už tenkrát naučil víc na kdysi oblíbeném fóru builder.cz
Takže s matematiku si strčte do análů.

ucnak

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #456 kdy: 09. 10. 2012, 19:47:00 »
To také beru. Nikdo neříkal, že máš umět všechnu matiku. Prostě nějaké základy, které se můžou brát celých 5 let, aby to člověk nezapoměl a nebylo toho na něj moc najednou. Kdybys podváděl, tak máš jen titul. K čemu dneska? Pokud ho může mít každý. Jako programátor si vyděláš tolik, že nějakej titul ti může bejt ukradenej.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #457 kdy: 09. 10. 2012, 20:24:42 »
Párkrát jsem to dal a nakonec vyhořel na trojrozměrných integrálech

Na teorii anebo na příkladech? Jinak nevím, jestli je to u nás ještě povinné.

K čemu mi kdy bude taková sračka?

<vtip>Můžeš si odvodit vzorec pro objem koule, pokud si na něj nemůžeš zrovna vzpomenout ;)</vtip>

Pokud třeba znáš sdruženou hustotu pravděpodobnosti pro několik náhodných veličin, tak vícenásobný integrál ti umožní spočítat pravděpodobnost, že jejich hodnota padne do nějakého rozsahu. Což může být třeba pravděpodobnost, že se systém dostane do nějakého stavu.

A po těch letech už o tom vím zase prd a jsem rád, že už si nic z toho nepamatuju.

Pokud člověk nic nepočítá, nic neanalyzuje, jen programuje, tak to vážně nepotřebuje. Což říkám bez negativní konotace.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #458 kdy: 09. 10. 2012, 21:44:25 »
Rozsah a zaměření určitě, ale vy jste už vyhodili i úplné základy.
Trvám na tom, že semestr čistě lingebry je zbytečně moc, dva semestry jsou onanie, nic víc. Pro 90% absolventů by bohatě stačily dva semestry (jeden předmět dva semestry) čisté matiky a dva až tři semestry čisté informatiky a:
1. stihlo by se probrat všechno, co je potřeba pro DRTIVOU věšinu absolventů
2. absolventi by si odnesli v podstatě tytéž znalosti, protože když se toho do nich pere víc, stejně to zapomenou, protože to nikdy nepoužijí
3. zbylo by víc času na jiné potřebné věci - ok, ITIL nikomu nenutím, to byl příklad něčeho, co je podle mě daleko využitelnější. Ale klidně by to mohla být architektura počítačů, unix, sítě. To je fuk. Prostě něco rozumného a využitelného.

2 Mirek
Tento spor se vážně nedá vyhrát agrumenty, bohužel.
Jasně, proti dogmatům se argumentovat nedá, viz níž:

LOL! :D Děkuji, pro ilustraci naprosto dostačující. Domníval jsem se, že jsi to myslel vážně, když jsi toto forum otevíral.
A byl by nějaký argument? Nebyl. Jen dogma "Matematika je potřeba, protože je potřeba".

Předpokládám, že doktorům bys zrušil anatomii a fyziologii a místo toho dal management ve zdravotnictví. :D
Každý - ještě jednou opakuju, pro lidi se zvlášťní schopností abstraktního myšlení - KAŽDÝ doktor pracuje s anatomií každý den, při každém svém úkonu. To je prostě POŘÁD A NEUSTÁLE.

Jestli si myslíš, že totéž platí pro programátora a lingebru, čili že se jednalo o kvalitní - a abstraktně bravurně myslícího člověka hodný - příměr, to to asi taky žiješ v nějaké paralelní realitě...

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #459 kdy: 09. 10. 2012, 22:07:31 »
Pro 90% absolventů by bohatě stačily dva semestry (jeden předmět dva semestry) čisté matiky a dva až tři semestry čisté informatiky
Pro srovnání, jakými předměty jsem prošel během magisterského studia aplikované informatiky na MU:
M003 Lineární algebra a geometrie I
M005 Základy matematiky
MB103 Matematika III
MB104 Matematika IV
MA007 Matematická logika
MA015 Grafové algoritmy
M4155 Teorie množin
M0170 Kryptografie (to je prosím matematický předmět - jediná matika, která se aspoň z rychlíku podobá něčemu použitelnému, jiné M předměty z nbídky jsou na tom hůř)
I000 Úvod do informatiky
IB002 Návrh algoritmů I   (v podstatě složitost, žádné algoritmy nečekat!)
IB102 Automaty a gramatiky
IB101 Úvod do logiky a logického programování
IA023 Petriho sítě
IA011 Sémantiky programovacích jazyků

Pokud by náhodou někdo měl pocit, že některý z předmětů by se mohl týkat něčeho prakticky přímo využitelného, doporučuju kouknout se na sylabus onoho předmětu...

A to jsem si prosím nevybíral z teoretických předmětů nic navíc, naopak ještě jsem využil toho, že jako teoretický předmět je klasifikovaná Logická analýza přirozeného jazyka II (což mě bavilo a praktické to docela je) a Architektura superpočítačů a intenzivní výpočty (což bylo fajn, spíš "počítačový" předmět, který se do informatiky asi dostal spíš navzdory :), čili kdybych to takhle nevychytal, byl by seznam ještě o dva teoretické předměty delší.

Ještě chvíli mi někdo může tvrdit, že tohle je nutný "minimální základ" pro každého VŠ "počítačníka" (záměrně neříkám "informatika", ať nemateme pojmy).

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #460 kdy: 09. 10. 2012, 22:14:34 »
Trvám na tom, že semestr čistě lingebry je zbytečně moc, dva semestry jsou onanie, nic víc.

U nás se v prvním semestru lingebry učí vektorové prostory, lineární zobrazení, řešení soustav lineárních rovnic, matice. V druhém pak speciální matice, determinanty, vlastní čísla, aplikace lineární algebry. Nic z toho mi nepřijde jako zbytečná onanie, ale tak to už je věc osobního názoru.

2. absolventi by si odnesli v podstatě tytéž znalosti, protože když se toho do nich pere víc, stejně to zapomenou, protože to nikdy nepoužijí

Jen takový postřeh: Dobré na tom, že jdete více do hloubky, je to, že si více vryjete do paměti a více pochopíte ty základy. Snaha učit rovnou jen jen to, co se nezapomene, jaksi nefunguje  ;)

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #461 kdy: 09. 10. 2012, 22:18:50 »
2 Mirek
Jo, klasickej opruz, oni totiž učí to, co umí, ne to, co je potřeba.
Kdyby uměli to, co je potřeba, tak to učí ;D
Naše školství je příliš drahé, stát do něj lije nehorázné miliardy, ale peníze se nevyužívají tam, kde mají.
Je to jako s dálnicemi, v ČR stojí dálnice o 1/3 až 2x tolik co v Německu!
Bohužel nikdo to nechce změnit.
Socanům stávající stav vyhovuje a "tzn. pravici" by zase vyhovovala masa pologramotných opic = není vůle to řešit.
Sranda je i se školným, školné nemá jít do škol, ale do státní kasy na látání děr.

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #462 kdy: 09. 10. 2012, 22:22:10 »
A pak tu máme lidi, jako jsou správci IT, správci sítí atd.
Také potřebujeme tyto kvalifikované lidi, čistě náhodou to je moje práce a můžu říct, že mě je matematika ještě tuplem k ničemu.
Jeden z deseti programátorů možná tu matiku využije, ale správce IT vůbec.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #463 kdy: 09. 10. 2012, 22:23:02 »
Nic z toho mi nepřijde jako zbytečná onanie, ale tak to už je věc osobního názoru.

U nás byla skladba podobná. A onanie je to čistě z toho důvodu, že si z toho nepamatuju vůbec nic, protože jsem to nikdy nepoužil (a to jsem - jak jsem už říkal - dělal docela zajímavé věci, čili "normální" programátor to nevyužije na tisíc procent tím spíš, o nějakém síťaři či správci serverů nebo databází už vůbec nemluvě). 

Jen takový postřeh: Dobré na tom, že jdete více do hloubky, je to, že si více vryjete do paměti a více pochopíte ty základy. Snaha učit rovnou jen jen to, co se nezapomene, jaksi nefunguje  ;)
Tohle podle mě není pravda a myslím, že by se na to daly v pedagogické literatuře najít i argumenty. Nezapomíná se to, co člověk používá. Matiku můžu nezapomenout, dokud ji používám pro ještě vyšší matematiku nebo v praxi. Čili ty základy si pamatuju, pokud na nich dál stavím - a to je bohužel jenom na škole. Po škole krásně a s úlevou zapomenu všechno i včetně těch základů, pokud je nepoužívám.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #464 kdy: 09. 10. 2012, 22:28:57 »
Pro srovnání, jakými předměty jsem prošel během magisterského studia aplikované informatiky na MU:

Bohužel nemám při ruce tehdejší studijní plány, ale u mne to bylo nějak takto:
  • Matematická analýza Ia (dvě přednášky týdně)
  • Matematická analýza Ib (dvě přednášky týdně)
  • Matematická analýza IIa
  • Matematická analýza IIb
  • Algebra (dvousemestrální)
  • Lineární algebra I
  • Lineární algebra II
  • Diskrétní matematika
  • Kombinatorika a grafy I
  • Proseminář z logiky
  • Výroková a predikátová logika
  • Automaty a gramatiky
  • Teorie množin
  • Úvod do teoretické informatiky
  • Složitost I
  • Složitost II (nevím, zda bylo povinné)
  • Vyčíslitelnost I
  • Vyčíslitelnost II (nevím, zda bylo povinné)
  • Datové struktury I (nevím, zda bylo povinné)
  • Datové struktury II (nevím, zda bylo povinné)

Plus nějaké další, které jsem určitě povinně neměl. Když to vidíš, musíš ten nový studijní plán jistě ocenit alespoň za snahu :D