VŠ z trochu jiného úhlu

El

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #300 kdy: 08. 10. 2012, 00:54:57 »
300  :P ;D ;D :P naser si!


KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #301 kdy: 08. 10. 2012, 00:55:37 »
Tos posral!  >:(

xyz

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #302 kdy: 08. 10. 2012, 08:33:40 »
Možno by pomohlo, keby si na ukážku uviedol zahraničné univerzity, kde by si hľadal uchádzčov pre vybraných sedem špecializácií. Najlepšie s príslušným odborom (odpoveď typu "MIT" asi veľa vravieť nebude), aby sme získali istú predstavu, ako by to teda malo vyzerať.
To nemůžu, protože jsem zahraniční univerzity nestudoval. Z webu se takové věci, jako provázanost předmětů, jasná zacílenost určitým směrem a praktická aplikace teoretických znalostí, jaksi nepoznají :)

A zdá sa, že nie si jediný, kto nemôže. Diskusia má v tejto chvíli už vyše 300 príspevkov, no napriek tomu tu nie je jediný príspevok ukazujúci, že by tvojích sedem požiadaviek splnili nejaké zahraničné univerzity. Pritom viacerí diskutujúci ve[dr]ia, že v zahraničí sa učí lepšie a kvalitnejšie než u nás. Tak mi napadá, že by možno bolo dobré sa zamyslieť nad otázkou, či tvoje požiadavky na univerzity - ktoré sú teoreticky určite splniteľné (tak ako napokon aj výroba zlata z olova) - sú splnené aspoň niekde aj v praxi. A tak ako teba, aj mňa by zaujímali naozaj len praktické príklady a nie teoretizovanie o tom, či to ide a ako by mal taký študijný program vyzerať. Neadresujem pritom túto otázku práve tebe, ale komukoľvek zo zapojených v diskusii: viete niekto dať príklady zahraničných univerzít a odborov, ktoré na nich treba vyštudovať, aby ich absolventi spĺňali postupne sedem kritérií z pôvodného príspevku a mohli byť prijatí na tieto pozície viac-menej podľa hlavičky na diplome?

vyvojar

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #303 kdy: 08. 10. 2012, 11:33:03 »
Sice jsem to fakt nečetl celé, ale pochopil jsem, o co zhruba jde. Jako chtít po absolventovi, aby sfleku napsal celý os ... no nevím, jako ty základní principy by asi měl umět, ale podle mě kdyby to takhle mělo být, tak by každý ročník FITU vylezlo tak 30 lidí, protože někdo na to nemá, i když je schopný školu jinak dokončit a pak se angažovat třeba ve webovém vývoji s tím, že prostě má nějakou znalost, kterou běžný homemade nemá, jako např. tvorbu překladačů atd.. Já bych byl ale klidně pro. Jinak si myslím, že mezi dobrým matematikem a dobrým programátorem je implikace, ale ne ekvivalence. Na druhou stranu musím říct, že pokud se např. podívám u náš ve škole, tak mám pocit, že ti nejlepší matematici jsou i dobrými programátory, ale chybí jim naopak taková ta empatie udělat něco tak, aby to třeba hodně zaujalo lidi, protože prostě nemají cit pro některé věci a nedokáží pochopit, co lidi chtějí. Za mě ideální kombinace je člověk, co je schopný se všechno naučit, když to zrovna potřebuje, i když to není žádný genius (třeba já :D), ale zároveň mu nechybí tvůrčí schopnost, poradit si se vším tak, aby to mohlo ostatní zaujmout.

Robot Karel

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #304 kdy: 08. 10. 2012, 11:37:18 »

  • Na kterém oboru se za standard považuje, že každý absolvent si umí sednout a z gruntu až do posledního šroubku zkontruovat robota s pokročilými kognitivními schopnostmi?


Nevím jak ostatní body, nejsem ajťák, dělám kolem robotů, vystudoval jsem před deseti lety FEL ČVUT, ale k tomu bodu, co cituji mohu zcela zodpovědně napsat:
 Na žádném oboru, ná žádné univerzitě. A na žádném oboru žádné jiné školy. Jedná se o zcela nesmyslný požadavek.

K sestrojení robota potřebujete znalosti z:
- strojního inženýrství
- elektrického inženýrství
- umělé inteligence
- SW inženýrství

A když píši strojního inženýrsví, tak tím myslím přesné mechaniky, hydrauliky a možná ještě dalších podoborů, které detailně neznám, protože nejsem strojní inženýr.

Na světě není univerzita, která by měla v jednom oboru takto široký záběr. Obvyklí absolventi robotiky mají mizerné znalosti strojařiny a potom nějakou kombinaci znalostí v elektrotechnice, umělé inteligenci a SW inženýrství.

Ono je totiž nemožné zvládnout všechny tyhle obory, aby je člověk uměl na špičkové úrovni. A je to zhola nesmyslné, aby to zvládl nějaký absolvent jakékoliv školy.

Existují 2 kategorie škol
1) univerzity - ty se snaží v první řadě dát absolventovi všeobecný přehled po širším oboru a potom specializaci v nějakém oboru (případně dvou oborech major/minor).
Absolvent dobrých robotických oborů je schopen postavit robota - ale nikdy ne do šroubku, vždy použije hodně cizí práce a jeho vlastní práce bude menšina. Čili typicky vezme celou hotovou mechaniku a hydrauliku a silovou elektriku. A nejspíš i hodně slaboproudé části. Udělá nějakou práci ve slaboproudu, hodně práce v UI a část práce v SW inženýrství (ale ne celou, třeba to postaví nad hotovým real-time OS).

2) praktické školy - ten "učňák pro průmysl" - Absolventi takovýchto škol typicky roboty nestaví, takže je těžko ve škole někdo k tomu povede. Ani by to nemělo smysl - bez toho rozhledu po oboru (a příbuzných oborech) a bez podložení daných praktických znalostí nějakým teoretickým základem, by takové znalosti toho praktického absolventa šíleně rychle zastaraly a nebyly k použití.
Absolventi takovýchto škol umí např. výborně ovládat a programovat průmyslové roboty jednoho konkrétního výrobce. Pokud někdo staví roboty, tak chce po svých "dělnících" univerzitní vzdělání a nikoliv vzdělání praktické.


kmarty

  • ***
  • 194
    • Zobrazit profil
Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #305 kdy: 08. 10. 2012, 11:43:50 »
...
However, I_have_ seen astrong correlation between people who have some music in their background and programming skills. I have no idea why, but I suspect that some of the areas of the brain that make someone musical also make them good at software development.
http://goo.gl/vBtfT

:)
Sice bych to zaradil do stejne teorie typu "VS vzdy plodi lidi schopne resit prakticke problemy a to jen diky VS" ktera je (nejen) tady nekterymi silne podporovana a mozna prave proto mne napada toto:

I hudbu lze vypocitat (t.j. pri trose snahy i matematik vyloudi hudbu ciste vypoctem), nicmene lidi ze kterych hudba pada bez potreby ji pocitat, tem to jde mnohem snaze, rychleji a vysledek byva znatelne lepsi.

Nemuze tady byt ta urcita shoda? Da se rict ze stejna, protoze ani u jednoho to neplati cernobile.

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #306 kdy: 08. 10. 2012, 11:55:57 »
Sice jsem to fakt nečetl celé, ale pochopil jsem, o co zhruba jde. Jako chtít po absolventovi, aby sfleku napsal celý os ... no nevím, jako ty základní principy by asi měl umět, ale podle mě kdyby to takhle mělo být, tak by každý ročník FITU vylezlo tak 30 lidí, protože někdo na to

Nikdo nechce po absolventovi aby ihned psal OS. Celé je to o tom, že místo toho aby se alespoň seznámil s vnitřnostmi majoritních OS, tak tráví čas na pro něho zbytečnostech, například zmíněných Dedekindových řezech.

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #307 kdy: 08. 10. 2012, 12:05:36 »
I hudbu lze vypocitat (t.j. pri trose snahy i matematik vyloudi hudbu ciste vypoctem), nicmene lidi ze kterych hudba pada bez potreby ji pocitat, tem to jde mnohem snaze, rychleji a vysledek byva znatelne lepsi.

Nemuze tady byt ta urcita shoda? Da se rict ze stejna, protoze ani u jednoho to neplati cernobile.

Ne nemůže. Autor nemaje žádný důkaz pro své tvrzení se domnívá, že muzicírování a programování sdílí některá mozkové centra a tudíž muzicírováním se mohou částečně zlepšit i výkony v programování. Není to nic o tom, že by se poznatky a dovednosti získané muzicírováním jakkoliv aplikovaly v programování.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #308 kdy: 08. 10. 2012, 12:27:29 »
Nikdo nechce po absolventovi aby ihned psal OS. Celé je to o tom, že místo toho aby se alespoň seznámil s vnitřnostmi majoritních OS, tak tráví čas na pro něho zbytečnostech, například zmíněných Dedekindových řezech.

Na které škole se informatici povinně učí Dedekindovy řezy?

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #309 kdy: 08. 10. 2012, 12:47:22 »
Na které škole se informatici povinně učí Dedekindovy řezy?

Učilo se to za mých časů na mé alma mater - jistá VŠ v ČR a mohu za to tedy dát ruku do ohně. Své personálie zásadně na internetu nesděluji, ale není to důležité jde o princip. Na každé IT VŠ se najde podobná záležitost, podle zálib místního Ústavu Matematiky.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #310 kdy: 08. 10. 2012, 13:31:14 »
Učilo se to za mých časů na mé alma mater - jistá VŠ v ČR a mohu za to tedy dát ruku do ohně. Své personálie zásadně na internetu nesděluji, ale není to důležité jde o princip. Na každé IT VŠ se najde podobná záležitost, podle zálib místního Ústavu Matematiky.

U nás (na MFF UK) se aktuálně povinná matematika omezila na:
  • Matematická analýza (I a II)
  • Lineární algebra (I a II)
  • Diskrétní matematika
  • Kombinatorika a grafy
  • Pravděpodobnost a statistika
  • Výroková a predikátová logika

kmarty

  • ***
  • 194
    • Zobrazit profil
Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #311 kdy: 08. 10. 2012, 13:35:16 »
Není to nic o tom, že by se poznatky a dovednosti získané muzicírováním jakkoliv aplikovaly v programování.
Tak s takto postavenou vetou samozrejme take nesouhlasim, nebot to odporuje tomu co jsem se snazil napsat. Ja totiz ani v nejmensim nemluvil o poznatcich ziskanych muzicirovanim. Tam bych totiz take nevidel zadnou souvislost (stejne jako ji nevidim v tom, ze clovek s diplomem je na to automaticky lepe. Tedy krome HR oddeleni, to je asi jediny misto kde to ma svuj prinos).

Na onom tenkem lede jsem mel spis na mysli fakt, ze jsou lidi, kterym netreba dlouholete ziskavat poznatky a dovednosti (ja osobne myslel spis teorii, protoze poznatky a zkusenosti clovek ziskava vzdy kdyz se necemu venuje) v muzicirovani na to aby mely tzv. hudebni nadani. A totez by se dalo rict i o programovani. A myslim si ze ona autorova teorie je o tom, ze moznaaa tyto dve oblasti maji cosi spolecneho.

Proto jsem rikal ze tyto dve veci, maji spolecnou i jinou vec. Rozdil je jen v tom, ze u muzicirovani nikdo neprohlasuje ze kazdy kdo projde konzervatori je automaticky o nekolik radu lepsi hrac/skladatel nez clovek, ktery to ma "od boha". U hudby je kazdemu jasne ze konzerva/hudebka maximalne pomuze vylepsit tento "dar" nikoliv jej vytvorit.

kmarty

  • ***
  • 194
    • Zobrazit profil
Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #312 kdy: 08. 10. 2012, 13:45:06 »
(ted edit by fakt bodl)

Nebo chces-li to co nejstrucneji: Vetsina tech co vyjdou VS jsou stejny (sem dopln vhodne slovo) jako kdyz do VS vlezli. Rozdil je jen v tom papiru.

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #313 kdy: 08. 10. 2012, 13:48:29 »
  • Matematická analýza (I a II)
  • Lineární algebra (I a II)
  • Diskrétní matematika
  • Kombinatorika a grafy
  • Pravděpodobnost a statistika
  • Výroková a predikátová logika

Tak to je mírný pokrok v mezích zákona ;)

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #314 kdy: 08. 10. 2012, 13:51:40 »
Na onom tenkem lede jsem mel spis na mysli fakt, ze jsou lidi, kterym netreba dlouholete ziskavat poznatky a dovednosti (ja osobne myslel spis teorii, protoze poznatky a zkusenosti clovek ziskava vzdy kdyz se necemu venuje) v muzicirovani na to aby mely tzv. hudebni nadani. A totez by se dalo rict i o programovani. A myslim si ze ona autorova teorie je o tom, ze moznaaa tyto dve oblasti maji cosi spolecneho.

Takhle samozřejmě ano. Teorie (dosud nepotvrzená) že nadání na muzicírování má něco společného s nadáním na programování je samozřejmě legitimní.