- Na kterém oboru se za standard považuje, že každý absolvent si umí sednout a z gruntu až do posledního šroubku zkontruovat robota s pokročilými kognitivními schopnostmi?
Nevím jak ostatní body, nejsem ajťák, dělám kolem robotů, vystudoval jsem před deseti lety FEL ČVUT, ale k tomu bodu, co cituji mohu zcela zodpovědně napsat:
Na žádném oboru, ná žádné univerzitě. A na žádném oboru žádné jiné školy. Jedná se o zcela nesmyslný požadavek.
K sestrojení robota potřebujete znalosti z:
- strojního inženýrství
- elektrického inženýrství
- umělé inteligence
- SW inženýrství
A když píši strojního inženýrsví, tak tím myslím přesné mechaniky, hydrauliky a možná ještě dalších podoborů, které detailně neznám, protože nejsem strojní inženýr.
Na světě není univerzita, která by měla v jednom oboru takto široký záběr. Obvyklí absolventi robotiky mají mizerné znalosti strojařiny a potom nějakou kombinaci znalostí v elektrotechnice, umělé inteligenci a SW inženýrství.
Ono je totiž nemožné zvládnout všechny tyhle obory, aby je člověk uměl na špičkové úrovni. A je to zhola nesmyslné, aby to zvládl nějaký absolvent jakékoliv školy.
Existují 2 kategorie škol
1) univerzity - ty se snaží v první řadě dát absolventovi všeobecný přehled po širším oboru a potom specializaci v nějakém oboru (případně dvou oborech major/minor).
Absolvent dobrých robotických oborů je schopen postavit robota - ale nikdy ne do šroubku, vždy použije hodně cizí práce a jeho vlastní práce bude menšina. Čili typicky vezme celou hotovou mechaniku a hydrauliku a silovou elektriku. A nejspíš i hodně slaboproudé části. Udělá nějakou práci ve slaboproudu, hodně práce v UI a část práce v SW inženýrství (ale ne celou, třeba to postaví nad hotovým real-time OS).
2) praktické školy - ten "učňák pro průmysl" - Absolventi takovýchto škol typicky roboty nestaví, takže je těžko ve škole někdo k tomu povede. Ani by to nemělo smysl - bez toho rozhledu po oboru (a příbuzných oborech) a bez podložení daných praktických znalostí nějakým teoretickým základem, by takové znalosti toho praktického absolventa šíleně rychle zastaraly a nebyly k použití.
Absolventi takovýchto škol umí např. výborně ovládat a programovat průmyslové roboty jednoho konkrétního výrobce. Pokud někdo staví roboty, tak chce po svých "dělnících" univerzitní vzdělání a nikoliv vzdělání praktické.