Humorný je například tento fakt:
VŠ člověka označí za kvalifikovaného, tj. schopného samostatné práce, vzdělaného a kvalifikovaného.
Takovému člověku by tedy měla stačit cca roční praxe, aby byl schopný dosáhnout na špičku oboru - no přeci pět let studoval ne?
Může mi v tom případě někdo vysvětlit, proč na mě úspěšný absolvent VŠ - snad by měl být programátor - čučí jako tele, když začnu mluvit o modelu MVC nebo nedej bože o nějakém návrhovém vzoru? Proč takový člověk nezná ani žádný framework? Proč nezná Bugzillu? Proč neví, jak se má naložit s chybou? Proč má kolikrát obsesivní nutkání chybu maskovat? Nebo jí odstranit ještě dříve, než jí korektně identifikuje?
Příklad chyby:
Int x=1,y=2;
vysledek = moje_blba_funkce_na_scitani(x,y);
Debug: vsledek = 4
A teď jak by se mělo postupovat?
Teorií ohledně postupu je dost, ale málo kdo je zná a já třeba používám postup, který jsem se naučil od starého praktika.
A) musím přesně identifikovat řáde, kde chyba vzniká
B) zjistit, proč je výsledek tenhle a ne jiný
C) opravu zapsat do komentáře //Změnil Franta: opraveno vysledek = x+y; předtím bylo vysledek = x+y+1; a do bugtrackeru
D) chybu opravit a otestovat celý kód na krajní hodnoty
Co se stane, když nějaký imbecil chybu rovnou opraví?
Zjistí se, že jiný kokot tam tu 1 přičítal schválně, protože náhodou výstup téhle funkce byl použitý u nějakého indexu a aby se mu to nepletlo (indexy se číslují od nuly: tj. první položka indexu je 0), převedl si to na skutečná čísla....
To je bohužel příklad z praxe :-(
Ale existují i mnohem složitější problémy, kdy předčasné odstranění chyby vede jen k jejímu zamaskování a vzniku hlubšího problému.
Jak to, že absolvent VŠ se takové věci učí třeba až v práci?
Máte pocit, že za 30 let už chyby nebudou?
VŠ by měla produkovat plnohodnotné a vzdělané lidi, kteří budou schopni se velice rychle dostat na špici v oboru.
VŠ by vlastně měla v jistém smyslu nahrazovat praxi!
VŠ má být něco, co člověku dá pořádné základy a zároveň mu poskytne víc znalostí, než kolik by jich získal za stejnou dobu v práci! Tedy taková zhuštěná praxe + spolehlivé základy + nastartování pro další osobní rozvoj.
Jestliže naše VŠ toto neplní, pak je někde něco špatně.