VŠ z trochu jiného úhlu

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #120 kdy: 06. 10. 2012, 22:54:30 »
Mne by sa pacil model, ktory by sice produkoval teoretikov, ale museli by robit vyskum a mat realne vysledky aj pocas skoly.

Proč myslíš, že to nyní tak není? Teoretické obory na univerzitě nejsou žádným "rodinným stříbrem", které se jen oprašuje.


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #121 kdy: 06. 10. 2012, 22:55:24 »
Teda nejaky dokaz, ze su schopni teoriu aj fakt vyuzit a vyprodukovat nieco co ma aj uzitok. O uzitok casto v konecnom dosledku ide, len z teorie sa nenajeme.
No přesně tak! Teorie má smysl, pokud ji umím nějak aplikovat. Pokud je to jenom teorie pro teorie, která mě možná/prý/asi/říká se "naučí myslet", tak to je fakt dost málo.

Tím není dotčeno, že potřebujeme lidi, kteří se zabývají jenom čistě tou teorií a posunují ji dopředu, ale těch je fakt potřeba jenom pár a o to víc kvalitních. Ani těm žádný základní teoretický penzum nepomůže.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #122 kdy: 06. 10. 2012, 22:56:12 »
Proč myslíš, že to nyní tak není? Teoretické obory na univerzitě nejsou žádným "rodinným stříbrem", které se jen oprašuje.
No... Jak co a jak kde ;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #123 kdy: 06. 10. 2012, 22:58:53 »
For je v tom, ze se tu v diskuzi pod pojmem informatika volne zamenuji minimalne dva obory v zahranicni oznacovane jako: ,,Computer Science'' a ,,Computer Engineering''. A nasly by se i dalsi obory, ... takze s takovou ta diskuze postrada smysl.
Jo, to je pravda. Tak teda:
1. když jsme řekli A, řekněme i B: kolik lidí kterého typu naše republika potřebuje?
2. musí být jasné, kterého typu který obor je - ne že je to takový "od všeho něco a nic neumím pořádně" - přesně tohle se přece celou dobu jde, jenom mě asi nenapadlo, že je nutný explicitně zdůraznit rozdíl mezi CS a CE...

stewe

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #124 kdy: 06. 10. 2012, 23:16:28 »
Mne by sa pacil model, ktory by sice produkoval teoretikov, ale museli by robit vyskum a mat realne vysledky aj pocas skoly.

Proč myslíš, že to nyní tak není? Teoretické obory na univerzitě nejsou žádným "rodinným stříbrem", které se jen oprašuje.

Ano, ale mam pocit, ze ten obor posuva dopredu len par ludi, ktori su pre ten obor nadsenci a uz sa s predispoziciou na akademicku drahu tak trocha aj narodili :) Sucastou tvojho studia na tej skole by malo byt aj to, aby si viac prilozil "ruku k dielu" a viac by si sa mal zapojit do vyvojoveho a vyskumneho procesu. Na nejaky projekt by si mal napr. rok, za rok sa toho da stihnut celkom dost. K projektu by sa vyucovali napr. 4 predmety ktore su profilove k tomu, co skumas. Teraz ides na prednasku kde sa nieco "ucis". Podla mna by si mal aj aktivne nieco vymyslat. A toto by mali robit viac menej povinne vsetci.


Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #125 kdy: 06. 10. 2012, 23:27:13 »
Podla mna by si mal aj aktivne nieco vymyslat.

U nás se tomu říká diplomová práce  ;)

stewe

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #126 kdy: 06. 10. 2012, 23:28:49 »
Jo a este, co mi najviac vadi na momentalnom modeli je, ze student sa vlastne vobec nemusi snazit. Skola ho vidi ako prazdnu nadobu, do ktorej mu za tych 5 rokov nieco naleje. Ty tie informacie len pasivne prijimas. Spravis skusku. Ide sa dalej.

O co lepsi by bol pripad, kedy by si mal 4 predmety za semester ale sli by dost do hlbky. A musel by si vykazovat naozaj aj nejake vysledky. Nezalezalo by na tom, ci musis za pol roka "nabrat" 20 kreditov alebo za dva semestre 45 :D co je dnes vlastne jedina meta, po ktorej vacsina studentov prahne a studium sa na to v poslednom case scvrklo. Bol som svedkom debat, kde student viac menej kalkulovat co je lahsie, aka je priechodnost, ci to ma cvika na ktore musi chodit a kolko kreditov si ako pokombinuje. Ked mam byt o tomto studium na VS tak to dakujem pekne. Nech je tvojim hodnotenim uspesnost niecoho realneho. Ja neviem, ja som asi proste naivny, ze? :)

stewe

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #127 kdy: 06. 10. 2012, 23:30:26 »
Podla mna by si mal aj aktivne nieco vymyslat.

U nás se tomu říká diplomová práce  ;)

ktoru riesis posledne dva semestre desat semestroveho studia

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #128 kdy: 06. 10. 2012, 23:36:05 »
ktoru riesis posledne dva semestre desat semestroveho studia

Tak ono se těžko zkoumá něco nového, když se člověk ještě ani neseznámil s tím starým :)

Ale možná by to chtělo nějaké příklady toho, co by se mělo během studia tak nějak (vy)zkoumat.

stewe

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #129 kdy: 06. 10. 2012, 23:44:54 »

Ale možná by to chtělo nějaké příklady toho, co by se mělo během studia tak nějak (vy)zkoumat.
[/quote]

Priznam sa, o tom mam bohuzial velmi matne predstavy. Len som sa spolahol na intuiciu, ze tym smerom by sa to mohlo uberat. Co ma momentalne napadlo, mozno by sa mohli studenti "motat" okolo projektov profesorov a katedry, fakulty, spravit nejaku pracu tam, nieco tam, pomohli by v labaku ... Lebo sice fakulta nieco riesi, ale to len profesori + doktorandi. Ja by som tieto cinnosti posnul o par rokov nizsie.

Napr. som pocul slavnu prihodu o dekanovi / vedeni VUT v Brne, kedy viac menej na plne usta povedal, ze studenti su pre profesorov a vyucujucich len prekazka k ich vyskumnym projektom a len ich uberaju o cas. To je velmi velmi smutne.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #130 kdy: 06. 10. 2012, 23:57:02 »
Co ma momentalne napadlo, mozno by sa mohli studenti "motat" okolo projektov profesorov a katedry, fakulty, spravit nejaku pracu tam, nieco tam, pomohli by v labaku ... Lebo sice fakulta nieco riesi, ale to len profesori + doktorandi. Ja by som tieto cinnosti posnul o par rokov nizsie.
Ono to tak naštěstí u osvícených vyučujících (a studentů) funguje. Teď nám třeba jeden student vyráběl jakousi GUI aplikaci v rámci bakalářky. Chtělo by to ale, aby to nebylo jenom jednou za studium, spíš aby si mohli studenti vyzkoušet pokud možno všechno, co se učí. Možná to zní trapně a ne dost "hoch univerzitně", ale myslím, že by vůbec nebylo od věci občas studenty vzít na úplně přiblblou "středoškolskou" exkurzi: učí te se o ethernetu, tcp/ip, ipv6? Uděláme si výlet do místního datacentra, ať aspoň trochu vidíte, jak ty krabičky a kabely skutečně vypadají, jak je důležité řešit fyzickou bezpečnost atd. atd. V rámci toho si pokecáte s místním personálem, aby vám řekli, jaké problémy nejčastěji řeší, jak se dívají na zavádění IPv6 atd. Proč ne? Mám občas trochu pocit, že se tohle některým lidem nehodí do krámu, protože by jim to narušovalo tu vytvářenou aureolu univerzitní "vážnosti", serioznosti atd. Nějaké kabely, to je přece pod naši úroveň...

Napr. som pocul slavnu prihodu o dekanovi / vedeni VUT v Brne, kedy viac menej na plne usta povedal, ze studenti su pre profesorov a vyucujucich len prekazka k ich vyskumnym projektom a len ich uberaju o cas. To je velmi velmi smutne.
Někteří vyučující prostě chtějí hlavně zkoumat a výuka je moc nebere, to je pravda. Proto si ani nejsem moc jistej, jestli to spojení výuky a výzkumu je zas taková výhra, jak se všeobecně má za to...

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #131 kdy: 07. 10. 2012, 00:08:37 »
spíš aby si mohli studenti vyzkoušet pokud možno všechno, co se učí

Tak my na specifikacích specifikovali, na verifikacích verifikovali, na operačních systémech se psal kernel, na administraci jsme administrovali, na překladačích se píše překladač ...

Co se týče té omílané síťařiny, ta se u nás asi moc neučí. Nejsou na tom lépe na ČVUT? Měl jsem dojem, že tam mají i svou vlastní mobilní síť, ať si na ni studenti mohou "sáhnout".

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #132 kdy: 07. 10. 2012, 00:28:00 »
Tak my na specifikacích specifikovali, na verifikacích verifikovali, na operačních systémech se psal kernel, na administraci jsme administrovali, na překladačích se píše překladač ...
No tak to je supr. My jsme něco praktičtějšího dělali spíš v těch menších volitelných předmětech, přece jenom na těch masových byly stovky lidí, to by snad ani nešlo. Ale teď jak se u nás zavedly různé specializace, tak je to třeba už taky lepší, nevím, to by museli říct lidi, co tam teď jsou.
Nejvíc mně tenkrát vadilo, že byla propast mezi předměty matematickými, informatickými a počítačovými - ty tři věci prostě nebyly propojené, nepamatuju se, že by mi v nějakém počítačovém předmětu někdo řekl "no a tohle jste počítali v matice, tak si teď vyzkoušejte, proč se zrovna tohle hodí k implementaci TCP/IP stacku". Z toho potom pramenila taková trochu frustrace, že ta matika je tam jenom aby se koza nažrala... (to byl teda můj pocit, jiní lidi to třeba vnímali jinak) a třeba u formálů a automatů jsem vůbec nechápal, k čemu je to vlastně dobrý, takže jsem to celkem ojebal, což je mi teďka docela líto. Je to fakt škoda, že to někdo nebyl schopnej podat tak, aby člověku bylo jasný, že se neučí úplný kraviny...

Co se týče té omílané síťařiny, ta se u nás asi moc neučí. Nejsou na tom lépe na ČVUT? Měl jsem dojem, že tam mají i svou vlastní mobilní síť, ať si na ni studenti mohou "sáhnout".
U nás funguje http://www.sitola.cz/, ale jednak člověka musí vůbec napadnout, aby se tam přihlásil (opět styl "Folková hudba"), jednak tam především dělají vlastní výzkum, do kterýho se člověk teda může nějak trochu zařadit. Rozhodně to ale není lab ve stylu toho Yenyova, co jsem chválil: tady máte železo, hrajte si s tím, zprovozněte tam to a to s těmahle a těmahle parametrama a trochu si o tom popovídáme.

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #133 kdy: 07. 10. 2012, 00:47:58 »
Nedávno jsem měl v pazourách dalšího praktikanta, dostal se do Prahy na ČVUT a jeho otec mě poprosil, abych se o něj týden staral a ukázal mu práci správce IT.

- procesor viděl poprvé v životě
- PC si nechal skládat od kamaráda, co dodělal střední a teď maká
- programování ho nebaví
- chce být Manager

No ... skoro doufám, že se mu to povede, ne, to není přesné, věřím, že se mu to povede ;D
IT potřebuje víc lidí!
Někdo mi musí držet tašku, když po kapsách hledám klíče od kanclu ne?  ::)

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #134 kdy: 07. 10. 2012, 01:04:07 »
App, znám stav na stávajících VŠ a pokud umíte matematiku, prolezete i jako jinak nepoužitelnej trotl (přece umíte matiku ne? tak vás nechaj). No a když matiku neumíte, tak Vás típnou, i kdybyste byli Carmack a Bill Gates v jednom (pokud zkoušku nepodmáznete, což často lze).

A teď ze života:
Ve firmě pracoval programátor, matematický génius a všichni ho upřímně nenáviděli až do doby, než začal používat matematiku cca střední školy. On totiž ne každý programátor umí integrály nebo matice. Pak mi řekl "Matematika je jako Aramejština, ve světě kde nikdo nemluví Aramejsky a nezná Matematiku, jsou přibližně stejně zbytečné." Chápu, že občas se matematika hodí, ale i složité výpočty se k vůli ladění řeší jednoduše. Nejděsivější je moloch třída o 500 nekomentovaných řádcích, N vstupech, Y výstupech a napsaný tak, jako by ho napsal sám D.J. Bernstein v návalu geniality na jeden zátah. Tím nechci říct, že vysoká matematika je špatná, ale zřejmě až zbytečně přeceňovaná.

Mě osobně to přijde nespravedlivé.
Proč se mám kurva šest semestrů drtit matematiku, když mám 15 let praxe a za celou dobu jsem potřeboval funkce MAX, MIN, AVG, bitové masky, spočítat checksum a trochu té binární a hexadecimální představivosti?

Nedávno mi taky přišel jeden, že má červenej diplom a že je hrozně dobrej v matematice, že by chtěl práci.
Ptám se: Umíš Widlo servery? Ne. Umíš Linux? Ne. Umíš PHP? Ne. Umíš nastavit směrování, znáš bezpečnostní politiky? Ne. A co tedy umíš? Spočítat Integrál!

Takovej člověk ať jde do zadeke, pro mě není použitelnej a jestli je tenhle typ člověka vrcholným produktem našich skvělých VŠ, tak ať jdou do zadeke taky.