VŠ z trochu jiného úhlu

JurIT

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1530 kdy: 03. 03. 2013, 16:37:42 »
o com je tu vobec tato debata? :D


PanKapitanRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1531 kdy: 03. 03. 2013, 16:42:03 »
o com je tu vobec tato debata? :D

Ve zkratce: Já a Mirek tvrdíme, možná i někdo další, že by se na VŠ měla učit matematika zaměřená víc na to, co lidé budou potřebovat v praxi.

Ostatní tvrdí, že je jedno, jaká se učí matematika, protože po matematice roste mozek a dobrý matematik se naučí programovat i sám za týden.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1532 kdy: 03. 03. 2013, 16:47:15 »
teď to ale vzdej.  ;D
Máš pravdu. Kdo není schopný pro svoji budoucnost udělat ani to, že do Google zadá něco ve stylu "it požadavky zaměstnavatelů teorie praxe" a když mu to někdo naservíruje až pod nos, ještě začne rozumovat, ten si ten kjůbikl a nervozitu o splacení hypotéky snad i zaslouží...

protože po matematice roste mozek a dobrý matematik se naučí programovat i sám za týden.
...což bylo nesporně prokázáno tím, že jakýsi student kdesi na kolejích mezi hraním WoW a počítáním integrálů vyplodil větu "Schnopní lidé mají rádi matiku" :)

ded kenedy

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1533 kdy: 03. 03. 2013, 16:49:32 »
Citace
Kolik z nich tě vzalo, protože jsi jim ukázal, že umíš integrály? Kolik z těch firem explicitně hledalo člověka s dobrým matematickým backgroundem

Nikdo, protoze se ocekava, ze ten matematicky background je implicitni.

Tak priklady z praxe:

Pred x-lety jsme potrebovali dat do webu zakaznika fulltext, kvuli dalsim pozadavkum nebylo mozne pouzit standardni knihovny, takze se to delalo od zacatku s pouzitim lin. algebry. Pro cloveka se stredoskolskou matikou je hodne velke scifi, ze dokument muze byt bod v n-dimenzionalnim prostoru a ze se s tim da nejak pracovat.

Sveho casu dosel zakaznik, ze chce migrovat svuj stary system na novy. Doprasenych nekolik _set_ tabulek v nenormalni forme. Ukazalo se, ze relacni schemata jdou na zaklade par tvrzeni (automaticky) faktorizovat a ze pocet tabulek jde vyrazne zmensit pri zachovani funkcnich zavislosti. Asi by to slo udelat i bez znalosti algebry, ale trvalo by to dlouho a takto jsme meli jistotu, ze vsechno bude spravne. Mimochodem, jak chces nekomu vysvetlovat relacni databaze, funkcni zavislosti, normalni formy, atd. bez znalosti matematiky?

Zkousel jsi nekdy napsat/pochopit, jak funguje prekladac? Dukazy konvergence optimalizacni algoritmu jsou zde naprosto zasadni, muzes mi ukazat, jak to udelat bez matiky.

Lidi, kteri neabsolvovali ten brutalni a neuzitecny predmet s turingovymi stroji, casto maji v oblibe resit halting problem, aniz by tusili, o co se snazi. Tady bych rad dodal, ze dle meho by progamator mel vedet/tusit, kde jsou hranice resitelnosti nekterych problemu a taky by mel vedet _proc_ je ten problem neresitelny. Dalsi oblibenou zabavou je snaha resit NP-uplne problemy. Clovek, ktery absolvoval vysokou skolu by mel vedet, co to znamena a pripadne jake existuji aproximacni algoritmy pro reseni problemu. Ukazkovy priklad, zavislosti balicku v distribuci (resp. cehokoliv), jak by mel clovek bez VS vedet, ze to jde prevest na SAT a pripadne pak pouzit vhodny priblizny algoritmus?

Pripominas mi jednoho vrchniho. Dosel jsem do hospody a kamaradi (neinformatici) se tam bavili a velkych prvocislech a zeptali se me k cemu je to dobre. Tak jsem jim vysvetlil princip RSA. A vrchni na to reagoval. Kdyz jsi tak chytry, tak mi rekni, jak mi prvocisla zvednou navstevnost. Moralni pouceni: ,,To, ze tobe je neco k nicemu, protoze to neumis pouzit, neznamena, ze to opravdu je k nicemu''




JurIT

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1534 kdy: 03. 03. 2013, 16:52:35 »
aha ok dakujem za strucne zhrnutie :)

Citace
Ostatní tvrdí, že je jedno, jaká se učí matematika, protože po matematice roste mozek a dobrý matematik se naučí programovat i sám za týden.

to je blbost. dobry matematik ani nemusi vediet programovat, kde je napisane, ze ten co je matematik, vie automaticky aj programovat a je schopny vykonavat taku cinnost? su ludia co nevedia matematiku az tak do extremu a vedia dobre programovat a su aj taki co matiku ovladaju super ale programovanie im akosi nevonia.
Ano je dobre, ked sa skola zameriava na taku matematiku ktora da cloveku aj nieco do praxe. My sme mali na VS diskretnu matiku - ta je dobra ohladom roznych tych grafov, grup(tato matika mi prisla ako z inej dimenzie :D). potom sme mali matematicku analyzu, tam sme sa naucili nejake integraly a pod. a nakoniec sme mali numericku matematiku a pravdepodobnost. na tuto matematiku nadvazoval predmet Modelovanie a simulacie, cize tam sa aj ta matika numericka vyuzila a to sa realne vyuziva aj v praxi(jednotlive tie metody).

Je dobre ked vie programator nieco aj z matiky, ale zas podla mojho nazoru nemusi byt nejaky profik, lebo nie vzdy ta matematika sa vyuziva, pokial clovek neprogramuje nejake simulacie, matematicke programy, apod. veci. Neviem, ale ked niekto robi IS tak myslim, ze asi nevyuziva nejaku interpolaciu, vypocet integralov a rozne taketo veci.


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1535 kdy: 03. 03. 2013, 16:56:28 »
Kolik jste tam té matiky našli?
Tolik, kolik je jí k informatice v administrativě potřeba?

Se podívej na školy, které přímo zakládají firmy, kolik je tam matiky. Za d.ú. si pak můžeš zkusit slohové cvičení na téma "Proč firmy o svých vlastních potřebách ví míň, než kolik toho vím já" nebo alternativně "Všichni zaměstnavatelé jsou pitomci, jenom anonymové na Rootu jsou letadlo" :)

JurIT

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1536 kdy: 03. 03. 2013, 17:00:47 »
Citace
Kolik z nich tě vzalo, protože jsi jim ukázal, že umíš integrály? Kolik z těch firem explicitně hledalo člověka s dobrým matematickým backgroundem
Zkousel jsi nekdy napsat/pochopit, jak funguje prekladac? Dukazy konvergence optimalizacni algoritmu jsou zde naprosto zasadni, muzes mi ukazat, jak to udelat bez matiky.

ze ty si isto chodil na VUT? je tam predmet Formalne jazyky a prekladace, na nom sa ucia tie veci ako funguje prekladac, ako sa zostrojuje, ako sa vyhodnocuju jednotlive tie veci, a je tam dost z diskretnej matiky a to by som aj povedal, ze je zakladom pre robenie prekladaca. To ako sa optimalizuju prekladace by som povedal, ze nepatri medzi zakladne principy fungovania prekladaca :)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1537 kdy: 03. 03. 2013, 17:03:14 »
Neviem, ale ked niekto robi IS tak myslim, ze asi nevyuziva nejaku interpolaciu, vypocet integralov a rozne taketo veci.
To samozřejmě nezpochybní ani student, protože i a spoza monitoru z Wowkem je to jasný.

Oproti tomu ale jest: kdož se matematikou nadmíru zabývá, ten magickými silami obdařen jest a schopnost všecky lidské problémy geniálně řešiti získává. Protož i podkoní lepším podkoním jest, byv an mnoho večerů nad integrály strávil. Tak praví Kniha (a student) a kdož by se tomuto velemoudru protivil, anathema sit!

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1538 kdy: 03. 03. 2013, 17:14:14 »
Dukazy konvergence optimalizacni algoritmu jsou zde naprosto zasadni, muzes mi ukazat, jak to udelat bez matiky.
Jo ja mám taky podobný příklad. Přišel zákazník a říká: chtěl bych udělat automatizaci kravína. A můžu tě ujistit, že bez znalostí správných intervalů mezi automatickým vykydávání hnoje, bysme to neudělali. Znalost zootechniky zde byla naprosto zásadní, můžeš mi ukázat, jak to bez ní udělat.

Tímto jsem dokázal, že je nutné, aby se všichni informaticu učili zootechniku. Zejména ti, kteří jsou na obor "informatika a administrativa".

Lidi, kteri neabsolvovali ten brutalni a neuzitecny predmet s turingovymi stroji, casto maji v oblibe resit halting problem, aniz by tusili, o co se snazi.
[/qoute]
Myslíš ten halting problém, o kterém jsme si asi tak 500 příspěvků zpět složitým způsobem vyjasnili, že pro stroje ekvivalentní skutečným počítačům (LBA) je řešitelný?

To jsou teda pitomci, že neví, co se snaží řešit. Ještě že ty jsi to zachránil :)

Clovek, ktery absolvoval vysokou skolu by mel vedet, co to znamena a pripadne jake existuji aproximacni algoritmy pro reseni problemu.
Souhlasím.

Pripominas mi jednoho vrchniho. Dosel jsem do hospody a kamaradi (neinformatici) se tam bavili a velkych prvocislech a zeptali se me k cemu je to dobre. Tak jsem jim vysvetlil princip RSA. A vrchni na to reagoval. Kdyz jsi tak chytry, tak mi rekni, jak mi prvocisla zvednou navstevnost. Moralni pouceni: ,,To, ze tobe je neco k nicemu, protoze to neumis pouzit, neznamena, ze to opravdu je k nicemu''
Děkuji za vysvětlení. Pochopil jsem to správně, že jsem idiot a ty jsi letadlo?

A prosímtě, ti zaměstnavatelé, co matiku nepožadují a místo toho chcou ty debilní ITILy, softskilly, právo, ekonomii atd., ti jsou asi taky pitomci jako ten vrchní, co? :)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1539 kdy: 03. 03. 2013, 17:24:57 »
Citace
Kolik z nich tě vzalo, protože jsi jim ukázal, že umíš integrály? Kolik z těch firem explicitně hledalo člověka s dobrým matematickým backgroundem
Zkousel jsi nekdy napsat/pochopit, jak funguje prekladac? Dukazy konvergence optimalizacni algoritmu jsou zde naprosto zasadni, muzes mi ukazat, jak to udelat bez matiky.
Jako absolvent FI MU jsem se tomu nemohl vyhnout, děkuji za optání  :)

Jinak samozřejmě až mi student za tři roky sdělí, že ho někde za pohádkových podmínek přijali do nějaké firmy, kde celou pracovní dobu věnuje důkazům konvergence optimalizačních algoritmů, mile rád pokorně přiznám, že jemu se ta teorie vyplatila. Nemám s tím problém.

ded kenedy

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1540 kdy: 03. 03. 2013, 17:37:01 »
Citace
Znalost zootechniky zde byla naprosto zásadní, můžeš mi ukázat, jak to bez ní udělat.

Libi se mi, jak jsi elegantne ignorval ostatni priklady, kudos.

Citace
Pochopil jsem to správně, že jsem idiot

ano.

Citace
Jinak samozřejmě až mi student za tři roky sdělí, že ho někde za pohádkových podmínek přijali do nějaké firmy, kde celou pracovní dobu věnuje důkazům konvergence optimalizačních algoritmů, mile rád pokorně přiznám, že jemu se ta teorie vyplatila. Nemám s tím problém.

To je ponekud naivni predstava, ... Nektere schopnosti muzes pouzit treba jednou do roka a i tak to muze byt hodne uzitecne.

PanKapitanRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1541 kdy: 03. 03. 2013, 17:44:45 »
Prvních 1500 příspěvků byla sranda, teď už to začíná být nuda  ::)

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1542 kdy: 03. 03. 2013, 17:47:47 »
Lidi, kteri neabsolvovali ten brutalni a neuzitecny predmet s turingovymi stroji, casto maji v oblibe resit halting problem, aniz by tusili, o co se snazi.

Dokážeš podat důkaz, při jaké příležitosti přesně se někdo v praxi pokoušel marně řešit konkrétní problém spadající do kategorie halting problém ? Vůbec důkaz existence halting problému v reálném světě by nám tady moc pomohl. Takové ty virtuální pseudoproblémy ze skript neberu. Zatím na to nestačilo ani 1500 příspěvků.

6

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1543 kdy: 03. 03. 2013, 17:55:59 »
Prvních 1500 příspěvků byla sranda, teď už to začíná být nuda  ::)


Jak chceš.. Celá matika je úplně k ničemu a správný informatik umí programovat tak dobře, že se bez ní obejde. Ztrácet čas s lineární algebrou, když chce člověk programovat jenom grafiku? Nesmysl.. Zrovna tak pokud chci navrhovat šifrovací algoritmy, tak proč bych se měl proboha učit diskrétní matematiku?! Dokáže mi tohle nědo vysvětlit?

Zvedavej

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1544 kdy: 03. 03. 2013, 18:05:40 »
Kolik jste tam té matiky našli?
Tolik, kolik je jí k informatice v administrativě potřeba?

Se podívej na školy, které přímo zakládají firmy, kolik je tam matiky. Za d.ú. si pak můžeš zkusit slohové cvičení na téma "Proč firmy o svých vlastních potřebách ví míň, než kolik toho vím já" nebo alternativně "Všichni zaměstnavatelé jsou pitomci, jenom anonymové na Rootu jsou letadlo" :)

Hehe, letadlo. No dobře. Nevím, kdo tu chtěl IT učiliště. Když jsem dám příklad takového "učiliště", tak jsem pitomec. Krása, tleskám.

Nevím, jestli si v kontaktu s maturanty, ale na jiných oborech FAI UTB se matika musí srovnávat na jednotnou úroveň a to ne z důvodu výuky analýzy, algebry a jiných skotačin, ale z důvodu neznalosti středoškolské matematiky studenty 1. ročníku. Trojčlenku by vážně znát měli.

Obávám se, že příští rok spousta zaměstnavatelů bude hledět jak pitomci, co se jim hlásí za bakaláře. Budou končit první absolventi.