Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #90 kdy: 20. 12. 2020, 20:24:45 »
Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat.

Nejsem si tímto tak jistý. Ono je fajn, že vím, jak pracuje spalovací motor, je i fajn, že jsem různé motory v dětství "poladil" - od mopedu až po stabilní motor. Ano, dá se tak trochu víc rozumět tomu, jaká technika je v hloubce. Ale potřebuje to opravdu každý? Dnes řidičům nic neříká svíčka, zapalování, předstih - ani by tyto pojmy nepochopili, dokod by někde neviděli vačku, rozdělovač... A k čemu taky? U dnešních aut nevyřešíte svépomocí ani nesvítící světlo - ale taky to světlo odejde až po pěti, šesti letech, a ne dvakrát do roka, co pamatuju.

S IT je to stejné - stává se z toho naprosto okrajový obor, jako z autoprůmyslu. Ti, kteří pro to budou mít vlohy a zájem, cestu si najdou. I tak jich bude víc, než je potřeba. Zbytek ajťáků budou oprašovači, stejně jako se z automechaniků stali výměnáři dílů.


Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #91 kdy: 20. 12. 2020, 20:56:42 »
Napadá mne z historie:
Třeba kazeťáky - vznikly, aby bylo jednodušší měnit pásky než u běžných cívkáčů a bylo to určeno pro nenáročnou reprodukci. Pro náročnější posluchače vznikly jiné systémy (napadá mne Elcaset, Unisette...), ale neujaly se, trh je nepřijal, to se raději zkoušelo předělat CC kazety a přístroje pro ně, aby horkotěžko zvládaly i požadavky náročnějších zákazníků.
Podobné to bylo i u videokazet VHS, kvalitnější systémy (Video 2000, Betamax...) taky na trhu neprorazily.
Ještě se zmíním o osobních počítačích PS2 od IBM a klanu devíti (nebo jedenácti? - už je to dávno).
Pokud bude Linux záležitostí spíš nadšenců a Microsoft bude silná firma, asi není šance na větší rozšíření Linuxu - trh to nebude zajímat.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #92 kdy: 20. 12. 2020, 22:06:57 »
Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat.

Nejsem si tímto tak jistý. Ono je fajn, že vím, jak pracuje spalovací motor, je i fajn, že jsem různé motory v dětství "poladil" - od mopedu až po stabilní motor. Ano, dá se tak trochu víc rozumět tomu, jaká technika je v hloubce. Ale potřebuje to opravdu každý? Dnes řidičům nic neříká svíčka, zapalování, předstih - ani by tyto pojmy nepochopili, dokod by někde neviděli vačku, rozdělovač... A k čemu taky? U dnešních aut nevyřešíte svépomocí ani nesvítící světlo - ale taky to světlo odejde až po pěti, šesti letech, a ne dvakrát do roka, co pamatuju.

S IT je to stejné - stává se z toho naprosto okrajový obor, jako z autoprůmyslu. Ti, kteří pro to budou mít vlohy a zájem, cestu si najdou. I tak jich bude víc, než je potřeba. Zbytek ajťáků budou oprašovači, stejně jako se z automechaniků stali výměnáři dílů.

Právě že pokud nechcete, aby byli z lidí ti oprašovači nebo podlehli zcela digitální demenci, je nutno jim od začátku rozšiřovat vědomí. Čili ta logika je podle mě přesně opačná: Nemusím se podřizovat obecnému trendu, mohu si vědomě udržovat částečný odstup a samostatnost alespoň v myšlení. To je IMHO důležité ve všech oblastech života :-) Ale je to věc osobního vkusu a rozhodnutí. Jinými slovy, je na rodiči do jaké školy svoje dítě dá...

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #93 kdy: 20. 12. 2020, 22:46:10 »
Ale je to věc osobního vkusu a rozhodnutí. Jinými slovy, je na rodiči do jaké školy svoje dítě dá...

Přesně! A přesně proto by se to nemělo _vynucovat_ všude. Ony se školy s tímto zaměřením objevují, zapálení lektoři taky. Když to budeme vynucovat, dopadne asi tak, jako když nás v autoškole nutili znát hnací ústrojí vozidla - 90 % žáků se to naučilo jen na testy, poté v nich stejně nezůstalo ani zblo. Zbylých 10 % to taky nezajímalo, protože to už dávno znali z vlastního zájmu. Můj názor.

BoneFlute

  • *****
  • 1 981
    • Zobrazit profil
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #94 kdy: 20. 12. 2020, 23:03:26 »
Třeba moje děti (4 třída ZŠ) nemají problém s příkazovou řádkou. Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat. Děti nemají problém poslat mail, vyhledat něco na internetu, tam používají GUI, ale didakticky dává smysl jít od příkazové řádky.

Tak příkazová řádka je určitá forma chatu.

Vidím v tom dva takové rozměry:

První rozměr je v tom, že ta příkazová řádka jak ji známe je poněkud hodně low level. Něco napíšeš, a ten stroj ti vybleje změť znaků či textu, ve kterém se pokoušíš zorientovat. Nějaký tabulky, seznamy, obrázky - dalo by se toho hodně vylepšovat.

Druhý rozměr je v tom, že některým mladým (nechci generalizovat, takže neříkám zda více či méně) činí problém vyjádřit myšlenku. A vést konstruktivní dialog je nad jejich síly. Ale možná by je to naopak přinutilo, aby se to naučili.

Aktuální stav vidím v tom, že příkazová řádka je nedostatečná, a tak mají mladí oprávněnou výmluvu se na ni dívat svrchu.


Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #95 kdy: 21. 12. 2020, 02:18:36 »
Třeba moje děti (4 třída ZŠ) nemají problém s příkazovou řádkou. Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat. Děti nemají problém poslat mail, vyhledat něco na internetu, tam používají GUI, ale didakticky dává smysl jít od příkazové řádky.

Tak příkazová řádka je určitá forma chatu.

Vidím v tom dva takové rozměry:

První rozměr je v tom, že ta příkazová řádka jak ji známe je poněkud hodně low level. Něco napíšeš, a ten stroj ti vybleje změť znaků či textu, ve kterém se pokoušíš zorientovat. Nějaký tabulky, seznamy, obrázky - dalo by se toho hodně vylepšovat.

Druhý rozměr je v tom, že některým mladým (nechci generalizovat, takže neříkám zda více či méně) činí problém vyjádřit myšlenku. A vést konstruktivní dialog je nad jejich síly. Ale možná by je to naopak přinutilo, aby se to naučili.

Aktuální stav vidím v tom, že příkazová řádka je nedostatečná, a tak mají mladí oprávněnou výmluvu se na ni dívat svrchu.
Navíc UN*Xové nástroje (znám z osobních zkušeností jen GNU které používám, busybox a měl jsem tu čest i s BSD před 4/5 lety naposledy) jsou nepopiratelně skvělé. Můžete si předávat výstup jako vstup do jiného programu. Myslím že to Windows CMD umí také, ale nejsou tam ty nástroje. PowerShell je zajímavý ale strašně pomalý, naboptnalý, nehodí se jako Shell, dle mého názoru ale jako administrační utilita.

To "pipování" mi v GUI chybí.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #96 kdy: 21. 12. 2020, 09:21:33 »
Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat.

Nejsem si tímto tak jistý. Ono je fajn, že vím, jak pracuje spalovací motor, je i fajn, že jsem různé motory v dětství "poladil" - od mopedu až po stabilní motor. Ano, dá se tak trochu víc rozumět tomu, jaká technika je v hloubce. Ale potřebuje to opravdu každý? Dnes řidičům nic neříká svíčka, zapalování, předstih - ani by tyto pojmy nepochopili, dokod by někde neviděli vačku, rozdělovač... A k čemu taky? U dnešních aut nevyřešíte svépomocí ani nesvítící světlo - ale taky to světlo odejde až po pěti, šesti letech, a ne dvakrát do roka, co pamatuju.

S IT je to stejné - stává se z toho naprosto okrajový obor, jako z autoprůmyslu. Ti, kteří pro to budou mít vlohy a zájem, cestu si najdou. I tak jich bude víc, než je potřeba. Zbytek ajťáků budou oprašovači, stejně jako se z automechaniků stali výměnáři dílů.

Právě že pokud nechcete, aby byli z lidí ti oprašovači nebo podlehli zcela digitální demenci, je nutno jim od začátku rozšiřovat vědomí. Čili ta logika je podle mě přesně opačná: Nemusím se podřizovat obecnému trendu, mohu si vědomě udržovat částečný odstup a samostatnost alespoň v myšlení. To je IMHO důležité ve všech oblastech života :-) Ale je to věc osobního vkusu a rozhodnutí. Jinými slovy, je na rodiči do jaké školy svoje dítě dá...

Hmmm... Tady si opravdu nejsem jist - takže mám znát IT, abych nebyl oprašoval. Ale také bych měl znát spalovací motory, detaily jak fungují akumulátory, ekonomii abych nebyl za blba, práva, farmacii pro čtení příbalových letáků, moderní historii abych nenaletěl fake news, historii jako takovou, hudbu a literaturu abych nebyl za barbara, jazyky a zeměpis... a asi tisíc dalších oborů. Ano, minimálně já prozatím netuším, zda budu žít 999 let, ale pokud ano, budu se snažit...

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #97 kdy: 21. 12. 2020, 09:40:50 »
Hmmm... Tady si opravdu nejsem jist - takže mám znát IT, abych nebyl oprašoval. Ale také bych měl znát spalovací motory, detaily jak fungují akumulátory, ekonomii abych nebyl za blba, práva, farmacii pro čtení příbalových letáků, moderní historii abych nenaletěl fake news, historii jako takovou, hudbu a literaturu abych nebyl za barbara, jazyky a zeměpis... a asi tisíc dalších oborů. Ano, minimálně já prozatím netuším, zda budu žít 999 let, ale pokud ano, budu se snažit...

Já si myslím, že účel školy je nastartovat to kritické myšlení obecně. Tedy, aby žáci věděli, že u problémů je možné pochopit je až na jejich podstatu - a ukázat to na některých příkladech. Tím se dá žákům možnost, aby si vybrali oblasti, které jsou jim blízké. Někdo bude chtít pochopit IT od základu, jiný třeba umění a jeho dějiny. Někdo se vyvine v renesančního člověka a bude znát od všeho podstatu, ale nebude mít žádnou specializaci. Všichni jsou po společnost potřeba.

qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #98 kdy: 21. 12. 2020, 09:43:17 »
Příkazová řádka mi přijde jako jeden z nesrozumitelnějších a nejsprávnějších přístupů, jak ukázat funkce počítače. Dialog otázka - odpověď v terminál session je názorná a analogická reálnému světu, nepoutá pozornost barvičkama a nesmyslama, které v podstatě pouze vtahují do klamavého virtuálního světa. Počítač je stroj a dítě ho má primárně jako stroj chápat.

Nejsem si tímto tak jistý. Ono je fajn, že vím, jak pracuje spalovací motor, je i fajn, že jsem různé motory v dětství "poladil" - od mopedu až po stabilní motor. Ano, dá se tak trochu víc rozumět tomu, jaká technika je v hloubce. Ale potřebuje to opravdu každý? Dnes řidičům nic neříká svíčka, zapalování, předstih - ani by tyto pojmy nepochopili, dokod by někde neviděli vačku, rozdělovač... A k čemu taky? U dnešních aut nevyřešíte svépomocí ani nesvítící světlo - ale taky to světlo odejde až po pěti, šesti letech, a ne dvakrát do roka, co pamatuju.

S IT je to stejné - stává se z toho naprosto okrajový obor, jako z autoprůmyslu. Ti, kteří pro to budou mít vlohy a zájem, cestu si najdou. I tak jich bude víc, než je potřeba. Zbytek ajťáků budou oprašovači, stejně jako se z automechaniků stali výměnáři dílů.

Právě že pokud nechcete, aby byli z lidí ti oprašovači nebo podlehli zcela digitální demenci, je nutno jim od začátku rozšiřovat vědomí. Čili ta logika je podle mě přesně opačná: Nemusím se podřizovat obecnému trendu, mohu si vědomě udržovat částečný odstup a samostatnost alespoň v myšlení. To je IMHO důležité ve všech oblastech života :-) Ale je to věc osobního vkusu a rozhodnutí. Jinými slovy, je na rodiči do jaké školy svoje dítě dá...

Hmmm... Tady si opravdu nejsem jist - takže mám znát IT, abych nebyl oprašoval. Ale také bych měl znát spalovací motory, detaily jak fungují akumulátory, ekonomii abych nebyl za blba, práva, farmacii pro čtení příbalových letáků, moderní historii abych nenaletěl fake news, historii jako takovou, hudbu a literaturu abych nebyl za barbara, jazyky a zeměpis... a asi tisíc dalších oborů. Ano, minimálně já prozatím netuším, zda budu žít 999 let, ale pokud ano, budu se snažit...

Jo, měl bys být trochu vzdělaný, aby ses orientoval v současném světě.

qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #99 kdy: 21. 12. 2020, 09:51:38 »
Tak Windows také přechází na příkazovou řádku a jsou dokonce tvrdší než linux. Ve Windows Home už jinak než přes "net localgroup" novou skupinu uživatelů neuděláš, všechny gui nástroje byly odstraněny.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #100 kdy: 21. 12. 2020, 09:54:06 »
Tak Windows také přechází na příkazovou řádku a jsou dokonce tvrdší než linux. Ve Windows Home už jinak než přes "net localgroup" novou skupinu uživatelů neuděláš, všechny gui nástroje byly odstraněny.

Ten odklon je dvěma směry. Maximum nejběžnějších operací je v GUI, ideálně tak, aby fungovaly úplně bez potřeby složitého zásahu uživatele. Zbytek se naopak přesunul do PowerShellu, kde je úplná univerzálnost.

Pro uživatele, který bude mít počítač jen jako nástroj ke své práci, je a bude GUI to jediné, co ho bude zajímat.

qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #101 kdy: 21. 12. 2020, 10:07:27 »
Tak Windows také přechází na příkazovou řádku a jsou dokonce tvrdší než linux. Ve Windows Home už jinak než přes "net localgroup" novou skupinu uživatelů neuděláš, všechny gui nástroje byly odstraněny.

Ten odklon je dvěma směry. Maximum nejběžnějších operací je v GUI, ideálně tak, aby fungovaly úplně bez potřeby složitého zásahu uživatele. Zbytek se naopak přesunul do PowerShellu, kde je úplná univerzálnost.

Pro uživatele, který bude mít počítač jen jako nástroj ke své práci, je a bude GUI to jediné, co ho bude zajímat.

Jenže to GUI stojí za houby. Třeba většinu rodičů by zajímalo řízení přístupu dětí ke hrám. Jenže GUI to neumí. Microsoftí správa rodiny funguje jen online přes web, což asi každý nebude chtít. I kdyby ano, nejde tam nastavit od kdy do kdy děti k jakému programu mohou, jen časový limit, což je úplně k ničemu. A vrchol všeho je, že hry z GOGu tam vůbec nejsou.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #102 kdy: 21. 12. 2020, 10:12:25 »
Jenže to GUI stojí za houby. Třeba většinu rodičů by zajímalo řízení přístupu dětí ke hrám. Jenže GUI to neumí. Microsoftí správa rodiny funguje jen online přes web, což asi každý nebude chtít. I kdyby ano, nejde tam nastavit od kdy do kdy děti k jakému programu mohou, jen časový limit, což je úplně k ničemu. A vrchol všeho je, že hry z GOGu tam vůbec nejsou.

Ale prd. Většina rodičů s tím nechce mít žádné starosti - takže buďto svoje děti vychovají k poslušnosti (i bez vynucení v počítači), nebo si raději využijí ty možnosti, které se dnes nabízejí. Ten odklon je právě kvůli tomu, že lidé se s tím patlat nechtějí. Když se s tím patlají, zjistí, že akorát pak řeší spoustu nekompatibilit, spoustu vedlejších efektů, které neumějí domyslet a ke kterým jim nikdo podporu neposkytne. Nemluvě o tom, že děti převážně hrají na mobilech, případně konzolích - tam je potřeba kontrola daleko víc, než na počítačích, které už jsou okrajová platforma pro hry. Tam už se onlinu nevyhnete.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #103 kdy: 21. 12. 2020, 10:49:14 »
Tak Windows také přechází na příkazovou řádku a jsou dokonce tvrdší než linux. Ve Windows Home už jinak než přes "net localgroup" novou skupinu uživatelů neuděláš, všechny gui nástroje byly odstraněny.

Ten odklon je dvěma směry. Maximum nejběžnějších operací je v GUI, ideálně tak, aby fungovaly úplně bez potřeby složitého zásahu uživatele. Zbytek se naopak přesunul do PowerShellu, kde je úplná univerzálnost.

MS si pred par lety nechal udelat pruzkum ktere jsou nejpouzivanejsi VESTAVENE aplikace windows, a konzole jim (k jejich obrovskemu soku) vysla jako druha nejpouzivanejsi, po web browseru. Takze se rozhodli restartovat jeji vyvoj na ktery predtim 20 let v podstate nesahli a dementovali zpravy o planovanem odstraneni cmd.exe z windows a jeho nahrazeni Powershellem prohlasenim, ze "konzole bude ve windows jeste desitky let".

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #104 kdy: 21. 12. 2020, 11:55:03 »
Jako hezký příklad je i Microsfot Teams a Google Calssroom. Ten první můžete provozovat pouze a jenom na Windows, ten druhý jen přes prohlížeč,a  to je mému srdci blíže.

Ahoj, to sice jo, ale co se týče kvality zvuku, z mojí zkušenosti Teamsy jsou liga sama pro sebe, pak strašně dlouho nic, a teprve někde daleko vzadu jsou ostatní.