Zlepšení znalosti matematiky - CBT

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #105 kdy: 08. 05. 2021, 14:27:43 »
Ak sa nemýlim ty si chodil na FI, že? Aký si mal obor, tú "matematickú" informatiku, či tú "obyčajnú" aplikovanú, tam sa to ešte za mojich čias líšilo práve v tom aká hardcore matematika sa vyučovala, neviem ako teraz.
Oba, přešel jsem na aplikovanou, protože ta teoretická mi vůbec nedávala smysl
Tak pročs tam lez? Není lepší si zjistit předem, jestli obor, kam se hlásíš, není pro tebe příliš těžký/abstraktní?


Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #106 kdy: 08. 05. 2021, 14:59:50 »
Neprouzpouta se tu teď trochu hra dojmů? Pření se o oborech, které znám od (zhrzených) známých je prostě úplně pekelná cesta, jak rozžehnout flamewar.

Pro M. Prýmka: S Vašimi tvrzeními o odtržitosti matematiky musím souhlasit. Ne nadarmo jsem psal: "[Matematika podaná v úvodních kurzech VŠ] je to taková hra pro děti, svět, který neexistuje ani v ráji matematické dokonalosti, natož pak v dalších vědách nebo světě kolem nás." Bohužel se najde pár individuí, která nejsou s to připustit, že ten rigidní a robustní systém je bezmezně vrtkavý a stojí na abstrakcích intuitivních konceptů. Inherentní vlastností postupu abstrakce je, že jednak vytváříme volnost a někdy jsme nuceni provádět netriviální a dalekosáhké volby, jednak se vzdalujeme původnímu problému. Už třeba ve fyzice je nesmírně těžký problém sestavit z popisu "malých částí" popis celků. Viz teorie chaosu nebo otevřené kvantové systémy či statistická fyzika. Jenže fyzika pořád pracuje v intencích docela dobře definivaných problémů (systém hmotných bodů, soubor částic daných parametrů (třeba se spinem 1/2)). Když se dostaneme k biologii a chemii, natož k sociologii, může být úhelným kamenem problému třeba už jen definice onoho systému a výběr parametrů.

Jeden konzervativce pobuřující příklad je třeba pohlaví vs. gender. Podobná témata vůbec nezapadají do jednoduchého systému škatulek objektů s danými parametry; třeba u pohlaví ani nevíme, jaké parametry vybrat. To myslím zcela vážně, když si přečtete některou z publikací třeba R. Sapolského ze Stanfordu, uvidíte, jak biologové s podobnými otázkami zápasí. Naprosto explicitně zmiňuje případy, kdy vlivem genetiky nejde na pohlaví nahlížet jinak než jako na fluidní parametr, A to nemluvíme ani o vnímání konkrétních jedinců, zatím píši jen o biologii. Pokud se posuneme do roviny vnímání, je situace neuchopitelná. Navíc si stejně ony charakterizující parametry volíme, takže nám vznikají nové charakteristiky a pojmy,

Nebo třeba lingvistika. Můžete si říci, že stavíte formální jazyk, definujete pravidla a zavedete strukturu. Podobný pohled se hodí třeba u kompilátorů. Ale jazyky, které lidé aktivně používají k dorozumívání, jsou zpravidla plná docela zvláštních pravidel, někdy jsou až přehnaně redundantní, někdy se konzervuje vliv dávné minulosti. (Což třeba v češtině vede k problémům typu byste vs. by jste nebo mlít vs mlynář.)

Já sám jsem z matematické fyziky FJFI, takže zřejmě nemohu mít dostatečný přehled o sociologii. Tuším ale, že redukce sociologie = dotazníková šetření nebo ulejvárna s lehkým titulem je spíš dost mimo.

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #107 kdy: 08. 05. 2021, 15:06:55 »
Tak pročs tam lez? Není lepší si zjistit předem, jestli obor, kam se hlásíš, není pro tebe příliš těžký/abstraktní?
Problém nebyl v těžký/abstraktní, ale v tom, že jsem ztratil víru v to, co všechny materiály a vyučující tvrdili a co znělo dobře (proto jsem tam šel): "naučíme vás obecné základy, které se nemění". Chvilku jsem tomu věřil, než jsem to uviděl v realitě a naznal, že to je nebetyčná krávovina. Taky v tom hrálo roli, že už jsem měl nějaký věk a neměl jsem mladickou touhu zabávat se hovadinama jenom proto, "že se z toho bude zkoušet".

na to by mohol lepšie odpovedať pan Prýmek ako tieto javy funguju a ako sa ich spoločnosť môže zbaviť :)
Tak hlavně bych poprosil o tykání, to tady vždycky bývalo zvykem :)

Ne že by to nějak zvlášť se sociologií souviselo, ale pokud vím, není to zvyk ruského původu, ale německého :) Takže jak se to tady objevilo, je zjevné. A jak to zmizí taky: na naše způsoby už má daleko větší vliv kultura internacionálně-americká než německá. Takže proto se lidi pod padesát tituly už neoslovují :)
« Poslední změna: 08. 05. 2021, 15:10:56 od Mirek Prýmek »

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #108 kdy: 08. 05. 2021, 15:13:28 »
bezmezně vrtkavý a stojí na abstrakcích intuitivních konceptů.
O tom hezky psal Vopěnka. Vřele doporučuju jeho eseje a knihy.
Nebo třeba lingvistika. Můžete si říci, že stavíte formální jazyk, definujete pravidla a zavedete strukturu. Podobný pohled se hodí třeba u kompilátorů. Ale jazyky, které lidé aktivně používají k dorozumívání, jsou zpravidla plná docela zvláštních pravidel, někdy jsou až přehnaně redundantní, někdy se konzervuje vliv dávné minulosti. (Což třeba v češtině vede k problémům typu byste vs. by jste nebo mlít vs mlynář.)
Jazykověda je skvělý příklad. Už když se člověk velice dobře naučí Chomského teorie a třeba pět evropských jazyků, pak se nějakou náhodou dostane k indiánským jazykům a může začít znova od nuly :)

Jinak zrovna matematický popis jazyků (ne formálních) je parádní hřiště pro formalisty právě kvůli jejich vágnosti a nejednoznačnosti. Stačí zkusit si zapsat nějakou i jednoduchou větu v logice prvního řádu, jeden jediný příklad ilustruje myriádu problémů.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #109 kdy: 08. 05. 2021, 15:16:51 »
"naučíme vás obecné základy, které se nemění". Chvilku jsem tomu věřil
A v čem byl problém? Že se mění, nebo učili něco jiného? Pokud je základy myšlena teorii množin, formální logika atd., tak kde je háček?


Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #110 kdy: 08. 05. 2021, 15:39:58 »
A v čem byl problém? Že se mění, nebo učili něco jiného? Pokud je základy myšlena teorii množin, formální logika atd., tak kde je háček?
Sorry, nechce se mi to moc rozebírat. Ale prostě realita byla úplně jiná než dojem, který jsem získal po studiu "náborových" materiálů. Ono by mě to asi i bavilo, abstraktní pohled na věci mám rád, ale vždycky (já osobně) hodně vyžaduju jasnou propojenost s praxí a ta mi tam totálně chyběla. Jak říkám, měl jsem už nějaký věk, v IT už jsem tou dobou pracoval, takže na nějaké hraní si pro hraní si jsem fakt neměl ani čas ani náladu :)

Myslím, že hlavní problém nebyl ani tak v náplni (no... i když třeba tu matematickou analýzu považuju za pro mě úplně zbytnou) jako spíš v přístupu. Měl jsem dojem, že do studijního plánu prostě naplácali kde co "protože to tam musí být" a nějakou propojenost, zacílenost pro konkrétní obor, natož praktickou využitelnost se vůbec nikdo nestaral. Působilo to na mě strašně alibisticko-elitářsky.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #111 kdy: 08. 05. 2021, 16:14:58 »
A v čem byl problém? Že se mění, nebo učili něco jiného? Pokud je základy myšlena teorii množin, formální logika atd., tak kde je háček?
Sorry, nechce se mi to moc rozebírat. Ale prostě realita byla úplně jiná než dojem, který jsem získal po studiu "náborových" materiálů. Ono by mě to asi i bavilo, abstraktní pohled na věci mám rád, ale vždycky (já osobně) hodně vyžaduju jasnou propojenost s praxí a ta mi tam totálně chyběla. Jak říkám, měl jsem už nějaký věk, v IT už jsem tou dobou pracoval, takže na nějaké hraní si pro hraní si jsem fakt neměl ani čas ani náladu :)

Myslím, že hlavní problém nebyl ani tak v náplni (no... i když třeba tu matematickou analýzu považuju za pro mě úplně zbytnou) jako spíš v přístupu. Měl jsem dojem, že do studijního plánu prostě naplácali kde co "protože to tam musí být" a nějakou propojenost, zacílenost pro konkrétní obor, natož praktickou využitelnost se vůbec nikdo nestaral. Působilo to na mě strašně alibisticko-elitářsky.
Divné, studijní plány vypadají velmi slušně.

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #112 kdy: 08. 05. 2021, 17:20:09 »
Divné, studijní plány vypadají velmi slušně.
Dneska už je to úplně jiná škola, já jsem nastupoval na FI v roce 1999 IIRC.

EDIT: Navíc jak říkám, studijní plány mi smysl dávaly, akorát ta realita mě zklamala.
« Poslední změna: 08. 05. 2021, 17:21:45 od Mirek Prýmek »

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #113 kdy: 08. 05. 2021, 17:22:53 »
Divné, studijní plány vypadají velmi slušně.
Dneska už je to úplně jiná škola
Můžeš se tam vrátit a dostudovat ;)

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #114 kdy: 08. 05. 2021, 19:03:23 »
Ináč je podľa vás, ktorí máte vyštudovanú vysokú školu čisto matematického zameranie možné, aby bol niekto matematik-samouk? Dnes sú učebnice dostupné, je veľa prednášok dokonca zadarmo atď. ale je možné sa to naučiť bez toho aby človek bol proste v tom prostredí, bez profesora ktorý ho vedie, bez cvičení atď.? Pýtam sa, lebo toto vlákno ma tak trochu "nakoplo", ja mám nejaký základ, nikdy som však nebol dobrý v matematike, najviac ma bavila lineárna algebra a chcel by som si ju znovu naštudovať, ale tentokrát skutočne poriadne, myslím, že by som takto mal aj značnú výhodu na trhu práce ako vývojár, kopec programátorov má všelijaké školy, ale reálne ich ani nenapadne niečo riešiť pomocou matematického aparátu a lingebra má naozaj veľa praktických aplikácii aj v celkom bežných problémoch nie len v nejakých super zložitých s nejakými diferenciálnymi rovnicami či čo ja viem čo. Tak čo myslíte, má cenu sa do toho vôbec púšťať, tobôž vo veku po 30ke? Vrátiť sa na VŠ už je pre mňa nereálne, musím už zarábať peniaze.

P.S. je možné sa naučiť ako samouk matematiku do takej miery, že sa človek sám naučí čo to sú vlastne diferenciálne rovnice a naučí sa ich aj riešiť? Ja by som povedal, že to asi nejde, ak nie je človek skutočne matematicky génius.
« Poslední změna: 08. 05. 2021, 19:05:02 od nehalem »

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #115 kdy: 08. 05. 2021, 19:17:43 »
Ináč je podľa vás, ktorí máte vyštudovanú vysokú školu čisto matematického zameranie možné, aby bol niekto matematik-samouk? Dnes sú učebnice dostupné, je veľa prednášok dokonca zadarmo atď. ale je možné sa to naučiť bez toho aby človek bol proste v tom prostredí, bez profesora ktorý ho vedie, bez cvičení atď.? Pýtam sa, lebo toto vlákno ma tak trochu "nakoplo", ja mám nejaký základ, nikdy som však nebol dobrý v matematike, najviac ma bavila lineárna algebra a chcel by som si ju znovu naštudovať, ale tentokrát skutočne poriadne, myslím, že by som takto mal aj značnú výhodu na trhu práce ako vývojár, kopec programátorov má všelijaké školy, ale reálne ich ani nenapadne niečo riešiť pomocou matematického aparátu a lingebra má naozaj veľa praktických aplikácii aj v celkom bežných problémoch nie len v nejakých super zložitých s nejakými diferenciálnymi rovnicami či čo ja viem čo. Tak čo myslíte, má cenu sa do toho vôbec púšťať, tobôž vo veku po 30ke? Vrátiť sa na VŠ už je pre mňa nereálne, musím už zarábať peniaze.

P.S. je možné sa naučiť ako samouk matematiku do takej miery, že sa človek sám naučí čo to sú vlastne diferenciálne rovnice a naučí sa ich aj riešiť? Ja by som povedal, že to asi nejde, ak nie je človek skutočne matematicky génius.
Do určité úrovně to jde bez nějakých větších problémů, ale rozhodně to je lepší s vedením. Dif. rovnice nejsou složité, chce to dobré materiály a hlavně učit se to na praktických příkladech, ne jen matematické symboly bez kontextu, ale třeba na příkladu vlnové nebo difúzní rovnice.

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #116 kdy: 08. 05. 2021, 21:31:19 »
Můžeš se tam vrátit a dostudovat ;)
Už mám Brno dost z ruky, takže je nereálný tam chodit byť jenom na jeden předmět. Ale kdybych tam ještě bydlel, zašel bych si spíš na nějaké dějiny filosofie, nějaký výtvarný design nebo tak něco z úplně jiného soudku. Z informatiky pochybuju, že by mi něco z běžných předmětů teď dalo. Leda možná nějakou pokročilejší logiku si poslechnout jenom tak pro radost, ale to můžu spíš na netu a kvalita bude pravděpodobně spíš vyšší než by byla v Brně (bez urážky).

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #117 kdy: 08. 05. 2021, 21:34:33 »
Můžeš se tam vrátit a dostudovat ;)
Už mám Brno dost z ruky, takže je nereálný tam chodit byť jenom na jeden předmět. Ale kdybych tam ještě bydlel, zašel bych si spíš na nějaké dějiny filosofie, nějaký výtvarný design nebo tak něco z úplně jiného soudku. Z informatiky pochybuju, že by mi něco z běžných předmětů teď dalo. Leda možná nějakou pokročilejší logiku si poslechnout jenom tak pro radost, ale to můžu spíš na netu a kvalita bude pravděpodobně spíš vyšší než by byla v Brně (bez urážky).
Co je pro tebe "pokročilejší logika"?

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #118 kdy: 08. 05. 2021, 22:24:44 »
Ináč je podľa vás, ktorí máte vyštudovanú vysokú školu čisto matematického zameranie možné, aby bol niekto matematik-samouk? Dnes sú učebnice dostupné, je veľa prednášok dokonca zadarmo atď. ale je možné sa to naučiť bez toho aby človek bol proste v tom prostredí, bez profesora ktorý ho vedie, bez cvičení atď.? Pýtam sa, lebo toto vlákno ma tak trochu "nakoplo", ja mám nejaký základ, nikdy som však nebol dobrý v matematike, najviac ma bavila lineárna algebra a chcel by som si ju znovu naštudovať, ale tentokrát skutočne poriadne, myslím, že by som takto mal aj značnú výhodu na trhu práce ako vývojár, kopec programátorov má všelijaké školy, ale reálne ich ani nenapadne niečo riešiť pomocou matematického aparátu a lingebra má naozaj veľa praktických aplikácii aj v celkom bežných problémoch nie len v nejakých super zložitých s nejakými diferenciálnymi rovnicami či čo ja viem čo. Tak čo myslíte, má cenu sa do toho vôbec púšťať, tobôž vo veku po 30ke? Vrátiť sa na VŠ už je pre mňa nereálne, musím už zarábať peniaze.

P.S. je možné sa naučiť ako samouk matematiku do takej miery, že sa človek sám naučí čo to sú vlastne diferenciálne rovnice a naučí sa ich aj riešiť? Ja by som povedal, že to asi nejde, ak nie je človek skutočne matematicky génius.

Jestli máš zájem o lineární algebru, toto jsou dobré sripta: https://www2.karlin.mff.cuni.cz/~stovicek/dl/20-21-zs/skripta_la6.pdf
Je to i odpověď pro ty, kteří tady mluvili o motivaci k čemu je to dobré a podobné otázky. Na začátku kapitoly bývá nějaké namotivování, příklady, že nějaká vlastnost by byla užitečná. Na konci kapitoly bývají zajímavé aplikace. Lineární algebra se problémům, o kterých tu někteří psali, a někteří měli, dle mého velkým obloukem vyhýbá. První polovina je opravdu hodně namotivovaná a zcela přirozená. Nakonec to pokazí determinanty, které nám tak jaksi spadnou do klína z ničeho nic.

Jestli se matiku může naučit i samouk. Proč by nemohl, všechno jde, když se chce. Člověk bude učitě potřebovat hodně vůle. Rozhodně je třeba víc než obyčejný zájem, bez toho, aby to byl koníček to asi člověk sám nedá. Taky hodně trpělivosti je třeba.

Edit: Kdybyste někdo měli zájem i o jiné předměty, tady je studijní plán předmětů na matfyzu: https://www.mff.cuni.cz/cs/studenti/bc-a-mgr-studium/studijni-plany/verze-pro-tisk/studijni-plany-karolinka-2020-2021.pdf
Čísla předmětů vás prokliknou do SISu, kde je o předmětu více - seznam doporučované literatury, někdy stránky vyučujících, kde bývá víc, sylaby a další věci, které vás můžou odpichnout. Toto všechno je viditelné i pro nestudenty. V sisu jsou předměty i z jiných fakult.
« Poslední změna: 08. 05. 2021, 22:33:32 od Mangodile »

Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« Odpověď #119 kdy: 08. 05. 2021, 22:49:38 »
Co je pro tebe "pokročilejší logika"?
Nejvíc by mě asi bavilo hezké povídání o všelijakých rozšířeních: temporální, modální, vícehodnotové apod. Ale s důrazem na to "hezké". Ani takhle zajímavé téma by mě nebavilo od nějakého sucharského přeříkávače vzorečků...

A na to navázat formální sémantikou, tu bych si moc rád osvěžil. Ale tu by tuplem musel přednášet opravdu skvělý přednášející, protože jinak zrovna tohle umí být neskutečná nuda a jak se tam ten význam na symboly mapuje jedna ku jedné, je strašně snadný se při chvilce nepozornosti ztratit v tom, o čem se zrovna mluví a proč by to mělo být zajímavý...