1. Počet:3/Vek: 2x do 10r, +1x nad 10 (teeneger)
2. Štýl výchovy ťažko definovať. Sú dané hranice, za ktoré sa nesmie bez predchádzajúcej dohody.
3. áno, v drvivej väčšine (decká niekedy dokážu pohľadom zázraky :-) )
4. výhradne čerpanie z vlastných skúseností (detstva)
5. doma + štátne školstvo na dennej báze
Bývame na periférii mesta. Tým, že decká prichádzajú do styku s rovesníkmi aj z bohatších rodín, nosia domov názory, prekračujúce naše zvyky a hlavne fin. možnosti (on má ajfón, ona si kupuje veci cez net a pod.)
U nás platí: sprav si povinnosti (úlohy, uprac, pomôž,..) a zvyšný čas máš voľno. Ovšem voľno im treba kontrolovať. Samozrejme by boli schopný presedieť pri technike celý deň. A z praxe viem, že to nie je zdravé (sám mám problémy s rukou od myšky a očami od monitora - bohužiaľ ma to živí. Nehrávam hry, ani som nehrával. Áno, skúšal som, ale skôr som sa venoval ich tvorbe).
Prístup na internet mám cez vlastný proxy server postavený na debiane. Tento stroj slúži aj ako NAS pre filmy a rozprávky.
Do proxy som doplnil modul SquidGuard minimálnu kontrolu.
Slúži hlavne pre filtráciu obsahu nevhodného pre deti. Najmladší totiž (kľudne aj omylom) kliknú na reklamu a už idú kam netreba...
Decká majú svoj počítač a staršie aj patlafón a tablet. Mladšie majú na každom PC vytvorený login bez hesla ktorý ich pustí na ich plochu, kde je len odkaz na rozprávky a nejaké jednoduché hry.
Čas strávený za PC nemajú technickými prostriedkami obmedzený. Ide len o dohodu. Keďže nie sme ako rodičia stále doma (babky tomu nerozumejú a dovolia), tento čas radi zneužívajú (úlohy začnú robiť až keď prichádzam domov, dovtedy sa hrajú - samozrejme nie vždy).
Preto na serveri beží aj monitor siete. Ten mi ukáže kto ako dlho bol na internete (prevádzku PC viem zistiť z logu na PC ak treba). Preto ak je toho moc, jednoducho im poviem, že by sa mohli venovať aj iným činnostiam, alebo s nimi proste začnem niečo tvoriť.
Viac-menej to funguje. Pri mladších.
Teeneger - to je iný level. Vie zmazávať logy prehliadača, a eventy systému (takže neviem ako dlho sedí za PC a kde bol). Šoknutý som bol, keď som povolil nákup nejakých darčekov cez net.... Proste klikal na všetko možné bez čítania len aby to bolo už doma. Nasledovala otravne dlhá diskusia (teda monológ).
Zabralo. Nateraz.
Bohužiaľ, keďže v našom meste je free wifi už aj v MHD, nedokážem mu zabrániť byť neustále online na FB, Insta, a iných sprostostiach. Popravde, ani sa moc nesnažím. Skôr sa snažím vysvetliť mu, nech odpovedá len známym osobám.
Platí - čo im nevysvetlím sám, naučia sa sami - ale to hrozí prúserom. Škola v tomto smere stojí za prd. Pustia im hry a serú na ne. Toľko k IT výchove v našom školstve.
Takže: decká musia mať nejakú činnosť. Povinnú, voliteľnú a svoju.
- Povinná - škola, poriadok, pomoc mladším. Túto nemajú moc radi.
- Voliteľná - úprava fotiek domáceho albumu v gimpe, výroba rôznych doplnkov pre domácnosť (nie, nestavajú "patro" - myslím obrázky, záložky do kníh a pod), lego, merkur ... Toto akceptujú a podľa nálady aj robia.
- Free time - tú majú najradšej. Ale treba určiť hranice a kontrolovať ich.
Rozloženie v čase je premenlivé - závisí od okolností - či sú prázdniny, či sme ako rodičia doma a pod. Podľa toho sa dynamicky mení alokácia času.
Keď je zle, vypínam internet a následne vypínam aj prístroje. Natvrdo. Remeň som použil len raz (nesúvisel s IT technikou). Po zadku rukou dostanú to áno (nemusí byť silná, ale nečakaná), ale u nás sa skôr, keď už, kričí (pozostatky nedôslednej výchovy ich matky :-) ).
Televíziu nepozerajú sami. Vlastne ani my. Máme len free DVB a cez tie reklamy ani nie je čo pozerať. Nechýba im to. Keď tam vidím rozprávku, sám ich zavolám (a podriemem si pri nej s nimi).
Zatiaľ klopem - funguje to. Žiaden významný prúser som nezaznamenal. Decká vedia, že bez práce nie sú koláče.
Výhodou je vlastný dvor, pes a mačka, čo poskytuje ďalšie možnosti "vyblbnutia sa".
Momentálne sa snažím vyriešiť iný problém - vysvetliť, ktoré informácie na internete so v poriadku a ktoré sú zavádzajúce (pre teenegera).