reklama

Výchovné metódy v IT svete

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #15 kdy: 29. 11. 2019, 22:28:16 »
Momentálne sa snažím vyriešiť iný problém - vysvetliť, ktoré informácie na internete so v poriadku a ktoré sú zavádzajúce (pre teenegera).

Uz na toto konkretne niekto reagoval, ale imho toto je dost narocna vec (a zaroven o to dolezitejsia). Dovodom su veci ako cambridge analytica, ale i celkom bezne reklami a podobne. Za mna napriklad aktualne som sa dostal k webu spolocnosti, ktora stavia optimalizovane pasivne domy a ich pojem pasivny dom je zadefinovany inak, ako ho poznam ja z par dalsich zdrojov a ma tam popularne napisane veci, ktorym by generacia mojich rodicov urcite verila (okrem nejakeho percenta stavbarov imho)...

PS: Dakujem za obsiahlu a peknu odpoved. Ocenujem rozpisanie sa a hodnotny prispevok do diskusie. Mne sa Vas pristup paci (aj ked to Vam moze byt jedno :).

PS2: Jeden kolega si pochvaloval, ze deti bavilo zbierat hlinnikove plechovky a nasledne na zahrade vyrabat hlinnikovy ingot vo vedre s drevennym uhlim a teplovzdusnou pistolou ako duchadlom :) To by bola za mna (ako dieta a vpodstate i teraz) ako "best" typ volitelnej aktivity.
« Poslední změna: 29. 11. 2019, 22:30:52 od luvar »

reklama


luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #16 kdy: 29. 11. 2019, 22:35:27 »
ps: posledne spomenul ze mi poupratoval pocitac. povedal som mu nech mi ukaze ako sa upratuje pocitac. na desktope z mysou nahadzal fajly i foldre do dalsich foldrov. bolo upratane. zial v jednom foldry co presunul som mal .iso Neverhood ktore sa montovalo cez fstab. nenabootoval komp.. musim to prerobit.

Pobavilo... Deti dokazu niektore veci vnimat o dost odlisne a vo svojej podstate korektne. Hlavna vyhoda (a to treba obcas opakovat rodicom za pc), ze pocitac sa neda pokazit klikanim/pisanim. Je vsak vhodne pri tomto vyjadreni mat poruke backup celeho systemu, alebo nejaku formu rychleho "reinstalu" so zachovanim dat (NAS, cloud, alebo ine).

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #17 kdy: 30. 11. 2019, 10:42:25 »
Treba svet pocitacovych her je pro dnesni deti zajimavejsi nez venkovni.
K tomu jednu drobnou poznámku: obávám se, že spousta her (zejména ty levné na telefonech, ale nejenom) jsou dneska záměrně udělané tak, že podporují závislost (člověk se tam musí pravidelně logovat, musí dělat určitě věci v určité časy apod.). To za nás nebylo (kromě Tamagotchi ;) ) a je to něco, s čím jsem nepočítal ve svém z počátku dost liberálním přístupu ke hrám (sám jsem hrál rád, hraju doteď a nijak mi to neublížilo, spíš naopak, takže jsem na hraní neviděl nic špatného).

Tímpádem je to bohužel dneska tak, že člověk musí s hrama vyloženě bojovat, stanovit pevně nějaké povolené hrací doby a tak. Štve mě to, ale jinak to imho prostě nejde, protože nechat úplnou volnost znamená ohrozit děti závislostí. "Nabídnout dětem jinou činnost" je sice hezká fráze, ale v praxi to funguje jenom dost omezeně - právě proto, že ty hry jsou prostě udělané tak, aby zaujaly co nejvíc, takže pohltí veškerou jejich pozornost a zájem. Když člověk dá dětem úplnou volnost, není problém, aby s telefonem strávily třeba šest hodin. Ale na šest hodin děti zabavit jinak a udržet jejich pozornost není žádná sranda. Takže telefon má vždycky trochu navrch :(

Další problém je v tom, že s mobilem/počítačem souvisí spousta jiné zábavy, kterou by třeba člověk i rád podpořil. My třeba s děckama zkoušíme natáčet stop motion videa a dcerka si natáčí i svoje. To je super, je to krativnější než co jsme dělali my. Jenže to jde těžko skloubit s tím omezováním času s mobilem. Sám nevím, jakou v tomhle zvolit cestu. Nechci omezovat natáčení videí, ale taky nechci děckam šmírovat telefon. Nevím o dobrém řešení :(

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #18 kdy: 30. 11. 2019, 22:06:31 »
Treba svet pocitacovych her je pro dnesni deti zajimavejsi nez venkovni.
K tomu jednu drobnou poznámku: obávám se, že spousta her (zejména ty levné na telefonech, ale nejenom) jsou dneska záměrně udělané tak, že podporují závislost (člověk se tam musí pravidelně logovat, musí dělat určitě věci v určité časy apod.). ...
Tak často to sjou online hry a tam to prostě jinak než účastnit se nejde.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #19 kdy: 01. 12. 2019, 16:26:10 »
Mám tři děti a na každé se musí jinak, žádná univerzální správná výchovná metoda neexistuje.

Prýmek: řešením je aplikace Kids Place. Umožní tí definovat které aplikace je možno spouštět, umožní ti definovat kdy je možno je spouštět a umožní ti definovat na jak dlouho je spouštět. Přičemž je možno aplikace dávat do skupin, takže kdys skupině hry nastavíš max. půl hodiny denně, tak se to týká všech her kolektivně a je jedno, zda se to stráví u jedné hry nebo u pěti různých. Já mám asi pět skupin, základní aplikace, vzdělávací, školní, hudební a hry. Ve školní čas, tedy po až pá od 8 do 14 hod a v noční čas od 21 do 6 hodin umožňuji spustit jen základní aplikace (telefon, sms, baterka),  hry povoluji spustit jen od 18 do 18:30. A funguje to, ve škole se učí, když už se tím doma baví, tak jsou to různé vzdělávací programy a v podvečer si i trochu zapaří. Zabráníš tim vzniku závislosti a má to pro něj i užitečný přínos.

reklama


Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #20 kdy: 01. 12. 2019, 16:33:08 »
Prýmek: řešením je aplikace Kids Place. Umožní tí definovat které aplikace je možno spouštět, umožní ti definovat kdy je možno je spouštět a umožní ti definovat na jak dlouho je spouštět. Přičemž je možno aplikace dávat do skupin, takže kdys skupině hry nastavíš max. půl hodiny denně, tak se to týká všech her kolektivně a je jedno, zda se to stráví u jedné hry nebo u pěti různých. Já mám asi pět skupin, základní aplikace, vzdělávací, školní, hudební a hry. Ve školní čas, tedy po až pá od 8 do 14 hod a v noční čas od 21 do 6 hodin umožňuji spustit jen základní aplikace (telefon, sms, baterka),  hry povoluji spustit jen od 18 do 18:30. A funguje to, ve škole se učí, když už se tím doma baví, tak jsou to různé vzdělávací programy a v podvečer si i trochu zapaří. Zabráníš tim vzniku závislosti a má to pro něj i užitečný přínos.
Používali jsme Screen Time. Než jsem se naštval, protože pořád něco fungovalo divně, ale hlavně protože MIUI obsahuje funkci "Second Space" - stačilo kliknout a Screen Time přestal fungovat úplně. Naštval jsem se, že za něco takovýho platit nebudu. A teď už tak trochu není cesta zpátky, protože znovu zavést jinou hlídací aplikaci by znělo jako trest... Momentálně jsme v takovém stavu, že se snažíme používání mobilů prostě hlídat. Ale dobrý řešení to rozhodně není. Hlavně proto, že rodič je pak ten zlej...

Ty skupiny aplikací, to zní docela dobře. Budu nad tím přemýšlet, díky za tip.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #21 kdy: 01. 12. 2019, 17:55:35 »
No a tohle na iOS tak nejak proste funguje - out of box. Na androidu skutecne funcni reseni neexistuje.
Děkuji za možnost editace příspěvku.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #22 kdy: 01. 12. 2019, 18:43:56 »
tak jsou to různé vzdělávací programy
Keď už sme pri tom, nejaké tipy na dobré vzdelávacie programy vieš dať?

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #23 kdy: 01. 12. 2019, 19:31:51 »
No a tohle na iOS tak nejak proste funguje - out of box. Na androidu skutecne funcni reseni neexistuje.
A co tohle? https://www.iphoneincanada.ca/news/bypass-ios-12-screen-time-limits/

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #24 kdy: 01. 12. 2019, 19:47:08 »
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #25 kdy: 01. 12. 2019, 20:31:49 »
Môj cieľ, pochopiť a mať prehľad o výchovných praktikách ľudí so vzdelaním v IT.

Podle mě to že někdo pracuje v IT asi zásadně nemění způsob výchovy dětí. Nehledě na fakt, že za IT se dá označit kde kdo.

Zásadně to měnit způsob výchovy dětí nemusí, ale předpokládám, že lidé okolo IT si více uvědomují rizika, často se setkávám s tím: "To naše dítě je tak šikovné, co ono už na tom tabletu všechno umí." aniž by si nadšený rodič či prarodič vůbec byl vědom toho, že s tím jsou spojena i záporné stránky.
Já už, vzhledem k věku dětí, moc s tím starostí mít nemohu, všechny jsou dospělé,  tak spíš jen vnímám jak snadno se nechají rozptýlit od souvislé práce.

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #26 kdy: 02. 12. 2019, 19:57:42 »
Hlavně proto, že rodič je pak ten zlej...

Toto by som netvrdil. Prenášať zodpovednosť si myslím, že nie je vhodné. Deti sa potom neučia používať vlastnú hlavu a pravidlá dodržujú tak, že nič nerobia. To je ako keby vaše auto čítalo značky a obmedzovalo rýchlosť automaticky. Alebo, ak by vám v trafike na občiansky nepredali daľšie tiktaky, lebo dnešnú kvôtu ste si už vyčerpali a cigarety vám tiež nepredajú, lebo tento mesiac ste mali dosť.

Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #27 kdy: 02. 12. 2019, 20:07:04 »
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Proste dieťaťu dovolím spadnúť (ak to nemá vplyv na dlhodobé zdravie). Dovolím dieťaťu porazať sa. Dovolím mu popáliť sa. Proste, keď sa raz popáli (empirické skúsenosti hovoria, že nie raz, ale dva zvykne byť dosť), tak dané "pravidlo" bude dodržovať samé a nie preto, lebo "otec ma vidí", ale preto "lebo to je správne" (alebo: "mohlo by mi to uškodiť").

Tvrdím, že FORMA obmedzovania, kedy delegujem dačo na automatiku, nie je vhodná (záleží ale na veku. Zápalky do troch rokov boli mimo dosah, aj keď používať ich vedela). Pravidlo (obmedzenie) s používaním techniky je fajn, ale nie, keď obmedzovateľ nie je "mozog". Teda či už rodiča, alebo dieťaťa.

Je otázka, ako toto budem riešiť, keď moje dieťa bude vlastniť nejakú techniku. Zatial používa totiž len erárny HW (tablet, notebook, desktop). Aktuálne však nepripúšťam, že by som použil nejaký SW. Prišiel by som imho o možnosť dôverovať svojemu potomkovi a to by ma mrzelo.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #28 kdy: 02. 12. 2019, 20:07:45 »
Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.
Neber si to osobně, ale pořád od tebe jenom slyším, co dělat nemáme, a neslyším, co dělat máme. Takže dejme tomu, že jsme se s dítětem domluvili, že bude hrát maximálně hodinu denně. Když vidím, že už u toho dneska sedí hodinu a půl, tak mám dělat co?

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #29 kdy: 02. 12. 2019, 20:10:03 »
Tvrdím, že FORMA obmedzovania, kedy delegujem dačo na automatiku, nie je vhodná (záleží ale na veku. Zápalky do troch rokov boli mimo dosah, aj keď používať ich vedela).
No a my máme telefon mimo dosah.

 

reklama