reklama

Výchovné metódy v IT svete

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #30 kdy: 02. 12. 2019, 20:13:36 »
tak jsou to různé vzdělávací programy
Keď už sme pri tom, nejaké tipy na dobré vzdelávacie programy vieš dať?
  • Za mňa odporúčam GCompris (https://gcompris.net/index-en.html). Je to i na iOS, Android i desktop. Vhodné tak cca pre deti do 5 rokov
  • Tiež si spomínam, že ako dieťa som mal CDčko s encyklopédiou, kde bol mamut sprievodcom. To vyhrabem, keď príde na to čas u nás. Možno dačo ako https://kids.britannica.com/

reklama


luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #31 kdy: 02. 12. 2019, 20:18:55 »
Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.
Neber si to osobně, ale pořád od tebe jenom slyším, co dělat nemáme, a neslyším, co dělat máme. Takže dejme tomu, že jsme se s dítětem domluvili, že bude hrát maximálně hodinu denně. Když vidím, že už u toho dneska sedí hodinu a půl, tak mám dělat co?

To, čo sa bude diat pri nedodržaní pravidla je potrebné dohodnúť tiež vopred. Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem), ale nenapadá ma iné riešenie. (samozrejme dôsledok, opatrenie, stačí zadefinovať pri prvom prekročení a uvisť ho v platnosť až potom.)

Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?

BoneFlute

  • *****
  • 1 327
    • Zobrazit profil
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #32 kdy: 02. 12. 2019, 20:29:08 »
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Třeba je to jen společností špatně chápáno.

Tresty nejsou výchovné. Tresty ukazují 1/ kdo je autorita, 2/ co si o tom myslí.

Svoji dvouletou cácorku fyzicky trestám. Nesmí na chodbu. Když překročí práh, a neraguje na upozornění, jdu a dostane bez pardonu na zadek. Co je výsledkem?
- mě stačí pravidla říct
- ona ví co může, co se od ní očekává
- dostala na zadek dvakrát
- obadva jsme spokojení

Tak samozřejmě až poroste bude to drsnější, protože si bude více než teď prosazovat svou. Ale mým plánem je maximálně využít doby, kdy pro ni není potupné dostávat na zadek (tak do čtyř let). Vybudovat si s ní dobrý vztah založený na respektu, úctě, poslušnosti a důvěře. Takže až jí bude čtrnáct a bude chtít pít alkohol, tak jí to vysvětlím[1], a ona mě bude brát vážně.


Když píšu "vysvětlím", tak tím myslím skutečně vysvětlím, a nikoliv "řekl jsem a basta". I když to je samozřejmě taky inštrument, byť ve čtrnácti dost na prd.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #33 kdy: 02. 12. 2019, 20:44:01 »
Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem)
To nezavání trestem, to JE trest. A když budeš děcku brát ten telefon, který chce, a dávat mu ten, který nechce, budeš co? Budeš ty ten zlý.

, ale nenapadá ma iné riešenie.
Jiné řešení je, že se telefon po hodině hraní zablokuje sám.

Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?
Samozřejmě. A pokud to jde, tak to tak dělám. Jenže to tak jde s přibývajícím věkem čím dál míň. Když si dítě neudělá úkol a dostane poznámku, že nemá úkol, tak už to druhý den asi těžko nějak napraví. Už se stalo.

P.S. Abychom si rozuměli, já se s tebou nehádám, souhlasím s tvými maximami, jenom můžu ze zkušenosti s přibližně dvakrát tak starými dětmi říct, že s narůstajícím věkem musí člověk ledasco přehodnotit a dost z idealismu "práce" s mrňaty se rozplyne jak pára nad hrncem, jakmile děti začnou být vychytralé, lhát a zkoušet na tebe různý malý podvůdky (jestli si myslíš, že se ti to díky "chápající" výchově nestane, tak hodně štěstí :) ).

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #34 kdy: 02. 12. 2019, 21:22:58 »
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Třeba je to jen společností špatně chápáno.

Tresty nejsou výchovné. Tresty ukazují 1/ kdo je autorita, 2/ co si o tom myslí.

Svoji dvouletou cácorku fyzicky trestám. Nesmí na chodbu. Když překročí práh, a neraguje na upozornění, jdu a dostane bez pardonu na zadek. Co je výsledkem?
- mě stačí pravidla říct
- ona ví co může, co se od ní očekává
- dostala na zadek dvakrát
- obadva jsme spokojení

Tak samozřejmě až poroste bude to drsnější, protože si bude více než teď prosazovat svou. Ale mým plánem je maximálně využít doby, kdy pro ni není potupné dostávat na zadek (tak do čtyř let). Vybudovat si s ní dobrý vztah založený na respektu, úctě, poslušnosti a důvěře. Takže až jí bude čtrnáct a bude chtít pít alkohol, tak jí to vysvětlím[1], a ona mě bude brát vážně.


Když píšu "vysvětlím", tak tím myslím skutečně vysvětlím, a nikoliv "řekl jsem a basta". I když to je samozřejmě taky inštrument, byť ve čtrnácti dost na prd.

Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale skúsim ti aj tak vysvetliť, čo dosiahneš:
  • bude sa ťa báť a nezapamätá si "pravidlo", ale skôr tú "neprávosť" (má viac sili, môže. Takúto neprávosť bude následne možno akceptovať aj v škôlke, škole a inde)
  • ak príde trest, tak vlastne už odčinila svoj hriech (bytie na chodbe, rozliatie vody, rozbitie hrnčeku, ...) a nie je potrebná ďalšia činnosť v tomto smere
  • keď nie je "trestateľ" v dohlade, pravidlá nie je potrebné dodržiavať
  • ukážeš, že ty si tu ten "veľký" a celý život si to ponesie. Nebude sa zamýšlať nad informáciami od doktorov, nebude kriticky myslieť a podobne (teda, možno patrí k percentu, ktoré to dávajú i napriek autoritárskej výchove)

Vysvetlenie po treste už nič nevyrieši. Ľudský mozog je vtedy už prepnutý do iného režimu.

V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt. Ďeťom sa reakcie vymykajúce normálu páčia a snažia sa ich vyvolať častejšie, ako keby si len prešiel jej skočenie do vody a povedal: "tak, skontroluj si ponožky a ak sú mokré, smerujeme domov...".

reklama


Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #35 kdy: 02. 12. 2019, 21:26:15 »
Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale skúsim ti aj tak vysvetliť, čo dosiahneš:
  • bude sa ťa báť a nezapamätá si "pravidlo", ale skôr tú "neprávosť" (má viac sili, môže. Takúto neprávosť bude následne možno akceptovať aj v škôlke, škole a inde)
  • ak príde trest, tak vlastne už odčinila svoj hriech (bytie na chodbe, rozliatie vody, rozbitie hrnčeku, ...) a nie je potrebná ďalšia činnosť v tomto smere
  • keď nie je "trestateľ" v dohlade, pravidlá nie je potrebné dodržiavať
  • ukážeš, že ty si tu ten "veľký" a celý život si to ponesie. Nebude sa zamýšlať nad informáciami od doktorov, nebude kriticky myslieť a podobne (teda, možno patrí k percentu, ktoré to dávajú i napriek autoritárskej výchove)

Vysvetlenie po treste už nič nevyrieši. Ľudský mozog je vtedy už prepnutý do iného režimu.

V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt. Ďeťom sa reakcie vymykajúce normálu páčia a snažia sa ich vyvolať častejšie, ako keby si len prešiel jej skočenie do vody a povedal: "tak, skontroluj si ponožky a ak sú mokré, smerujeme domov...".
Můžeš prosímtě vypsat publikace, kde jsi tohle vyčetl?
« Poslední změna: 02. 12. 2019, 21:29:41 od Mirek Prýmek »

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #36 kdy: 02. 12. 2019, 21:42:14 »
Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem)
To nezavání trestem, to JE trest. A když budeš děcku brát ten telefon, který chce, a dávat mu ten, který nechce, budeš co? Budeš ty ten zlý.

Keď sa tak nad tým zamýšlam, je to asi skôr opatrenie. Zamýšlam sa smerom k tomu, že dieťa hádže piesok na deti na pieskovisku. Keď nerešpektuje pravidlo, tak je z pieskoviska "zobrané". To je jasné opatrenie. Zamedzenie nevhodnému správaniu.

Trest mám definovaný ako nesúvisiace, negatívne, opatrenie. Napríklad zákaz televízoru, keď som rozlial (naschvál) čaj na zem.

, ale nenapadá ma iné riešenie.
Jiné řešení je, že se telefon po hodině hraní zablokuje sám.

Po zamyslení sa, by som postupoval takto:
Dieťa prekročilo čas povolený na deň o X minút. Tieto minúty sa mu odpočítajú z druhého dňa. Ak to bude eskalovať a prečerpá neúnosné množstvo času, zariadenie mu bude po dlhšom pokeci odobrané s nadpisom "nemáš asi dostatok zodpovednosti zaobchádzať s takým zariadením. Keď si myslíš, že budeš pripravený/á, tak to môžeme skúsiť znovu".

Proste nebrať rozhodovanie "samého za seba a za svoje činy" z rúk dieťaťa. To je imho kritické, aby rozmýšlalo to dieťa i v dospelosti.


Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?
Samozřejmě. A pokud to jde, tak to tak dělám. Jenže to tak jde s přibývajícím věkem čím dál míň. Když si dítě neudělá úkol a dostane poznámku, že nemá úkol, tak už to druhý den asi těžko nějak napraví. Už se stalo.

P.S. Abychom si rozuměli, já se s tebou nehádám, souhlasím s tvými maximami, jenom můžu ze zkušenosti s přibližně dvakrát tak starými dětmi říct, že s narůstajícím věkem musí člověk ledasco přehodnotit a dost z idealismu "práce" s mrňaty se rozplyne jak pára nad hrncem, jakmile děti začnou být vychytralé, lhát a zkoušet na tebe různý malý podvůdky (jestli si myslíš, že se ti to díky "chápající" výchově nestane, tak hodně štěstí :) ).

Toto je problém s našim systémom. Osobne som nastavený tak, že mňa nebudú známky/poznámky zaujímať. Je mi to jedno, lebo viem, ako systém (ne)funguje. Chcem, aby sa moje dieťa vedelo zhodnotiť samé a na základe toho, aby si budovalo sebadôveru. Chcem, ab ysa učilo to, čo ho baví a školské osnovy boli len akýmsi sprievodcovstvom, čo je cca to minimum. V tejto oblasti súhlasím s montesori pedagogikou vpodstate kompletne. Neviem ako to bude možné v prípade klasickej školskej dochádzky aplikovať (asi to bude chcieť hodne rodičovskej energie), ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.

Čo sa týka "lhaní", tak tam treba hľadať príčinu. Dieťa sa bojí povedať pravdu kvôli niečomu. Naša dcéra nemá problém odpovedať pravdivo na otázku "prečo mladší bratček plače", aj keď je to jej pričinením... Ja pevne verím, že nám to ostane aj do budúcna, ale je to neskutočne ťažké. Teda zmeniť moje myslenie vo výchove a hlavne naučené "reflexy" autoritárskej výchovy.

Dám vedieť o 10 rokov, ak si spomeniem :)

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #37 kdy: 02. 12. 2019, 21:48:21 »
Můžeš prosímtě vypsat publikace, kde jsi tohle vyčetl?

Myslím, že to je nepriamo spomenuté aj v nejakej "nevýchove", len tú som nepozeral moc. Dané info ale určite nájdeš v ( Respektovat a být respektován - Pavel Kopřiva Jana Nováčková Dobromila Nevolová Tatjana Kopřivová) https://www.martinus.sk/?uItem=68554.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #38 kdy: 02. 12. 2019, 21:50:44 »
Trest mám definovaný ako
Dítěti je ukradený, jak máš definovaný trest ty. Důležité je pro něj, co jako trest vnímá ono.

Neviem ako to bude možné v prípade klasickej školskej dochádzky aplikovať (asi to bude chcieť hodne rodičovskej energie), ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.
To ti můžu klidně říct: nebude. Učitelka v klasické škole nemůže mít odlišná pravidla pro jedno dítě, protože tatínek si myslí, že je to tak správně. Máš dvě možnosti: buď dáš dítě do nějaké "alternativní" školy, kde s tím nebude problém, nebo se budeš muset do velké míry přizpůsobit. Samozřejmě s rozumnými učiteli se dá na lecčems domluvit, ale jestli tam nakráčíš a začneš jim vysvětlovat, jak je to správně, tak se na ničem nedohodnete a tvoje dítě tak leda propadne.

ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.
Tak to ti musím sdělit nemilou novinu: co se týče školy, okolí má na děti daleko větší vliv než ty. Na prvňáčka zapůsobí autorita paní učitelky a instituce jako takové a škola ho semele. A ty si můžeš říkat, co chceš. Vlastní zkušenost.

Dané info ale určite nájdeš v ( Respektovat a být respektován - Pavel Kopřiva Jana Nováčková Dobromila Nevolová Tatjana Kopřivová) https://www.martinus.sk/?uItem=68554.
Jasný no, myslel jsem si to.

Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #39 kdy: 02. 12. 2019, 21:56:14 »
Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.
P.S. ...ale neměl bys to ostatním vydávat za pravdu. Pravdou je, že to je jeden z možných úhlů pohledu. Pokud vím, ani zdaleka ne většinový a do určité míry i kontroverzní a kritizovaný.

luvar

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #40 kdy: 02. 12. 2019, 22:44:35 »
Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.
P.S. ...ale neměl bys to ostatním vydávat za pravdu. Pravdou je, že to je jeden z možných úhlů pohledu. Pokud vím, ani zdaleka ne většinový a do určité míry i kontroverzní a kritizovaný.

To je síce v našich končinách možné, ale ono nie všetko je u nás zavedené ako novinka... Napríklad v Nemecku je fyzické trestanie zakázané... Predpokladám, že to majú na základe niektorého z referencovaných výskumov.

Máte nejaké zdroje, podľa ktorých ten väčšinový prístup funguje lepšie?
« Poslední změna: 02. 12. 2019, 22:49:07 od luvar »

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #41 kdy: 02. 12. 2019, 22:55:33 »
To je síce v našich končinách možné, ale ono nie všetko je u nás zavedené ako novinka... Napríklad v Nemecku je fyzické trestanie zakázané... Predpokladám, že to majú na základe niektorého z referencovaných výskumov.
No moment, mezi "respektující výchovou" a fyzickými tresty je ještě zepár odstínů šedi, ne?!

Chovat se despoticky, agresivně, panovačně, arogantně a přezíravě, můžu klidně i bez fyzických trestů...

Máte nejaké zdroje, podľa ktorých ten väčšinový prístup funguje?
Nevím, jak je definováno "funguje", ale výsledky "nerespektující" výchovy známe po tisíce let. Narozdíl od "respektující výchovy", jejíž důsledky teprve uvidíme. Někteří psychologové tvrdí, že už trochu vidíme a varují před tím (přecitlivělí mileniálové bez respektu k autoritě a věku, kteří si myslí, že ostatní lidi jsou na světě jenom proto, aby naplňovali jejich tužby. Zvyklí na bezdůvodné pochvaly atd.). Nevím, kdo má pravdu, ale s jistotou vím, že "respektující výchova" je jeden z možných přístupů - pokus, názor, nikoli nějaká zjevená či vědecky ověřená pravda.

P.S. jestli si můžu dovolit jednu radu, pokud na lidi nastoupíš a začneš jim říkat, že by něco měli dělat, protože ty si myslíš, že to bude mít supr efekty, to začneš dělat, je to dost nepřesvědčivé. Navrhoval bych lepší cestu: vychovej svoje děti podle toho, co považuješ za nejlepší a až za tebou lidi začnou chodit s otázkou "Jak jsi to udělal, že máš tak skvěle vychované děti?", sděl jim svoje tajemství. Bude to pádnější :)

[howgh]
« Poslední změna: 02. 12. 2019, 22:57:10 od Mirek Prýmek »

BoneFlute

  • *****
  • 1 327
    • Zobrazit profil
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #42 kdy: 02. 12. 2019, 23:00:34 »
Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale ...

...V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt.
:facepalm: Na tomhle se podílet nebudu.


V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví aký to má efekt.
Samozřejmě, toto je pro mě zásadní měřítko. A jsem s výsledkem maximálně spokojený. Je usměvavá, hodná, přátelská, lidé ji mají rádi, když mě vidí září ji oči... Tož asi tak.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #43 kdy: 02. 12. 2019, 23:00:49 »
[howgh]
Sorry, ještě poslední větu: je (alespoň pro mě) k zamyšlení, že nejlepší, nejelitnější školy, se zrovna nevyznačují "respektujícím přístupem". Spíš uniformami a pevným řádem.

(To říkám jako fanoušek alternativního školství - právě proto je to pro mě k zamyšlení)

BoneFlute

  • *****
  • 1 327
    • Zobrazit profil
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #44 kdy: 02. 12. 2019, 23:16:13 »
P.S. jestli si můžu dovolit jednu radu, pokud na lidi nastoupíš a začneš jim říkat, že by něco měli dělat, protože ty si myslíš, že to bude mít supr efekty, to začneš dělat, je to dost nepřesvědčivé. Navrhoval bych lepší cestu: vychovej svoje děti podle toho, co považuješ za nejlepší a až za tebou lidi začnou chodit s otázkou "Jak jsi to udělal, že máš tak skvěle vychované děti?", sděl jim svoje tajemství. Bude to pádnější :)

 ;D

Mám takovou teorii. Netrvám na ní, a už vůbec pomocí ní nechci někoho fackovat.

Já měl skvělé rodiče. Pamatuju si spoustu případů, kdy jsem dostal na zadek. A taky si pamatuju, kdy se zachovali jako... "velicí lidé". Nikdy jsem neměl strach. A vždycky když jsem dostal na zadek, nebo nějaký trest, tak jsem si velice jasně uvědomoval, že jsem se tomu mohl snadno vyhnout.

Díky tomu mám z čeho čerpat.

Jenomže ne každý člověk má takové štěstí. Jsou lidé, kteří měli příliš přísné (nebo jinak nešikovné) rodiče. A tak se snaží tu chybu neopakovat. A nebo měli příliš liberální rodiče, a pak když se konečně dostali z vězení[1], tak se rozhodli že, opět, tu chybu nebudou opakovat.

A často se prostě stane, že ujíždí moc, no.

Ale ta snaha je rozhodně chvályhodná a zaslouží si maximální ocenění (i když nervy na ně nemám).


[1] Nadsázka, pro natvrdlé.

 

reklama