Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: luvar 28. 11. 2019, 14:39:50

Název: Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 28. 11. 2019, 14:39:50
Ahojte,
nakoľko v tom druhom vlákne to bolo kus offtopic, rešpektujem návrh na založenie vlastného vlákna.

Môj cieľ, pochopiť a mať prehľad o výchovných praktikách ľudí so vzdelaním v IT.

Pri prvom prispení do diskusie, prosím o odpovedanie na otázky nižšie:

1. počet/vek detí (orientačne)
2. štýl výchovy (autoritársky, rešpektujúci, demokratický, ...)
3. zhoduje sa vaša výchova s výchovou druhého partnera (v drvivej väčšine)
4. rozsah preštudovanej literatúry (prípadne referencie :)
5. prostredie, kde sú deti (doma/statna skola/sukromna/montesori/valfdorska/...)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 28. 11. 2019, 14:43:14
1. dve deti do 6 rokov
2. snaha o rešpektujúci, v kritických momentoch skĺzavam do diktátorského
3. zhoduje
4. 6 dňový kurz, cca 5 kníh (Ingrid Bauer - Bez plenky,  Pavel Kopřiva - Respektovat a být respektován, ...) a sem tam nejaké poloodborné blogy, či diskusné relácie
5. aktuálne doma
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 28. 11. 2019, 19:18:03
míň to řešit...
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 28. 11. 2019, 20:41:55
míň to řešit...
Plne chápem a akceptujem. Minimálne by som asi nemusel robiť "spam" v diskusiách. Ale mne to nedá, keď vidím, čo je za tým a aké to má dôsledky na vzťahy a spoločnosť (a s predstaviteľom štátu akého máte u vás mi nevravte, že je to vporiadku. a áno, za to môže výchova).

Je to podobne, ako by ste chceli po policajtoch, ab yten vodicky preukaz tolko neriesili. Vsak dociahnem na pedale, viem krutit volantom, tak nech mi dovolia viest motorove vozidlo... ("na to, aby clovek mohol soferovat, musi studovat, mat prax a spravit skusky. Na to, aby vychovaval dieta, nepotrebje nic.")
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: BoneFlute 28. 11. 2019, 21:14:41
1. jedno dítě, dva roky
2. Nezařazeno. Ale určitě ne demokratický. Když dávám zákazy (mobil, tablet ne-e) tak jimi šetřím, a hlavně dítě musí mít spoustu jiné zábavy - ne jen zákazy. Když dítěti něco přikážu, tak nejsem povinnej to vysvětlovat (když přebíhá dálnici, tak to fakt není čas). Ale vysvětlovat je samozřejmě lepší a velmi důležitý (jinak se nic nenaučí). Kromě restriktiv, tak učím hlavně příkladem.
3. ano
4. nevim, hodně
5. doma

Ptáš se na výchovu. Ale to je jen malá část celého soužití. Extrémně důležité je mu věnovat čas, pozornost, zájem. Hrát si s ním. Milovat ho.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: e3k 29. 11. 2019, 11:39:58
1. 3-5 rokov
2. podla potreby od laizes faire po despotizmus
3. niekedy ano niekedy nie
4. ???
5. skolka/jasle

tablet a telefon pouzivaju vynimocne. skor ich vediem k laptopu a pc aby sa naucili pouzivat mys a klavesnicu. na tablete sa nauci pracovat aj simpanz. starsi sa uz vie nalogovat cez light-dm. pripadne napisat exit aby sa dostal z dosbox konzoly ked sa mu vypla hra a blika na neho c:\ v terminaly vo fullscreene. mladsia este len zacina s tuxpaint.

Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: AgentK 29. 11. 2019, 12:17:23
1.
2x >=10 let

2.
Respektujici, vysvetlujici a demokraticky.
Fallback do autority jen pokud nutno. Nebiju je - na zadek dostanou jen pokud je to velkej pruser, to resim vetsinou hned, na miste. Jsem cholerik a taky jenom clovek :)

3. zhoduje sa vaša výchova s výchovou druhého partnera (v drvivej väčšine)
Ano.

4. rozsah preštudovanej literatúry (prípadne referencie :)
Eh. Vim, co jsem nesnasel na vychove mych rodicu.  Nic jsem necetl.

5. prostredie, kde sú deti (doma/statna skola/sukromna/montesori/valfdorska/...)
Valdorfska. Jsem uplne spokojeny, libi se mi zpusob vyuky a komunikace se skolou. Puvodne jsem se toho trochu obaval. Az na velmi  drobne veci, ktere jsou spis charakteru pozvednuteho oboci, je vsechno v poradku.
Duvod: podle myho moderni skola nema nutne ucit deti "fakta", ale spis vzbudit zajem o nejakou oblast a nechat je se rozvijet tim smerem. Ma ucit (podle me) koncepty, ukazovat souvislosti.
Pro rypaly: tim prosim nemyslim, ze je nema naucit nasobilku a podobny pre-fetch/cache veci, ktery dalsi lookup zrychluji.


-K-
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: PepTr 29. 11. 2019, 13:27:29
1. Počet:3/Vek: 2x do 10r, +1x nad 10 (teeneger)
2. Štýl výchovy ťažko definovať. Sú dané hranice, za ktoré sa nesmie bez predchádzajúcej dohody.
3. áno, v drvivej väčšine (decká niekedy dokážu pohľadom zázraky :-) )
4. výhradne čerpanie z vlastných skúseností (detstva)
5. doma + štátne školstvo na dennej báze

Bývame na periférii mesta. Tým, že decká prichádzajú do styku s rovesníkmi aj z bohatších rodín, nosia domov názory, prekračujúce naše zvyky a hlavne fin. možnosti (on má ajfón, ona si kupuje veci cez net a pod.)
U nás platí: sprav si povinnosti (úlohy, uprac, pomôž,..) a zvyšný čas máš voľno. Ovšem voľno im treba kontrolovať. Samozrejme by boli schopný presedieť pri technike celý deň. A z praxe viem, že to nie je zdravé (sám mám problémy s rukou od myšky a očami od monitora - bohužiaľ ma to živí. Nehrávam hry, ani som nehrával. Áno, skúšal som, ale skôr som sa venoval ich tvorbe).

Prístup na internet mám cez vlastný proxy server postavený na debiane. Tento stroj slúži aj ako NAS pre filmy a rozprávky.
Do proxy som doplnil modul SquidGuard minimálnu kontrolu.
Slúži hlavne pre filtráciu obsahu nevhodného pre deti. Najmladší totiž (kľudne aj omylom) kliknú na reklamu a už idú kam netreba...

Decká majú svoj počítač a staršie aj patlafón a tablet. Mladšie majú na každom PC vytvorený login bez hesla ktorý ich pustí na ich plochu, kde je len odkaz na rozprávky a nejaké jednoduché hry.

Čas strávený za PC nemajú technickými prostriedkami obmedzený. Ide len o dohodu. Keďže nie sme ako rodičia stále doma (babky tomu nerozumejú a dovolia), tento čas radi zneužívajú (úlohy začnú robiť až keď prichádzam domov, dovtedy sa hrajú - samozrejme nie vždy).
Preto na serveri beží aj monitor siete. Ten mi ukáže kto ako dlho bol na internete (prevádzku PC viem zistiť z logu na PC ak treba). Preto ak je toho moc, jednoducho im poviem, že by sa mohli venovať aj iným činnostiam, alebo s nimi proste začnem niečo tvoriť.
Viac-menej to funguje. Pri mladších.

Teeneger - to je iný level. Vie zmazávať logy prehliadača, a eventy systému (takže neviem ako dlho sedí za PC a kde bol). Šoknutý som bol, keď som povolil nákup nejakých darčekov cez net.... Proste klikal na všetko možné bez čítania len aby to bolo už doma. Nasledovala otravne dlhá diskusia (teda monológ).
Zabralo. Nateraz.

Bohužiaľ, keďže v našom meste je free wifi už aj v MHD, nedokážem mu zabrániť byť neustále online na FB, Insta, a iných sprostostiach. Popravde, ani sa moc nesnažím. Skôr sa snažím vysvetliť mu, nech odpovedá len známym osobám.
Platí - čo im nevysvetlím sám, naučia sa sami - ale to hrozí prúserom. Škola v tomto smere stojí za prd. Pustia im hry a serú na ne. Toľko k IT výchove v našom školstve.

Takže: decká musia mať nejakú činnosť. Povinnú, voliteľnú a svoju.

Rozloženie v čase je premenlivé - závisí od okolností - či sú prázdniny, či sme ako rodičia doma a pod. Podľa toho sa dynamicky mení alokácia času.

Keď je zle, vypínam internet a následne vypínam aj prístroje. Natvrdo. Remeň som použil len raz (nesúvisel s IT technikou). Po zadku rukou dostanú to áno (nemusí byť silná, ale nečakaná), ale u nás sa skôr, keď už, kričí (pozostatky nedôslednej výchovy ich matky :-) ).

Televíziu nepozerajú sami. Vlastne ani my. Máme len free DVB a cez tie reklamy ani nie je čo pozerať. Nechýba im to. Keď tam vidím rozprávku, sám ich zavolám (a podriemem si pri nej s nimi).

Zatiaľ klopem - funguje to. Žiaden významný prúser som nezaznamenal. Decká vedia, že bez práce nie sú koláče.
Výhodou je vlastný dvor, pes a mačka, čo poskytuje ďalšie možnosti "vyblbnutia sa".

Momentálne sa snažím vyriešiť iný problém - vysvetliť, ktoré informácie na internete so v poriadku a ktoré sú zavádzajúce (pre teenegera).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 29. 11. 2019, 15:19:39
míň to řešit...
Plne chápem a akceptujem. Minimálne by som asi nemusel robiť "spam" v diskusiách. Ale mne to nedá, keď vidím, čo je za tým a aké to má dôsledky na vzťahy a spoločnosť (a s predstaviteľom štátu akého máte u vás mi nevravte, že je to vporiadku. a áno, za to môže výchova).

Je to podobne, ako by ste chceli po policajtoch, ab yten vodicky preukaz tolko neriesili. Vsak dociahnem na pedale, viem krutit volantom, tak nech mi dovolia viest motorove vozidlo... ("na to, aby clovek mohol soferovat, musi studovat, mat prax a spravit skusky. Na to, aby vychovaval dieta, nepotrebje nic.")
Problem je v tom, ze tema je moc slozite a komplexni nez by to vyresil takovy dotaznik. a stejne jsou veci co neovlivnis. A hlavne kazdy je totalni unikat.
Mam dva kamarady, bratry, jsou od sebe o rok. Z jednoho je alkoholicka troska bez domova a druhy rekneme slusna stredni trida. Vyrustali stejne, ve stejne vychove. Jen jeden mel od prirody svobodomyslnou povahu zatimco druhej byl takovej rekneme zatáhlej.
Stejne tak mam dve dcery - a kazda je v povaze uplne jina, na kazdou musim jit uplne jinym zpusobem aby fungovala duvera apod.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Pajaha 29. 11. 2019, 16:03:15
1. 1/2,5
2. podle potreby a situace (autoritársky, rešpektujúci, demokratický, ...)
3. celkem ano
4. emimino, knihy, a i letaky od pediatra :-)
5. doma

Momentálne sa snažím vyriešiť iný problém - vysvetliť, ktoré informácie na internete so v poriadku a ktoré sú zavádzajúce (pre teenegera).

Na internetu by se melo s apriori s kazdou informaci zachazet jako se zavadejici/manipulativni/nepravdivou. Az po provedeni analyzy se da rozhodnout, zda lze informaci dale pouzit. Ten zpusob analyzy je treba naucit - kriticke mysleni se tomu myslim rika.
Jen se musite pripravit, ze analyza nemusí vycházet stejne vam jako tomu teenagerovi.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: ondrama 29. 11. 2019, 17:44:04
Cetl jsem o tom clanek v Respektu, ze dnesni deti maji uplne jinou vychovou nez my (>40). Za meho detstvi nebylo co delat krome sportovniho oddilu a hudebky, tak jsme po skole vetsinou blbli venku s brachou, rodice nas nekontrolovali vubec. Dneska maji deti vice planovany cas. Treba svet pocitacovych her je pro dnesni deti zajimavejsi nez venkovni.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: creatura 29. 11. 2019, 18:18:17
Môj cieľ, pochopiť a mať prehľad o výchovných praktikách ľudí so vzdelaním v IT.
Teď se omlouvám jestli špatně překládám, tvůj jazyk ovládám jen díky náhodné podobnosti, ale ty si chce dělat přehled o výchovných metodách které používají lidi pracující v IT ??? I kdyby něco takového existovalo, na co by ti to bylo?

Podle mě to že někdo pracuje v IT asi zásadně nemění způsob výchovy dětí. Nehledě na fakt, že za IT se dá označit kde kdo.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: e3k 29. 11. 2019, 18:30:35
ps: posledne spomenul ze mi poupratoval pocitac. povedal som mu nech mi ukaze ako sa upratuje pocitac. na desktope z mysou nahadzal fajly i foldre do dalsich foldrov. bolo upratane. zial v jednom foldry co presunul som mal .iso Neverhood ktore sa montovalo cez fstab. nenabootoval komp.. musim to prerobit.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 29. 11. 2019, 22:11:02
tablet a telefon pouzivaju vynimocne. skor ich vediem k laptopu a pc aby sa naucili pouzivat mys a klavesnicu. na tablete sa nauci pracovat aj simpanz. starsi sa uz vie nalogovat cez light-dm. pripadne napisat exit aby sa dostal z dosbox konzoly ked sa mu vypla hra a blika na neho c:\ v terminaly vo fullscreene. mladsia este len zacina s tuxpaint.

Za lightdm a konzolu, respekt. Ja mam dobru skusenost s gcompris https://gcompris.net/index-en.html . Je to i na tablet v pripade potreby, ale na desktope sa tam pekne daju naucit veci. Dcera skusala aj na ubuntu 12.04 (ano, take este bezi) a aj na 18.04, kde sa to tvari o dost odlisne a je to menej zabugovane. Ak by zdrojaky boli na githube, tak uz im doplnam/fixujem preklad do SK, ale editovat PO subory, natahovat sa so subversion a po divokych stankach hladat, ako na to.... To sa mi nechce i ked som to vpodstate uz mal na dosah ruky.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 29. 11. 2019, 22:24:01
Môj cieľ, pochopiť a mať prehľad o výchovných praktikách ľudí so vzdelaním v IT.
Teď se omlouvám jestli špatně překládám, tvůj jazyk ovládám jen díky náhodné podobnosti, ale ty si chce dělat přehled o výchovných metodách které používají lidi pracující v IT ??? I kdyby něco takového existovalo, na co by ti to bylo?

Podle mě to že někdo pracuje v IT asi zásadně nemění způsob výchovy dětí. Nehledě na fakt, že za IT se dá označit kde kdo.

Podobnost jazykov je dostatocna a pochopil si to spravne. Ono to z oboru IT, je dane domenou, na ktorej sidli toto forum. Beriem to ale tak, ze ludia tu, su ludia z oboru a pevne verim, ze s iq nad 115 napriklad (nechytajte ma za ciselko prosim :).

Mojim cielom je (pre moje sukromne ucely) ziskat kusok vacsi prehlad o histograme, co do vzdelavania sa ludi o vychove a o sposboch vychovy. Odrazi to v buducnosti napriklad to, s ako vychovavanimi detmi sa bude sanca stretnut a podobne. Rad totiz odovzdavam vedomosti a ako doktorand som v tom imho nebol zli. Zvazujem, ze sa niekedy na strednu, alebo na zakladnu skolu prihodim ako pedagog k nejakemu "programatorskemu kruzku". Tiez ma to zaujima aj z dovodu, ze ma "ocarila" montsori pedagogika a nas (SR) aktualny vyucbovy system vidim ako dost velky fail :/ Rad by som sa angazoval, ale mam aktualne dost rodinnych+pracovnych starosti.

Dufam, ze som odpovedal, kde lezi moja motivacia.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 29. 11. 2019, 22:28:16
Momentálne sa snažím vyriešiť iný problém - vysvetliť, ktoré informácie na internete so v poriadku a ktoré sú zavádzajúce (pre teenegera).

Uz na toto konkretne niekto reagoval, ale imho toto je dost narocna vec (a zaroven o to dolezitejsia). Dovodom su veci ako cambridge analytica, ale i celkom bezne reklami a podobne. Za mna napriklad aktualne som sa dostal k webu spolocnosti, ktora stavia optimalizovane pasivne domy a ich pojem pasivny dom je zadefinovany inak, ako ho poznam ja z par dalsich zdrojov a ma tam popularne napisane veci, ktorym by generacia mojich rodicov urcite verila (okrem nejakeho percenta stavbarov imho)...

PS: Dakujem za obsiahlu a peknu odpoved. Ocenujem rozpisanie sa a hodnotny prispevok do diskusie. Mne sa Vas pristup paci (aj ked to Vam moze byt jedno :).

PS2: Jeden kolega si pochvaloval, ze deti bavilo zbierat hlinnikove plechovky a nasledne na zahrade vyrabat hlinnikovy ingot vo vedre s drevennym uhlim a teplovzdusnou pistolou ako duchadlom :) To by bola za mna (ako dieta a vpodstate i teraz) ako "best" typ volitelnej aktivity.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 29. 11. 2019, 22:35:27
ps: posledne spomenul ze mi poupratoval pocitac. povedal som mu nech mi ukaze ako sa upratuje pocitac. na desktope z mysou nahadzal fajly i foldre do dalsich foldrov. bolo upratane. zial v jednom foldry co presunul som mal .iso Neverhood ktore sa montovalo cez fstab. nenabootoval komp.. musim to prerobit.

Pobavilo... Deti dokazu niektore veci vnimat o dost odlisne a vo svojej podstate korektne. Hlavna vyhoda (a to treba obcas opakovat rodicom za pc), ze pocitac sa neda pokazit klikanim/pisanim. Je vsak vhodne pri tomto vyjadreni mat poruke backup celeho systemu, alebo nejaku formu rychleho "reinstalu" so zachovanim dat (NAS, cloud, alebo ine).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 30. 11. 2019, 10:42:25
Treba svet pocitacovych her je pro dnesni deti zajimavejsi nez venkovni.
K tomu jednu drobnou poznámku: obávám se, že spousta her (zejména ty levné na telefonech, ale nejenom) jsou dneska záměrně udělané tak, že podporují závislost (člověk se tam musí pravidelně logovat, musí dělat určitě věci v určité časy apod.). To za nás nebylo (kromě Tamagotchi ;) ) a je to něco, s čím jsem nepočítal ve svém z počátku dost liberálním přístupu ke hrám (sám jsem hrál rád, hraju doteď a nijak mi to neublížilo, spíš naopak, takže jsem na hraní neviděl nic špatného).

Tímpádem je to bohužel dneska tak, že člověk musí s hrama vyloženě bojovat, stanovit pevně nějaké povolené hrací doby a tak. Štve mě to, ale jinak to imho prostě nejde, protože nechat úplnou volnost znamená ohrozit děti závislostí. "Nabídnout dětem jinou činnost" je sice hezká fráze, ale v praxi to funguje jenom dost omezeně - právě proto, že ty hry jsou prostě udělané tak, aby zaujaly co nejvíc, takže pohltí veškerou jejich pozornost a zájem. Když člověk dá dětem úplnou volnost, není problém, aby s telefonem strávily třeba šest hodin. Ale na šest hodin děti zabavit jinak a udržet jejich pozornost není žádná sranda. Takže telefon má vždycky trochu navrch :(

Další problém je v tom, že s mobilem/počítačem souvisí spousta jiné zábavy, kterou by třeba člověk i rád podpořil. My třeba s děckama zkoušíme natáčet stop motion videa a dcerka si natáčí i svoje. To je super, je to krativnější než co jsme dělali my. Jenže to jde těžko skloubit s tím omezováním času s mobilem. Sám nevím, jakou v tomhle zvolit cestu. Nechci omezovat natáčení videí, ale taky nechci děckam šmírovat telefon. Nevím o dobrém řešení :(
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: creatura 30. 11. 2019, 22:06:31
Treba svet pocitacovych her je pro dnesni deti zajimavejsi nez venkovni.
K tomu jednu drobnou poznámku: obávám se, že spousta her (zejména ty levné na telefonech, ale nejenom) jsou dneska záměrně udělané tak, že podporují závislost (člověk se tam musí pravidelně logovat, musí dělat určitě věci v určité časy apod.). ...
Tak často to sjou online hry a tam to prostě jinak než účastnit se nejde.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 01. 12. 2019, 16:26:10
Mám tři děti a na každé se musí jinak, žádná univerzální správná výchovná metoda neexistuje.

Prýmek: řešením je aplikace Kids Place. Umožní tí definovat které aplikace je možno spouštět, umožní ti definovat kdy je možno je spouštět a umožní ti definovat na jak dlouho je spouštět. Přičemž je možno aplikace dávat do skupin, takže kdys skupině hry nastavíš max. půl hodiny denně, tak se to týká všech her kolektivně a je jedno, zda se to stráví u jedné hry nebo u pěti různých. Já mám asi pět skupin, základní aplikace, vzdělávací, školní, hudební a hry. Ve školní čas, tedy po až pá od 8 do 14 hod a v noční čas od 21 do 6 hodin umožňuji spustit jen základní aplikace (telefon, sms, baterka),  hry povoluji spustit jen od 18 do 18:30. A funguje to, ve škole se učí, když už se tím doma baví, tak jsou to různé vzdělávací programy a v podvečer si i trochu zapaří. Zabráníš tim vzniku závislosti a má to pro něj i užitečný přínos.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 01. 12. 2019, 16:33:08
Prýmek: řešením je aplikace Kids Place. Umožní tí definovat které aplikace je možno spouštět, umožní ti definovat kdy je možno je spouštět a umožní ti definovat na jak dlouho je spouštět. Přičemž je možno aplikace dávat do skupin, takže kdys skupině hry nastavíš max. půl hodiny denně, tak se to týká všech her kolektivně a je jedno, zda se to stráví u jedné hry nebo u pěti různých. Já mám asi pět skupin, základní aplikace, vzdělávací, školní, hudební a hry. Ve školní čas, tedy po až pá od 8 do 14 hod a v noční čas od 21 do 6 hodin umožňuji spustit jen základní aplikace (telefon, sms, baterka),  hry povoluji spustit jen od 18 do 18:30. A funguje to, ve škole se učí, když už se tím doma baví, tak jsou to různé vzdělávací programy a v podvečer si i trochu zapaří. Zabráníš tim vzniku závislosti a má to pro něj i užitečný přínos.
Používali jsme Screen Time. Než jsem se naštval, protože pořád něco fungovalo divně, ale hlavně protože MIUI obsahuje funkci "Second Space" - stačilo kliknout a Screen Time přestal fungovat úplně. Naštval jsem se, že za něco takovýho platit nebudu. A teď už tak trochu není cesta zpátky, protože znovu zavést jinou hlídací aplikaci by znělo jako trest... Momentálně jsme v takovém stavu, že se snažíme používání mobilů prostě hlídat. Ale dobrý řešení to rozhodně není. Hlavně proto, že rodič je pak ten zlej...

Ty skupiny aplikací, to zní docela dobře. Budu nad tím přemýšlet, díky za tip.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 01. 12. 2019, 17:55:35
No a tohle na iOS tak nejak proste funguje - out of box. Na androidu skutecne funcni reseni neexistuje.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Gregor Fefor 01. 12. 2019, 18:43:56
tak jsou to různé vzdělávací programy
Keď už sme pri tom, nejaké tipy na dobré vzdelávacie programy vieš dať?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 01. 12. 2019, 19:31:51
No a tohle na iOS tak nejak proste funguje - out of box. Na androidu skutecne funcni reseni neexistuje.
A co tohle? https://www.iphoneincanada.ca/news/bypass-ios-12-screen-time-limits/
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 01. 12. 2019, 19:47:08
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: lacopet 01. 12. 2019, 20:31:49
Môj cieľ, pochopiť a mať prehľad o výchovných praktikách ľudí so vzdelaním v IT.

Podle mě to že někdo pracuje v IT asi zásadně nemění způsob výchovy dětí. Nehledě na fakt, že za IT se dá označit kde kdo.

Zásadně to měnit způsob výchovy dětí nemusí, ale předpokládám, že lidé okolo IT si více uvědomují rizika, často se setkávám s tím: "To naše dítě je tak šikovné, co ono už na tom tabletu všechno umí." aniž by si nadšený rodič či prarodič vůbec byl vědom toho, že s tím jsou spojena i záporné stránky.
Já už, vzhledem k věku dětí, moc s tím starostí mít nemohu, všechny jsou dospělé,  tak spíš jen vnímám jak snadno se nechají rozptýlit od souvislé práce.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 19:57:42
Hlavně proto, že rodič je pak ten zlej...

Toto by som netvrdil. Prenášať zodpovednosť si myslím, že nie je vhodné. Deti sa potom neučia používať vlastnú hlavu a pravidlá dodržujú tak, že nič nerobia. To je ako keby vaše auto čítalo značky a obmedzovalo rýchlosť automaticky. Alebo, ak by vám v trafike na občiansky nepredali daľšie tiktaky, lebo dnešnú kvôtu ste si už vyčerpali a cigarety vám tiež nepredajú, lebo tento mesiac ste mali dosť.

Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 20:07:04
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Proste dieťaťu dovolím spadnúť (ak to nemá vplyv na dlhodobé zdravie). Dovolím dieťaťu porazať sa. Dovolím mu popáliť sa. Proste, keď sa raz popáli (empirické skúsenosti hovoria, že nie raz, ale dva zvykne byť dosť), tak dané "pravidlo" bude dodržovať samé a nie preto, lebo "otec ma vidí", ale preto "lebo to je správne" (alebo: "mohlo by mi to uškodiť").

Tvrdím, že FORMA obmedzovania, kedy delegujem dačo na automatiku, nie je vhodná (záleží ale na veku. Zápalky do troch rokov boli mimo dosah, aj keď používať ich vedela). Pravidlo (obmedzenie) s používaním techniky je fajn, ale nie, keď obmedzovateľ nie je "mozog". Teda či už rodiča, alebo dieťaťa.

Je otázka, ako toto budem riešiť, keď moje dieťa bude vlastniť nejakú techniku. Zatial používa totiž len erárny HW (tablet, notebook, desktop). Aktuálne však nepripúšťam, že by som použil nejaký SW. Prišiel by som imho o možnosť dôverovať svojemu potomkovi a to by ma mrzelo.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 20:07:45
Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.
Neber si to osobně, ale pořád od tebe jenom slyším, co dělat nemáme, a neslyším, co dělat máme. Takže dejme tomu, že jsme se s dítětem domluvili, že bude hrát maximálně hodinu denně. Když vidím, že už u toho dneska sedí hodinu a půl, tak mám dělat co?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 20:10:03
Tvrdím, že FORMA obmedzovania, kedy delegujem dačo na automatiku, nie je vhodná (záleží ale na veku. Zápalky do troch rokov boli mimo dosah, aj keď používať ich vedela).
No a my máme telefon mimo dosah.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 20:13:36
tak jsou to různé vzdělávací programy
Keď už sme pri tom, nejaké tipy na dobré vzdelávacie programy vieš dať?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 20:18:55
Vlastne asi toto bol dôvod, prečo som sa pýtal na obmedzovanie v tom druhom vlákne. IMHO rodič potrebuje spoluvytvárať pravidlá a zároveň pri vyžadovaní ich dodržiavania, nemusí byť "ten zlí". Myslím, že je to o tom, ako sa to pravidlo vytvorí. Či spoluúčasťou s dieťaťom, alebo je to kategória "na základe výskumov toto a toto nemôžeme", alebo len účelné pravidlo, lebo nám to takto vyhovuje.
Neber si to osobně, ale pořád od tebe jenom slyším, co dělat nemáme, a neslyším, co dělat máme. Takže dejme tomu, že jsme se s dítětem domluvili, že bude hrát maximálně hodinu denně. Když vidím, že už u toho dneska sedí hodinu a půl, tak mám dělat co?

To, čo sa bude diat pri nedodržaní pravidla je potrebné dohodnúť tiež vopred. Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem), ale nenapadá ma iné riešenie. (samozrejme dôsledok, opatrenie, stačí zadefinovať pri prvom prekročení a uvisť ho v platnosť až potom.)

Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: BoneFlute 02. 12. 2019, 20:29:08
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Třeba je to jen společností špatně chápáno.

Tresty nejsou výchovné. Tresty ukazují 1/ kdo je autorita, 2/ co si o tom myslí.

Svoji dvouletou cácorku fyzicky trestám. Nesmí na chodbu. Když překročí práh, a neraguje na upozornění, jdu a dostane bez pardonu na zadek. Co je výsledkem?
- mě stačí pravidla říct
- ona ví co může, co se od ní očekává
- dostala na zadek dvakrát
- obadva jsme spokojení

Tak samozřejmě až poroste bude to drsnější, protože si bude více než teď prosazovat svou. Ale mým plánem je maximálně využít doby, kdy pro ni není potupné dostávat na zadek (tak do čtyř let). Vybudovat si s ní dobrý vztah založený na respektu, úctě, poslušnosti a důvěře. Takže až jí bude čtrnáct a bude chtít pít alkohol, tak jí to vysvětlím[1], a ona mě bude brát vážně.


Když píšu "vysvětlím", tak tím myslím skutečně vysvětlím, a nikoliv "řekl jsem a basta". I když to je samozřejmě taky inštrument, byť ve čtrnácti dost na prd.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 20:44:01
Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem)
To nezavání trestem, to JE trest. A když budeš děcku brát ten telefon, který chce, a dávat mu ten, který nechce, budeš co? Budeš ty ten zlý.

, ale nenapadá ma iné riešenie.
Jiné řešení je, že se telefon po hodině hraní zablokuje sám.

Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?
Samozřejmě. A pokud to jde, tak to tak dělám. Jenže to tak jde s přibývajícím věkem čím dál míň. Když si dítě neudělá úkol a dostane poznámku, že nemá úkol, tak už to druhý den asi těžko nějak napraví. Už se stalo.

P.S. Abychom si rozuměli, já se s tebou nehádám, souhlasím s tvými maximami, jenom můžu ze zkušenosti s přibližně dvakrát tak starými dětmi říct, že s narůstajícím věkem musí člověk ledasco přehodnotit a dost z idealismu "práce" s mrňaty se rozplyne jak pára nad hrncem, jakmile děti začnou být vychytralé, lhát a zkoušet na tebe různý malý podvůdky (jestli si myslíš, že se ti to díky "chápající" výchově nestane, tak hodně štěstí :) ).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 21:22:58
Kouknul jsem teď na původní vlákno a musím se zeptat luvara:

Pokud "omezování dětí" považuješ za špatné per se (tím si nejsem jistý), tak platí to opravdu ve všech případech? Necháš dítěti bez problémů v pokoji alkohol? A co pervitin? A v jakém věku? I u 15-letého puberťáka s existenciálními depresemi?

Ako chceš zamedziť požitiu alkoholu svojemu dieťaťu? Budeš do jeho 18-stky, 24/7 pri ňom?

Môj názor (podopretý naštudovaným), je ten, že "Odmeny sú horšie ako tresty a tresty sú zlé".

Třeba je to jen společností špatně chápáno.

Tresty nejsou výchovné. Tresty ukazují 1/ kdo je autorita, 2/ co si o tom myslí.

Svoji dvouletou cácorku fyzicky trestám. Nesmí na chodbu. Když překročí práh, a neraguje na upozornění, jdu a dostane bez pardonu na zadek. Co je výsledkem?
- mě stačí pravidla říct
- ona ví co může, co se od ní očekává
- dostala na zadek dvakrát
- obadva jsme spokojení

Tak samozřejmě až poroste bude to drsnější, protože si bude více než teď prosazovat svou. Ale mým plánem je maximálně využít doby, kdy pro ni není potupné dostávat na zadek (tak do čtyř let). Vybudovat si s ní dobrý vztah založený na respektu, úctě, poslušnosti a důvěře. Takže až jí bude čtrnáct a bude chtít pít alkohol, tak jí to vysvětlím[1], a ona mě bude brát vážně.


Když píšu "vysvětlím", tak tím myslím skutečně vysvětlím, a nikoliv "řekl jsem a basta". I když to je samozřejmě taky inštrument, byť ve čtrnácti dost na prd.

Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale skúsim ti aj tak vysvetliť, čo dosiahneš:

Vysvetlenie po treste už nič nevyrieši. Ľudský mozog je vtedy už prepnutý do iného režimu.

V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt. Ďeťom sa reakcie vymykajúce normálu páčia a snažia sa ich vyvolať častejšie, ako keby si len prešiel jej skočenie do vody a povedal: "tak, skontroluj si ponožky a ak sú mokré, smerujeme domov...".
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 21:26:15
Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale skúsim ti aj tak vysvetliť, čo dosiahneš:
  • bude sa ťa báť a nezapamätá si "pravidlo", ale skôr tú "neprávosť" (má viac sili, môže. Takúto neprávosť bude následne možno akceptovať aj v škôlke, škole a inde)
  • ak príde trest, tak vlastne už odčinila svoj hriech (bytie na chodbe, rozliatie vody, rozbitie hrnčeku, ...) a nie je potrebná ďalšia činnosť v tomto smere
  • keď nie je "trestateľ" v dohlade, pravidlá nie je potrebné dodržiavať
  • ukážeš, že ty si tu ten "veľký" a celý život si to ponesie. Nebude sa zamýšlať nad informáciami od doktorov, nebude kriticky myslieť a podobne (teda, možno patrí k percentu, ktoré to dávajú i napriek autoritárskej výchove)

Vysvetlenie po treste už nič nevyrieši. Ľudský mozog je vtedy už prepnutý do iného režimu.

V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt. Ďeťom sa reakcie vymykajúce normálu páčia a snažia sa ich vyvolať častejšie, ako keby si len prešiel jej skočenie do vody a povedal: "tak, skontroluj si ponožky a ak sú mokré, smerujeme domov...".
Můžeš prosímtě vypsat publikace, kde jsi tohle vyčetl?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 21:42:14
Ja by som (takto narýchlo bez hlbšieho premýšlania) zvážil degradáciu na tlačítkovú nokiu na jeden deň napr. Zaváňa mi to trestom (to nechcem)
To nezavání trestem, to JE trest. A když budeš děcku brát ten telefon, který chce, a dávat mu ten, který nechce, budeš co? Budeš ty ten zlý.

Keď sa tak nad tým zamýšlam, je to asi skôr opatrenie. Zamýšlam sa smerom k tomu, že dieťa hádže piesok na deti na pieskovisku. Keď nerešpektuje pravidlo, tak je z pieskoviska "zobrané". To je jasné opatrenie. Zamedzenie nevhodnému správaniu.

Trest mám definovaný ako nesúvisiace, negatívne, opatrenie. Napríklad zákaz televízoru, keď som rozlial (naschvál) čaj na zem.

, ale nenapadá ma iné riešenie.
Jiné řešení je, že se telefon po hodině hraní zablokuje sám.

Po zamyslení sa, by som postupoval takto:
Dieťa prekročilo čas povolený na deň o X minút. Tieto minúty sa mu odpočítajú z druhého dňa. Ak to bude eskalovať a prečerpá neúnosné množstvo času, zariadenie mu bude po dlhšom pokeci odobrané s nadpisom "nemáš asi dostatok zodpovednosti zaobchádzať s takým zariadením. Keď si myslíš, že budeš pripravený/á, tak to môžeme skúsiť znovu".

Proste nebrať rozhodovanie "samého za seba a za svoje činy" z rúk dieťaťa. To je imho kritické, aby rozmýšlalo to dieťa i v dospelosti.


Pri nedodržaní pravidla "jedlo nehádžeme na zem", stačí pripomenúť slovne, že "jedlo zvykneme konzumovať" a ono ak to dieťa už vie, tak pochpí a samé ide po handru a vyrieši, čo spravilo. Nemá zmysel trest. Stačí, ak napraví dôsledok. Sebe tiež nedám zákaz kávy na týždeň, keď si ju omylom rozlejem.

Vieš si predstaviť, že by to fungovalo?
Samozřejmě. A pokud to jde, tak to tak dělám. Jenže to tak jde s přibývajícím věkem čím dál míň. Když si dítě neudělá úkol a dostane poznámku, že nemá úkol, tak už to druhý den asi těžko nějak napraví. Už se stalo.

P.S. Abychom si rozuměli, já se s tebou nehádám, souhlasím s tvými maximami, jenom můžu ze zkušenosti s přibližně dvakrát tak starými dětmi říct, že s narůstajícím věkem musí člověk ledasco přehodnotit a dost z idealismu "práce" s mrňaty se rozplyne jak pára nad hrncem, jakmile děti začnou být vychytralé, lhát a zkoušet na tebe různý malý podvůdky (jestli si myslíš, že se ti to díky "chápající" výchově nestane, tak hodně štěstí :) ).

Toto je problém s našim systémom. Osobne som nastavený tak, že mňa nebudú známky/poznámky zaujímať. Je mi to jedno, lebo viem, ako systém (ne)funguje. Chcem, aby sa moje dieťa vedelo zhodnotiť samé a na základe toho, aby si budovalo sebadôveru. Chcem, ab ysa učilo to, čo ho baví a školské osnovy boli len akýmsi sprievodcovstvom, čo je cca to minimum. V tejto oblasti súhlasím s montesori pedagogikou vpodstate kompletne. Neviem ako to bude možné v prípade klasickej školskej dochádzky aplikovať (asi to bude chcieť hodne rodičovskej energie), ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.

Čo sa týka "lhaní", tak tam treba hľadať príčinu. Dieťa sa bojí povedať pravdu kvôli niečomu. Naša dcéra nemá problém odpovedať pravdivo na otázku "prečo mladší bratček plače", aj keď je to jej pričinením... Ja pevne verím, že nám to ostane aj do budúcna, ale je to neskutočne ťažké. Teda zmeniť moje myslenie vo výchove a hlavne naučené "reflexy" autoritárskej výchovy.

Dám vedieť o 10 rokov, ak si spomeniem :)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 21:48:21
Můžeš prosímtě vypsat publikace, kde jsi tohle vyčetl?

Myslím, že to je nepriamo spomenuté aj v nejakej "nevýchove", len tú som nepozeral moc. Dané info ale určite nájdeš v ( Respektovat a být respektován - Pavel Kopřiva Jana Nováčková Dobromila Nevolová Tatjana Kopřivová) https://www.martinus.sk/?uItem=68554 (https://www.martinus.sk/?uItem=68554).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 21:50:44
Trest mám definovaný ako
Dítěti je ukradený, jak máš definovaný trest ty. Důležité je pro něj, co jako trest vnímá ono.

Neviem ako to bude možné v prípade klasickej školskej dochádzky aplikovať (asi to bude chcieť hodne rodičovskej energie), ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.
To ti můžu klidně říct: nebude. Učitelka v klasické škole nemůže mít odlišná pravidla pro jedno dítě, protože tatínek si myslí, že je to tak správně. Máš dvě možnosti: buď dáš dítě do nějaké "alternativní" školy, kde s tím nebude problém, nebo se budeš muset do velké míry přizpůsobit. Samozřejmě s rozumnými učiteli se dá na lecčems domluvit, ale jestli tam nakráčíš a začneš jim vysvětlovat, jak je to správně, tak se na ničem nedohodnete a tvoje dítě tak leda propadne.

ale deti chcem viesť k tomu, aby sa učili "pre seba" a nie pre známky.
Tak to ti musím sdělit nemilou novinu: co se týče školy, okolí má na děti daleko větší vliv než ty. Na prvňáčka zapůsobí autorita paní učitelky a instituce jako takové a škola ho semele. A ty si můžeš říkat, co chceš. Vlastní zkušenost.

Dané info ale určite nájdeš v ( Respektovat a být respektován - Pavel Kopřiva Jana Nováčková Dobromila Nevolová Tatjana Kopřivová) https://www.martinus.sk/?uItem=68554 (https://www.martinus.sk/?uItem=68554).
Jasný no, myslel jsem si to.

Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 21:56:14
Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.
P.S. ...ale neměl bys to ostatním vydávat za pravdu. Pravdou je, že to je jeden z možných úhlů pohledu. Pokud vím, ani zdaleka ne většinový a do určité míry i kontroverzní a kritizovaný.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 02. 12. 2019, 22:44:35
Samozřejmě máš právo věřit, čemu chceš.
P.S. ...ale neměl bys to ostatním vydávat za pravdu. Pravdou je, že to je jeden z možných úhlů pohledu. Pokud vím, ani zdaleka ne většinový a do určité míry i kontroverzní a kritizovaný.

To je síce v našich končinách možné, ale ono nie všetko je u nás zavedené ako novinka... Napríklad v Nemecku je fyzické trestanie zakázané... Predpokladám, že to majú na základe niektorého z referencovaných výskumov.

Máte nejaké zdroje, podľa ktorých ten väčšinový prístup funguje lepšie?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 22:55:33
To je síce v našich končinách možné, ale ono nie všetko je u nás zavedené ako novinka... Napríklad v Nemecku je fyzické trestanie zakázané... Predpokladám, že to majú na základe niektorého z referencovaných výskumov.
No moment, mezi "respektující výchovou" a fyzickými tresty je ještě zepár odstínů šedi, ne?!

Chovat se despoticky, agresivně, panovačně, arogantně a přezíravě, můžu klidně i bez fyzických trestů...

Máte nejaké zdroje, podľa ktorých ten väčšinový prístup funguje?
Nevím, jak je definováno "funguje", ale výsledky "nerespektující" výchovy známe po tisíce let. Narozdíl od "respektující výchovy", jejíž důsledky teprve uvidíme. Někteří psychologové tvrdí, že už trochu vidíme a varují před tím (přecitlivělí mileniálové bez respektu k autoritě a věku, kteří si myslí, že ostatní lidi jsou na světě jenom proto, aby naplňovali jejich tužby. Zvyklí na bezdůvodné pochvaly atd.). Nevím, kdo má pravdu, ale s jistotou vím, že "respektující výchova" je jeden z možných přístupů - pokus, názor, nikoli nějaká zjevená či vědecky ověřená pravda.

P.S. jestli si můžu dovolit jednu radu, pokud na lidi nastoupíš a začneš jim říkat, že by něco měli dělat, protože ty si myslíš, že to bude mít supr efekty, to začneš dělat, je to dost nepřesvědčivé. Navrhoval bych lepší cestu: vychovej svoje děti podle toho, co považuješ za nejlepší a až za tebou lidi začnou chodit s otázkou "Jak jsi to udělal, že máš tak skvěle vychované děti?", sděl jim svoje tajemství. Bude to pádnější :)

[howgh]
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: BoneFlute 02. 12. 2019, 23:00:34
Nie som si istý, či tvoj príspevok je troling, ale ...

...V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví a ty máš neštandardnú reakciu (vybuchneš, začneš kričať, začneš ho naháňať, aby do tej kaluže neskočilo, ...), aký to má efekt.
:facepalm: Na tomhle se podílet nebudu.


V každom prípade, skús si vypozorovať, keď dieťa niečo spraví aký to má efekt.
Samozřejmě, toto je pro mě zásadní měřítko. A jsem s výsledkem maximálně spokojený. Je usměvavá, hodná, přátelská, lidé ji mají rádi, když mě vidí září ji oči... Tož asi tak.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 02. 12. 2019, 23:00:49
[howgh]
Sorry, ještě poslední větu: je (alespoň pro mě) k zamyšlení, že nejlepší, nejelitnější školy, se zrovna nevyznačují "respektujícím přístupem". Spíš uniformami a pevným řádem.

(To říkám jako fanoušek alternativního školství - právě proto je to pro mě k zamyšlení)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: BoneFlute 02. 12. 2019, 23:16:13
P.S. jestli si můžu dovolit jednu radu, pokud na lidi nastoupíš a začneš jim říkat, že by něco měli dělat, protože ty si myslíš, že to bude mít supr efekty, to začneš dělat, je to dost nepřesvědčivé. Navrhoval bych lepší cestu: vychovej svoje děti podle toho, co považuješ za nejlepší a až za tebou lidi začnou chodit s otázkou "Jak jsi to udělal, že máš tak skvěle vychované děti?", sděl jim svoje tajemství. Bude to pádnější :)

 ;D

Mám takovou teorii. Netrvám na ní, a už vůbec pomocí ní nechci někoho fackovat.

Já měl skvělé rodiče. Pamatuju si spoustu případů, kdy jsem dostal na zadek. A taky si pamatuju, kdy se zachovali jako... "velicí lidé". Nikdy jsem neměl strach. A vždycky když jsem dostal na zadek, nebo nějaký trest, tak jsem si velice jasně uvědomoval, že jsem se tomu mohl snadno vyhnout.

Díky tomu mám z čeho čerpat.

Jenomže ne každý člověk má takové štěstí. Jsou lidé, kteří měli příliš přísné (nebo jinak nešikovné) rodiče. A tak se snaží tu chybu neopakovat. A nebo měli příliš liberální rodiče, a pak když se konečně dostali z vězení[1], tak se rozhodli že, opět, tu chybu nebudou opakovat.

A často se prostě stane, že ujíždí moc, no.

Ale ta snaha je rozhodně chvályhodná a zaslouží si maximální ocenění (i když nervy na ně nemám).


[1] Nadsázka, pro natvrdlé.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 03. 12. 2019, 08:48:16
Máte nejaké zdroje, podľa ktorých ten väčšinový prístup funguje?
Nevím, jak je definováno "funguje", ale výsledky "nerespektující" výchovy známe po tisíce let. Narozdíl od "respektující výchovy", jejíž důsledky teprve uvidíme. Někteří psychologové tvrdí, že už trochu vidíme a varují před tím (přecitlivělí mileniálové bez respektu k autoritě a věku, kteří si myslí, že ostatní lidi jsou na světě jenom proto, aby naplňovali jejich tužby. Zvyklí na bezdůvodné pochvaly atd.). Nevím, kdo má pravdu, ale s jistotou vím, že "respektující výchova" je jeden z možných přístupů - pokus, názor, nikoli nějaká zjevená či vědecky ověřená pravda.

P.S. jestli si můžu dovolit jednu radu, pokud na lidi nastoupíš a začneš jim říkat, že by něco měli dělat, protože ty si myslíš, že to bude mít supr efekty, to začneš dělat, je to dost nepřesvědčivé. Navrhoval bych lepší cestu: vychovej svoje děti podle toho, co považuješ za nejlepší a až za tebou lidi začnou chodit s otázkou "Jak jsi to udělal, že máš tak skvěle vychované děti?", sděl jim svoje tajemství. Bude to pádnější :)

[howgh]

Ono je vidieť z odpovede, že ste nečítali žiadnu literatúru o "rešpektujúcej výchove". Všetky veci, čo vám vadia sú tam vysvetlené. V skratke:

Nejdem ďalej argumentovať, lebo sa mi nechce.

Poprosím však nejaký link na článok, alebo knihu, kde sú podopreté vaše tvrdenia (to o mileniánoch a tak). Predpokladám, že tento typ výchovy máte minimálne od niekoho, kto vychoval deti a má skúsenosti. A tiež, že ste spokojný s výsledkom, ako sú dané deti vychované. Rád by som sa dozvedel viac o tomto smere (lebo zatial mám viacmenej jednosmerný pohľad, ktorý síce pekne vysvetluje, čo sa deje v inom spôsobe výchovy a aj keď som to odskúšal, tak to išlo podľa popisu, ale predsalen, človek má krátky život na to, aby vychoval dosť detí, aby to bolo štatisticky hodnoverné).

To správanie mileniánov. Osobne som názoru (absolútny laik názor!), že to má skôr čo dočinenia s blahobytom, ako popisuje experiment s kolóniou potkanov (aj s myšami experimentoval) (John Calhoun, utopia experiment).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 03. 12. 2019, 09:03:44
1. dve deti do 6 rokov
Proste stale jeste v zasade teoretik bez naznaku nejakych vysledku. Na ty tvoje skvely vedy se ti stejne deti vybodnou.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 03. 12. 2019, 09:26:30
nie je to "nová metóda". Používa sa dlhodobo, ale nie v našich končinách.
Ano, na Západě dýl než u nás, ale pořád to není ani jedna generace, která by zestárla. Opakuju: s "ne-respektující" výchovou máme tisícileté zkušenosti. "Respektující" je experiment, ne naopak.

Poprosím však nejaký link na článok, alebo knihu, kde sú podopreté vaše tvrdenia (to o mileniánoch a tak).
Stačí do googlu napsat něco ve smyslu "psychology survey millenials problems".

Jeden příklad: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886916307413
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 03. 12. 2019, 10:10:50
Stačí do googlu napsat něco ve smyslu "psychology survey millenials problems".

Jeden příklad: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886916307413
Další zajímavosti:

Citace
This investigation may also suggest that a permissive parenting
style is a risk factor for alcohol use and abuse, particularly if the
permissive parent is the same gender as the child
https://www.researchgate.net/profile/Julie_Patock-Peckham/publication/7000305_College_drinking_behaviors_Mediational_links_between_parenting_styles_impulse_control_and_alcohol-related_outcomes/links/5bcfaf034585152b145102fc/College-drinking-behaviors-Mediational-links-between-parenting-styles-impulse-control-and-alcohol-related-outcomes.pdf

Citace
Research has generally linked authoritative parenting, where parents balance
demandingness and responsiveness, with higher social competencies in children. Thus,
children of authoritative parents possess greater competence in early peer relationships,
engage in low levels of drug use as adolescents, and have more emotional well-being as
young adults. Although authoritarian [pozor, "authoritarian" je neco jineho nez "authoritative" - pozn. MP]
 and permissive parenting styles appear to represent
opposite ends of the parenting spectrum, neither style has been linked to positive
outcomes
, presumably because both minimize opportunities for children to learn to cope
with stress.
https://www.researchgate.net/profile/Jane_Drummond/publication/237297007_Parent_Support_Programs_and_Early_Childhood_Development_Comments_on_Goodson_and_Trivette_and_Dunst1/links/57b1b4a808ae95f9d8f4bad6.pdf#page=25

Citace
The authoritative parenting style is kind, careful to children but with clear restrictions to them and try to keep
children in predictable premises. The authoritative parenting style has the most positive effects for the early social
development of children. Children of authoritative parents are usually more curious, more independent and more
responsible which was proved even in this study
https://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/viewFile/5609/5412
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 03. 12. 2019, 16:57:28
Tzv. respektující přístup zní hezky na papíře, v praxi to funguje o poznání hůř. Stačí se podívat na alternativní školy, kde se ho snaží aplikovat k tomu vyškolení padegogové. Výsledky těch dětí, vzájemné chování, kázeň a ohleduplnost - výsledky jsou slabé, často se to projevuje rozbujením šikany, kterou škola neumí řešit. Funguje to totiž jen na některé povahové typy dětí, jiným to naprosto nesvědčí.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 03. 12. 2019, 17:15:33
často se to projevuje rozbujením šikany, kterou škola neumí řešit.
Můžeš to nějak ozdrojovat?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 03. 12. 2019, 18:30:43
Funguje to* totiž jen na některé povahové typy dětí, jiným to naprosto nesvědčí.
tesat do kamene

* a je jedno co je "to"
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 03. 12. 2019, 21:12:19
1. dve deti do 6 rokov
Proste stale jeste v zasade teoretik bez naznaku nejakych vysledku. Na ty tvoje skvely vedy se ti stejne deti vybodnou.

Ja vydím výsledky. Len je potrebné sa pozerať. Aj keď verím, že to nebude také ružové ǎlej. Ale nie kvôli "metodike", ale kvôli implementácii z mojej strany :(
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 03. 12. 2019, 21:19:59
Citace
Research has generally linked authoritative parenting, where parents balance
demandingness and responsiveness, with higher social competencies in children. Thus,
children of authoritative parents possess greater competence in early peer relationships,
engage in low levels of drug use as adolescents, and have more emotional well-being as
young adults. Although authoritarian [pozor, "authoritarian" je neco jineho nez "authoritative" - pozn. MP]
 and permissive parenting styles appear to represent
opposite ends of the parenting spectrum, neither style has been linked to positive
outcomes
, presumably because both minimize opportunities for children to learn to cope
with stress.
https://www.researchgate.net/profile/Jane_Drummond/publication/237297007_Parent_Support_Programs_and_Early_Childhood_Development_Comments_on_Goodson_and_Trivette_and_Dunst1/links/57b1b4a808ae95f9d8f4bad6.pdf#page=25

Citace
The authoritative parenting style is kind, careful to children but with clear restrictions to them and try to keep
children in predictable premises. The authoritative parenting style has the most positive effects for the early social
development of children. Children of authoritative parents are usually more curious, more independent and more
responsible which was proved even in this study
https://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/viewFile/5609/5412

Tieto posledne dve ma zaujali. Ďakujem.

PS: Nemyslím si, že rešpektujúca výchova je "permissive". Ale skúsim zagoogliť porovnanie s rešpektujúcou výchovou.
OT: Ževraj v Japonsku je výchova "permissive" a hlavným nástrojom rodičov sú vety typu "čo si pomyslia susedia, nerob to!". A je tomu ževraj kvôli tomu, že však nech si užijú, kým nastúpia do zariadenia, ktoré ich zrovná (škôlka, škola, ...).
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 03. 12. 2019, 21:21:34
Tzv. respektující přístup zní hezky na papíře, v praxi to funguje o poznání hůř. Stačí se podívat na alternativní školy, kde se ho snaží aplikovat k tomu vyškolení padegogové. Výsledky těch dětí, vzájemné chování, kázeň a ohleduplnost - výsledky jsou slabé, často se to projevuje rozbujením šikany, kterou škola neumí řešit. Funguje to totiž jen na některé povahové typy dětí, jiným to naprosto nesvědčí.

Poprosím linky, aspoň na bulvár. V SR tohoto typu školstva máme pomenej (veď máme dialnice), takže nemám o tomto povedomie. Vo fínsku, škandinávii a podobne som ale také nezachytil.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 04. 12. 2019, 06:17:27
často se to projevuje rozbujením šikany, kterou škola neumí řešit.
Můžeš to nějak ozdrojovat?
Osobní zkušenost + následné rozhovory s psychlogy a pedagogy.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 04. 12. 2019, 09:17:10
často se to projevuje rozbujením šikany, kterou škola neumí řešit.
Můžeš to nějak ozdrojovat?
Osobní zkušenost + následné rozhovory s psychlogy a pedagogy.

Takže nic :-/
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 05. 12. 2019, 04:54:54
To není nic.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 12. 2019, 08:11:49
To není nic.
Není to úplně nic, ale je to subjektivní tvrzení anonyma na netu, to se nezlob.

Kdyby ty problémy byly časté a vážné, tak by o tom určitě novináři moc rádi napsali. Po netu by se válely rozhořčené výkřiky rozčarovaných matek a otců. Absolventi by si stěžovali, že to nebyla dobrá cesta.

Jenže nic takovýho se mi nedaří najít. Místo toho...

Citace
Podle prorektora Univerzity Pardubice Karla Rýdla, který se od devadesátých let věnuje výzkumu netradičního školství [...]

A.cz: Existují nějaké relevantní průzkumy, jaké jsou děti, které vychodí alternativní školu?

Jistou představu dají například výsledky státních maturit. Ty ukazují, že alternativní střední školy, waldorfská lycea, se umístila v absolutní špičce všech gymnázií v republice. Takže výsledky mají. Není to jen o tom, že se tam děti válejí po koberci a nic nedělají, jak občas slýchám.

A.cz: Ano, takové informace kolují.

Ale výsledky říkají něco jiného. Pokud jsou ve státních maturitách otázky tvořivé, nad kterými člověk musí přemýšlet a najít řešení, tak to dětem z alternativních škol jde. Neumějí definice, ale umějí poznatky použít v praxi.

A.cz: Mají alternativní školy i nějaká negativa?

První věc je vybavenost. Montessori potřebuje pomůcky. Pokud se na ně rodiče nesloží, nebo je nezaplatí zřizovatel, jsou s tím problémy. Zadruhé učitelé často sklouzávají. Nemají trpělivost, než děti připraví na nový způsob učení, mají pocit, že toho chtějí zneužívat a přitvrdí. Skončí u odměn a trestů, čímž děti demotivují. A pak říkají, že to nefunguje. Třetí problém je nedostatečná podpora zvenčí. Přitom jsou to systémy, které jsou v jiných částech světa běžné, reflektují poslední výzkumy vědy, zejména medicínské. Dnes už prokázané, František Koukolík o tom píše knihy, ale pedagogika je zatím moc nereflektuje.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valeni-po-koberci-alternativni-skoly-funguji-rika-odbornik/r~8692c7a44d6411e594170025900fea04/
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 05. 12. 2019, 09:39:53
To není nic.

Jeden z důvodů, proč je dobré citovat, je to, že máme možnost jít k původnímu zdroji a posoudit ho (a zda jsi ho například pochopil...).

Takže prakticky nic. (resp. nedůvěryhodné tvrzení z druhé ruky od anonyma)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: to_je_jedno 05. 12. 2019, 10:35:13
Ja vydím výsledky.
V 6 letech nemuzes videt vysledky. O tech se bavme az jim bude 20.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 05. 12. 2019, 13:34:47
To není nic.

Jeden z důvodů, proč je dobré citovat, je to, že máme možnost jít k původnímu zdroji a posoudit ho (a zda jsi ho například pochopil...).

Takže prakticky nic. (resp. nedůvěryhodné tvrzení z druhé ruky od anonyma)

Původní zdroj je má zkušenost. Při cestě k původnímu zdroji nakonec nevyhnutelně dojdeš k něčí osobní zkušenosti.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 05. 12. 2019, 13:36:34
To není nic.
Není to úplně nic, ale je to subjektivní tvrzení anonyma na netu, to se nezlob.

Kdyby ty problémy byly časté a vážné, tak by o tom určitě novináři moc rádi napsali. Po netu by se válely rozhořčené výkřiky rozčarovaných matek a otců. Absolventi by si stěžovali, že to nebyla dobrá cesta.

Jenže nic takovýho se mi nedaří najít. Místo toho...

Citace
Podle prorektora Univerzity Pardubice Karla Rýdla, který se od devadesátých let věnuje výzkumu netradičního školství [...]

A.cz: Existují nějaké relevantní průzkumy, jaké jsou děti, které vychodí alternativní školu?

Jistou představu dají například výsledky státních maturit. Ty ukazují, že alternativní střední školy, waldorfská lycea, se umístila v absolutní špičce všech gymnázií v republice. Takže výsledky mají. Není to jen o tom, že se tam děti válejí po koberci a nic nedělají, jak občas slýchám.

A.cz: Ano, takové informace kolují.

Ale výsledky říkají něco jiného. Pokud jsou ve státních maturitách otázky tvořivé, nad kterými člověk musí přemýšlet a najít řešení, tak to dětem z alternativních škol jde. Neumějí definice, ale umějí poznatky použít v praxi.

A.cz: Mají alternativní školy i nějaká negativa?

První věc je vybavenost. Montessori potřebuje pomůcky. Pokud se na ně rodiče nesloží, nebo je nezaplatí zřizovatel, jsou s tím problémy. Zadruhé učitelé často sklouzávají. Nemají trpělivost, než děti připraví na nový způsob učení, mají pocit, že toho chtějí zneužívat a přitvrdí. Skončí u odměn a trestů, čímž děti demotivují. A pak říkají, že to nefunguje. Třetí problém je nedostatečná podpora zvenčí. Přitom jsou to systémy, které jsou v jiných částech světa běžné, reflektují poslední výzkumy vědy, zejména medicínské. Dnes už prokázané, František Koukolík o tom píše knihy, ale pedagogika je zatím moc nereflektuje.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valeni-po-koberci-alternativni-skoly-funguji-rika-odbornik/r~8692c7a44d6411e594170025900fea04/

Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 12. 2019, 13:41:45
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 05. 12. 2019, 13:45:08
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)
To je jen mala ukazka. Imho by se tato argumentace mela povazovat za argumentacni faul, protoze je univerzalni a lze s ni zpochybnit cokoliv. Budu to moci pouzit na jakykoliv tvuj argument.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 05. 12. 2019, 13:56:58
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)
To je jen mala ukazka. Imho by se tato argumentace mela povazovat za argumentacni faul, protoze je univerzalni a lze s ni zpochybnit cokoliv. Budu to moci pouzit na jakykoliv tvuj argument.

Jenomže argumentace anonyma, kdy podle něj anonymní odborník něco říkal, není třeba zpochybňovat.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 05. 12. 2019, 14:19:26
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 12. 2019, 15:14:56
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.
Prázdně tlacháš jenom ty. Já jsem se zeptal, jestli můžeš svoje tvrzení nějak ověřitelně doložit. To zjevně nemůžeš. Ok, na tom není nic špatného, to se stává. Ale nediv se, že pak je to pro ostatní to, co to je: tvrzení anonyma na netu. Kdyby mi to samé řekl kámoš, se kterým se znám deset let, mělo by to zase jinou váhu. Tak to prostě na světě chodí. Tečka.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: bezprizorny 07. 12. 2019, 05:50:51
Ja si myslím, že výchova sa nedá aplikovať úplne podľa knižky. Ako tu už niektorí spomenuli, každé dieťa je unikát. Nebude úplne pasovať do tých "škatuliek". A najväčšie dobrodružstvo je, pre akú spoločnosť ho vychovávaš? Ja si dovolím tvrdiť, že to nevieme. Nevieme povedať, kde bude naša spoločnosť o 5, 10, 15, 20 rokov, keď sa deti budú musieť uplatniť v profesnom živote.
Určite je správne naučiť dieťa kritický myslieť, podporovať jeho tvorivosť, ale treba do neho doslova vmlátiť morálku.
Rád by som sa rozpísal aj viac, len neviem, či to vlákno neumrelo na citáciách  ;)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 07. 12. 2019, 20:25:02
Tak ako aj  bezprizorny pise, imho je kriticke myslenie a "thinking out of the box" su najdolezitejsie. Co sa tyka ale "knizkovej" vychovy, dovolim si nesuhlasit... Aj kazde auto je ine, ale nepustl by som sa do opravy ziadneho auta, kym by som nemal precitany aspon nejaky manual k oprave nejakeho auta...
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: bezprizorny 07. 12. 2019, 21:08:54
Ja sa na to dívam inak. Je úplne zbytočné čítať knižky, pretože najviac skúseností s výchovou tebe podobných majú tvoji rodičia a ich rodičia. Tiež rodičia a prarodičia z manželkinej strany. Takže odpovede na svoje otázky skôr nájdeš u nich a nie v knižkách.

Hlavne dieťa nie je stroj. Tam ti bol manuál daný od rodičov. Sám vidíš čo im na tebe fungovalo a čo si nemal rád. Skús rozvíjať tento základ a nie si lámať hlavu nad tým, čo je v knižkách. Hlavne najväčší rozdiel je vidieť na deťoch, len v tom, či sa im rodičia venujú alebo nie. A je úplne jedno akú výuku majú v škole, ak sa im rodičia nevenujú škola to veľmi nenahradí.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 07. 12. 2019, 22:00:44
Ono tento nazor pocujem casto od rodicov, ktory ziadnu literaturu necitali, lebo "ja to viem najlepsie". Ono si treba odpovedat na otazku, ci veris problemu "cambridge analytica". Predpokladam, ze navstevnici root.cz tomu veria. Nasledne sa zamysliet, ze je to vlastne aplikovana psychologia. Potom je jednoducha otazka, preco by ste neverili, ze vase deti (a aj vy) fungujete na zaklade psychologie rovnako predvidatelne (pri dostatocnom pocte "datovych bodov" :).

Osobne som z literatury natiahol kopec pravidiel, ktore vidim, ze funguju v praxi. Mnohe z pravidiel mali uvedene, ze funguju len pri istom type deti. Vzdy ale respektujuca (nie permisivna!) vychova hovori, ze sa s dietatom da "po dobrom" a aj ked to niekedy dlhsie trva, ma to hlboky zmysel z pohladu psychologie.

Na sebe pozorujem mnohe dopady z vychovy (bola vpodstate primarne "pozitivne manipulujuca") a velmi tazko sa mi upravuje moje nastavenie a spravanie (oblast sebavedomia a interakcie s "autoritami"). Rad by som dal mojemu dietatu zdrave sebavedomie a kedze u nas v rodine take nik nema, tak nemam imho inu moznost, ako siahnut po zdrojoch informacii mimo rodinu.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: qelurg 08. 12. 2019, 06:50:49
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.
Prázdně tlacháš jenom ty. Já jsem se zeptal, jestli můžeš svoje tvrzení nějak ověřitelně doložit. To zjevně nemůžeš. Ok, na tom není nic špatného, to se stává. Ale nediv se, že pak je to pro ostatní to, co to je: tvrzení anonyma na netu. Kdyby mi to samé řekl kámoš, se kterým se znám deset let, mělo by to zase jinou váhu. Tak to prostě na světě chodí. Tečka.
Stále jsi to nepochopil. Můžeš svoje tvrzení nějak doložit? Ok, pak dle svých zásad jenom prázdně tlacháš. Tečka.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 12. 2019, 11:27:25
Osobne som z literatury natiahol kopec pravidiel, ktore vidim, ze funguju v praxi. Mnohe z pravidiel mali uvedene, ze funguju len pri istom type deti. Vzdy ale respektujuca (nie permisivna!) vychova hovori, ze sa s dietatom da "po dobrom" a aj ked to niekedy dlhsie trva, ma to hlboky zmysel z pohladu psychologie.
Ono je potřeba si při tom ale uvědomit povahu společenských věd. Psychologie není matematika. Neexistuje žádné "z pohledu psychologie" (nebo jen velmi omezeně). Ve společenských vědách jsou vždy různé směry, které tvrdí různé věci. Někdy i úplně protichůdné. Různé studie dávají různé výsledky a ještě úplně odlišná může být jejich interpretace. Když jsem dostudoval sociologii a začal jsem studovat informatiku, byl jsem úplně nadšenej tím, jak jednoznačné v ní jsou výsledky. Že není žádné "směr A tvdí X, ale směr B tvrdí nonX". Byl to pro mě velmi příjemnej zážitek.

Myslím, že je skvělý, když se snažíš načerpat znalosti a hrát roli rodiče poučeně. Ale nekriticky se oddat jednomu směru může být i nebezpečný. Každopádně tak z literatury načerpáš míň, než bys mohl. Ve společenských vědách je prostě kritická reflexe naprosto klíčová. Např. argumentace "vidím, že fungují v praxi" je velice ošemetná až nebezpečná věc. Můžeš to říct, může to pro tebe být argument (pro každého z nás je), ale měl bys zároveň i kriticky reflektovat, že osobní zkušenost na vzorku N=1 je fakt velice slabej argument. Takhle totiž argumentují i příznivci ezoteriky. "Používám léčbu kameny, protože mi funguje". Je to celkem ok, dokud se nepokusí kameny vyléčit rakovinu...

Jak říkám, je skvělý, že ses rozhodl výchovu vědomě reflektovat, to udělá málo kdo, ale myslím si, že by ses posunul ještě o metu dál, kdybys svoje myšlení přešaltroval na něco ve stylu:

Respektující styl výchovy mě zaujal a rozhodnul jsem se ho ve svým životě používat. Zatím jsem s výsledky subjektivně spokojenej. Jsem si vědom kritiky tohodle přístupu, mám to taky nastudované. Proto na tom dogmaticky nelpím a jsem připravenej v případě potřeby svůj pohled přehodnotit. Jsem si vědom toho, že definitivní výsledky uvidím až tak za dvacet let a zároveň že možnost rodiče ovlivnit budoucnost dítěte jsou omezené. Respektující výchova je ale směr, který mě oslovil nejvíc a nejvíc věřím v to, že mi pozitivní výsledky dá.

Na sebe pozorujem mnohe dopady z vychovy (bola vpodstate primarne "pozitivne manipulujuca") a velmi tazko sa mi upravuje moje nastavenie a spravanie (oblast sebavedomia a interakcie s "autoritami"). Rad by som dal mojemu dietatu zdrave sebavedomie a kedze u nas v rodine take nik nema, tak nemam imho inu moznost, ako siahnut po zdrojoch informacii mimo rodinu.
No to je třeba jeden z jevů, které jsou v psychologii popsané: pokud má člověk negativní zkušenosti s vlastní výchovou, snaží se tyto chyby neopakovat a není neobvyklé, že v té snaze sklouzne do opačného extrému. Je to nebezpečná past. Vtipný na tom je, že urputná snaha "nebýt jako otec" se může proměnit v to, že jednám přesně jako on. Vzory chování naučené od rodičů jsou totiž strašně hluboko a silně vryté. Víceméně všichni z nás stejně nakonec od partnera očekáváme chování, které jsme viděli u rodiče opačného pohlaví a sami se chováme jako rodič stejného pohlaví. Tím spíš, čím víc máme tu zkušenost v sobě vrytou. A silně vrytá jsou zejména traumata ;)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Radovan . 08. 12. 2019, 11:54:46
Hm, 100 rodičů, 101 různý názor. Ale jako relevantní bych bral jen ty, kteří mají děti ve věku 20+ a vidí následky svých činů, případně je už napravují na vnoučatech! ;)

A jeden názor z publika:
Citace
"Keď som bola decko, nevzali ma k psychológovi. Matka mi jednou fackou otvorila čakru, stabilizovala karmu a očistila auru...!"
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 12. 2019, 11:56:46
A jeden názor z publika:
Citace
"Keď som bola decko, nevzali ma k psychológovi. Matka mi jednou fackou otvorila čakru, stabilizovala karmu a očistila auru...!"
Technická: karmu nechceš stabilizovat. Karmu chceš odstranit ;)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 08. 12. 2019, 22:39:23
Osobne som z literatury natiahol kopec pravidiel, ktore vidim, ze funguju v praxi.
.......
.......
Když jsem dostudoval sociologii a začal jsem studovat informatiku, byl jsem úplně nadšenej tím, jak jednoznačné v ní jsou výsledky. Že není žádné "směr A tvdí X, ale směr B tvrdí nonX". Byl to pro mě velmi příjemnej zážitek.

.......

Celá odpoveď mi dačo dala, ale najviac ma potešil pohľad do humanitnych vied. Som silne profilovany na IT oblast, tak ma povedomie o takychto veciach obchadza. Skusim to mat viac napamati, aj ked zatial som skalopevne presvedceny o vhodnosti repektujucej vychovy (ze vedie k samostatnosti, sebarespektovaniu a podobne).


Na sebe pozorujem mnohe dopady z vychovy
.......
.......
Vzory chování naučené od rodičů jsou totiž strašně hluboko a silně vryté. Víceméně všichni z nás stejně nakonec od partnera očekáváme chování, které jsme viděli u rodiče opačného pohlaví a sami se chováme jako rodič stejného pohlaví.
.......

Jop, toto často s partnerkou analyzujeme (aj samotny vyvoj skutocnosti), ale zatial sa nam dari aplikovat nadobudnute poznatky a menit veci k lepsiemu (komunikacia).

Co sa tyka nauceneho spravania, tak to je dost silno vzite, s tym bojujem na pravidelnej baze :/
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 12. 2019, 22:48:53
Som silne profilovany na IT oblast, tak ma povedomie o takychto veciach obchadza.
Je to poznat :) Muži obecně, a tím spíš technici, mívají pocit, že vztahy jsou nějaký stroj, který stačí pochopit a pak je možné ho opravit. Ale ono to tak funguje jenom do relativně malé míry a jenom specifickým způsobem... Mluvím z vlastní zkušenosti, taky jsem si na tyhle vidle naběhl a velmi to bolelo :)

Pro začátek bys mohl třeba zkusit to, že si vezmeš knihu srovnatelně vědecky kvalitní jako tvoje oblíbené, ale k tvým oblíbeným kritickou, a porovnáš svoje dosavadní vědomosti s tím, co se píše tam.

P.S. smekám před tvou otevřeností
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 08. 12. 2019, 22:58:20
P.S. smekám před tvou otevřeností

Ocenujem tento dovetok. Moja otvorenost sa formovala dlhym spoluzitim s partnerkov od cias intrakovych a nasledne kurzom smerom k respektujucemu jednaniu (nielen vychova, ale i vztahy v praci, rodine a podobne).

PS: Asertivita v manzelstvi a v rodine - Tomas Novak https://www.martinus.sk/?uItem=101357 (https://www.martinus.sk/?uItem=101357) stala za precitanie, aj z pohladu zabavy a aj z pohladu poucnosti. Clovek tam najde kopec ukazok manipulacie pri komunikacii s rodicmi :)
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 08. 12. 2019, 23:37:15
PS: Asertivita v manzelstvi a v rodine - Tomas Novak https://www.martinus.sk/?uItem=101357 (https://www.martinus.sk/?uItem=101357) stala za precitanie, aj z pohladu zabavy a aj z pohladu poucnosti. Clovek tam najde kopec ukazok manipulacie pri komunikacii s rodicmi :)
Jo, mám ji doma. A ještě asi dvě nebo tři od doktora Nováka, je podle mě naprosto skvělý.

EDIT: P.S. měl jsem tu čest s ním mít i jedno osobní sezení. Velice doporučuju. Je až k nevíře, za jaké ceny svoje služby poskytuje.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: tomas88 10. 12. 2019, 08:54:58
Mám rodiče co to měli v životě vyrovnané. Žádné krize nebo stresové situace. Myslím, že mě vychovali dobře. Tak nemusím bojovat s tím, co jsem se od nich naučil. Recept pro výchovu vlastních dětí je podlě mě být sám dobře vychován. A pokud takový pocit nemám, tak nevím. Pak asi jedině psycholog a udělat si pořádek prvně u sebe. Jestli klasická škola, nebo alternativní? Jestli dát na zadek nebo nedat. Atd. Jsou jen detaily dle mého. Důležité je se zajímat o to dítě. Ale opravdu zajimat.

Trochu mě zaráží, kolik se tu vyskytuje literatury. Nevím, nikdy jsem nečetl žádnou knížku o výchově dětí (nějak nemám potřebu), ale nemyslím, že to člověk nedokáže přenést do svého života, do výchovy vlastních dětí. Pokud to bude hodně odlišného od jeho vlastní podstaty, tak to (podle mě) bude působit hodně uměle. Třeba umění komunikace se z knih načíst nedá. To se musí naučit face-to-face.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: luvar 10. 12. 2019, 09:09:56
Mám rodiče co to měli v životě vyrovnané. Žádné krize nebo stresové situace. Myslím, že mě vychovali dobře. Tak nemusím bojovat s tím, co jsem se od nich naučil. Recept pro výchovu vlastních dětí je podlě mě být sám dobře vychován. A pokud takový pocit nemám, tak nevím. Pak asi jedině psycholog a udělat si pořádek prvně u sebe. Jestli klasická škola, nebo alternativní? Jestli dát na zadek nebo nedat. Atd. Jsou jen detaily dle mého. Důležité je se zajímat o to dítě. Ale opravdu zajimat.

Trochu mě zaráží, kolik se tu vyskytuje literatury. Nevím, nikdy jsem nečetl žádnou knížku o výchově dětí (nějak nemám potřebu), ale nemyslím, že to člověk nedokáže přenést do svého života, do výchovy vlastních dětí. Pokud to bude hodně odlišného od jeho vlastní podstaty, tak to (podle mě) bude působit hodně uměle. Třeba umění komunikace se z knih načíst nedá. To se musí naučit face-to-face.

Ja mam prave v blizkosti dve ukazky rodicov, co "nepotrebuju citat ako vychovat dieta" a u nich vidime "hrozne veci". Samozrejme, kazdy vychovava najlepsie ako vie a podla najlepsieho svedomia a vedomia. Ale vidiet a vediet, co robia, niekedy stoji vela usilia nic nepovedat...

Tento pristup je prevazny asi vo vela veciach, ale pritom sa castokrat ti isti ludia cuduju, ako niekto (napriklad) moze postavit takto dom, ked na to nie je odbornik a podobne.

Co sa tyka viackat spominaneho zaujmu o dieta, ten beriem ako samozrejmost. Ja beriem dieta ako rovnocenneho partnera na fungovanie. Ci uz komunikacia (s ohladom na slovnu zasobu), alebo spolupraca (s ohladom na motoriku), ci tvorive veci (s ohladom na rozvoj tvorivosti = neserem sa do toho, akej farby ma byt slnko a akej trava. To by bolo ako davat niekomu vylustenu krizovku!).

Imho je v literature kopec drobnosti, ktore dokazu zazraky. Nie je nutne pouzivat vsetky hned a zaraz (ziaden stres hlavne), ale mne osobne strasne pomahaju niektore drobnosti, ktore som zacal pouzivat a je mi luto, ked ich vynecham (a vidim dosledok).

PS: Ano, niektore veci posobia dost umelo (nehovorit detom, co sa nerobi, ale co sa zvykne robit; napriklad => "nemysli na ruzoveho slona"), ale da sa na to zvyknut...
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 12. 2019, 09:21:25
Třeba umění komunikace se z knih načíst nedá. To se musí naučit face-to-face.
Tohle v žádném případě není pravda. Existuje spousta zásad a doporučení, která nejsou úplně omračující, když o nich člověk čte, tak nemá pocit, že by se dozvěděl něco, co by implicitně netušil, ale může ho to dovést k lepší sebereflexi. Reflektovat něco vědomě a dělat to bezděčně bývá rozdíl. Někdy i hodně velký.

Třeba jenom taková blbost jako jsou ego stavy v transakční analýze (zní to zbytečně honosně): https://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza#Charakteristika_osobnostn%C3%ADch_rovin_(ego-stav%C5%AF) - pokud si v komunikaci s partnerem začnu uvědomovat, kdy se nevědomky přepínám do stavu "rodič" (popř. kdy komunikuju tak, že to na něj může tak působit), může to hodně pomoct.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: tomas88 10. 12. 2019, 09:48:19

Co sa tyka viackat spominaneho zaujmu o dieta, ten beriem ako samozrejmost.


No vidíš, a přesto to úplná samozřejmost není. Děcka presycený množstvím věcí a zajmových kroužků, ale čas na sebe jako rodina skoro nemají.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Ink 10. 12. 2019, 16:01:26
Třeba umění komunikace se z knih načíst nedá. To se musí naučit face-to-face.
Tohle v žádném případě není pravda. Existuje spousta zásad a doporučení, která nejsou úplně omračující, když o nich člověk čte, tak nemá pocit, že by se dozvěděl něco, co by implicitně netušil, ale může ho to dovést k lepší sebereflexi. Reflektovat něco vědomě a dělat to bezděčně bývá rozdíl. Někdy i hodně velký.

V idealnim pripade ma dite rodice dva a ti se mohou vzajemne korigovat. A pokud ma ten druhy rodic v tu chvili lepsi mentalni/emocionalni kapacitu a ma ty veci nastudovane, muze dat i jinou zpetnou vazbu nez "nervi na nej".

Na druhou stranu, desim se situace, kdy rodice primitivni nebo lepe ovlivnitelni podlehnou nejake modni New Age propagande a namisto selskeho rozumu jako hlavni voditko pouzivaji nejaky bestseller.
Název: Re:Výchovné metódy v IT svete
Přispěvatel: Gregor Fefor 12. 12. 2019, 09:28:15
Za mňa odporúčam GCompris (https://gcompris.net/index-en.html (https://gcompris.net/index-en.html)). Je to i na iOS, Android i desktop. Vhodné tak cca pre deti do 5 rokov
Vďaka, vyzerá to dobre.
To CD "chlpáča mamuta" sme mali (pirátsku kópiu, ako inak) svojho času doma, ale to už bude tak 20 rokov. A asi sa to niekde u rodičov počas sťahovania stratilo...