reklama

Výchovné metódy v IT svete

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #60 kdy: 05. 12. 2019, 10:35:13 »
Ja vydím výsledky.
V 6 letech nemuzes videt vysledky. O tech se bavme az jim bude 20.
Děkuji za možnost editace příspěvku.

reklama


qelurg

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #61 kdy: 05. 12. 2019, 13:34:47 »
To není nic.

Jeden z důvodů, proč je dobré citovat, je to, že máme možnost jít k původnímu zdroji a posoudit ho (a zda jsi ho například pochopil...).

Takže prakticky nic. (resp. nedůvěryhodné tvrzení z druhé ruky od anonyma)

Původní zdroj je má zkušenost. Při cestě k původnímu zdroji nakonec nevyhnutelně dojdeš k něčí osobní zkušenosti.

qelurg

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #62 kdy: 05. 12. 2019, 13:36:34 »
To není nic.
Není to úplně nic, ale je to subjektivní tvrzení anonyma na netu, to se nezlob.

Kdyby ty problémy byly časté a vážné, tak by o tom určitě novináři moc rádi napsali. Po netu by se válely rozhořčené výkřiky rozčarovaných matek a otců. Absolventi by si stěžovali, že to nebyla dobrá cesta.

Jenže nic takovýho se mi nedaří najít. Místo toho...

Citace
Podle prorektora Univerzity Pardubice Karla Rýdla, který se od devadesátých let věnuje výzkumu netradičního školství [...]

A.cz: Existují nějaké relevantní průzkumy, jaké jsou děti, které vychodí alternativní školu?

Jistou představu dají například výsledky státních maturit. Ty ukazují, že alternativní střední školy, waldorfská lycea, se umístila v absolutní špičce všech gymnázií v republice. Takže výsledky mají. Není to jen o tom, že se tam děti válejí po koberci a nic nedělají, jak občas slýchám.

A.cz: Ano, takové informace kolují.

Ale výsledky říkají něco jiného. Pokud jsou ve státních maturitách otázky tvořivé, nad kterými člověk musí přemýšlet a najít řešení, tak to dětem z alternativních škol jde. Neumějí definice, ale umějí poznatky použít v praxi.

A.cz: Mají alternativní školy i nějaká negativa?

První věc je vybavenost. Montessori potřebuje pomůcky. Pokud se na ně rodiče nesloží, nebo je nezaplatí zřizovatel, jsou s tím problémy. Zadruhé učitelé často sklouzávají. Nemají trpělivost, než děti připraví na nový způsob učení, mají pocit, že toho chtějí zneužívat a přitvrdí. Skončí u odměn a trestů, čímž děti demotivují. A pak říkají, že to nefunguje. Třetí problém je nedostatečná podpora zvenčí. Přitom jsou to systémy, které jsou v jiných částech světa běžné, reflektují poslední výzkumy vědy, zejména medicínské. Dnes už prokázané, František Koukolík o tom píše knihy, ale pedagogika je zatím moc nereflektuje.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valeni-po-koberci-alternativni-skoly-funguji-rika-odbornik/r~8692c7a44d6411e594170025900fea04/

Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #63 kdy: 05. 12. 2019, 13:41:45 »
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)

qelurg

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #64 kdy: 05. 12. 2019, 13:45:08 »
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)
To je jen mala ukazka. Imho by se tato argumentace mela povazovat za argumentacni faul, protoze je univerzalni a lze s ni zpochybnit cokoliv. Budu to moci pouzit na jakykoliv tvuj argument.

reklama


Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #65 kdy: 05. 12. 2019, 13:56:58 »
Subjektivní tvrzení, kde je původní zdroj?
::)
To je jen mala ukazka. Imho by se tato argumentace mela povazovat za argumentacni faul, protoze je univerzalni a lze s ni zpochybnit cokoliv. Budu to moci pouzit na jakykoliv tvuj argument.

Jenomže argumentace anonyma, kdy podle něj anonymní odborník něco říkal, není třeba zpochybňovat.

qelurg

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #66 kdy: 05. 12. 2019, 14:19:26 »
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #67 kdy: 05. 12. 2019, 15:14:56 »
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.
Prázdně tlacháš jenom ty. Já jsem se zeptal, jestli můžeš svoje tvrzení nějak ověřitelně doložit. To zjevně nemůžeš. Ok, na tom není nic špatného, to se stává. Ale nediv se, že pak je to pro ostatní to, co to je: tvrzení anonyma na netu. Kdyby mi to samé řekl kámoš, se kterým se znám deset let, mělo by to zase jinou váhu. Tak to prostě na světě chodí. Tečka.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #68 kdy: 07. 12. 2019, 05:50:51 »
Ja si myslím, že výchova sa nedá aplikovať úplne podľa knižky. Ako tu už niektorí spomenuli, každé dieťa je unikát. Nebude úplne pasovať do tých "škatuliek". A najväčšie dobrodružstvo je, pre akú spoločnosť ho vychovávaš? Ja si dovolím tvrdiť, že to nevieme. Nevieme povedať, kde bude naša spoločnosť o 5, 10, 15, 20 rokov, keď sa deti budú musieť uplatniť v profesnom živote.
Určite je správne naučiť dieťa kritický myslieť, podporovať jeho tvorivosť, ale treba do neho doslova vmlátiť morálku.
Rád by som sa rozpísal aj viac, len neviem, či to vlákno neumrelo na citáciách  ;)

luvar

  • ***
  • 109
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #69 kdy: 07. 12. 2019, 20:25:02 »
Tak ako aj  bezprizorny pise, imho je kriticke myslenie a "thinking out of the box" su najdolezitejsie. Co sa tyka ale "knizkovej" vychovy, dovolim si nesuhlasit... Aj kazde auto je ine, ale nepustl by som sa do opravy ziadneho auta, kym by som nemal precitany aspon nejaky manual k oprave nejakeho auta...

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #70 kdy: 07. 12. 2019, 21:08:54 »
Ja sa na to dívam inak. Je úplne zbytočné čítať knižky, pretože najviac skúseností s výchovou tebe podobných majú tvoji rodičia a ich rodičia. Tiež rodičia a prarodičia z manželkinej strany. Takže odpovede na svoje otázky skôr nájdeš u nich a nie v knižkách.

Hlavne dieťa nie je stroj. Tam ti bol manuál daný od rodičov. Sám vidíš čo im na tebe fungovalo a čo si nemal rád. Skús rozvíjať tento základ a nie si lámať hlavu nad tým, čo je v knižkách. Hlavne najväčší rozdiel je vidieť na deťoch, len v tom, či sa im rodičia venujú alebo nie. A je úplne jedno akú výuku majú v škole, ak sa im rodičia nevenujú škola to veľmi nenahradí.

luvar

  • ***
  • 109
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #71 kdy: 07. 12. 2019, 22:00:44 »
Ono tento nazor pocujem casto od rodicov, ktory ziadnu literaturu necitali, lebo "ja to viem najlepsie". Ono si treba odpovedat na otazku, ci veris problemu "cambridge analytica". Predpokladam, ze navstevnici root.cz tomu veria. Nasledne sa zamysliet, ze je to vlastne aplikovana psychologia. Potom je jednoducha otazka, preco by ste neverili, ze vase deti (a aj vy) fungujete na zaklade psychologie rovnako predvidatelne (pri dostatocnom pocte "datovych bodov" :).

Osobne som z literatury natiahol kopec pravidiel, ktore vidim, ze funguju v praxi. Mnohe z pravidiel mali uvedene, ze funguju len pri istom type deti. Vzdy ale respektujuca (nie permisivna!) vychova hovori, ze sa s dietatom da "po dobrom" a aj ked to niekedy dlhsie trva, ma to hlboky zmysel z pohladu psychologie.

Na sebe pozorujem mnohe dopady z vychovy (bola vpodstate primarne "pozitivne manipulujuca") a velmi tazko sa mi upravuje moje nastavenie a spravanie (oblast sebavedomia a interakcie s "autoritami"). Rad by som dal mojemu dietatu zdrave sebavedomie a kedze u nas v rodine take nik nema, tak nemam imho inu moznost, ako siahnut po zdrojoch informacii mimo rodinu.

qelurg

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #72 kdy: 08. 12. 2019, 06:50:49 »
Další subjektivní tvrzení, které svou reakcí sám zpochybňuješ. Nedržíš se vlastních zásad, které předepisuješ jiným.

A teď takhle prázdně a nekonečně můžeme tlachat donekonečna a odvádět tím pozornost od podstaty a nepohodlných informací.
Prázdně tlacháš jenom ty. Já jsem se zeptal, jestli můžeš svoje tvrzení nějak ověřitelně doložit. To zjevně nemůžeš. Ok, na tom není nic špatného, to se stává. Ale nediv se, že pak je to pro ostatní to, co to je: tvrzení anonyma na netu. Kdyby mi to samé řekl kámoš, se kterým se znám deset let, mělo by to zase jinou váhu. Tak to prostě na světě chodí. Tečka.
Stále jsi to nepochopil. Můžeš svoje tvrzení nějak doložit? Ok, pak dle svých zásad jenom prázdně tlacháš. Tečka.

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #73 kdy: 08. 12. 2019, 11:27:25 »
Osobne som z literatury natiahol kopec pravidiel, ktore vidim, ze funguju v praxi. Mnohe z pravidiel mali uvedene, ze funguju len pri istom type deti. Vzdy ale respektujuca (nie permisivna!) vychova hovori, ze sa s dietatom da "po dobrom" a aj ked to niekedy dlhsie trva, ma to hlboky zmysel z pohladu psychologie.
Ono je potřeba si při tom ale uvědomit povahu společenských věd. Psychologie není matematika. Neexistuje žádné "z pohledu psychologie" (nebo jen velmi omezeně). Ve společenských vědách jsou vždy různé směry, které tvrdí různé věci. Někdy i úplně protichůdné. Různé studie dávají různé výsledky a ještě úplně odlišná může být jejich interpretace. Když jsem dostudoval sociologii a začal jsem studovat informatiku, byl jsem úplně nadšenej tím, jak jednoznačné v ní jsou výsledky. Že není žádné "směr A tvdí X, ale směr B tvrdí nonX". Byl to pro mě velmi příjemnej zážitek.

Myslím, že je skvělý, když se snažíš načerpat znalosti a hrát roli rodiče poučeně. Ale nekriticky se oddat jednomu směru může být i nebezpečný. Každopádně tak z literatury načerpáš míň, než bys mohl. Ve společenských vědách je prostě kritická reflexe naprosto klíčová. Např. argumentace "vidím, že fungují v praxi" je velice ošemetná až nebezpečná věc. Můžeš to říct, může to pro tebe být argument (pro každého z nás je), ale měl bys zároveň i kriticky reflektovat, že osobní zkušenost na vzorku N=1 je fakt velice slabej argument. Takhle totiž argumentují i příznivci ezoteriky. "Používám léčbu kameny, protože mi funguje". Je to celkem ok, dokud se nepokusí kameny vyléčit rakovinu...

Jak říkám, je skvělý, že ses rozhodl výchovu vědomě reflektovat, to udělá málo kdo, ale myslím si, že by ses posunul ještě o metu dál, kdybys svoje myšlení přešaltroval na něco ve stylu:

Respektující styl výchovy mě zaujal a rozhodnul jsem se ho ve svým životě používat. Zatím jsem s výsledky subjektivně spokojenej. Jsem si vědom kritiky tohodle přístupu, mám to taky nastudované. Proto na tom dogmaticky nelpím a jsem připravenej v případě potřeby svůj pohled přehodnotit. Jsem si vědom toho, že definitivní výsledky uvidím až tak za dvacet let a zároveň že možnost rodiče ovlivnit budoucnost dítěte jsou omezené. Respektující výchova je ale směr, který mě oslovil nejvíc a nejvíc věřím v to, že mi pozitivní výsledky dá.

Na sebe pozorujem mnohe dopady z vychovy (bola vpodstate primarne "pozitivne manipulujuca") a velmi tazko sa mi upravuje moje nastavenie a spravanie (oblast sebavedomia a interakcie s "autoritami"). Rad by som dal mojemu dietatu zdrave sebavedomie a kedze u nas v rodine take nik nema, tak nemam imho inu moznost, ako siahnut po zdrojoch informacii mimo rodinu.
No to je třeba jeden z jevů, které jsou v psychologii popsané: pokud má člověk negativní zkušenosti s vlastní výchovou, snaží se tyto chyby neopakovat a není neobvyklé, že v té snaze sklouzne do opačného extrému. Je to nebezpečná past. Vtipný na tom je, že urputná snaha "nebýt jako otec" se může proměnit v to, že jednám přesně jako on. Vzory chování naučené od rodičů jsou totiž strašně hluboko a silně vryté. Víceméně všichni z nás stejně nakonec od partnera očekáváme chování, které jsme viděli u rodiče opačného pohlaví a sami se chováme jako rodič stejného pohlaví. Tím spíš, čím víc máme tu zkušenost v sobě vrytou. A silně vrytá jsou zejména traumata ;)
« Poslední změna: 08. 12. 2019, 11:30:34 od Mirek Prýmek »

Re:Výchovné metódy v IT svete
« Odpověď #74 kdy: 08. 12. 2019, 11:54:46 »
Hm, 100 rodičů, 101 různý názor. Ale jako relevantní bych bral jen ty, kteří mají děti ve věku 20+ a vidí následky svých činů, případně je už napravují na vnoučatech! ;)

A jeden názor z publika:
Citace
"Keď som bola decko, nevzali ma k psychológovi. Matka mi jednou fackou otvorila čakru, stabilizovala karmu a očistila auru...!"

 

reklama