To jsem si prakticky jistý, že neplatí.
Ale jistěže platí. Máte provést nějaký úkon, v jehož provedení vám ale brání ten, v jehož prospěch jej máte provést. Jako kdybyste s někým uzavřel smlouvu, na základě které mu máte něco zaplatit na účet, který vám uvede, a dotyčný by vám odmítl prozradit to číslo účtu. Nebude vaše chyba, že nezaplatíte.
Lhůta pro odstoupení od smlouvy v případě objednávky na dálku je od toho, aby suplovala možnost si zboží prohlédnout nebo vyzkoušet tak, aby objednatel na dálku nebyl znevýhodněn proti kupujícímu v kamenném obchodě. Zejméně intenzita vyzkoušení věci nesmí překročit právě tento pomyslný rámec. Např. sekačku na trávu nemůžete vyzkoušet tím, že do ní nalijete benzín a zkusíte posekat kus trávníku. V tu chvíli je to jednoznačně použité zboží a zjevně nad rámec toho, co se dá srovnat s prohlédnutím / vyzkoušením v krámě. Tam si můžete vyzkoušet např. výšku madla nebo poloměr otáčení apod.
Naše právní úprava je bohužel ke kupujícímu vstřícnější, než požadavek EU, tudíž zboží opravdu můžete vyzkoušet tak, že ho začnete používat, i když tím ztratí svou hodnotu. Viz § 1833 ObčZ. Obchodní si na to pravidelně stěžují, ale příslušná novela se myslím zase odsunula.
Tím, že reklamujete, dáváte najevo, že jste zboží přijmul, začal užívat a pro jeho vadu chcete uplatnit právo z vady výrobku. Můžete pak zvolit, jestli preferujete výrobek opravit, slevu, apod. Tuto volbu už později nemůžete změnit, resp. prodejce to nemusí přijmout.
Nikoli, reklamovaná závada může být patrná ještě před tím, než zboží začnu používat, a může mi naopak bránit ověřit si ty vlastnosti, které jsem chtěl ve čtrnáctidenní lhůtě vyzkoušet. A kritériem pro tu 14denní lhůtu ani po úpravě zákona nebude používání – protože použití ještě neznamená snížení hodnoty. Ostatně i v kamenném obchodě si mnohé zboží můžete vyzkoušet tak, že ho použijete.
a) Můžete zvolit řešení opravou - pak někdo servisním zásahem může změnit výrobek tak, že už není původní; typicky, když najdete v obuvnictví poslední pár bot, které se Vám líbí, můžete je koupit a reklamovat s požadavkem opravy. Prodejce boty pošle k ševci, který např. poškozený podpatek vymění za jiný. Bude to funkční, bude to vypada dobře, ale původní výrobek to není.
b) Pro vyřízení reklamace můžete zvolit autorizovaný servis a na prodejce se neobrátit. V tu chvíli seberete prodejci možnost, aby měl zboží zpět ve 14denní lhůtě - prodejce to potřebuje, aby mohl např. uplatnit svá práva u svého dodavatele.
Obojí je věc dohody, jak se bude řešit reklamace, ale to neznamená, že by zákazníkovi mělo být upřeno právo na odstoupení od smlouvy.
Tedy podle mého názoru reklamací se o právo odstoupit od kupní smlouvy efektivně připravíte.
Vy jste jak čeští obchodníci. Připomněl bych, že reklamace znamená, že prodejce (třeba vinou jeho dodavatele) porušil smlouvu, dodal něco jiného (v jiné kvalitě), než dodat měl. To neznamená, že zákazník otravuje a prodejce teda musí zboží opravit, aby se ho zbavil. Neznamená to ani, že chyba je na půl na zákazníkovi a na půl na prodejci. Chyba je ze 100 % na straně prodejce a z 0 % na straně zákazníka. Takže neexistuje žádný důvod, proč by měl být zákazník nějak krácen na svých právech. Zákazníkovi mělo být dodáno bezvadné zboží a on pak má 14 dní na jeho vyzkoušení a případné odstoupení od smlouvy. Pokud během té doby zboží reklamuje, měla by čtrnáctidenní lhůta začít běžet znova od začátku okamžikem vrácení zboží z reklamace (původně jsem psal jen o přerušení lhůty, ale i to je špatně), protože teprve tím okamžikem splnil obchodník svou část smlouvy (předal bezvadné zboží). To před tím byl prostě ze strany obchodníka neplatný pokus a zákazník nese nezaviněné náklady už jenom tím, že na zboží musí déle čekat a má s reklamací nějaké starosti a náklady, které mu prodejce nezaplatí. Dopravu sice prodejce má zaplatit, ale čas, který zákazník strávil tím, že zboží musel zabalit, odnést na poštu, ten mu nikdo nezaplatí.
Pokud někdo místo reklamace zboží ve 14denní lhůtě vrátí a pak ho koupí znova, okrádá sám sebe – protože náklady na vrácení platí zákazník.
Prostě reklamace a odstoupení od smlouvy jsou dvě různá jednání, mají různá pravidla a přisuzují různé zodpovědnosti (při reklamaci jde vše za prodejcem, při odstoupení do smlouvy by to správně mělo být tak půl na půl) a je špatně, pokud by reklamace bránila zákazníkovi ve využití práva na odstoupení od smlouvy.