Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?

Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« kdy: 23. 09. 2019, 11:32:33 »
Mám takový problém. Pořídil jsem si na transkódování videa do domácího serveru ssdčko ADATA SU630. Prostě levná věc, která když chcípne tak je mi to úplně jedno
Nicméně jde mi o to, že když tam začnu tlačit nějaká data z velkého diskového pole, tak po chvíli kdy to krásně letí kolem 250MB/s se ten disk začne zahřívat a rychlost klesne.

Teploty v zátěži vypadají takto:
Kód: [Vybrat]
/dev/sda: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 25°C
/dev/sdb: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 27°C
/dev/sdc: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 25°C
/dev/sdd: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 24°C
/dev/sde: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 24°C
/dev/sdf: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 24°C
/dev/sdg: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 24°C
/dev/sdh: WDC WD30EFRX-68EUZN0: 24°C
/dev/sdi: CT120BX500SSD1: 29°C
/dev/sdj: CT120BX500SSD1: 30°C
/dev/sdk: ADATA SU630: 57°C

a při této teplotě rychlost kopírování (kopírováno přes midnightcommaner) se mi postupně snižuje, až to teď při této teplotě disku běží 37MB/s, což je dost zoufalé.

Jedná se tedy samozřejmě o zápis na tento disk.

Mám 5u šasi, zepředu na to fouká větrák uvnitř dva obří větráky foukají směrem od disků ven.

Moje otázka zní:
Je tohle normální u nového disku? Dokážu tohle nějak vyreklamovat? Nejsem zvyklý na to aby ssdkčko bylo pomalejší než umírající hddčko.
« Poslední změna: 23. 09. 2019, 12:09:06 od Petr Krčmář »


jsl

Re:zahřívání ssd disku, důvod na reklamaci?
« Odpověď #1 kdy: 23. 09. 2019, 12:08:44 »
Doporučuji vrátit/reklamovat toto SSD. Toto se mi dělo u SSD disků od ADATA, obzvláště u SUxxx řad. Ten disk pak nakonec umře. Rovněž bych doporučil změnit značku. Ač nechci dělat reklamu, tak po přechodu na Samsung SSD disky jsem naprosto bez problémů.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/ssd-overheating-and-underperforming.245929/

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #2 kdy: 23. 09. 2019, 12:54:06 »
tak to jsem potřeboval vědět tuhle informaci. Díky moc hodim jim to na hlavu a koupim něco jiného.
Já si rád připlatim za disky na systém nebo na data, tady jsem tak nějak očekával že levnější disk bude třeba pomalejší ale ne že mi skoro hned chcípne :-)

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #3 kdy: 23. 09. 2019, 18:19:22 »
Podle specifikace je do 70 °C provozní teplota. Obávám se, že to není důvod k reklamaci.
https://www.adata.com/upload/downloadfile/Datasheet_SU630_EN_20190619.pdf

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #4 kdy: 23. 09. 2019, 18:53:35 »
Ocekaval bych ale ze bude fungovat a ne ze bude rychlost pomalejsi nez zapis na disketu
Nicmene kdyby mi to nevzali na reklamaci tak to vratim.Jeste to nemam 14 dni tak pohoda


k3dAR

  • *****
  • 2 838
  • porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #5 kdy: 23. 09. 2019, 19:34:44 »
Ocekaval bych ale ze bude fungovat a ne ze bude rychlost pomalejsi nez zapis na disketu
Nicmene kdyby mi to nevzali na reklamaci tak to vratim.Jeste to nemam 14 dni tak pohoda
nepamatuju ze by disketa mela zapis 37MB/s ;-) nicmene nemas problem s spatnou cache? zkus po snizeni rychlosti:
Kód: [Vybrat]
echo 104857600 | sudo tee /proc/sys/vm/dirty_background_bytes
echo 209715200 | sudo tee /proc/sys/vm/dirty_bytes
a pozoruj zda se rychlost zas nezacne zvedat... pokud jo, pro trvale nastaveni to pridej do /etc/rc.local takto:
Kód: [Vybrat]
echo 104857600 > /proc/sys/vm/dirty_background_bytes
echo 209715200 > /proc/sys/vm/dirty_bytes

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #6 kdy: 23. 09. 2019, 19:38:36 »
Ocekaval bych ale ze bude fungovat a ne ze bude rychlost pomalejsi nez zapis na disketu
Nicmene kdyby mi to nevzali na reklamaci tak to vratim.Jeste to nemam 14 dni tak pohoda

Pak vůbec nereklamujte a vraťte to do 14 dní. Naopak reklamací riskujete, že 14denní lhůtu prošvihnete.

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #7 kdy: 23. 09. 2019, 20:52:39 »
Pak vůbec nereklamujte a vraťte to do 14 dní. Naopak reklamací riskujete, že 14denní lhůtu prošvihnete.
Odstoupit od smlouvy může i tehdy, když nemá zboží v ruce. Zboží musí vrátit do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, ale pokud by ho nemohl vrátit z důvodu, že zboží bylo u prodejce na reklamaci, je z obliga. Nicméně je to zajímavá díra v zákoně, bylo by logické, aby se během reklamace běh 14denní lhůty na odstoupení od smlouvy přerušil.

RDa

  • *****
  • 2 465
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #8 kdy: 23. 09. 2019, 21:09:41 »
Ja si nemyslim ze zpomaleni je zde z duvody teploty a aplikace thermal throttlingu - kdyz se podivam na specifikace SU630 tak me hned prasti do oci QLC ... a to se vi ze rychlostne jsou SSD jako SLC > MLC > TLC > QLC. Aby to nebylo tak napadne, tak vyrobci vyhradi malou cast flash pole jako "SLC CACHE" - a jakmile se naplni (po par az desitek GB) tak rychlost klesne na tu co je nativni pro ony pameti. Takto se chovaji vsechny lowend a levne disky s uzasnyma parametrama. A nikdo neprizna, kolik ta cache je.

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #9 kdy: 23. 09. 2019, 21:18:34 »
Odstoupit od smlouvy může i tehdy, když nemá zboží v ruce.

Ano, jednoznačně. Odstoupení od smlouvy je jednostranný právní úkon, který musí být učiněn (v tomto případě se jedná o sdělení vůle) v určité lhůte.

Zboží musí vrátit do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, ale pokud by ho nemohl vrátit z důvodu, že zboží bylo u prodejce na reklamaci, je z obliga. Nicméně je to zajímavá díra v zákoně, bylo by logické, aby se během reklamace běh 14denní lhůty na odstoupení od smlouvy přerušil.

To jsem si prakticky jistý, že neplatí. Lhůta pro odstoupení od smlouvy v případě objednávky na dálku je od toho, aby suplovala možnost si zboží prohlédnout nebo vyzkoušet tak, aby objednatel na dálku nebyl znevýhodněn proti kupujícímu v kamenném obchodě. Zejméně intenzita vyzkoušení věci nesmí překročit právě tento pomyslný rámec. Např. sekačku na trávu nemůžete vyzkoušet tím, že do ní nalijete benzín a zkusíte posekat kus trávníku. V tu chvíli je to jednoznačně použité zboží a zjevně nad rámec toho, co se dá srovnat s prohlédnutím / vyzkoušením v krámě. Tam si můžete vyzkoušet např. výšku madla nebo poloměr otáčení apod.

Pokud však zboží použijete, nárok na vrácení do 14 dnů zaniká. To je dáno už samotným termínem odstoupení od smluvy. Odstoupení je právní akt, kdy se plnění vzájemně vrací. Tedy musíte vrátit stejně hodnotnou věc, jako jste získal (obaly se nepočítají, ty netvoří podstatu hodnoty zboží).

Tím, že reklamujete, dáváte najevo, že jste zboží přijmul, začal užívat a pro jeho vadu chcete uplatnit právo z vady výrobku. Můžete pak zvolit, jestli preferujete výrobek opravit, slevu, apod. Tuto volbu už později nemůžete změnit, resp. prodejce to nemusí přijmout.

Představte si dvě modelové situace, které by prodejce poškozovaly:
a) Můžete zvolit řešení opravou - pak někdo servisním zásahem může změnit výrobek tak, že už není původní; typicky, když najdete v obuvnictví poslední pár bot, které se Vám líbí, můžete je koupit a reklamovat s požadavkem opravy. Prodejce boty pošle k ševci, který např. poškozený podpatek vymění za jiný. Bude to funkční, bude to vypada dobře, ale původní výrobek to není.
b) Pro vyřízení reklamace můžete zvolit autorizovaný servis a na prodejce se neobrátit. V tu chvíli seberete prodejci možnost, aby měl zboží zpět ve 14denní lhůtě - prodejce to potřebuje, aby mohl např. uplatnit svá práva u svého dodavatele.

Tedy podle mého názoru reklamací se o právo odstoupit od kupní smlouvy efektivně připravíte.

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #10 kdy: 23. 09. 2019, 21:21:30 »
Takto se chovaji vsechny lowend a levne disky s uzasnyma parametrama. A nikdo neprizna, kolik ta cache je.

Oni zas tak úžasné parametry nemají. Výrobce zcela poctivě informuje, že veškeré rychlosti jsou "up to" a že se ve skutečnosti liší podle typu použití. Bohužel lidé nečtou a už vůbec si nechtějí připustit, že pro každou technologii existují technická specifika. Podle mě je hloupost, když oboru nerozumím, rozhodovat si o pořízení typu sám, bez porady s odborníkem.

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #11 kdy: 23. 09. 2019, 22:07:12 »
To jsem si prakticky jistý, že neplatí.
Ale jistěže platí. Máte provést nějaký úkon, v jehož provedení vám ale brání ten, v jehož prospěch jej máte provést. Jako kdybyste s někým uzavřel smlouvu, na základě které mu máte něco zaplatit na účet, který vám uvede, a dotyčný by vám odmítl prozradit to číslo účtu. Nebude vaše chyba, že nezaplatíte.

Lhůta pro odstoupení od smlouvy v případě objednávky na dálku je od toho, aby suplovala možnost si zboží prohlédnout nebo vyzkoušet tak, aby objednatel na dálku nebyl znevýhodněn proti kupujícímu v kamenném obchodě. Zejméně intenzita vyzkoušení věci nesmí překročit právě tento pomyslný rámec. Např. sekačku na trávu nemůžete vyzkoušet tím, že do ní nalijete benzín a zkusíte posekat kus trávníku. V tu chvíli je to jednoznačně použité zboží a zjevně nad rámec toho, co se dá srovnat s prohlédnutím / vyzkoušením v krámě. Tam si můžete vyzkoušet např. výšku madla nebo poloměr otáčení apod.
Naše právní úprava je bohužel ke kupujícímu vstřícnější, než požadavek EU, tudíž zboží opravdu můžete vyzkoušet tak, že ho začnete používat, i když tím ztratí svou hodnotu. Viz § 1833 ObčZ. Obchodní si na to pravidelně stěžují, ale příslušná novela se myslím zase odsunula.

Tím, že reklamujete, dáváte najevo, že jste zboží přijmul, začal užívat a pro jeho vadu chcete uplatnit právo z vady výrobku. Můžete pak zvolit, jestli preferujete výrobek opravit, slevu, apod. Tuto volbu už později nemůžete změnit, resp. prodejce to nemusí přijmout.
Nikoli, reklamovaná závada může být patrná ještě před tím, než zboží začnu používat, a může mi naopak bránit ověřit si ty vlastnosti, které jsem chtěl ve čtrnáctidenní lhůtě vyzkoušet. A kritériem pro tu 14denní lhůtu ani po úpravě zákona nebude používání – protože použití ještě neznamená snížení hodnoty. Ostatně i v kamenném obchodě si mnohé zboží můžete vyzkoušet tak, že ho použijete.

a) Můžete zvolit řešení opravou - pak někdo servisním zásahem může změnit výrobek tak, že už není původní; typicky, když najdete v obuvnictví poslední pár bot, které se Vám líbí, můžete je koupit a reklamovat s požadavkem opravy. Prodejce boty pošle k ševci, který např. poškozený podpatek vymění za jiný. Bude to funkční, bude to vypada dobře, ale původní výrobek to není.
b) Pro vyřízení reklamace můžete zvolit autorizovaný servis a na prodejce se neobrátit. V tu chvíli seberete prodejci možnost, aby měl zboží zpět ve 14denní lhůtě - prodejce to potřebuje, aby mohl např. uplatnit svá práva u svého dodavatele.
Obojí je věc dohody, jak se bude řešit reklamace, ale to neznamená, že by zákazníkovi mělo být upřeno právo na odstoupení od smlouvy.

Tedy podle mého názoru reklamací se o právo odstoupit od kupní smlouvy efektivně připravíte.
Vy jste jak čeští obchodníci. Připomněl bych, že reklamace znamená, že prodejce (třeba vinou jeho dodavatele) porušil smlouvu, dodal něco jiného (v jiné kvalitě), než dodat měl. To neznamená, že zákazník otravuje a prodejce teda musí zboží opravit, aby se ho zbavil. Neznamená to ani, že chyba je na půl na zákazníkovi a na půl na prodejci. Chyba je ze 100 % na straně prodejce a z 0 % na straně zákazníka. Takže neexistuje žádný důvod, proč by měl být zákazník nějak krácen na svých právech. Zákazníkovi mělo být dodáno bezvadné zboží a on pak má 14 dní na jeho vyzkoušení a případné odstoupení od smlouvy. Pokud během té doby zboží reklamuje, měla by čtrnáctidenní lhůta začít běžet znova od začátku okamžikem vrácení zboží z reklamace (původně jsem psal jen o přerušení lhůty, ale i to je špatně), protože teprve tím okamžikem splnil obchodník svou část smlouvy (předal bezvadné zboží). To před tím byl prostě ze strany obchodníka neplatný pokus a zákazník nese nezaviněné náklady už jenom tím, že na zboží musí déle čekat a má s reklamací nějaké starosti a náklady, které mu prodejce nezaplatí. Dopravu sice prodejce má zaplatit, ale čas, který zákazník strávil tím, že zboží musel zabalit, odnést na poštu, ten mu nikdo nezaplatí.

Pokud někdo místo reklamace zboží ve 14denní lhůtě vrátí a pak ho koupí znova, okrádá sám sebe – protože náklady na vrácení platí zákazník.

Prostě reklamace a odstoupení od smlouvy jsou dvě různá jednání, mají různá pravidla a přisuzují různé zodpovědnosti (při reklamaci jde vše za prodejcem, při odstoupení do smlouvy by to správně mělo být tak půl na půl) a je špatně, pokud by reklamace bránila zákazníkovi ve využití práva na odstoupení od smlouvy.


Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #12 kdy: 23. 09. 2019, 22:32:04 »
Prostě reklamace a odstoupení od smlouvy jsou dvě různá jednání, mají různá pravidla a přisuzují různé zodpovědnosti (při reklamaci jde vše za prodejcem, při odstoupení do smlouvy by to správně mělo být tak půl na půl) a je špatně, pokud by reklamace bránila zákazníkovi ve využití práva na odstoupení od smlouvy.

Na této tezi jistě něco je, souhlasím.

Učitě by se to ale muselo posuzovat individuálně. Např. kdybyste si objednal kus nábytku a ten dorazil se škrábancem, tak je zjevný nesmysl požadovat nejdřív opravu a pak odstoupit od smlouvy. Funkce nábytku (velikost, vhodnost do interiéru, ...) jste jistě mohl posoudit i s tím škrábancem. Myslím si, že soud by musel takový postup kupujícího nutně považovat za šikanózní a vymykající se dobrým mravům. (namátkou § 547 a zejména § 555 OZ, oba odstavce)

crown

  • ****
  • 383
    • Zobrazit profil
Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #13 kdy: 24. 09. 2019, 16:00:32 »
Ještě bych se vrátil k příkladu se sekačkou. Podle mě vyzkoušet znamená nalít benzín, nastartovat a posekat kus trávníku. Neznamená to si posekat celý hektar. Jen se na ní podívat neznamená vyzkoušet. V dobrých obchodech vás ji nechají aspoň nastartovat.

Re:Je zahřívání SSD důvodem k reklamaci?
« Odpověď #14 kdy: 24. 09. 2019, 16:34:25 »
Ještě bych se vrátil k příkladu se sekačkou. Podle mě vyzkoušet znamená nalít benzín, nastartovat a posekat kus trávníku. Neznamená to si posekat celý hektar. Jen se na ní podívat neznamená vyzkoušet. V dobrých obchodech vás ji nechají aspoň nastartovat.

Dovolím si tvrdit, že jen v málo obchodech mají všechny typy sekaček k vyzkoušení, natož na trávníku. A už vůbec ne ten kus, který si chcete koupit - maximálně mají jeden rozbalený a ten slouží k osahání všem.

Vyzkoušením výrobku se nemyslí jeho používání v praxi. Vyzkoušení je např. u oblečení navléknutí v kabince, nikoliv že si půjčíte oblečení na dvě hodiny, jestli se v něm cítíte dobře. Na pánvi v regálu si nejen že nesmíte usmažit vejce, ale ani ji zahřát na zkušební plotně.

To všechno jsou činnosti, které už jsou za hranicí toho, co zákon považuje za vyzkoušení.

Přesto, jak správně poznamenal kolega Jirsák, při obchodě na dálku smíte i tak zboží vrátit, leč proti úhradě nákladů prodejce. Sekačka s nalitým olejem a zbytky trávy bude mít cenu sníženou poměrně dost - prostě za novou už ji nikdy nemohou prodat.