Ty si nedáš pokoj
Nedám, protože tahle obhajoba teorie čistě z alibismu je podle mě častá a docela nebezpečná. Když někdo o škole teprve uvažuje a o oboru nic neví, může se mu jevit to "naučíme vás neměnné obecné principy" jako super věc. Mně to tak taky připadalo - dokud jsem se nepotkal s realitou...
BTW: Podle průzkumu OECD z roku 2013 mají s překvalifikovaností větší problém než ČR jen tři státy - Irsko, Španělsko a Rakousko. https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/cesko-je-v-dulezitych-oborech-stale-jen-montovnou-40003811
Jenže ono to není binární, určitá míra teorie je skutečně potřeba a žádný “praktik” se bez ní neobejde. Debata by se tedy měla vést, když už, o míře nezbytné teorie.
Správně jsi tedy mohl říct “teorie dělá lepšího praktika, ale od určité míry je už její přínos menší a nemusí se vyplatit.” Ono jako v jiných případech z kognitivistiky je ten přínos logaritmický, tj. na začátku mi znalost (elementární) teorie přinese strašně moc, ale pak si křivka “lehá,” až najednou zjistím, že už mi další (stále pokročilejší) teoretické znalosti téměř nic v praxi nepřinesou.
Je opravdu důležité tohle říct, zjednodušování je strašně nebezpečné. Tento princip je obecný, řešit z hlavy nedosažitelné kardinály opravdu k ničemu není, ale trojčlenka je pro mnoho lidí prostě příliš málo (a v IT to platí tuplem).