Že se něco (studium na VŠ, krom jiných úrovní) považuje za něco (soustavnou přípravu na budoucí povolání) pro účely zákona o státní sociální podpoře přece neurčuje, co má nebo nemá VŠ dělat.
Striktně vzato máš pravdu. Ale širší kontext je takový, že dokud člověk studuje na státem akreditované (!) VŠ, dostává od státu hodně vysokou (!) subvenci. Proč? (chceš-li: teleologický výklad: ) protože ty VŠ jsou akreditované tak, aby poskytovaly vzdělání, které se dá v zaměstnání využít. Určitě by bylo třeba zajímavé mít VŠ studium vytváření co největších žvýkačkových bublin, určitě by se kolem toho dala postavit věda (i ve striktním popperovském smyslu), ale takovou VŠ by stát nikdy neakreditoval
Neříkám, že to je jediná funkce, ale minimálně je to jedna ze dvou hlavních (tou druhou je výzkum), což máš i v Zákoně o vysokých školách, § 1, písm. b):
umožňují [...] přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající
profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou
práci a další náročné odborné činnosti