reklama

Jakou VŠ?

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #30 kdy: 01. 09. 2019, 15:28:03 »
Ten blogpost je boží: “Nejen děti, ale i někteří dospělí mají potíže správně chronologicky uspořádat lovce mamutů, vyhynutí dinosaurů, objevení Ameriky a první světovou válku.”  :D
A přesně v tom je ten problém.

Někteří absolventi informatické VŠ neumí jednou větou říct, o čem je problém zastavení Turingova stroje. Přestože vehementně tvrdí, jak jsou rádi, že se to učili :)
Tak rádi být můžou, to se snad ještě smí, ne? Já si taky nestěžuju, že jsem se učil Schwarzschildovu metriku, dokonce mě to i bavilo počítat, takže jsem za to rád, ale jednou větou bych to teď taky nevysvětlil a přesně si příslušné rovnice nepamatuju (i když si je ještě pořád umím odvodit, ale na to teď už nemám čas). Holt některé znalosti mají kratší “poločas rozpadu.”

reklama


Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #31 kdy: 01. 09. 2019, 15:31:58 »
Tak rádi být můžou, to se snad ještě smí, ne?
Ale jistě, je to přímo nádhera, když si dělník ve šroubárně umí přečíst Vergilia v originále a ještě z toho má radost. Ovšem neměl by zájemce o práci ve šroubárně mást tím, že je lepší šroubař, protože umí číst Vergilia. Tím spíš, když ho číst neumí a jenom si to namlouvá :)

Holt některé znalosti mají kratší “poločas rozpadu.”
Nejkratší poločas rozpadu mají informace, které nepoužíváš :) a naopak.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #32 kdy: 01. 09. 2019, 15:33:46 »
Ovšem to oddělení je taky dost fuzzy a značně subjektivní, takže i kdyby se všichni nakrásně shodli, že je třeba látku takto rozdělit, neshodnou se, kde. Tímto se nechci hádat, jen naznačuju, že něco takového je utopie.
např. se absolventů 10 let po promoci prostě a jednoduše zeptat, co se jim z bývalého učiva teď nejvíc hodí, jaké předměty jim nejvíc daly a co jim teď nejvíc chybí
To by, obávám se, osnovy ještě rozšířilo.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #33 kdy: 01. 09. 2019, 15:36:46 »
Tak rádi být můžou, to se snad ještě smí, ne?
Ale jistě, je to přímo nádhera, když si dělník ve šroubárně umí přečíst Vergilia v originále a ještě z toho má radost. Ovšem neměl by zájemce o práci ve šroubárně mást tím, že je lepší šroubař, protože umí číst Vergilia. Tím spíš, když ho číst neumí a jenom si to namlouvá :)
Čekal jsem, kdy někdo vytáhne tento argumentační klam.

Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #34 kdy: 01. 09. 2019, 15:37:38 »
Čekal jsem, kdy někdo vytáhne tento argumentační klam.
V čem by ten klam měl spočívat?

reklama


Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #35 kdy: 01. 09. 2019, 15:38:25 »
Holt některé znalosti mají kratší “poločas rozpadu.”
Nejkratší poločas rozpadu mají informace, které nepoužíváš :) a naopak.
To jo, ale když už někdo něco jednou pochopil a potřebuje to třeba až po deseti letech, tak už si to jen opráší. Nemusí vynakládat úsilí na učení se něčemu novému.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #36 kdy: 01. 09. 2019, 15:43:16 »
Čekal jsem, kdy někdo vytáhne tento argumentační klam.
V čem by ten klam měl spočívat?
Nikdo netvrdí, že ve šroubárně potřebuješ Vergilia, ani že to z někoho dělá lepšího dělníka nebo dokonce člověka. Ono vůbec citáty z komedií jsou směšné per definitionem a kdo v nich hledá hlubší smysl, hledá marně (nebo spíše najde něco úplně zcestného). Mnohem lepší než citovat komedie (byť geniální) je přijít s vlastní myšlenkou. Nebo citát aspoň přizpůsobit komtextu, například číst Al-Chorezmího v originále, je to sice pořád arg. klam, ale aspoň zábavnější.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #37 kdy: 01. 09. 2019, 15:50:00 »
Ovšem to oddělení je taky dost fuzzy a značně subjektivní, takže i kdyby se všichni nakrásně shodli, že je třeba látku takto rozdělit, neshodnou se, kde. Tímto se nechci hádat, jen naznačuju, že něco takového je utopie.
Souhlas.

...ovšem s tím dodatkem, že pokud tím "oni" myslíš "vyučující na VŠ", tak ti by to podle mě vůbec posuzovat neměli. Zejména proto, že o praxi typicky neví vůbec nic (bez urážky, to je prostě faktum). Když už, tak takové věci jde zjistit jenom šetřením mezi lidmi v praxi (např. se absolventů 10 let po promoci prostě a jednoduše zeptat, co se jim z bývalého učiva teď nejvíc hodí, jaké předměty jim nejvíc daly a co jim teď nejvíc chybí).
Abychom se vrátili k tomu podstatnému, například CIIRC má super vyučující a o praxi toho vědí sakra hodně, protože prostě šli učit až po kariéře v IBM apod. A když pátrám v paměti, tak mě napadá jen málo vyučujících, kteří by nikdy nepřišli do kontaktu s praxí. Tohle jsou většinou žvásty nespokojených (tedy bez studijních předpokladů) studentů, kteří stejně o svých vyučujících nevědí zhola nic. Ta anketa by samozřejmě mohla být jedním z vodítek, ale nakonec stejně musí rozhodnout někdo kvalifikovaný a zkušený, s rozhledem a schopností komplexního posouzení problému.

Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #38 kdy: 01. 09. 2019, 15:52:12 »
Nikdo netvrdí, že ve šroubárně potřebuješ Vergilia
Prave ze bohuzel ano. Dan tvrdil, že "[znalost] Halting Problemu [mu] nese ovoce stále". A dokud mi neukáže, kde přesně a kdy naposledy tuhle znalost prakticky aplikoval, budu tuto znalost pro reálnou práci informatika považovat za stejně irelevantní jako schopnost číst Vergilia pro práci šroubaře.

Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #39 kdy: 01. 09. 2019, 15:57:13 »
Tohle jsou většinou žvásty nespokojených (tedy bez studijních předpokladů) studentů, kteří stejně o svých vyučujících nevědí zhola nic.
Já jsem na univerzitě na částečný úvazek i pracoval, takže jsem se o vyučujících i sem tam něco dozvěděl. Takže nevím jak "většina", ale u mě jsi se teda dost netrefil :)

Ta anketa by samozřejmě mohla být jedním z vodítek, ale nakonec stejně musí rozhodnout někdo kvalifikovaný a zkušený, s rozhledem a schopností komplexního posouzení problému.
Souhlas.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #40 kdy: 01. 09. 2019, 15:58:58 »
...ovšem s tím dodatkem, že pokud tím "oni" myslíš "vyučující na VŠ", tak ti by to podle mě vůbec posuzovat neměli. Zejména proto, že o praxi typicky neví vůbec nic
Abych to převedl do konkrétní roviny: Mě třeba (kdysi dávno) učili diskrétní matiku pánové profesoři Nešetřil a Matoušek. Zajímalo by mě, jakou přesně praxi by za sebou měli mít, aby mě toho naučili více nebo to, co naučili, lépe. Nestačí, že jde/šlo o vědce s excelentními výsledky na mezinárodní úrovni? Přitom diskrétní matika je obor veskrze praktický

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #41 kdy: 01. 09. 2019, 15:59:54 »
Nikdo netvrdí, že ve šroubárně potřebuješ Vergilia
Prave ze bohuzel ano. Dan tvrdil, že "[znalost] Halting Problemu [mu] nese ovoce stále". A dokud mi neukáže, kde přesně a kdy naposledy tuhle znalost prakticky aplikoval, budu tuto znalost pro reálnou práci informatika považovat za stejně irelevantní jako schopnost číst Vergilia pro práci šroubaře.
Tak třeba nám to řekne.

Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #42 kdy: 01. 09. 2019, 16:02:02 »
Tohle jsou většinou žvásty nespokojených (tedy bez studijních předpokladů) studentů, kteří stejně o svých vyučujících nevědí zhola nic.
Já jsem na univerzitě na částečný úvazek i pracoval, takže jsem se o vyučujících i sem tam něco dozvěděl. Takže nevím jak "většina", ale u mě jsi se teda dost netrefil :)

Ta anketa by samozřejmě mohla být jedním z vodítek, ale nakonec stejně musí rozhodnout někdo kvalifikovaný a zkušený, s rozhledem a schopností komplexního posouzení problému.
Souhlas.
Já jsem nic netrefoval, jen popisoval typický stav věci. Taky si vybavuju jednoho nebo dva vyučující-blby bez kontaktu s realitou (a potažmo praxí), ale rozhodně nechci generalizovat.

Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #43 kdy: 01. 09. 2019, 16:08:49 »
jakou přesně praxi by za sebou měli mít, aby mě toho naučili více nebo to, co naučili, lépe
O to přece nejde. Praxi potřebují proto, aby dokázali odlišit to (pro praxi) nezbytné od (pro praxi) zbytného. Na nezbytné dali silný důraz a byli naprosto nesmlouvaví a to zbytné brali jako příjemné zpestření pro radost.

Tak třeba nám to řekne.
Velice o tom pochybuju.

Já jsem nic netrefoval, jen popisoval typický stav věci.
Ok, tak mě si zařaď do kolonky "tuto teorii toto pozorování nepotvrzuje" :)


Idris

  • ****
  • 337
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jakou VŠ?
« Odpověď #44 kdy: 01. 09. 2019, 16:36:57 »
jakou přesně praxi by za sebou měli mít, aby mě toho naučili více nebo to, co naučili, lépe
O to přece nejde. Praxi potřebují proto, aby dokázali odlišit to (pro praxi) nezbytné od (pro praxi) zbytného. Na nezbytné dali silný důraz a byli naprosto nesmlouvaví a to zbytné brali jako příjemné zpestření pro radost.
Jenže to jsme zase u toho obrovského rozptylu. Pokud má někdo jako praxi práci v CERNu, bude upřednostňovat programování urychlovačů a jako background částicovou fyziku, někdo z ESA nebo NASA či SpaceX zase řízení raketoplánů a jako background astronomii, astrofyziku, webař hnutí ANO lízání Babišovy víš co apod. Jeden člověk nemůže ze své zkušenosti rozhodovat o relevantnosti oboru. Právě proto vznikají skupinově osnovy.

 

reklama