Auta na baterky - má to budoucnost?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #195 kdy: 22. 09. 2019, 08:12:33 »
Diskutoval jsem pod jedním článkem jinde:

…Za překvapivě příznivou cenu 429 900 Kč začíná automobilka Škoda prodávat u tuzemských dealerů svůj první elektromobil Citigo e iV…

Porovnám to s dalším tvrzením z dnešního internetu:
…CITIGO 3D Již od: 199 900 Kč…

Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.

Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. ...
Takže, za mně je to úplně v poho. ...

Přesné zpracování nepřesných čísel ;D Až budu majitelem dopravní firmy, možná mne to přesvědčí. Teď mám 12 let staré auto, jezdím párkrát v týdnu do hyperqelbu a na Dušičky se poveselit na hroby předků, občas vezu manželku ke kadeřnici a na kosmetiku, ročně najedu tak 10kkm. Pokud budu uvažovat o pořízení něčeho nového, volba je v současné době jasná.
Ale ta elektroauta zcela nezavrhuji, vyzkoušet ve velkém to má smysl, aby se ukázalo, jestli to opravdu má budoucnost nebo je to jen jedna ze slepých uliček.

...
Nějak jsem nepostřehl, jestli jsou to argumenty pro nebo proti elektroautům.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #196 kdy: 22. 09. 2019, 12:32:53 »
...
Nějak jsem nepostřehl, jestli jsou to argumenty pro nebo proti elektroautům.
Boli to argumenty v prospech.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #197 kdy: 25. 09. 2019, 01:32:52 »
Keďže tu máme diskusiu o budúcnosti, elektromobilov ("Auta na baterky - má to budoucnost?") dovolím si zacitovať z článku o vedeckej práci z vývoja batérií, čiže pravdepodobne o budúcnosti v predaji za 2- 7 rokov, ako je to v zavádzaní výskumu do výroby bežné: "Kapacita batérie sa po štyroch tisícoch nabíjacích cyklov zníži len o 10%, čo umožňuje životnosť v podobe dojazdu milión míľ.". Čiže 1,6 mil. km.
Zdroj v SK: http://dsl.sk/article.php?article=22977
Zdroj v EN: https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #198 kdy: 25. 09. 2019, 08:03:51 »
Keďže tu máme diskusiu o budúcnosti, elektromobilov ("Auta na baterky - má to budoucnost?") dovolím si zacitovať z článku o vedeckej práci z vývoja batérií, čiže pravdepodobne o budúcnosti v predaji za 2- 7 rokov, ako je to v zavádzaní výskumu do výroby bežné: "Kapacita batérie sa po štyroch tisícoch nabíjacích cyklov zníži len o 10%, čo umožňuje životnosť v podobe dojazdu milión míľ.". Čiže 1,6 mil. km.
Zdroj v SK: http://dsl.sk/article.php?article=22977
Zdroj v EN: https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/

Teď ještě co s tím udělá rychlonabíjení, že...

Skier

  • ***
  • 110
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #199 kdy: 25. 09. 2019, 12:07:08 »
Keďže tu máme diskusiu o budúcnosti, elektromobilov ("Auta na baterky - má to budoucnost?") dovolím si zacitovať z článku o vedeckej práci z vývoja batérií, čiže pravdepodobne o budúcnosti v predaji za 2- 7 rokov, ako je to v zavádzaní výskumu do výroby bežné: "Kapacita batérie sa po štyroch tisícoch nabíjacích cyklov zníži len o 10%, čo umožňuje životnosť v podobe dojazdu milión míľ.". Čiže 1,6 mil. km.
Zdroj v SK: http://dsl.sk/article.php?article=22977
Zdroj v EN: https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/
To je i celkem dobře možné. Ale pro naše podnebí by mne opravdu velmi zajímalo jak je to s nabíjením / provozem při extrémně nízkých teplotách.

Příklad: jedu na týden do Alp na lyže. Noční teploty se pohybují mezi -25 až -30 C. Přes den se sice na sjezdovkách oteplí na příjemných -18 C, ale ve stínu v údolí (kde parkuji) zůstává osvěžujících cca -22 C. Po týdnu přijdu k autu a očekávám, že ho otevřu, naložím do něj věci a odjedu. Nejbližší nabíječka je cca 15 km a je u ní také těch -22 C.

Otázka č. 1: Co mám čekat?

Otázka č. 2: Jaký dopad bude mít toto dobrodružství na baterii?




crown

  • ****
  • 383
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #200 kdy: 25. 09. 2019, 12:37:19 »
Lyžovačka v Alpách asi není use case pro elektromobil. Ono při mínus 30 můžete mít problém i s naftou, když budete mít v nádrži ještě letní.

Jinak při nabíjení si může umět sám ohřát baterie na nějakou rozumnou minimální teplotu (tedy spotřebovat část energie na ohřívání baterií a ne na jízdu).

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #201 kdy: 25. 09. 2019, 14:26:52 »
Hlavně silně pochybuju, že se v budoucnu bude na lyžovačku v Alpách dopravovat každý vlastním autem.

Skier

  • ***
  • 110
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #202 kdy: 25. 09. 2019, 14:40:09 »
Lyžovačka v Alpách asi není use case pro elektromobil. Ono při mínus 30 můžete mít problém i s naftou, když budete mít v nádrži ještě letní.

Takže když jedu 2x za zimu na lyže do Alp, mám si pro jistotu koupit druhé auto? Jak ekologické! Nebo si vzít něco z půjčovny?

Ono při mínus 30 můžete mít problém i s naftou, když budete mít v nádrži ještě letní.
Ano, proto tankuji zimní a nebo používám přísadu do nafty. Případně existují i benzínové motory.

Jinak při nabíjení si může umět sám ohřát baterie na nějakou rozumnou minimální teplotu (tedy spotřebovat část energie na ohřívání baterií a ne na jízdu).
Při nabíjení je ohřev battery packu piece of cake. Ale co takhle jízda při velmi nízkých teplotách? Kolik energie se spotřebuje na temperaci battery boxu? Z mnoha různých článků se při nízkých teplotách okolo -10 C z bezpečnostních důvodů nesmí odebírat větší proudy.
A co takhle temperace při dlouhodobém stání? Zaparkuji auto nabité na 30% v mrazech. Jak dlouho mi battery pack vydrží temperovat battery box než se bude muset odpojit a vychladne natolik, že to ohrozí životnost baterií?
Viděl někdo nějaká čísla?

crown

  • ****
  • 383
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #203 kdy: 25. 09. 2019, 15:07:22 »
Když si koupíte e-golf, tak by snad mělo být v ceně půjčení naftového auta na pár dní v roce. To by řešilo dovolenou jednou ročně.

Jinak elektromobil je evidentně myšlen jako druhé auto do rodiny. Velký naftový kombík na delší cesty a elektromobil po městě a okolí.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #204 kdy: 25. 09. 2019, 15:09:33 »
Jinak elektromobil je evidentně myšlen jako druhé auto do rodiny. Velký naftový kombík na delší cesty a elektromobil po městě a okolí.

A komu tim prospejete co?  8)

Percentualne kolko percent rodin ma 2 auta?  30?
A kolko z nich si moze dovolit 2 nove auta veku do 5 rokov? 10?
Vacsina rodin je rada,ked sa vzchopia na 1 auto.. 

A kolko percent rodin si moze dovolit obmenit vozovy park kazdych 5-7 rokov?
Iluzia o naftovom kombiku + elektromobile tak aby to davalo zmysel sa tyka par percent ludi. Nie kazdy chce zarabat len na auto, ale chce aj investovat, setrit do buducna, chodit na dovolenky, mat deti atd.. Pre vacsinu ludi je to nerealne udrzat takyto konzumny zivot z dlhodobeho hladiska.
« Poslední změna: 25. 09. 2019, 15:15:08 od snuff1987 »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #205 kdy: 25. 09. 2019, 15:18:09 »
Jinak elektromobil je evidentně myšlen jako druhé auto do rodiny. Velký naftový kombík na delší cesty a elektromobil po městě a okolí.

A komu tim prospejete co?  8)

Percentualne kolko percent rodin ma 2 auta?  30? A kolko z nich si moze dovolit 2 nove auta veku do 5 rokov? 10? Vacsina ludi ma 0 , alebo su radi ked sa vzchopia na 1 auto..

A? Původně taky měla většina rodin maximálně povoz. A stačilo tak dvacet let...

Ilustrativně pro různé technologie:

https://cdn.theatlantic.com/static/mt/assets/science/history-of-products.gif
https://cdn.theatlantic.com/static/mt/assets/science/techlines.jpg

(snad si ještě všichni pamatujeme, jak vypadali nositelé prvních mobilů a co to muselo být za nechutné zazobance ;-) )

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #206 kdy: 25. 09. 2019, 15:25:53 »

A? Původně taky měla většina rodin maximálně povoz. A stačilo tak dvacet let...

To ano, ale doba Golfov 1, 2, 3 ,Audi 80, felicii, Lad a Skodoviek 120 je davno prec. Tieto auta mohli sluzit 20-30 rokov, pretoze boli jednoduche a nie pretechnizovane..
Dnes si kupte A4 2.0tdi a tak po 200-300 000km vas caka pekna davka investicii, ktore su pre bezneho smrtelnika likvidacne.. DPF, tona elektroniky, vstrekovace, elektronicka rucna, turbo, RJ turba, slpik riadenia, klapky v sani a dalsie chutovky.. Do toho eko lobby, nastrcene dievcatko Greta, konzum  a sprisnovanie TK a EK sposobuje to, ze dnesne auto ma mizivu sancu sluzit 20 rokov. 
« Poslední změna: 25. 09. 2019, 15:28:27 od snuff1987 »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #207 kdy: 25. 09. 2019, 15:35:44 »
Jinak elektromobil je evidentně myšlen jako druhé auto do rodiny. Velký naftový kombík na delší cesty a elektromobil po městě a okolí.

A komu tim prospejete co?  8)

Percentualne kolko percent rodin ma 2 auta?  30?
A kolko z nich si moze dovolit 2 nove auta veku do 5 rokov? 10?
Vacsina rodin je rada,ked sa vzchopia na 1 auto.. 

A kolko percent rodin si moze dovolit obmenit vozovy park kazdych 5-7 rokov?
Iluzia o naftovom kombiku + elektromobile tak aby to davalo zmysel sa tyka par percent ludi. Nie kazdy chce zarabat len na auto, ale chce aj investovat, setrit do buducna, chodit na dovolenky, mat deti atd.. Pre vacsinu ludi je to nerealne udrzat takyto konzumny zivot z dlhodobeho hladiska.

Když se ptáte, tak vám odpovím. Nejdříve stejně jako jste to napsal vy, tedy podle mého omezeného osobního rozhledu. Znám pouze pět rodin, které mají jen jedno auto. V těchto pěti rodinách je pouze pět řidičů a všichni by měli na druhé, třetí, čtvrté auto. Pokud jsou v rodině oba řidiči, tak automaticky mají minimálně dvě auta. Všichni pak bydlí v rodinných domech, tudíž mohou nabíjet i elektromobil.

Ale protože nejsem do sebezahleděný diskutér, vím že můj rozhled je omezený a podívám se do statistik. A tam jsem se nevyšel z údivu. zatímco jsem se vám chtěl vysmát, že dvě auta mají skoro všichni, ukázalo se, že pravda je úplně jiná. Viz https://zpravy.aktualne.cz/finance/co-maji-cesi-doma-velky-pruzkum-se-ptal-na-mycku-susicku-i-a/r~fc91474afa6611e68ad70025900fea04/.

Ale je to divný, protože v ČR je 6,5mil řidičáků, 5,6mil osobních aut ale podle linkovaného článku vlastní osobní vůz jenom 2/3 rodin. A jenom 20% rodin má více než dvě auta. Takže mi to nedává smysl a jedině že by bylo tolik aut registrováno na firmy. Kdo ví.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #208 kdy: 25. 09. 2019, 16:11:22 »
Znám pouze pět rodin, které mají jen jedno auto.
V tom pripade sa pohybujete zrejme vo velmi bohatych vrstvach, alebo mate vo svojom okoli velmi hlupych financne negramotnych ludi.
To co som pisal, nie su ,moje subjektivne pozorovania, ale naopak velmi triezve zhodnotenie situacie ludi v spolocnosti. Staci ked sa prejdete po ulici, trochu sa zapozerate ako ludia ziju, prejdete sa popred skoly a uvidite ake deti akych ludi a ake bude ich dosiahnute vzdelanie tvoria v nasej spolocnosti vacsinu. Prejdete si statistiky kolko ma nasetrenych penazi priemerny clovek a musi vam byt jasne, ze realita v Ceskej republike/na Slovensku je uplne inde ako zeby ludia riesili ci budu mat v rodine 1 alebo 2 auta. Oni maju totizto niekedy problem si pozicat  a zaplatit vlastne byvanie.
« Poslední změna: 25. 09. 2019, 16:15:34 od snuff1987 »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #209 kdy: 25. 09. 2019, 16:15:42 »
Zaráží mě jedna věc: Proč je většina lidí přesvědčená, že v budoucnu bude mít každá rodina auto, nebo nedej bože aut víc? Je tendence stavět do výšky, kde asi budou všichni parkovat? Je tendence vyhánět auta z měst, tak k čemu ho mít? Jakkoliv fandím elektromobilům, nevidím slepou cestu v technologii, ale ve společnosti. Vždyť i dneska většina aut značnou část života akorát někde prostojí.