reklama

Auta na baterky - má to budoucnost?

Jose D

  • ****
  • 488
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #210 kdy: 25. 09. 2019, 18:52:37 »
..

v podstatě souhlas.
IMO změna přijde až:

1) v TOC vozidla budou náklady na parking srovnatelné s cenou za pořízení a provoz
2) self-driving technology umožní vlastní auta zaparkovat mimo centrum

v téhle chvíli už bude malý rozdíl mezi car-sharingem a pořizováním vlastních aut každých n-let.

reklama


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #211 kdy: 25. 09. 2019, 19:03:17 »
Zaráží mě jedna věc: Proč je většina lidí přesvědčená, že v budoucnu bude mít každá rodina auto, nebo nedej bože aut víc? Je tendence stavět do výšky, kde asi budou všichni parkovat? Je tendence vyhánět auta z měst, tak k čemu ho mít? Jakkoliv fandím elektromobilům, nevidím slepou cestu v technologii, ale ve společnosti. Vždyť i dneska většina aut značnou část života akorát někde prostojí.

Lebo teraz a aj v buducnosti, ktorej sa terajsi dospeli ludia doziju bude mat stale kazda rodina jedno auto alebo viacej. Raz asi osobne auta budu okrajova zalezitost a historia, ale necakam, ze sa toho my dozijeme. Niesu na to este vymyslene technoogie a az potom sa moze zacat riesit infrastruktura, ktorej vystavba bude trvat pekne dlho.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #212 kdy: 25. 09. 2019, 21:48:00 »
Zaráží mě jedna věc: Proč je většina lidí přesvědčená, že v budoucnu bude mít každá rodina auto, nebo nedej bože aut víc? Je tendence stavět do výšky, kde asi budou všichni parkovat? Je tendence vyhánět auta z měst, tak k čemu ho mít? Jakkoliv fandím elektromobilům, nevidím slepou cestu v technologii, ale ve společnosti. Vždyť i dneska většina aut značnou část života akorát někde prostojí.

Lebo teraz a aj v buducnosti, ktorej sa terajsi dospeli ludia doziju bude mat stale kazda rodina jedno auto alebo viacej. Raz asi osobne auta budu okrajova zalezitost a historia, ale necakam, ze sa toho my dozijeme. Niesu na to este vymyslene technoogie a az potom sa moze zacat riesit infrastruktura, ktorej vystavba bude trvat pekne dlho.

Auta budou okrajova zalezitost v momente, kdy prestanou mit funkci socialniho statusu. Prvni zmenu mame za sebou - z hracky kterou pomalu kazdej majitel servisoval na zahrade/chate/chalupe ci garazove kolonii a rozdaval rady jak na to (40+ vedi o cem pisu :-)), je dneska spotrebni zbozi ktere pomalu kazdej vozi do servisu. Dalsi zmena bude na stav "pujcim si to, kdyz to potrebuju a pujcim si to, co potrebuju". Takze nebudete skakat po meste kombikem, protoze na to je lepsi nakupni taska nebo MHD. Na chalupu pojedete tim kombikem a na dovolenou treba camperem. Nebudete to vsechno parkovat pred barakem, ale zarezervujete si to u vaseho oblibeneho servisu na cas kdy to potrebujete. Neco jako nabizi WV kdyz si koupite tu jejich elektrotasku. Skoda zacala nedavno zkouset neco podobneho pokud vim. Tohle by mi davalo smysl. Jeden priklad za vsechny. Znamej bydlel za Prahou a kazdej den dojizdel. Kolony do Prahy , kolony z Prahy. Kdyz se presunul na Cernej Most, auto malem prodal. Protoze misto hodiny v kolone na jizni spojce to mel cca 20 minut metrem. Ted mu to auto stoji pred barakem a otoci kolama akorat o vikendu. Mit moznost za pausal si pujcovat kousek od baraku kdy chci co chci, tak se, pri funkcni MHD, na vlastnictvi auta dneska spousta lidi vykasle.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #213 kdy: 25. 09. 2019, 22:43:49 »
Prvni zmenu mame za sebou - z hracky kterou pomalu kazdej majitel servisoval na zahrade/chate/chalupe ci garazove kolonii a rozdaval rady jak na to (40+ vedi o cem pisu :-)), je dneska spotrebni zbozi ktere pomalu kazdej vozi do servisu.
Až na to, že si vôbec nepochopil dôvod, prečo si to ľudia takto servisovali... Výraz DoDo (dodělej doma) si snáď už počul.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #214 kdy: 25. 09. 2019, 23:55:49 »
Prvni zmenu mame za sebou - z hracky kterou pomalu kazdej majitel servisoval na zahrade/chate/chalupe ci garazove kolonii a rozdaval rady jak na to (40+ vedi o cem pisu :-)), je dneska spotrebni zbozi ktere pomalu kazdej vozi do servisu.
Až na to, že si vôbec nepochopil dôvod, prečo si to ľudia takto servisovali... Výraz DoDo (dodělej doma) si snáď už počul.

Jenze ja nepsal o DoDo, ani DIY (po staru Udelej/Urob si sam, muj oblibeny casopis :-) ) po zakoupeni noveho vozu. Nepsal jsem ani o tom, jestli ten servis byl dosazitelnej fyzicky (proste jestli treba na vesnici nejakej vubec existoval), pripadne ekonomicky (proste uz na nej nemeli). Dokonce jsem nepsal ani o tom, ze tenkrat to byl tak trochu konicek z donuceni (DoDo, DIY, servis nema cas).  Psal jsem o tom, ze vlastnictvi automobilu, bylo symbolem ekonomickeho statusu (ja na to mam) a schopnosti (ja si dokazu opravit i auto, nejen chalupu). Tahle role auta jako symbolu je dneska nahrazena necim jinym (auto ma kazdej trouba, ale dva cinzaky ne).

reklama


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #215 kdy: 26. 09. 2019, 06:58:28 »
Já bych chtěl zdejší diskutéry upozornit, že ne každý žije v Praze, někteří dokonce ani nežijí ve městě. Já bydlím na vesnici, vzdušnou čarou 5km od kašny na náměstí v centru města. Přesto pro mě jízda autem do práce znamená, že ušetřím půl hodiny oproti tomu kdybych jel MHD. Zato ale nemám problém s parkováním, protože jsme slušná firma, máme dvě parkoviště a nesídlíme v centru.

To samé s tím, jestli je do města lepší nákupní taška nebo kombík. 10 cm je sice hodně v posteli, ale to že je Focus o deset čísel širší než Fiesta podle mě nemá velký vliv na manévrovatelnost ve městě.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #216 kdy: 26. 09. 2019, 09:18:28 »
Je trend vylidňování vesnic a ceny nemovitostí rostou rychleji než mzdy. Z toho vychází, že se lidí koncentrují ve městech a v nájmech. Vlastnictví auta pro tyhle rodiny ztrácí smysl.
Neříkám, že nikdo nebude vlastnit auto, ale nebude to tak běžné, jako dnes.

crown

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #217 kdy: 26. 09. 2019, 16:20:54 »
Kdyby půjčování aut bylo levné a jednoduché, tak by to bylo fajn. Pokud jedu na chalupu na víkend víc než X krát za rok (5 nebo 10 podle typu auta), tak se půjčovna nevyplatí. Navíc do půjčovny musíte pro auto dojít a předem si ho rezervovat nebo riskovat, že nebude.

O ceně aut - nikdo netvrdí, že se auto musí kupovat nové. Můžete si vybrat od ceny průměrného platu za jezdící vrak až po velké nové auto. Z tohohle hlediska si druhé auto může dovolit většina. Mimo město je to ještě důležitější, když jede třeba autobus jen dvakrát za den - u nás na chalupě. (ps: já dvě auta nemám, protože do práce je to rychlejší metrem a nemusím řešit parkování.)

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #218 kdy: 26. 09. 2019, 16:44:44 »
Kdyby půjčování aut bylo levné a jednoduché, tak by to bylo fajn. Pokud jedu na chalupu na víkend víc než X krát za rok (5 nebo 10 podle typu auta), tak se půjčovna nevyplatí. Navíc do půjčovny musíte pro auto dojít a předem si ho rezervovat nebo riskovat, že nebude.
Tak jsem se díval na aktuální situaci:
Když vezmu takový solidní průměr výše půjčovného (1 500,-/den), tak je to za víkend 4 500,-.
Cenu nového vozu stanovme na 450 000,- -> žádný holý křáp, ani žádné dělo.
Dožití auta 15 let (do staršího bych rodinu rozhodně neposadil).
Roční náklady na údržbu, pojistka, STK a další srandy kolem, to máme takových 30 000,-/rok (ze začátku málo, ale jak bude postupně dodělávat, tak to samozřejmě jde nahoru).

Celkové náklady na auto: 450 000 + (15 * 30 000) = 810 000,-
Ročně tedy 67 500,-.
To je 15 víkendů ročně. Při současných cenách. Takže kdo má dnes auto kvůli chalupě, měl by na ni jezdit aspoň každý třetí víkend.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #219 kdy: 26. 09. 2019, 17:37:39 »
Skoda Rapid se bezne pujcuje (v Praze) za 2000 Kc na vikend, vcetne 200 km najezdu.

crown

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #220 kdy: 27. 09. 2019, 11:07:12 »
Proc porad pocitate cenu noveho vozu? V pujcovne vam take nedaji novy vuz, ale rekneme rok/dva stary. Potom ten vypocet vypada uplne jinak. Starsi auto ma drazsi udrzbu, ale levnejsi amortizaci a pojistku.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #221 kdy: 27. 09. 2019, 11:36:47 »
No tak dobrá, počítejme 10 let staré auto, ale za těch 15 let takové koupíme třikrát, a jsme ve výpočtu tam, kde jsme byli. Lepší?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #222 kdy: 27. 09. 2019, 12:46:49 »
Citace
...Automobilky už dnes umí vyrobit vozy se všemi zmíněnými alternativními pohony, ale zákazníci je nechtějí kupovat....

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-prodeje-evropa-paretovo-pravidlo.A190918_225939_automoto_fdv


Co dodat?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #223 kdy: 30. 09. 2019, 11:46:50 »
Citace
...Automobilky už dnes umí vyrobit vozy se všemi zmíněnými alternativními pohony, ale zákazníci je nechtějí kupovat....

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-prodeje-evropa-paretovo-pravidlo.A190918_225939_automoto_fdv


Co dodat?

Ze ve statech kde jsou na elauta danove ulevy se kupuji mnohem vice, treba Norsko

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #224 kdy: 18. 10. 2019, 21:02:39 »
Slovenskí úradníci urobili prepočet výhodnosti/nevýhodnosti elektromobilu v Excel tabuľke s makrom. Porovnáva asi 26 elektromobilov a 7x spaľovacích aut. Dáva možnosť meniť cenu za elektrinu, úrokovú sadzbu a výšku dotácie, alebo žiadnu dotáciu. Odkaz na tabuľku k stiahnutiu https://www.minzp.sk/iep/publikacie/komentare/elektricky-pohon-dostava-postupne-zelenu.html a dva články k tomu http://www.dsl.sk/article.php?article=23067, https://e.dennikn.sk/1620260/komu-sa-oplati-auto-na-elektrinu-statni-analytici-spravili-velky-prepocet/.
Či to berie do úvahy aj výmenu batérie po X tis. km, aebo rokoch som neskúmal, ale keď si porovnáte dve autá, tak pri elektromobile tam akosi skáče časom položka "znehodnotenie" v grafe. Možno to berie do úvahy.
Vyskúšal som si Huinday Ioniq Electric a Skoda Fabia TSI 1.0 a pri ročnom nájazde 15 000km aj s dotáciou nenávratné, teda za 20 rokov. Pri nájazde 50 000 za rok návratné už za 5 rokov. S dotáciou 8 000€. Bez za 8 rokov.
Niekde som čítal, že výrobcovia zatiaľ tlačia predajcov na predaje spaľovacích a snažia sa nechávať vysoké ceny pre lektromobily. Aj keď batérie polacneli za posledné roky.

Kto sa nechce namáhať konkretným výberom auta a parametrov, môže si pozrieť jednoduchý graf v článku z roku 2018  https://www.teslamagazin.sk/porovnanie-nakladov-elektromobily-spalovacie-automobily-sr/ ktorý zhruba hovorí, že elektromobil sa oplatí po prejdení zhruba 150 tis. km s dotáciou(5000€ bola v SR v 2018) a 250 tis. km bez dotácie. Reči, že je to dotované a preto to nie je pravda a objektívne, sú sčasti pravda, ale z druhej blbosť, dokonca lož. Lož preto, že cena životného prostredia a zdravia ľudí blízko ciest splodinami a hlukom pri spaľovacom aute hrá tiež úlohu.

Bola tu téma, čo bude v zime. Tiež som sa na to pýtal sám seba, pretože s mínusovou teplotov to ide dole vodou s kapacitou aj možnosťou nabíať, ale severské štáty sa s tým asi vyrovnajú prví.
Narazil som na Nissan Leaf po 5 rokoch v Kanade: https://www.youtube.com/watch?v=ZdsIqPX6LH4
Aj keď vo videu hovorí, aby mu komentovali, tak komentáre zakázal.  ;D A ďalej Nissan Leaf s kapacitou 51% po 108 tis. km. https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY. Podľa info niekde inde prvé z nich mali nedostatočný manažment teploty batérie, nebolo to otestované a preto degradovali veľmi rýchlo.

Hore sa niekto pýtal, ako sa udržuje stabilná teplota batérie aj pri záporných teplotách, tak robí sa to odvodom tepla z elektromotoru. Teda ak je dostatočné a nie je nutné vyhrievať aj kabínu.

Do toho eko lobby, nastrcene dievcatko Greta, ...
https://e.dennikn.sk/1616577/preco-muzi-v-strednom-veku-neznasaju-gretu-thunbergovu/
Môj osobný názor je, že je to len viditeľný hlas vedcov. A ak mi napíšete, že nie všetkých, tak ja vám, že väčšiny.

 

reklama