Auta na baterky - má to budoucnost?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #180 kdy: 07. 09. 2019, 13:40:25 »
Skúste tu. https://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Price-Newest-M50T-5000mah-3_60841978202.html
(Alibaba nie je Aliexpress, kde by som ja baterky nekupoval.)
Takže na Aliexpress je běžné, že prodejce lže ohledně skutečné kapacity baterie (inzeruje i polepy jsou na falešnou kapacitu, skutečná je několikanásobně menší - moje zkušenost), ale na alibaba se to nestává, protože to používají více profíci, který to nestrpí?


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #181 kdy: 08. 09. 2019, 06:13:25 »
Takže na Aliexpress je běžné, že prodejce lže ohledně skutečné kapacity baterie (inzeruje i polepy jsou na falešnou kapacitu, skutečná je několikanásobně menší - moje zkušenost), ale na alibaba se to nestává, protože to používají více profíci, který to nestrpí?
Žiaľ, keďže sa tie batérie začali len vyrábať, tak som tipoval, že v eshope, ktorý ste dávali odkaz nebudú... ale sú tam tiež. Akurát cena ešte nie je dobrá a najlacnejšie Sanyo 4,75€(Buy 260 times for €4.40 (€3.64 without VAT)) za 4250mAh, LG 5,25(Buy 390 times for €4.10 (€3.39 without VAT)) za 5000mAh, Samsung 5,45€(Buy 260 times for €4.39 (€3.63 without VAT)) za 5000mAh: https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size.html
To je 9,66mAh/cent, 12,20mAh/cent, 11,39mAh/cent. Zatiaľ žiadna predávaná nemá kapacitu 5,750-6,000 mA za výhodnú/rovnakú cenu za ks, ako 18650, ako tvrdí článok https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-new-2170-cell-packs-more-power

Zatiaľ žiadna sláva oproti pôvodným 18650:
V diskusii použitá pre výpočet Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A Buy 600 times for €2.80 (€2.31 without VAT) Vychádza 10,71mAh za eurocent.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-inr18650-29e-2900mah-e6-3608.html
Buy 600 times for €2.20 (€1.82 without VAT)   13,18mAh/cent

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah-3452.html
Buy 300 times for €1.95 (€1.61 without VAT)   14,87mAh/cent.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/sanyo-ur1865zl2-2310mah-10a.html
Buy 540 times for €1.60 (€1.32 without VAT) 14,44mAh/cent.
... A ja budem ešte asi rok za úplného dementa, kým nebude cena aj pre nedementov.

Re:Mají budoucnost a řeči že nemají budoucnost nemají budoucnost.
« Odpověď #182 kdy: 08. 09. 2019, 13:57:20 »

Informáciu o dojazde 800 tis. km, ktorú som tu pred pár dňami v rámci evanielizácie šíril na predchádzajúcej stránke musím poopraviť:
Blog z 19. 04. 2016 "Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data": https://tvrdek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=504541
(Asi by sme mali uvádzať pri odkazoch aj dátum, aby sme neoperovali 10r. starými info.)
   
Ten blog(nie clanok) je z roku 2016 a vsimol si si kto ten blog napisal? Citujem"    Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění."
Toto brat ako nieco vierohodne? To myslis vazne? Takych clankov ti najdem tony ale najdi mi taketo clanky na odbornych a vierohodnych serveroch/casopisoch.

Citace
Článok z 15. 04. 2019 "Jakou životnost mají elektromotor a baterie v Tesle Model 3?"
https://fdrive.cz/clanky/jakou-zivotnost-maji-elektromotor-a-baterie-v-tesle-model-3-3615
...je prý pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 navržena na životnost 1,6 milionu kilometrů a baterie prý dokonce na 480 až 800 tisíc kilometrů.
Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k.
Elon Musk navíc nastínil, že bude možné vyměňovat jednotlivé bateriové moduly a nikoliv nutně celé baterie.
...
Výměna jednoho modulu stojí 5 tisíc až 7 tisíc dolarů (v přepočtu asi 110 tisíc až 150 tisíc Kč

Vsimol si si to slovo "prý" hned na zaciatku a dalej, ze "Elon nastinil"... Tento clanok ma rovnaku kvalitu ako predch. blog. Take clanky citam max. na pobavenie sa. Serioznu recenziu a studiu mas problem najst na internete.
Prave preto nemam rad takychto elektro/Elon evanjelistov. Pre chybajuci triezvy pohlad na vec.
Rovnako nema rad Apple/Mac Evanjelistov(vlastne hociajkych zaslepencov), ktory vidia len jedno ale nie druhe a je nemozne im nieco vysvetlit. Mal som debatu s kolegom zastancom Macu, ktory zhodil vsetky ostatne znacky.
Ukazal som mu aky je jeho Apple dokonaly a ze nieje o nic lepsi ako ostatny, len to viac/lepsie zakryva. Ked uvidel len par zvolavacich akcii Applu macy - matne folie,baterie, SSD, klavesnice tak stichol.

Precitaj so fora, kde riesia Tesly a ake problemy tam riesia. Postuduj si viacej info, naozaj odborne clanky.

EV auta je mozno buducnost ale to v tejto chvili nikto nevie povedat. A vlastne aka buducnost. Osobne mi to zatial na dnesny koncept (elektromotor+dnes zname baterie) nevychadza, skor len ako medzistupen, kym sa nevynajde nieco lepsie.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #183 kdy: 11. 09. 2019, 08:58:14 »
Diskutoval jsem pod jedním článkem jinde:

…Za překvapivě příznivou cenu 429 900 Kč začíná automobilka Škoda prodávat u tuzemských dealerů svůj první elektromobil Citigo e iV…

Porovnám to s dalším tvrzením z dnešního internetu:
…CITIGO 3D Již od: 199 900 Kč…

Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #184 kdy: 11. 09. 2019, 10:09:28 »
A to si představte, že jsou lidi co všechno neměří pořizovací cenou a dokonce jsou lidi co neřeší cenu na první místě. :-)

Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #185 kdy: 11. 09. 2019, 10:15:29 »
A to si představte, že jsou lidi co všechno neměří pořizovací cenou a dokonce jsou lidi co neřeší cenu na první místě. :-)

Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.

Hmmm...

Ano, těch se pár najde - ale troufám si říci, že tohle není cílový segment pro Škodu - možná tak pro Porsche.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #186 kdy: 11. 09. 2019, 12:29:58 »
Osobně si také myslím, že se zanedbává i sociální aspekt, kdy část společnosti prostě možnost využít podobné vymoženosti mít nebude - nevlastní dům či garáž a bude ve značné nevýhodě při nabíjení.
Zamestnavatele umozni (placene ci v ramci benefitu) zamestnancum nabijet na firemnim parkovisti, nakupni centra umozni (placene, ci se slevou pri nakupu nad urcitou vysi) nakupujicim nabijet na svych parkovistich (muzou tim chytre zvysit cas ktery u nich clovek stravi) a tak vselijak podobne.. Je na to dost casu, nastup elektroaut bude pozvolny...

Citace
Ve finále také cena za 1km nebude žádný zázrak, protože stát si prostě také musí přijít na své a buď zdaní vlastnictví elektroauta nebo se bude smět nabíjet jen přes zvláštní elektroměr a cena elektřiny bude výrazně jiná než pro domácnosti.
Protože v opačném případě by to perspektivně většina voličů - důchodců vládě při nejbližších volbách spočítala.
Nicicm nepodlozeny blabol na entou...

Citace
Náklady na modernizaci rozvodné sítě si ani nedovedu představit, protože to, že všichni v ulici máte 25A jistič ještě neznamená, že ta síť počítá s plným zatížením.
Takže i když vaše chytrá nabíječka využije jen momentálně volného příkonu do těch 25A, udělají to patrně i ty u sousedů.
A pokud spolu budou "chytře" komunikovat a střídat se po skupinách, tak nemusíte přes noc auto stihnout dobít.
U nas v ulici se parkoviste plni uz kolem pate-seste odpoledni a vyprazdnuji mezi sedmou a osmou ranni. Bude na to tedy cca ctrnact hodin denne. Navic denni cesty do prace a zpet jsou prumerne velmi kratke takze auto nemusi byt treba po nekolik dni vubec nabijet. Nekdo muze mit moznost dobijet i v praci (viz vyse) a takovych vyjimek najdete spoustu...
Citace
Dále je pravděpodobné, že stát využije změnu technologie k dalšímu omezování svobody občanů.
Třeba právě kvůli potřebě koordinace nabíjení bude muset být vůz stále online a to nabízí spoustu možností od sledování až po centrální stop tlačítko, kdyby se nám nepokojní občané chtěli srocovat.

Nicim nepodlozeny blabol

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #187 kdy: 11. 09. 2019, 12:39:26 »
Diskutoval jsem pod jedním článkem jinde:

…Za překvapivě příznivou cenu 429 900 Kč začíná automobilka Škoda prodávat u tuzemských dealerů svůj první elektromobil Citigo e iV…

Porovnám to s dalším tvrzením z dnešního internetu:
…CITIGO 3D Již od: 199 900 Kč…

Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.

Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH).
Dohromady 518400 Kč.
Oproti tomu benzínový CityGO 55 kW v stejně nazvané výbavě je za 258 tis. Kč, k tomu předplacený servis za 71700, dohromady 330 tis. Kč. K tomu 206 400 Kč na palivo (Při ceně 32 Kč/l).
Dohromady 536100 Kč.

Pokud si to auto necháte, tak poté už jenom šetříte. A pohledem do inzerce zjistíte, že prodejní ceny ojetých elektromobilů jsou několikanásobné vůči stejně starým spalovacím protějškům.

Takže, za mně je to úplně v poho. Ten výpočet vychází z ceníku Škodovky. A určitě by šlo argumentovat, že benzíňák nebude jezdit za 4,6 l anebo naopak že nemusím kupovat předplacený servis a olej si budu měnit na zahradě, ale nějaká násobně jiná čísla z toho nevytlučete.

crown

  • ****
  • 383
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #188 kdy: 11. 09. 2019, 16:30:38 »
Spíš ten nájezd. Vyplatí se tomu, kdo ujede > 150 000 km po městě. Zároveň ale méně než 200 km denně. To jsou kurýři, pošta, rozvoz jídla, ...
Cesta na chalupu se do dojezdu nevejde každému a citi go není moc na delší cesty.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #189 kdy: 18. 09. 2019, 13:29:43 »
On ten vyfuk nekouri primo z auta, ale v Prunerove. Tos takovy vtip.

Jinak - je ruzna ucinnost benzinoveho motoru a elektromotoru, vyroba elektriny je v ruznych zemich ruzne ekologicka. Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste, pri vetsich vzdalenostech je ekologicky dopad CO2 z normalnich aut a elektromobilu podobny. Treba na vychode Evropy jsou elektromobily horsi, nez benzinove, na severu Evropy lepsi, tam je vice vodnich zdroju pro vyrobu elektriny. a to je jen CO2 z pouzite energie spotrebovane provozem a vyrobou auta (benzin vs. elektrina)

Problem jsou ale baterky, nedaji se recyklovat. Pak platime napr. Albanii ci jine chide zemi, ze odpad z baterek zpracovava - zakopava pod zem. Navic je potreba do baterek Kobalt, dochazi rychleji, nez ropa, v Kongu jsou k tezbe zneuzivany deti a pod. Tezba rovnez nici koralove utesy pobliz Australie. To ale pri provozu nevidime, I kdyz elektromotory toho najely mnohem min, nez benzinove motory, dopady jsou videt.

Elektromobily jsou podstatne drazsi zatim, naklady na elektrinu vyjdou 1 kc/km, v pripade benzinu 2.5 kc/km. Neni ale zapocitan do kazdeho km servis, povinne ruceni, nakup auta.

Levnejs i ekologicky vzdy vyjde MHD, minimalne v CR a i kvalita MHD je v CR velmi doba. Jinak, jak uz bylo zmineno. PO meste je elektromobil s energii uspornejsi a levnejsi, pri jizde na chalupu moc ne.

Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.

Kit

  • *****
  • 704
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #190 kdy: 18. 09. 2019, 15:50:33 »
On ten vyfuk nekouri primo z auta, ale v Prunerove. Tos takovy vtip.

Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.

V Prunéřově něco kouří? Tak jim hned zavolej, ať si to opraví.

Výroba vodíku je energeticky velmi náročná, spotřebuje se přitom víc energie než nabitím baterie. Náročné je i skladování vodíku. Osobní auta na vodík mají mizerný dojezd kvůli velmi nízké hustotě.

Baterky jsou recyklovatelné a je s nimi mnohem méně starostí, než s vodíkem.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #191 kdy: 18. 09. 2019, 20:28:49 »
*Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.

Vodik sice muzes spalovat v pistovem motoru , ale s ohledem na energetickou hustotu, cca 1/3 oproti benzinu, je to neprakticke. Bud potrebujes preplnovane nebo velkoobjemove motory. Oboji je tezke. Palivovy clanek je podstatne lepsi reseni.


* V Prunéřově něco kouří? Tak jim hned zavolej, ať si to opraví.

Vtipe vylez ...


*Výroba vodíku je energeticky velmi náročná, spotřebuje se přitom víc energie než nabitím baterie. Náročné je i skladování vodíku.

Vodik je casto odpadem v chemicke vyrobe. Pri uvazovani narocnosti elektrolyzy se zapomina na cenu "odpadu" , totiz kysliku a jeho vyuziti. Skladovani je vyreseno. OZE s ohledem na jejich nestabilitu jsou jako vyrobna vodiku a kysliku uplne idealni.
Srovnani s bateriemi dost casto kulha. Pokud zapocitate vsechny vstupy a ztraty, na cestovani okolo komina vam vyjde lepe baterka, na delsi cesty vodik. Podle Mazdy se to lame nekde okolo 33 KWh. S faktem ze je kravina vozit pul tuny prazdnejch baterek proste nic neudelate.


*Osobní auta na vodík mají mizerný dojezd kvůli velmi nízké hustotě.

Tohle plati u spalovacich motoru, u palivovych clanku, kde je podstatne lepsi vyuziti paliva, to neni pravda.


*Baterky jsou recyklovatelné a je s nimi mnohem méně starostí, než s vodíkem.

Dobre se recykluje pouze olovo. Lithium je slozitejsi. S vodikem, pri spravnem zachazeni, starosti nejsou.


Sam se zvedav na dalsi vyvoj. Muj odhad je, ze na skakani nakupnich tasek okolo komina a na vsechny jednostopy vyhraje baterka. Co bude na delsi dojezd zatim nevi ani v Delfach (baterky/vodik/nafta ... nejspis mix).


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #193 kdy: 20. 09. 2019, 01:42:50 »
Tady je zajímavý článek
Co je na tom zajimaveho, vy jeden Bambulo???

Re:Mají budoucnost a řeči že nemají budoucnost nemají budoucnost.
« Odpověď #194 kdy: 22. 09. 2019, 04:18:13 »
...
Blog z 19. 04. 2016 "Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data"
...
..je prý pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 navržena na životnost 1,6 milionu kilometrů a baterie prý dokonce na 480 až 800 tisíc kilometrů.
...
...
Ten blog(nie clanok) je z roku 2016 a vsimol si si kto ten blog napisal? Citujem"    Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění."
Toto brat ako nieco vierohodne? To myslis vazne? Takych clankov ti najdem tony ale najdi mi taketo clanky na odbornych a vierohodnych serveroch/casopisoch.
...
Vsimol si si to slovo "prý" hned na zaciatku a dalej, ze "Elon nastinil"... Tento clanok ma rovnaku kvalitu ako predch. blog. Take clanky citam max. na pobavenie sa. Serioznu recenziu a studiu mas problem najst na internete.
Prave preto nemam rad takychto elektro/Elon evanjelistov. Pre chybajuci triezvy pohlad na vec.
Rovnako nema rad Apple/Mac Evanjelistov(vlastne hociajkych zaslepencov), ktory vidia len jedno ale nie druhe a je nemozne im nieco vysvetlit. Mal som debatu s kolegom zastancom Macu, ktory zhodil vsetky ostatne znacky.
Ukazal som mu aky je jeho Apple dokonaly a ze nieje o nic lepsi ako ostatny, len to viac/lepsie zakryva. Ked uvidel len par zvolavacich akcii Applu macy - matne folie,baterie, SSD, klavesnice tak stichol.

Precitaj so fora, kde riesia Tesly a ake problemy tam riesia. Postuduj si viacej info, naozaj odborne clanky.

EV auta je mozno buducnost ale to v tejto chvili nikto nevie povedat. A vlastne aka buducnost. Osobne mi to zatial na dnesny koncept (elektromotor+dnes zname baterie) nevychadza, skor len ako medzistupen, kym sa nevynajde nieco lepsie.
Dík za triezvy pohľad, keď tak na to pozerám, tak som uletel do budúcnosti.  ;D Avšak čiastočne aj preto, keď tu vidím ešte aj pod našími príspevkami ďalšie opakovanie bludov o nemožnosti recyklácie a komíne v tepelnej..ako keby väčšina nemala komín inde aťd, proste info staré 10 rokov, tak som sa asi posunul o asi tak 3 roku dopredu. S najväčšou pravdepodobnosťou 2-5 rokov dopredu. Dúfam však, že byť 3 roky mimo v pluse je stále lepšie, ako 10 rokov v mínuse.

Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH).
Dohromady 518400 Kč.
Oproti tomu benzínový CityGO 55 kW v stejně nazvané výbavě je za 258 tis. Kč, k tomu předplacený servis za 71700, dohromady 330 tis. Kč. K tomu 206 400 Kč na palivo (Při ceně 32 Kč/l).
Dohromady 536100 Kč.

Pokud si to auto necháte, tak poté už jenom šetříte. A pohledem do inzerce zjistíte, že prodejní ceny ojetých elektromobilů jsou několikanásobné vůči stejně starým spalovacím protějškům.

Takže, za mně je to úplně v poho. Ten výpočet vychází z ceníku Škodovky. A určitě by šlo argumentovat, že benzíňák nebude jezdit za 4,6 l anebo naopak že nemusím kupovat předplacený servis a olej si budu měnit na zahradě, ale nějaká násobně jiná čísla z toho nevytlučete.
A to ešte ja považujem Škodu mestochod za predražené auto predajne len kvôli dotácii. Keď sa triezvo pozrieme na spotrbu v meste a ceny, tak vidíme, že fakt do mesta pri nájazde, ktorý vráti úrokové náklady na draqhšiu investíciu sa to oplatí.

Spíš ten nájezd. Vyplatí se tomu, kdo ujede > 150 000 km po městě. Zároveň ale méně než 200 km denně. To jsou kurýři, pošta, rozvoz jídla, ...
Cesta na chalupu se do dojezdu nevejde každému a citi go není moc na delší cesty.
MHD elektrobusy, ktoré jazdia v Bratislave jazdia v rannej špičko, potom sa nabíjajú a potom od poobednej špičky do večera. Sú kľudne aj elektrobusy s nájazdom 500km na jedno nabitie, ak treba a ak ten bus to bude využívať a tak isto aj osobné autá. Tých 200km za deň nie je obmedzujúci faktor. Denný nájazd a jeho štruktúra určuje len akú batériu si do toho zákazník kúpi.

On ten vyfuk nekouri primo z auta, ale v Prunerove. Tos takovy vtip.
Vy ste žiaľ žiarivý príklad toho, že si všímate iba jednostranné informácie
Prunéřov tak tvorí so svojimi 9,24TWh za rok 1/4 uhoľnej energie a 10,7% celkovej a uhoľná tvorila 42,9% celkovej. Takže môžem pripustiť symbolické tvrdenie o komíne v konkétnej uhoľnej, ale že elektromobil má komín iba hovoriť nemôžeme. Objektvne môžete tvrdiť iba že jeden výfuk má v uhoľnej a druhý v neznečisťujúcej elektrárni. A musíte sa poponáhľať s touto osvetou, pretože v 2035 to bude len 1/4. Viď zdroj vyššie.  ;)

Jinak - je ruzna ucinnost benzinoveho motoru a elektromotoru, vyroba elektriny je v ruznych zemich ruzne ekologicka. Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste, pri vetsich vzdalenostech je ekologicky dopad CO2 z normalnich aut a elektromobilu podobny. Treba na vychode Evropy jsou elektromobily horsi, nez benzinove, na severu Evropy lepsi, tam je vice vodnich zdroju pro vyrobu elektriny. a to je jen CO2 z pouzite energie spotrebovane provozem a vyrobou auta (benzin vs. elektrina)
Súhlasím, kým v ČR sa 42% vyr8ba z uhlia, na Slovensku len 5%. Aby som bol objektívny, tak poviem, že aktuálne SR dováža 10% elektriny, možno, že aj z ČR, tak to bude stále len do 10% z uhlia. Po dostavbe Mochoviec, bude SR vyvážať elektrinu a možno, že aj do ČR. Podrobnosti neviem.

"Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste" - fajn, že sa zhodneme aspoň v tomto.  :)

"a to je jen CO2 z pouzite energie" - týmto ste mysleli čo?

Problem jsou ale baterky, nedaji se recyklovat. Pak platime napr. Albanii ci jine chide zemi, ze odpad z baterek zpracovava - zakopava pod zem. Navic je potreba do baterek Kobalt, dochazi rychleji, nez ropa, v Kongu jsou k tezbe zneuzivany deti a pod. Tezba rovnez nici koralove utesy pobliz Australie. To ale pri provozu nevidime, I kdyz elektromotory toho najely mnohem min, nez benzinove motory, dopady jsou videt.
Pohľadajte si vyššie, odkazy sú tu. Problém je, že Vy máte onfo z roku 2000, keď sa ešte LiIon ešte len zavádzali a skutočne sa ešte tým pádom ani nerecyklovali. Alebo žijete v roku 2010, keď sa možno len začali recyklovať, tak možno, že máte zase historickú pravdu. Ale v súčasnosti sa recyklujú na 50% a sú už vyvinuté technológie na 85%, čo je samozrejme málo v porovnaní s olovenými, ktoré sa teraz po 165 rokoch ích používania recyklujú na 99%, ale potenciál tu, je, že?

Navic je potreba do baterek Kobalt,... keď sa dočítate do konca, najdete odkaz na rozhovor s odborníkom na vývoj batérií a hovorí sa tam aj o iných ako vysokokobaltových batériách vo vývoji. Samozrejme, je to vývoj, ale už teraz Samsung do mobilov začal používať grafénové, ktoré sa vyvinui tuším pred 2-3 rokmi.

Elektromobily jsou podstatne drazsi zatim, naklady na elektrinu vyjdou 1 kc/km, v pripade benzinu 2.5 kc/km. Neni ale zapocitan do kazdeho km servis, povinne ruceni, nakup auta.
No ako tu pán vyššie dal sadzbu 2Kc za 1kWh, keď na 100km v elektromobile potrebujem aj prehnaných 25kWh(https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-realna-spotreba-elektromobilu), tak je to 50Kč za 100km, čiže 0,50Kč/km. Ale ok, neupodozrievam Vás so zaujatia, pretože ani ja som o tomto tafife nevedel. A určite budú ľudia nabíjať aj nielen doma, čiže za 4Kč/km. Tí, čo budú nabíjať vo firme, alebo doma, kde budú mať solárne stojany, tí budú nabájať zas lacnejšie, že? A pokial ste sa nad údržbou elektromobilu zamýšlal, alebo čítal, tak asi viete, že údržba sú 1/4 náklady oproti spaľovaciemu motoru - žiadny olej, ...

Levnejs i ekologicky vzdy vyjde MHD, minimalne v CR a i kvalita MHD je v CR velmi doba. Jinak, jak uz bylo zmineno. PO meste je elektromobil s energii uspornejsi a levnejsi, pri jizde na chalupu moc ne.
Ako komu - kto by jazdil autom iba cez vikend na tu chalupu, tak tomu sa vyssia cena veru nevráti. Ako som uz vyssie v inom prispevku pisal, elektrobusy sa uz zavadzaju aj do MHD. V číne vo veľkomestách 50-100%!

Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.
Výroba vodíku je drahá, pretože je neefektívna. Kebyže chcete, nájdete si porovnanie s elektromobilom, keď straty pri nabíjaní sú 1-5% a straty pri jazde 8-20%. Dávam rozsah, aby som neprestrelil a zahrnul aj zimnú prevádzku. Výroba vodíku má straty 60-70? A spaľovanie 60%, alebo výroba elektriny v palivových článkoch 40% + straty v elektromotore. Preto všetky vodíkové automoblily používajú palivové články a nie spaľovanie vo valci.


Tady je zajímavý článek https://aeronet.cz/news/rozlucte-se-s-osobnimi-auty-septaji-si-prodejci-za-zady-na-prelomovem-frankfurtskem-autosalonu-automobilky-jsou-v-soku-a-nechapou-proc-vlady-zemi-v-eu-odmitaji-stavet-vice-elektraren/
Aeronet? :o "zajímavý článek"? Aj sa niečo objektívneho dozvieme? Mám klikať a čítať si o dvojhlavom ruskom rubli, ktorý zlikviduje dolár, alebo o tom, že Skripaľ sa sám posypal Novičokom a tí dvaja KGB "turisti" boli len na výlete? Pretlmočte mi prosím obsah toho článku do maximálne troch riadkov, ako Vám tu ja píšem, pretože keď si ja chcem prečítať výmysly a polopravdy, tak idem radšej na https://az247.cz/, protože tam je "Víc, než jen pravda!". ;D Ja fakt nemám čas a chuť na všetky p*iny z proruských-anitiEU agitačných webov.


Srovnani s bateriemi dost casto kulha. Pokud zapocitate vsechny vstupy a ztraty, na cestovani okolo komina vam vyjde lepe baterka, na delsi cesty vodik. Podle Mazdy se to lame nekde okolo 33 KWh. S faktem ze je kravina vozit pul tuny prazdnejch baterek proste nic neudelate.
Pre autobusy v MHD a dodávky určite aj viac. :) Ono sa to bude určite ešte posúvať, pretože vývoj batérii pokračuje intenzívnejšie ako v minulosti práve kvôli elektromobilite.

Dobre se recykluje pouze olovo. Lithium je slozitejsi. S vodikem, pri spravnem zachazeni, starosti nejsou.
Asi som dával niekde v rámci posledných 3 strán, čo som sa pridal do diskusie odkaz na recykláciu LiIon s 85% účinnosťou a už 2x som písal, že Olovo používame 165 rokov a Lítium iba 20...

Sam se zvedav na dalsi vyvoj.
Práve pre Vás pre záujem a iných pre pochopenie, že vývoj ešte neskončil tu máme nasledujúce aktuálne(Zverejnené: 31. 3. 2019) video: Trendy ve vývoji baterií elektromobilů - rozhovor s Ing. Tomášem Kazdou Ph.D. z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky VUT v Brně: https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII. V popisku videa sú aj odkazy na jednotlivé otázky/témy rozhovoru:
01:37 Jaké lze očekávat trendy v aplikovaném vývoji baterií pro elektromobily?
05:23 Kapalný vs. pevný elektrolyt?
09:00 V čem se baterie pro elektromobily liší od baterií pro spotřební elektroniku?
12:51 Předpokládaná životnost baterií moderních elektromobilů vyrobených v roce 2019?
16:53 Očekávaný druhý život baterií z elektromobilů v úložištích energie?
17:46 Jaký je optimální rozsah pracovních teplot li-ion baterií?
22:33 Jak se může majitel elektromobilu o baterii starat?
24:35 Jaké je optimální procentuální pásmo nabíjení a vybíjení baterie?
27:21 Jak často je vhodné kombinovat pomalé (AC) nabíjení ze zásuvky s (DC) rychlonabíjením?
27:57 Škodí (baterii v) elektromobilu nabíjení pouze na DC rychlonabíječkách?
29:14 Jak je to s vývojem koeficientu rychlosti nabíjení C?
33:12 Bude dávat smysl doplnění baterií o superkapacitory?
35:11 Jak výroba baterie elektromobilu zatěžuje životní prostředí?
37:48 Emise CO2 z výroby elektromobilu vs. z výroby konvenčního auta?
40:06 Čím je baterie menší, tím je elektromobil ekologičtější.
41:34 Elektromobil nabíjený v Česku vypouští cca 80g CO2 / km (a méně nabíjíte-li fotovoltaikou).
44:03 Po kolika km nájezdu je elektromobil s 60 kWh baterií ekologický?
47:17 Jak bude životní prostředí zatěžovat recyklace baterií?
53:01 Kam směřuje primární výzkum v oblasti baterií pro elektromobily a úložiště energie?