Ad debata:S militantním
redukcionalistou je obecně těžká debata - pohřbí kde co a ještě je na to hrdý. Z toho zbytku, který se uvolil uznávat, se pak těžko dávají dohromady kloudné myšlenky.
Těžká debata je i s
blouznivcem, který vidí auru a duchy, aniž by byl schopen to proniknout bdělým vědomím. Tam lze sice dát dokupy jakoukoli myšlenku, ale ty myšlenky jaksi tečou, jsou příliš pohyblivé a není se čeho chytit.
To jsou dva extrémy - u obou dochází k izolaci diskutérů do vlastního světa a pokud dojde k jejich vzájemnému kontaktu, vede to k boji nebo útěku, tedy nejprimitivnějším atavistickým reakcím.
Příspěvek
Věřící člověk je pro nás ostatní nebezpečný tím, že když budeme v nebezpečí, tak se začne modlit, místo aby do poslední chvíle hledal řešení pro naši záchranu.
naznačuje nebezpečnost dělení na „my“ a „oni“ a poukazuje na nebezpečnost z kloubu vymknuté racionality, která se může zvrhnout v nedobré události v lidské společnosti - a to podle úplně stejných mechanismů, jako se to děje u náboženského fanatismu.
Člověk, jakožto svobodná a sociální bytost se srdcem na pravém místě se nalézá někde mezi oběma extrémy. Udržet se tam a kultivovat tam sám sebe, to je to, oč tu běží.