Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #30 kdy: 02. 06. 2018, 09:26:49 »
Jinak když mi mamka říkala, jaké faktury zpracovává a jak toho má hodně, tak jsem valil oči, jakou hrůzu ty malé firmy mají. 80% jejich práce by mohly dělat počítače a inf. systém. Ty lidi a firmy mají postupy zaseklé tak v 90. letech, a to už tehda existovalo OCR. Jsou tak 25 let pozadu v tomhletom. Jenže my programátoři jsme pro ně asi prostě moc drazí, západ tlačí ceny nahoru.

O to nejde, že by nešly doklady skenovat nebo parsovat. To už nějak řešitelné je (i když ne levně). Ale úplně se tím mění styl práce. V malé firmě asistentka pracuje s dokladem a zároveň, co ho zadává, dělá i další činnosti. Mimo jiné kontroluje, jestli je legitimní (tedy, jestli má být proplacen), zjišťuje na jaké středisko se účtuje, případně do jakého týmu spadá, ... Samotné přetypování dat pak dává možnost v reálném čase ověřit jestli protistrana není tzv. nespolehlivá osoba nebo jestli má zveřejněné účty pro placení DPH. Když zautomatizujete sken dokumentů a vytěžení, budete muset úplně jinak nastavit tyto procesy - a mnohdy zase o kousek složitěji.


Lojza

  • *****
  • 672
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #31 kdy: 02. 06. 2018, 10:54:16 »
docela by mne zajimalo jak resi obeh dokumentu trba alza.cz, banky, pojistovny, mobilni operatori .. to musi byt minimalne statisice dokumentu mesicne a chyby si moc dovolit nemuzou

franta PH

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #32 kdy: 02. 06. 2018, 14:00:17 »
Pohoda má pro běžného uživatele přehlednost, pro někoho horší (programátorsky) definované výběrové podmínky při filtraci a většinu věcí v základní ceně. Money přehledné, má uživatelsky přívětivější definování výběrových podmínek, cena podobná. Vario je méně přehledné, více věcí za příplatek a nedávno přešlo do holdingu "Cígler", takže je otázka co bude za dva roky? Abru nemám, nemohu soudit. Obecně by všem více slušelo otevřít databázové rozhraní, aby ve vyšších verzích nebyla závislost na MS SQL, ale mohl to člověk provozovat i na jiném serveru než MS Win.

stan

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #33 kdy: 02. 06. 2018, 15:36:34 »
Pohoda má spoustu berliček pro začátečníky, které ale zkušenějšímu překáží. Například, abych opravil doklad, musím zrušit přiznání k dph, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, platební příkaz a vazbu na platbu v bance - často to smysl má, ale ne vždy. Pro začátečníka je to fajn věc, zabrání mu to udělat si bordel. Pokročilý si to musí všeliak obcházet.

Jistě, dobrý účetní dokáže pracovat i bez počítače... Ale pokud to dělá profesionálně, potřebuje být rychlý. Např. Money jsou imho uživatelsky rychlejší než Pohoda. Ale i Money poslední dobou upadají se mi zdá - po změně na Soliteu vidím posun k manažerským krasokecům. Uvidíme co bude dál.

Pokud nějaká firma začíná, nechal bych výběr nástroje právě na účetní - pokud dosud nemá nějaký svůj oblíbený, svědčí to o nedostatku praxe a taková opička ještě nemá na to, aby pracovala samostatně.

xunil

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #34 kdy: 02. 06. 2018, 23:03:44 »
Tak již víme, že pohoda je pro začátečníky a co tedy pro pokročilé?
Jak po sw stránce, tak po uživatelské.


svatas

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #35 kdy: 07. 06. 2018, 20:15:23 »
docela by mne zajimalo jak resi obeh dokumentu trba alza.cz, banky, pojistovny, mobilni operatori .. to musi byt minimalne statisice dokumentu mesicne a chyby si moc dovolit nemuzou

Je to jednoduché - používají EDI komunikaci alias EDIFACT standard. Vše jede automatizovaně, řadu z nich podporujeme jako naše zákazníky.

svatas

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #36 kdy: 07. 06. 2018, 20:20:12 »
2) EDI používají hlavně velké firmy. Papírový doklad nemusí mít žádné ověření (náležitosti), dokonce není potřeba ani podpis osoby, ani razítko (viz zákon o DPH, ten vyžaduje pouze (vytištěné) jméno osoby, která doklad vystavila, a i z toho existuje výjimka u automaticky generovaných faktur (O2, PRE, ...)). V případě EDI jsou zákonné požadavky o dost vyšší, a obecně u jakéhokoliv elektronického dokladu je potřeba mít i elektronický podpis (který je nutné v době pro uchování dokladů 10 let minimálně 2-3x přerazítkovat). Elektronický doklad je pro malou firmu moc drahý. (Faktura v PDF není elektronický doklad, to je stále jen listina, pouze zaslaná elektronicky).
Troufám si tvrdit, že tomu tak není. Pokud si to objednáte jako službu, není to nijak extrémně nákladné. A řeší se vše. Elektronický podpis je třeba jedna z těch věcí. Existuje opravdu dost malých firem, které EDI běžně používají.

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #37 kdy: 07. 06. 2018, 20:48:02 »
Pohoda má spoustu berliček pro začátečníky, které ale zkušenějšímu překáží. Například, abych opravil doklad, musím zrušit přiznání k dph, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, platební příkaz a vazbu na platbu v bance - často to smysl má, ale ne vždy. Pro začátečníka je to fajn věc, zabrání mu to udělat si bordel. Pokročilý si to musí všeliak obcházet.

Nemusíte. Dokonce byste ani neměl. Pokud zrušíte přiznání k DPH, tak nové kontrolní hlášení bude mít znovu status řádného, nikoliv následného. Ale je to poměrně rozšířená chyba u uživatelů Pohody.

Jistě, dobrý účetní dokáže pracovat i bez počítače... Ale pokud to dělá profesionálně, potřebuje být rychlý. Např. Money jsou imho uživatelsky rychlejší než Pohoda. Ale i Money poslední dobou upadají se mi zdá - po změně na Soliteu vidím posun k manažerským krasokecům. Uvidíme co bude dál.

Mám účetní firmu, práce v Pohodě, Money, Variu i Abře je jiná, ale výkon účetní je víceméně stejný. Jsou jiné postupy na kontrolu agend na konci měsíce - např. Pohoda nemá moc dobře vyřešené saldo, zase umí lépe zafiltrovat záznamy na kontrolu deníku, rozvahy a agendy. Neviděl bych v to, vítěze.

Pokud nějaká firma začíná, nechal bych výběr nástroje právě na účetní - pokud dosud nemá nějaký svůj oblíbený, svědčí to o nedostatku praxe a taková opička ještě nemá na to, aby pracovala samostatně.

Naopak. Znamená to totiž v lepším příadě ztrátu flexibility. Většinou to ale znamená, že taková účetní si nevystačí při kontrole práce s deníkem, rozvahou a saldem a spoléhá na nástroje uživatelských agend. Pokud nějaká účetní řekne, že vyžaduje konkrétní program, tak rychle utíkejte.

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #38 kdy: 07. 06. 2018, 20:51:27 »
Obecně by všem více slušelo otevřít databázové rozhraní, aby ve vyšších verzích nebyla závislost na MS SQL, ale mohl to člověk provozovat i na jiném serveru než MS Win.

Zde bych nesouhlasil. Software, který bude mít tuto vlastnost, bude mít prakticky jistě řádkové zpracování a nedokáže SQL využít dobře (nelze mít zobecněné SQL a zároveň výkon a zároveň bezpečí dat). V tomto ohledu má problém i zmiňovaná Pohoda, která i ve SQL variantách pracuje řádkově (vznikla přepisem MDB verze do SQL, se všemi nevýhodami).

Závislost na MS Win serveru je nepodstatná, v režii firmy to hraje okrajovou roli. (Mimochodem MS SQL je i pro Linux).

stan

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #39 kdy: 07. 06. 2018, 22:14:10 »
...

Předokládám, že chirurgovi budete taky diktovat, čím Vás má kuchat. Kudla jako kudla, ztratil by flexibilitu. A pokud chirurg preferuje konkrétní nástroj, se kterým má zkušenosti, tak je třeba utéct, protože to znamená, že si nevystačí s motorovou pilou.

Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...


Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #40 kdy: 07. 06. 2018, 22:43:32 »
Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...

Napadáte mě zbytečně. Jak jsem psal, provozuji účetní firmu, pohovoruji a nabírám účetní. Účtujeme pro externí klienty. Někdy v našem systému, jindy v systémech zákazníka. V ČR (a v Evropě obdobně) máme výhodu, že existují jasné účetní standardy (Zákon o účetnictví, Český účetní standard), takže na práci jedné účetní může bez problémů navázat druhá. Jen musejí svému řemeslu rozumět a dělat podle standardu.

Pak existuje spousta "účetních", které to mají zaúčtované tak, že tomu zpětně rozumí jen ony samy - a to je ta sorta, o které si myslím, že hovoříte. Ty obvykle preferují jeden program, protože ho využívají jako suplement pro školení (na školení nechodí, ale v programu se jim najednou objeví něco nového a funguje to samo).

Je také možné, že si účetní zaměňujete s "nahazovačem" dokladů - tedy pracovníkem, který dokumenty typuje do počítače. Ale o tom já nehovořím. Odborná účetní málokdy nahazuje doklady (obvykle nahazuje složitější účetní případy, interní doklady apod.) - na běžné doklady, aby přepisovala, je příliš drahá. To dělají fakturanti, pomocníci - nazvěte to jakkoliv. V malých firmách nahazují faktury přímo kmenoví zaměstnanci - potřebují průběžně znát knihy závazků a pohledávek, zatímco účetní účtuje třeba jen 2x v měsíci.

Pokud jde o mě, za účetní považuji osobu, která ročně absolvuje přinejmenším 40 hodin školení a která ví, jak má být zaúčtováno, aniž by nutně potřebovala program, který ji vede. Té je pak jedno, jak se dostane k rozvaze nebo pohybům na konkrétním účtu, to už je jen detail který se liší v pár kliknutích.

CoffeeMan

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #41 kdy: 08. 06. 2018, 10:00:29 »
Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...

Je také možné, že si účetní zaměňujete s "nahazovačem" dokladů - tedy pracovníkem, který dokumenty typuje do počítače. Ale o tom já nehovořím. Odborná účetní málokdy nahazuje doklady (obvykle nahazuje složitější účetní případy, interní doklady apod.) - na běžné doklady, aby přepisovala, je příliš drahá. To dělají fakturanti, pomocníci - nazvěte to jakkoliv. V malých firmách nahazují faktury přímo kmenoví zaměstnanci - potřebují průběžně znát knihy závazků a pohledávek, zatímco účetní účtuje třeba jen 2x v měsíci.


Bingo. O tom je celé vlákno. Se tady lidi nějak nechápou, protože neví, co vlastně účetní dělá.

mhi_

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #42 kdy: 08. 06. 2018, 12:45:44 »
Jak tu dle meho nazoru spravne Coffeman & Silhavy pisi, je to pomocnik lidem datlujicim faktury. Za mne naprosta vetsina faktur jde jako PDF a skutecne v mnoha pripadech je jednodussi je vytisknout, prihodit kosilku, zalozit.

Nicmene je to neskutecna idiocie, kdyz tu mame ISDOC, UN/EDIFACT, QR-fakturu, apod., ktere by to cele mohly zjednodusit. Do toho je idiocie c.2, ze vetsina malych ucetnich systemu neumi chytre kontrolovat data proti bance... (ne, to co je v Pohode skutecne neni pouzitelne, spis to jen pridelava praci).

Docela by mne zajimalo jak male firmy pouzivaji EDI(FACT) - jestli maji napojeni na VAN, nebo si jen vymenuji soubory?

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #43 kdy: 08. 06. 2018, 18:08:25 »
Docela by mne zajimalo jak male firmy pouzivaji EDI(FACT) - jestli maji napojeni na VAN, nebo si jen vymenuji soubory?

Z mojí zkušenosti, malé firmy toto nevyužívají. Výjimkou jsou malé firmy dodávající pro velké korporace - tam je elektronická výměna motivována vyšším přiznaným rabatem. Ale to moc nepadá na váhu, protože taková malá firma používá EDI jen vůči řetězci a doklady pushuje k nim (obvykle přes obyčejneé FTP), ale vůči ostatním jede v listinách.

CoffeeMan

Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
« Odpověď #44 kdy: 08. 06. 2018, 18:30:56 »
Hele, pánové, říkal jsem tohle vlákno externí účetní, protože jsme procházeli minulý rok a vzkazuje vám, že vám na to se... Že to v pohodě stíhají a že by jim to moc neušetřilo.