Co mě fascinuje je, jak si všechny faktury vedou v tištěné podobě a využívají českou poštu. Proboha proč si to neposílají elektronicky? Musí všechno pak přepisovat z papírů do PC, tak zase z PC do papírů. Teď ke všemu každý jejich zákazník má ty faktury udělané jinak.
Chtělo by to rozjet informační systém, který bude sloužit k zadávání faktur mezi firmami, které si ho zaplatí, tím vznikne unifikovaný interface pro jejich obchodní vztahy. Každá firma, která do něj vstoupí, z toho bude mít přirozeně velké výhody.
Jedna věc je, že ve kšeftě je čím dál běžnější, posílat faktury v PDFkách bez doprovodu papírovou kopií. Faktura je nakonec jenom "výzva k úhradě" (ano a daňový doklad) - tzn. nic co by bylo třeba předávat proti podpisu z ruky do ruky. Pokud příjemce fakturu neobdrží, on se odesilatel ještě rád znovu ozve. Přesněji pokud příjemce potřebuje zboží dál prodat, má ve firmě pořádek (ISO, informační systém) a dostane zboží bez faktury, tak se obvykle rád a důrazně přihlásí odesilateli s požadavkem "kde je faktura" :-)
Bohužel prosté "poslání PDF mailem" snad trochu ušetří naše lesy, ale nezbaví to lidi v kanclu nebo ve skladu ruční práce s přepisováním cen do "svého systému".
Pro skutečnou automatizaci oběhu standardních "obchodních dokumentů" (hlavně objednávka/faktra) už aspoň dvacet let existuje
EDI. Bohužel je to spíš obecná kategorie datových formátů, API a organizačních uspořádání, než nějaký jednotný standard. Nějaké skutečné standardy v rámci EDI samozřejmě dávno existují. A různé "podnikové informační systémy" = klasické ERP a menší "alternativní taky ERP" až po "účta" je nejspíš i podporují, minimálně pomocí optional modulů. Ale že bych toto viděl někdy nasazeno v praxi... neviděl. Možná proto, že dělám v malé firmě. Dodavatelů mraky a objem objednávek od jednotlivého dodavatele není velký. Ještě daleko víc nadrobené je to vůči zákazníkům. Nepátral jsem jestli třeba Cybersoft má tuhle možnost v i6 (třeba i nějak proprietárně), když dokáže mezi firmami které jedou na i6 navzájem kopírovat aktuální ceníky.
Když si vezmu naše relativně velké dodavatele a zákazníky, a jak by se asi proti nim provozovalo EDI, vidím třeba problém i v různých "specialitách", které různé firmy mají ve svých objednávkách (a snaží se nás přimět, abychom je zrcadlili, což někdy jde a jindy ne) tzn. datový model různých ERP systémů se navzájem liší a pak jsou ještě zakázkově customizované... Třeba jenom jednopatrový model "položky per objednávka", vs. vícepatrové systémy s "konfigurovatelnými sestavami pod jednou položkou per objednávka" (SAP) apod. Schopná pečlivá sekretářka se v tom po nastavení nějakých organizačních pravidel vyzná, ale automat... no nevím.