Velice rad bych mel vse v poradku alespon z tohoto hlediska, ale nastroje na napravu neexistuji. Stacil by pritom jen slusny elektronicky system, kde si to vsichni naklikame. A taky to, aby nam stat veril a mohlo se to vyridit za hodiny namisto mesicu.
No neměl jste v pořádku právě nic. Spolehl jste se na obchodního partnera (FedEx), aniž byste rozuměl spolupráci s nimi. Chápu, že morálně cítíte křivdu, že FedEx začal deklarovat podle jiných pravidel, ale to nemůžete vyčítat státu, ale jen sám sobě. Mimochodem, stejnou informaci jsem já podchytil zavčas, a kdykoliv jsme cokoliv posílali na reklamace, ujišťovali jsme se písemně (e-mailem), že je to vyřízené správně. Kvůli odpovědnosti. Vy chcete šetřit peníze a čas, tak chcete přehazovat zodpovědnost na druhé - a to prostě nefunguje.
Zpětné změny v deklaracích jsou problematické a mají své limity. Takto by se dalo zpětně předeklarovat skoro cokoliv, dělalo by se to až ex-post, až už by bylo jisté, že "to vyjde".
Určitě nic neodserete, máte s FedExem podepsanou smlouvu, kterou jste jistě četl a při Vašem úplném rozhledu, který prezentujete, jste musel veškerá rizika identifikovat a podchytit. Teď už stačí jen na FedExu uplatnit škodu... Ale tipuji spíš, že jste jak děcko ze školky, které si svoji lopatičku zapomnělo, a teď křičí, že mu nikdo nechce půjčit jinou.
Zpět od urážek, promiňte, věcně: Vašimi úvahami se neustále prolíná motiv "viny" jakožto imperativu pro posuzování správních situací. Vina a zavinění (tedy morální aspekty konání) se posuzují prakticky výhradně jen v trestním právu. Ve správním a civilním právu je každému šumák, co vnímáte jako "vinu", "spravedlnost" nebo "křivdu". V případě správního práva máte jasně dané zákony (které odmítáte studovat, nebo za jejich praktikování platit odborníkům), a kterými jsou správní orgány vázány. Ve správním právu pak ještě existuje institut změkčení, kdy správní orgán může usoudit, že nebude uplatňovat postupy v jejich nejvyšší tvrdosti. Takové usouzení však nesmí nést znaky libovůle, takže obvykle jsou na to stanovené metodiky (veřejně dostupné). V případě civilního práva platí smluvní volnost a rovné postavení stran. Pokud jste FedExu správně předal veškeré informace a pokyny (a máte k tomu nezbytné doklady, abyste byl své tvrzení schopný prokázat), pak už stačí jen vyčíslit škodu a uplatnit ji.
Jsem si vědomý, že všechny tyto postupy jsou zdlouhavé, složité i drahé. Pak máte jen dvě možnosti: nějak tím proplouvat (ale pak nedržkujte, že ne všechno je ideální), nebo dělat maximum pro to, abyste své firemní procesy měl pod kontrolou a počítal jak s cenou, tak s časovostí procedur. Co Vy popisujete, že chcete je, aby vše fungovalo samo a levně, ale aby všichni kolem Vás nesli odpovědnost a jakékoliv potíže řešili rychle a zadarmo.
Mimochodem, pokud jste deklaraci zbodal Vy (neb Vámi pověření partneři), mně by přišlo naopak správné, kdybyste státu platil za zvýšený servis ohledně redeklarací.