Jak máte zařízené účetnictví?

samoucetni

Jak máte zařízené účetnictví?
« kdy: 02. 12. 2017, 15:48:58 »
Pokud mate trosku slozitejsi ucetnictvi nez jen "krabice od bot kterou jednou mesicne dam ucetni" (resp. poslu nascanovane e-mailem) a nejste ve velikosti kdy mate inhouse ucetni, jak to resite?

Jsem trosku magor, jistou historii jsem se dostal k tomu, ze vetsinu danovych priznani sestavuji sam. Ucetnictvi neni uplne jednoduche (nekolik uctu v ruznych menach, fakturace do ciziny vc. exportu, apod.). Ucetni to uplne nedavala, tak se vymyslel system jak naimportovat vydane faktury do ucetniho SW. Ucetni brblala, tak se to delalo rucne formou sumarnich dokladu, samozrejme s chybami pri prepisu. Dodam, ze chyby ale byly i u uplne trivialnich ucetnich pripadu, coz jsem ale zjistil az po letech. Po nejake dobe to ucetni prilis nezvladala, az byly jen vymluvy a nakonec se uplne odmlcela. Protoze nebyl cas (lhuty k podani priznani uplynuly), nezbylo nez zjistit jak vsechno zauctovat a danove priznani podat sam s pomoci danoveho poradce (nikdo to narychlo nechtel udelat, resp. ja uz predtim oslovoval ruzne ucetni firmy a vlastne nikdo nepristoupil na system, kdy by opet s chybami neopisovali obsah krabice od bot :-)  .. coz je v pripade cizich men cesta do pekel a krome toho to je i pomerne drahe a zbytecne).

Vysledkem je neskutecny kockopes ktereho bych se rad zbavil:

Mame system na vydane faktury, takove mensi CRM, ktere resi primarne komunikaci se zakazniky a krome toho generuje podklady pro DPH (KH, souhrnka, celni XML) a ucetni denik pro dan z prijmu (resp. ucetnictvi).

Na druhe strane je system na prijate doklady, ktery slouzi na archivaci (jsou tam kompletni PDF/JPEGy dokladu), uctovani (kazdy doklad ma typ, ze ktereho se generuje ucetni denik + uhrady) + nejake nastroje na kontrolu proti bance, apod. Tento sytem ma dva skvele side-effecty, jednak fyzicke sanony jsou na zlomku puvodniho "klasickeho" ucetnictvi, ale hlavne se tam velice rychle da dohledat kde se co kupovalo (coz obcas potrebuju). Dodam, ze drtivou vetsinu prijatych faktur mame jen jako digitalni PDFka, driv se to vsechno tisklo a pak resily duplicity, ze nekde neco chybi atd. Co by chtelo zlepsit je dolovani dat z PDF (napr. PDF obsahuje cisla 21% 1000 210 a 1210, z cehoz by se daly predhodit na predvyplneni ze tam je bez DPH plneni za 1000), nebo pokud by nekdo pouzival ISDOC tak jeho import.

Veci okolo DPH resim mesicne tak, ze si vyjedu reporty ze vseho a bud' se mi rovnou sestavuji fragmenty XML (souhrnka, KH), nebo v excelu doplnim par policek a to je podklad pro rucni vyplneni priznani k DPH. To ruhe bych rad nejak zoptimalizoval, ale neni to fatalni problem.

Dan z prijmu, resp. ucetnictvi se resi tak, ze do Pohody se naimportuji vsechny doklady (prijate, vystavene) formou zapisu do ucetniho deniku (musi se nagenerovat spravne predkontace). Nekolik dnu laboruji nad spreadseehty a nastroji, ktere mi dopocitavaji kurzy (napr. poplatky Paypalu), prevadi formaty datumu apod. + resim vsechny anomalie (prevody mezi vl. ucty, zauctovani odpisu, atd.). Toto je neskutecny opruz. Sam za sebe to mam sice rychleji nez to bylo driv s ucetni, ale rad bych to co nejvic zefektivnil, je to ta nejhorsi vec na podnikani.

Obrovskou nevyhodou predchoziho odstavce je to, ze to neni klasicke ucetnictvi, ucetni program se degraduje temer na "generator vysledovky a rozvahy" ;-). Navyrabim si prislusne importni XML, naleju to do ucetnictvi a pak se divim, ze neco nesedi a opravuju chyby (ve zdrojovych datech). Dodejme, ze krome spreadsheetoveho silenstvi tam moc chyb neni, ty systemy se prubezne kontroluji proti bance apod., napr. minuly rok byl korunovy ucet na halir presne na prvni pokus.

Jak to resite Vy? Mate nekdo "efektivniho ucetniho", ktery umi dobre pracovat "online" a neboji se silenosti jako jsou vyse naznacene? Tedy aby si napr. sam prokontroloval zda ve fakturach nejsou nejake blbosti, hromadne to naimportoval do ucetniho programu a sam se o vsechno ostatni postaral (tzn. to co nyni delam ja)? Nebo jinak?
« Poslední změna: 03. 12. 2017, 20:11:35 od Petr Krčmář »


Stalin

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #1 kdy: 02. 12. 2017, 22:19:06 »
Pilotni dil serialu Ucetni jouda.

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #2 kdy: 03. 12. 2017, 08:23:28 »
Dobrý den,
situace, kterou popisujete, není častá, ale stává se. Jedna z mých firem se zabývá účetnictvím, takže popíšu, co vidím já.

Účetní firma může doklady přijímat formou importu do software. Dobrá účetní však vždy chce vidět primární doklad - ideálně na papíře, nebo v PDF. Někdy doklady kontroluje namátkově, jindy jeden po druhém. Jde o to, jestli jsou doklady opravdu jak přes kopírák, nebo jestli se "trochu" liší. V tom není nedůvěra v automatické procesy na Vaší straně, ale je to stupeň kontroly informací. Zákony se mění jak na běžícím pásu, a např. přeřazování DPH do reverse charge se mění jak zákonem, tak výkladem i několikrát do roka. Hlídat je potřeba také přeshraniční obchody, jak kvůli DPH, tak i kvůli autorským dílům. Část autorských děl se daní srážkovou daní - a ta přísluší buďto do země 1, nebo do země 2. (O tom, co je autorským počinem, je potřeba rozhodovat opět volně - např. překlad dokumentu může být, či nemusí - pokud se to víc blíží k tlumočení, pak není, pokud víc k autorskému překladu, tak je...). Pokud obchodujete přes hranice, pak ještě MOSS. Kvůli kontrolnímu hlášení musí mít doklady > 10k po jednom, uvažuje se o tom, že to bude platit i pro "malé" doklady, jako je tomu na Slovensku.

Pak je zde otázka odpovědnosti. Správná účetní firma vnímá svoji přímou odpovědnost za práci (m.j. § 2950 OZ). Pokud máte interního zaměstnance, tak ten tuto odpovědnost nenese a maximálně ručí do násobku své čisté mzdy. Externí firma má ručení prakticky neomezené. Samotný pracovník, ať už interní, nebo externí, musí hlídat, aby se, byť z nedbalosti, nezapletl do případných podvodů na daňovém poli. Takže opět: účetní, která nic neřeší, a spoléhá se jen na Vaše sjetiny, nedělá svoji práci tak, jak by měla.

Ideální průběh je, aby účetní firma používala účetní software. To kvůli legislativě, protože kromě školení, kterými musí účetní projít během roku několikrát, je to další pojistka na zajištění zákonnosti; není to všespásné, ale aspoň doklady, odpisy a saldo Vám budou sedět.

Samotné doklady, i když je to k nevíře, je potřeba držet na papíře. Správci daně nejsou na digitální připraveni, a když ano, tak Vás vydusí na neprůkaznosti vzniku "originálu". Sice všichni víme, že papír není průkazný o nic víc, ale tato iracionalita v rozhodování zatím zůstává. Ne každý je pak ochotný digitální doklady opatřovat kvalifikovaným časovým razítkem a každých X let je přerazítkovávat kvůli zachování platnosti. Papír nic z toho nemá, ale úřadům to stačí.

Na okraj ještě upozorním na nemilou povinnost pustit správce daně k technickému zařízení, na kterém se doklady zpracovávají - to je další důvod, proč není úplně dobré mít vše jen v řetězci digitálních dat.

Takže souhrnně, ano, taková spolupráce se dá navázat. Finančně se vyplatí spíš až ve větším, protože v menším tu výhodu automatizace přebijejí "ochranné" procesy, a samozřejmě strach zodpovědných, ale ne IT-vzdělaných účetních firem pouštět se do takové práce.

Daně jsou pak už navazující, ale nezávislá činnost. Z účetnictví se pro daně vychází, ale do daňového přiznání se dělají zákonné úpravy základu daně. To je jeden z dalších mýtů, se kterým se setkávám v praxi, že si zákazníci myslí, že z účetnictví se dají rovnou udělat daně. To jde v případě mrňavých firem, ale spíš jen živnostníků. V případě obchodních korporací (s. r. o. a výš) to už prakticky nejde.

mistrphp

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #3 kdy: 03. 12. 2017, 11:56:58 »
Máš štěstí, že jdeme kolem. Tady na root se to jen hemží senior programátory co ve volné chvíli řeší účetnictví protože tomu fakt rozumí. neni lepší místo kde se zeptat.

samoucetni

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #4 kdy: 03. 12. 2017, 12:17:02 »
mistrphp: to neni otazka na programatory, ale da se ocekavat, ze tu je par lidi, kteri maji firmu, navic firmu znacne digitalne fungujici, atd.

MS: Ano, s vetsinou veci souhlasim.

Pokud jde o formu danovych/ucetnich dokladu, tak to co prijde jako papir nechame v sanonu v papirove podobe (proto vubec nejaky sanon existuje, jinak by v nem bylo asi 10 papiru). Zbytek jsou scany nebo pouze digitalni doklady. Napr. minuly tyden prisla vyzva FU k dolozeni nejakych dokladu a predpokladam, ze jim budou stacit opet datovkou ci mailem, samozrejme bez podpisu/razitka. Ucetni by samozrejme mohla online probrouzdat vsechny doklady a klidne si je zkontrolovat, neochota je dle meho nazoru dana tremi faktory: 1) neochota resit neco neznameho noveho, 2) koukat do monitoru - chce to mit na papire protoze to tak maji vsichni, 3) neduvera k tem importum, chybam, neznamemu, vlastni odpovednost za dobre odvedenou praci. Nepomohlo ani to, ze by se smluvne osetrilo kdo je za co zodpovedny. Na druhou stranu samozrejme zajemci o delani ucetnictvi byli, ale u nich vetsinou chybela odbornost - umeli standardni ceske veci, ale cizi prvek byl pro ne naprosto neznamy, vc. veci jako je MOSS, SH, cla, atd.

Co me trapi je to, ze defacto tvorime ucetni system. Jeho obrovska vyhoda je ze se "nemusime podrizovat nejakemu ucetnimu programu" nebo nemusime resit problemy s prepisem faktur. Bohuzel na druhe strane je to zbytecna prace, ktera mne nici a byl bych rad, aby ji delal nekdo jiny.

Souvislost mezi ucetnictvim a danemi je mi znama, napr. priznani k DPPO sestavuji nekolikrat do roka (bohuzel sam, ale kdyby to bylo to jedine, tak mi to vubec nevadi).


Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #5 kdy: 03. 12. 2017, 12:54:59 »
Nepomohlo ani to, ze by se smluvne osetrilo kdo je za co zodpovedny. Na druhou stranu samozrejme zajemci o delani ucetnictvi byli, ale u nich vetsinou chybela odbornost - umeli standardni ceske veci, ale cizi prvek byl pro ne naprosto neznamy, vc. veci jako je MOSS, SH, cla, atd.

Souhlasím s tím, že je to problém. V portfoliu mám jen dva zákazníky, kteří mají doklady importované. Jedním z nich je autorizovaný autoservis jedné značky, který má doklady z mezinárodního systému. Tam se ale o kvalitu prvotních dokladů stará obrovská supportní síť. Druhým klientem je překladatelská agentura, ale tam už je to oříšek, protože se musí určit odkud a kam se má plnit, jak to spadá do DPH a jak do srážkové daně, a importy musí být programované tak, aby v případě nejistoty upozornily.

Nevím, o jak velké množství dokladů se u Vás jedná, ale pod několik vyšších stovek dokladů měsíčně to nemá moc cenu řešit. Pak totiž převažují rizika nad přínosy. Přínosem je ušetřený čas na jednotlivém dokladu, rizikem je naopak zrušení "tradičních" mechanismů, které odchytávají chyby / změny / atypismy v dokladech.

Ad účetní bez znalostí MOSS, SH, cla, srážkových daní, ... - to je kapitola sama pro sebe. Dnes se za účetní nazývá kdokoliv, kdo umí zaúčtovat nákup a prodej, a udělat daňové odpisy na auto.

Ad rozdělení odpovědnosti: není to také úplně jednoduché. Státní zastupitelství v posledních letech účetní a daňové poradce jednoznačně řadí do skupiny profesionálů, kteří mají a musí vědět, co dělají. To pramení i ze Zákona o účetnictví, který nařizuje účtovat z ověřitelných dokladů a podkladů. Účetní, který na toto rezignuje, nemůže se pak hájit dobrou vírou, a státní zastupitelství ho pak rádo tahá, coby spolupachatele. Účetní má, de facto, přistupovat k dokladům stejně kriticky, jako by to jednou mohl dělat správce daně při kontrole. V minulosti se účetní bránili, že účtovali tzv. "na pokyn" jednatele, ale to už je dávno pryč. Proto si myslím, že nepomohlo ani to smluvní rozdělení odpovědnosti.
« Poslední změna: 03. 12. 2017, 12:57:10 od Miroslav Šilhavý »

samoucetni

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #6 kdy: 03. 12. 2017, 13:18:22 »
Oni i danovi poradci nevi jak funguje MOSS (nemaji jedineho zakaznika, ktery by jej pouzival). To co se vlastne celym Vasim textem prolina je popis toho jak by to melo byt ze zakona. Praxe je ale myslim uplne jina. Tech chyb co v ucetnictvi nenajde ani danovy poradce je obrovske mnozstvi, na to myslim muzel rezignovat kazdy, kdo vydrzel na trhu vic nez par let. Aby resil autenticnost dokladu to jsem vubec nezazil, tady problem myslim neni. Kazdy stejne pocita s tim, ze az bude muset doklady predlozit, tak je vytiskne, ziska od dodavatele originaly, atd.

Spis to vidim na to, ze sikovny danovy poradce ma uz i tak dost klasickych klientu, kteri zapadnou do jeho "systemu" tak proc resit neco noveho, unikatniho, sloziteho ... prace je stejne dost i diky KH, EET, atd.

K elektroncike forme danovych dokladu se moc nechci vyjadrovat, praxe se myslim u malych firem totalne rozchazi se zakonem (a chci predejit tomu ze kazdy doklad se vytiskne, da na nej sablonkove razitko a tam se vyplni kdo kdy jak proc nac zauctoval a podepise se to - idealne pro kazdy ukon individualne :) ). Libi se Vam reseni, ze se na konci roku vytiskne na A4ku hash vsech digitalnich dokladu a ten jednatel papirove podepise? Podle me by to nakonec u soudu muselo obstat (resil jsem v civilnim sporu daleko mene prukaznou situaci a odvolacka to jako dukaz vzala - mozna jen proto,ze tomu vubec nerozumeli).

Vzhledem k tomu, ze nehodlam prekrocit otazku "prepisu dokladu" (ci rucni kontrole kazdeho cisla), tak otazka zni, zda vubec nekdo na nejake takove chytrejsi bazi ve smallbussinessu funguje (zda to ucetni systemy umi), pripadne je proste efektivnejsi vse nagenerovat tak jak to doposud delam a nechat ucetni aplikaci vytvorit vykazy a v ni rucne zauctovat slozitejsi /atypicke pripady.

On jen import treba do Pohody je temer nemozny jinak nez pres interni doklady s hromadou predkontaci (nechci-li ztracet kupu informaci jako treba data uhrad, zauctovani, nebo nechci sahat primo do MDB), pak ale prichazim o chytre funkce Pohody. Co jsem se ptal, tak snad vsechny ucetni programy jsou udelany tak, aby defacto nebylo mozne snadno do nich dostavat nejaka cizi data.

stan

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #7 kdy: 03. 12. 2017, 15:11:26 »
Ad rozdělení odpovědnosti: není to také úplně jednoduché. Státní zastupitelství v posledních letech účetní a daňové poradce jednoznačně řadí do skupiny profesionálů, kteří mají a musí vědět, co dělají. To pramení i ze Zákona o účetnictví, který nařizuje účtovat z ověřitelných dokladů a podkladů. Účetní, který na toto rezignuje, nemůže se pak hájit dobrou vírou, a státní zastupitelství ho pak rádo tahá, coby spolupachatele. Účetní má, de facto, přistupovat k dokladům stejně kriticky, jako by to jednou mohl dělat správce daně při kontrole. V minulosti se účetní bránili, že účtovali tzv. "na pokyn" jednatele, ale to už je dávno pryč. Proto si myslím, že nepomohlo ani to smluvní rozdělení odpovědnosti.

Prosím o odkaz na judikát. Za účetnictví je odpovědná účetní jednotka, i v případě, že zpracováním pověří externí subjekt. Externí subjekt potom účetnictví zpracovává na pokyn účetní jednotky, na základě předaných dokumentů. Za autentičnost a existenci dokumentů odpovídá účetní jednotka. Za existenci a legálnost účetního případu odpovídá účetní jednotka. Úlohou účetního je o účetních případech vést účetní záznamy podle legislativy. Nevidím, kde by měl být spolupachatelem.

Do Pohody lze naiportovat (kupodivu kromě bankovních pohybů) přes xml úplně cokoliv. Včetně účetního předpisu. Úhrady se dělají až v Pohodě tak, že se pokladní nebo bankovní pohyb napáruje s fakturou. Doporučoval bych, abyste si zašel na školení o Pohodě, někde Vám něco uniká a potřebujete nasměrovat - i kdyby to bylo na jiný účetní software, který by Vašim firemním procesům a představám vyhovoval líp.

Obávám se, že kontrola KAŽDÉHO zadaného dokladu je v účetnictví nevyhnutelná.

Obávám se, že dobře nastavený proces s papírovými doklady (zahrnující i průběžnou kontrolu toho co je zaúčtováno proti primárnímu dokumentu, archivaci v šanonech a prokládání košilkami (což je ještě další papír navíc)) je v tuto dobu pořád rychlejší, než pokusy o digitalizaci. Nějaká automatizace zpracování dokumentu pomocí OCR v tuto chvíli ještě nepřichází v úvahu, forma dokumentů není standardizovaná, každý subjekt si povinné a potřebné údaje rozeseje po ploše papíru podle sebe a i zkušený pracovník má někdy půl minuty práce, než objeví třeba DIČ dodavatele. Fakturace přes datovou větu se rozbíhá jenom pomalu.

Účetnictví a zpracování daní se hodně podceňuje, každý na tom chce ušetřit. Přitom zrovna tohle asi nikdo nedělá jako koníčka a schopný dodavatel laciný nebude.


samoucetni

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #8 kdy: 03. 12. 2017, 15:37:45 »
Do Pohody podle mych informaci nelze naimportovat interni doklad "R"ucne zauctovany. Resim to tak, ze se tam nasypou predkontace treba X221001_343000, ktera znaci prislusne pary MD/D a pres ne se to zauctovava. Pohoda support na toto navrhnul otevrit MDB a sypat to do nej programem uplne mimo (nehodlam ale resit to, ze v dalsi verzi se zmeni format a bude to ..). To je ten stav, kdy se Pohoda degraduje na generator vysledovky/rozvahy :-).

Pri importu jinych agend se vzdy ztracely nejake podstatne informace, ktere bylo nutne doplnovat rucne a to mi prijde zbytecne.

Jinak ja rozumim, ze jsme to v minulosti delali spatne (to vim), ale pri rucnim zpracovani proste dochazelo k vetsim chybam nez kdyz se to naimportuje a kontroluje se jen namatkove zda import neselhal, systemove inventura uctu, a nakonec ty slozitejsi pripady (u nich ale zalezi, zda byly v prubehu roku poznamenany).

Asi nejvetsi chyba co se stala bylo kdyz ucetni nejak blbe zauctovala platby USD/EUR (otocila je, nebo jen meny v ucetnictvi, nebo neco takoveho) a vznikl tam kurzovy zisk asi 300 000 CZK. Danova poradkyne si toho vubec nevsimla. Jen tolik ke snaham "mit to vse podle zakona".

Jen doplnim, ze prijate faktury se samozrejme musi delat v jenom okamziku rucne, vyjma nejakych ne-DPHckovych, ktere obvykle nageneruju pres excel z nejakeho vypisu. U tech vystavenych se vse generuje automaticky (predstavte si, ze treba prodavame domeny, i kdyz to tak neni - tam to je jeden doklad pres kopirak jako druhy, lisi se to jen danovym rezimem). Myslim, ze u obou je naprosta blbost to znovu cele prepisovat, clovek u toho udela vic chyb nez toho zachrani.

CoffeeMan

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #9 kdy: 03. 12. 2017, 15:47:43 »
Jako člověk, co... no prostě HOLLY SHIT. :o

Asi takhle. Buďto si přijmete zkušenou účetní, která má dostatečné vzdělání,... no prostě schopnou účetní a tu zaplatíte. A nebo si šoupejte nohama. Žádná externí firma tohle dělat nebude, protože to nedává smysl.

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #10 kdy: 03. 12. 2017, 15:52:44 »
Prosím o odkaz na judikát. Za účetnictví je odpovědná účetní jednotka, i v případě, že zpracováním pověří externí subjekt. Externí subjekt potom účetnictví zpracovává na pokyn účetní jednotky, na základě předaných dokumentů.

To jste popletl dvě věci dohromady. Odpovědnost (zjednodušeně "finanční") nese účetní jednotka. Tedy, účetní jednotka nemůže "přehodit" odpovědnost na další osobu. (Následně, při zanedbání povinností, je přenesená na statutární orgán.)

Pak je tu ale ještě odpovědnost trestní. A tam je účetní brán (čím dál častěji) jako spolupachatel.

To jsou úplně jiné linie odpovědnosti. Co se týče judikátů, nemám žádný dohledaný, ale Komora daňových poradců tyto případy sleduje, určitě Vám na ně dají odkazy. Co se týče postoje Státního zastupitelství, Dr. Bradáčová mívá při Komoře přednášky na toto téma.


Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #11 kdy: 03. 12. 2017, 16:01:00 »
K dotazům původního tazatele:

Pohoda MDB je základní verze, automatizace se provádí zejména do Pohoda SQL, a výhradně přes XML komunikaci. Přímý zásah do databáze je nesmírně nebezpečný, zejména kvůli rozpadu konzistence po updatu Pohody a změně struktury dat (což se děje).

Doklady můžete mít digitalizované, ale zejména je potřeba si uvědomit dva typy dokladů v elektronické podobě. Pokud jsou to PDF (ať už prvotní, či skeny), jedná se o listiny konvertované do digitální podoby. Elektronický doklad je něco jiného, to je, zjednodušeně řečeno XML, s digitálním podpisem.

V případě konvertované listiny, zákony požadují, abyste zajistil jednoznačnou identifikaci osoby a času konverze dokumentu. Tedy, nejprve musíte nastavit vnitrofiremní procesy, aby byly důvěryhodné. Kvůli času budete muset využívat služby kvalifikovaného časového razítka (platba per doklad a per razítko).

V případě elektronického dokladu, tam s Pohodou moc nepochodíte, ale určitě by se dala navázat externí agenda. Elektronický doklad už je pak potřeba jen pravidelně přerazítkovávat.

Jako největší překážku vidím: 1. nastavení důvěryhodného vnitrofiremního procesu (musí obstát při kontrole), 2. nutnost časových razítek (= cena).

Problematika je opravdu až nesmyslně složitá, takže i já jednoznačně říkám, že papírová sjetina je aktuálně rychlejší, levnější a bezpečnější alternativa. Samozřejmě, můžete se se správcem daně hádat, jestli kopie / sken má stejnou informační hodnotu jako originál / hardcopy, otázkou je, jestli Vám to stojí za to, a jestli z takového souboje vyjde Vaše firma ještě živá. :(

CoffeeMan

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #12 kdy: 03. 12. 2017, 16:10:59 »
Prosím o odkaz na judikát. Za účetnictví je odpovědná účetní jednotka, i v případě, že zpracováním pověří externí subjekt. Externí subjekt potom účetnictví zpracovává na pokyn účetní jednotky, na základě předaných dokumentů.

To jste popletl dvě věci dohromady. Odpovědnost (zjednodušeně "finanční") nese účetní jednotka. Tedy, účetní jednotka nemůže "přehodit" odpovědnost na další osobu. (Následně, při zanedbání povinností, je přenesená na statutární orgán.)

Pak je tu ale ještě odpovědnost trestní. A tam je účetní brán (čím dál častěji) jako spolupachatel.

To jsou úplně jiné linie odpovědnosti. Co se týče judikátů, nemám žádný dohledaný, ale Komora daňových poradců tyto případy sleduje, určitě Vám na ně dají odkazy. Co se týče postoje Státního zastupitelství, Dr. Bradáčová mívá při Komoře přednášky na toto téma.

Řeknu k tomu můj pohled na věc, protože jsme to asi před rokem vážně řešili. Upozorňuji, že nikdo neřešil trestnou rovinu, protože jaksi... nekrademe, že.

Za správnost účetnictví vůči MFČR a jiným subjektům je vždy a jedině zodpovědná účetní jednotka. Tj. my.
Co se týče nějaké externalizace, tak to záleží na konkrétní smlouvě, jak se k tomu postaví a do jaké míry si to bude chtít případně hodit na triko a uplatňovat své pojištění odpovědnost. That´s all folks.

stan

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #13 kdy: 03. 12. 2017, 17:02:47 »
MŠ: aha, takže to Vy jste popletl 2 různé věci dohromady. Jedna věc je zpracovávat účetnictví na základě pokynů a předaných dokumentů, jiná věc je poskytovat poradenství a poskytovat vstupy pro rozhodovací proces.

samoucetni: jasně, pokud už něco máte v nějakém strojově čitelném formátu, tak nemá smysl to přepisovat ručně. Váš systém přirpaví xml ve formátu pro Pohodu, i s předkonacemi a čelněním dph a vy to naimportujete do Pohody do vystavených faktur. Přijaté faktury: jako nejrychleší se mi osvědčilo důležité věci z dokumentu přepsat do excelu, přidat tam předkontaci, dodavatele identifikovat jenom IČ, z excelu vygenerovat hromadné xml, xml načíst do účetního programu, do příslušné agendy. Práce s pár sloupečky v excelu je rychlejší, než práce s komplexními formuláři účetního sw. To stejné s pokladními doklady, opět načíst do agendy pokladních dokladů. Banku načíst přímo z výpisu, ale opět ne jako interní doklady, ale jako bankovní doklady. Párování úhrad provádí účetní program se značnou úspěšností automatizovaně. Potom by už v účetním programu mělo být všechno. Pokud se ale něco ztrácí, tak to je průšvih, to by nemělo. Buď je problém v tom generování xml, nebo je krám Pohoda (ruku do ohně bych za ně nedal ani omylem). Každopádně do interních dokladů bych cpal minimum věcí a importem asi vůbec nic, tam si doklady generuje spíš účetní systém sám, z jiných agend, například odpisy z agendy majetek nebo zaúčtování mezd z agendy mzdy, nebo závěrkové operace apod.. No, je prosinec, přechod na jiný účetní software je nejmíň bolestivý k začátku nového účetního období, nechete zkusit něco jiného než Pohodu? Ale bohužel nemůžu s čistým svědomím doporučit žádný, se kterým se setkávám :-(

CoffeMan: externích firem, které se živí zpracováním účetnictví, jsou mraky. Ale je fakt, že tenhle aspekt podnikání...HOLLY SHIT  :o

CoffeeMan

Re:Jak mate zarizene ucetnictvi?
« Odpověď #14 kdy: 03. 12. 2017, 17:35:02 »
CoffeMan: externích firem, které se živí zpracováním účetnictví, jsou mraky. Ale je fakt, že tenhle aspekt podnikání...HOLLY SHIT  :o

Firem jsou mraky, ale vesměs se hodí tak pro zedníka s krabicí od bot plnou účtenek. Každý by měl vědět, kdy potřebuje vlastního solidního zaměstnance a kdy to dát někam ven.