Koukám, že se tady motá několik závadějících věcí.
Předem deklaruji, že na reklamačním oddělení jsem u obdobné firmy pracoval (několik let) jak v tzv. první linii ( = se zákazníky) tak v "zázemí" které řešilo to, co se se zařízením stane poté, co je od zákazníka přijato.
1. Jak zde bylo zmíněno, je poměrně zásadní, zda se jedná o nákup jako koncový spotřebitel či tzv. na firmu (= na faktuře uvedeno IČ). U koncový spotřebitele musí být dodržena 2 letá záruční lhůta (u nákupu na firmu lze omezit), také jeho pozice je v případě sporu, pokud by to k němu dospělo, výrazně silnější. Pro zjednodušení berme, že se jedná opravdu o nákup jakožto koncový spotřebitel.
2. Pokud uplatňujete reklamaci v době zákonné záruky, není prodejce bez vašeho souhlasu oprávněn cokoliv účtovat. Tady není o čem debatovat.
3. "A připojuju se k radě mobily na Alze nebrat, mají naprosto otřesné servisní partnery a reklamace mobilů jsou tam nepochopitelným problémem, se kterým jsem se u jiného zboží u nich nesetkal. "
Obecně je to nesmysl. Oficiální dovoz do CZ je takový, že Vám výrobce/distributor jakožto odběrateli poměrně striktně svazuje ruce, co se týče autorizovaných servisních středisek a pokud chcete mít jakožto prodejce na zařízení taktéž záruku (byť dosti limitovanou oproti té spotřebitelské) tak se jich pochopitelně držíte. Na mnoho značek existuje jen jediný servis v celé ČR, jsou i výrobci, jejichž zařízení je nutné posílat mimo ČR, případně nemají servis vůbec (řeší distributor). Takže u výrobků alá mobilní telefon známé značky je skutečně jedno, kde jej zakoupíte - oprava samotná bude realizovaná s největší pravděpodobností ve stejném servise, ať už jste jej zakoupili v Alze/Mall/Datart atd. Prodejce v tomto případě funguje jen jako "přeposílač" včetně finálního vyjádření k reklamaci samotné (= drží se vyjádření autorizovaného servisu)
4. Nehledě na předchozí bod, váš primární partner pro uplatnění záruky je obchodník - vřele tedy doporučuju uplatňovat reklamaci výhradně u prodejce, byť přes servis je to rychlejší (vzhledem k průběhu reklamace, který jsem zmínil výše). Pokud dojde k jakémukoliv rozporu, co se týče stavu zařízení či zamítnutí reklamace, jakožto zákazník máte mnohem větší faktické i psychologické páky na prodejce, nežli vůči servisu (kterému jste v podstatě ukradení, především pokud servisuje výrobky více značek).
5. Ad prasknutí displeje - za tu dobu co jsem v tomto oboru pracoval, mi prošly pod rukama stovky poškozených zařízení. Viděl jsem jak perfektně funkční displeje s rostříštěným krycím sklem, tak prasklé displeje pod sklem samotným. Stejně jako zařízení které vypadalo "jen" mrtvé (displej nic nezobrazí, či jen logo uprostřed) a až po rozebrání se zjistil prasklý lcd. Pokud se nejedná vyloženě o výrobek pár dnů od koupi, počítejte s tím že bude automaticky s tím, že bude zamítnuto jakožto mechanické poškození. Lidé s elektronikou vyvádí psí kusy a prakticky vždy přijdou s tím "ono to samo" byť je jasné, jak z projevu, tak stavu zařízení že nepokrytě lžou. Proto prosím neberte, že se vás obchodník nějak snaží poškodit - ale podobnou story a dušování se že "byl jsem si uvařit čaj a když jsem se vrátil tak měl notebook prasklý displej" slyšeli neskutečně krát a toto zkrátka ignorují. Samozřejmě posuzovat reklamaci na základě pár vrypů na těle zařízení, je nesmysl, ale mechanická poškození tohoto typu se opravdu nestávají sama od sebe.
6. Stav zařízení při příjmu reklamace vs jak se vrátilo - mohlo dojít samozřejmě k poškození někde "na cestě". Proto vždy trvejte u podání reklamace na důkladný popis fyzického stavu zařízení a před podpisem / převzetí protokolu si vše velmi důkladně zkontrolujte. Ještě důkladněji kontrolujte stav zařízení při přebírání, jakékoliv rozpory mezi fyzickým stavem při příjmu / vydání reklamace řeště bez odkladu s prodejcem.
Jak bylo zmíněno, v prvních 6 měsících je pozice zákazníka mnohem silnější ale v případě mechanického poškození (a speciálně, pokud se jedná o dražší mobilní telefon / notebook) prodejce většinou neustoupí (narozdíl od oprávněných reklamací by totiž musel opravu zacvakat ze svého) a připravte se minimálně na znalecký posudek, který stojí několik tisíc kč. S tím, že samozřejmě nemusí být jednoznačný či ve váš prospěch...