To, co popisujete v úplně prvním příspěvku, se běžně dělá. Pro starší hry existuje řada remaků, které k běhu vyžadují assets původní hry. Klidně se natvrdo odkazujte na assets té hry. Dokud ty soubory nešíříte, tak ve většině států k porušení autorského práva nedojde.
Trochu problém to bude ve chvíli, kdy původní datové soubory jsou nějak chráněné. Sice se do nich dá vlomit, ale to samo o sobě může být porušením licence. Obecná rada neexistuje, koukněte se do licence konkrétní hry.
Každopádně v dnešní době nic takového nepotřebujete. Zkuste se podívat na asset store Unity 3D. Je tam na výběr plno věcí zdarma i ke komerčnímu využití. To samé Unreal engine a pravděpodobně i většina dalších. A za malé peníze tam toho jsou celé mraky (cenovky kolem $10 jsou běžné). Od loňska (Unity 5, následováno Unreal Engine 4) už není důvod dolovat data z jiných her. Naskočit do vývoje her nebylo nikdy jednodušší. Podle toho to taky letos vypadá (ano, pronáším to s notnou dávkou despektu).