Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním

medvidek

Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« kdy: 19. 04. 2016, 02:21:41 »
Dobrý den,
vím, že zdejší osazenstvo je zaměřeno spíše na SW, než na HW, ale snad se najde někdo, kdo by byl ochotný poradit, nebo se alespoň zapojit do diskuze.
Jsem v prvním ročníku na FEKTU, ze střední školy jsem odcházel nadšený, jezdil jsem na soutěže (fyzika, elektro), bastlení byl můj největší koníček a věnoval jsem mu skoro všechen svůj volný čas, volba tedy padla právě na FEKT.
Bohužel, je to už dva semestry a já pomalu začínám školu nemít rád... nechci moc fňukat, že nemám čas, pravdou  ovšem je, že si škola z mojeho volného času opravdu bere majoritní část.
Ptám se proto, uplatním se ve vývoji elektroniky i jako student se střední školou, nebo jdou všichni pouze po titulech ?
Baví mě problematika layoutů, mikroprocesory, čichl jsem si i k FPGA, bohužel nic z toho si na škole nevyzkouším, teď v prvním ročníku (ne, že by to nešlo, ale mám plné kecky protokolů, semestrálních prací a projektů), bůhví jestli do téhle problematiky zabřednu někdy později, tak abych byl použitelnější pro praxi.
Má někdo zkušenost PRAXE x TITUL ?
Znám totiž pár velice šikovných lidí, kteří po nezdaru s vysokou školou šli pracovat, ponořili se naplno do toho, co je baví, časem podstoupili jazykové kurzy a dnes se jim poměrně dobře daří.
Nejsem si úplně jistý, zda jde například IT srovnávat s elektrem, proto píšu sem s tímto dotazem.

Když jsem se díval na těch internetech po nabídkách práce, tak jsem si všiml, že často nabízí VŠ/SŠ - praxe, v zahraničí to, tak funguje poměrně často, ovšem nevím jaká je realita (internety snesou všechno).
« Poslední změna: 19. 04. 2016, 11:01:28 od Petr Krčmář »


Mirek

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #1 kdy: 19. 04. 2016, 07:31:38 »
Bohužel, je to už dva semestry a já pomalu začínám školu nemít rád... nechci moc fňukat, že nemám čas, pravdou  ovšem je, že si škola z mojeho volného času opravdu bere majoritní část.

Kolik času týdně v průměru škole věnuješ? Myslím tím přednášky, cvičení, příprava doma? A jaká je tvá představa o tom, kolik by to mělo být?

Ptám se proto, uplatním se ve vývoji elektroniky i jako student se střední školou, nebo jdou všichni pouze po titulech ?
Baví mě problematika layoutů, mikroprocesory, čichl jsem si i k FPGA, bohužel nic z toho si na škole nevyzkouším, teď v prvním ročníku (ne, že by to nešlo, ale mám plné kecky protokolů, semestrálních prací a projektů), bůhví jestli do téhle problematiky zabřednu někdy později, tak abych byl použitelnější pro praxi.

V prváku se k těmhle věcem nedostaneš. Je nutné nejdřív srovnat úroveň v jednotlivých základních předmětech.

Zkoušel jsi se třeba ptát na katedře jestli nehledají někoho s podobnými zkušenostmi/zájmy a nemohl bys tak dělat na jejich projektech?

PetrM

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #2 kdy: 19. 04. 2016, 07:32:19 »
No je fakt, že tenhle obor a vysoká jsou celkem relativní. K čemu červený diplom, když za pár let mimo obr je všechno jinak. Takže jde o dvě věci, naskočit a udržet se. A taky je fakt, že bude relativně malá konkurence, dneska málo kdo bastlí, většinou se kluci patlají s nějakým SW na PC (protože je to levnější, než dělat plošňák a lepit se se součástkama)... Poptávka je a bude.

FEKT funguje tak, že v prváku jsou po dotacích za studenty. Předměty jak BMA1, BFY1,... jdou učit skoro zadarmo, jenom nahnat studenty do auly a je jich 150 na jeden zátah. Takže cílem je udržet je tam rok a pak vyházet, protože pro tolik lidí nemají vybavení v laboratořích. Proto ten záděr. Prvák se holt musí přetrpět...  Nás na oboru prošlo ke státnicím šest z 35. Krom jedné, co otěhotněla a rozvolnila, se už počet po prváku nezměnil.

Ve druháku už je to lepší a dá se  toho něco vytěžit. Ne z trivialit určených pro gympláky jako BESO, ale třeba číslicový zpracování signálů u Smejkala mělo opravdu hodně do sebe (asi nejlepší předmět, praxi se opravdu občas hodí vědět, jak filtrovat signály z ADC). Prostě když už, tak z toho vymlátit maximum a Bc se hodí ne kvůli papírům, ale kvůli rozšíření obzorů. Na magisterský jsem se vyflákl, nějak tam nevidím smysl a dodělat se to dá dodatečně.

Ber to tak, že teď se ve zkouškovým zbavíš fyziky, čeká tě jeden semestr matiky a prkotin a pak už začne relativní svoboda a odborný předměty. Dá se tím i zabavit.

Mirek

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #3 kdy: 19. 04. 2016, 07:33:36 »
Mimochodem, který obor jsi si vybral - http://www.feec.vutbr.cz/studium/stud_bak/index.php.cz ?

Fbi

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #4 kdy: 19. 04. 2016, 07:36:21 »
...

Jen mi příjde divný, že toho má plný brejle už v prváku. Udělat protokol do BEL (Pokud se stále používají ty stejné sešity) zabralo pár minut, mnohdy jen před cvikama. Fyzika byla o něco horší, ale víc než půl dne to nikdy netrvalo. Musíš mít hafo volného času, určitě všechen nezabere vypracovávání protokolů...


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #5 kdy: 19. 04. 2016, 07:42:33 »
Pokud se ma jednat opravdu o vyvoj a ne o prebastlovani tisickrat pouzitych schemat, tak bych rekl, ze VS je plus. Treba proto, ze v nekterych oborech elektroniky je potreba dost drsna matematika. Takze zalezi na tom, co chces delat a kde nakonec skoncis. Tteba firma T'nB urcite rada zamestna i bastlire, ktery o elektronice vi uplne hovno, protoze kdyz clovek otevre jejich vrobky, zjezi se mu vlasy.

Krome toho nikdy nevis, jestli te nekdy neposlou domu z pohovoru na zajimavou praci, kterou bys opravdu rad ziskal, jenom proto, ze nemas papir. Zda se, ze dnesni tendence je takova, ze VS diplom je vyzadovan uz i od uklizecek. A asi bude hur.

BTW, nevim, jak dnes vypadaji stredni skoly, ale ja si je pamatuji jako neco, co bylo dobre vicemene jen na to, aby clovek ziskal papir potrebny k prijeti na VS.

Yarda

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #6 kdy: 19. 04. 2016, 08:02:04 »
Kdosi říkal, že k vystudování medicíny jsou potřeba hlavně železné nervy a olověný zadek. A tohle asi platí pro všechny VŠ co za něco stojí.
Já jsem vystudoval FEL ČVUT, v prvních dvou ročnících to byly hlavně teoretické předměty, odborně zajímavé to bylo až v dalších letech. Když se tam pokoušel studovat syn, tak v prvním ročníku do nich nalévali vědomosti, aby gymnazisti co by skončili jako bakaláři měli vědomosti jako ti co vystudovali průmyslovku (v poslední době se rokuje, že bakaláři z technických škol jsou v praxi obtížně použitelní a jestli bakalářské studium nezrušit).
Tak pokud to s tím oborem myslíš vážně, vydrž a jak už tu někdo psal, zkus se vetřít k někomu, kdo řeší nějaký grant nebo něco takového (pedagozi, ti co něco znají se zabývají i něčím jiným než výukou a dostaneš se k věcem ke kterým se studenti co řeší hlavně to jak vypadnout z výuky co nejdřív za nějakou zábavou nedostanou ani omylem a po absoivování se ti to bude náramně hodit, případně o tebe projeví zájem nějaká nadnárodní firma už i během studia).
Ale pokud to studium budeš myslet vážně, na nějaký volný čas, aspoň v prvních dvou ročnících než zjistíš, jak to chodí a co si můžeš dovolit, raději zapomeň.

medvidek

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #7 kdy: 19. 04. 2016, 09:14:26 »
Díky moc za Vaše odpovědi, moc si toho cením.
Padla otázka, kolik věnuju času studiu, dobře.
První semestr jsem odchodil všechny přednášky + všechny cvika, všechny projekty a protokoly jsem dělal poctivě.
Nevim, přípravou týdně jsem zabral 15-20 hodin? Tak nějak, každopádně po tom všem jsem opravdu, ale opravdu už neměl ani chuť jít a něco bastlit...
Teď už na všechno nechodím, třeba na BESO, kde prostě pozornost udržet fakt nemůžu (přednášky).
Občas jsem sice sedl k FPGA a něco s tím zkoušel, ale rozhodně to nebyl takový rush za informacemi jako na střední škole.
Střední byla fajn, učili nás ASM I51, umím s PLC od Teca (Mosaic), regulace, byla tam i spousta učitelů vyloženě z praxe, tak se člověk naučil opravdu zajímavé věci.
Hlavně jsem seděl kolikrát do večera s někým v labině a bastlilo se, měřilo, programovalo, prostě jsem si našel svoje.

Padl i dotaz, co studuji, tak se podržte je to "sdělovačka".
Jako tady vím, že je matika kolem antén, EMC, zpracování signálu a komunikací hardcore, ale právě matika je to na čem vyletím.
Ne, že bych neměl na střední základy, spíš jsem neměl matematiku jakou si zažili gymnazisté, tak teď docela ztrácím.
Hlavně matika mě ukrutně nebaví, vím, že ji potřebuju, chtěl bych umět, ale mám k ní takový odpor, že se to vždycky nějak naučím a jdu to "zkusit".
A především, možná to někdo znáte, mám poruchu kompulzivního opravovače, kdy velice rád opravuju své dobré výsledky na špatné, protože mi přijdou moc absurdní  :D
Minulý semestr jsem se učil na zkoušku dva týdny poctivě každý den, propočítal jsem celou sbírku, prošel přednášky a skripta, na druhý termín jsem stejně neuspěl.
Zkusil jsem tedy "nahecovat" třetí poslední, neučil jsem se, no a dopadlo to, že jsem napsat zkoušku aspoň na to Ečko....
Jako nevim no, tohle mě docela motivuje, ale téma o matematice už tu je, tak nemá smysl to rozebírat... potřeba je, musím se do ní asi zakousnout.

Snad jsem nikoho tématem nepohoršil, díky za Vaše názory.

Zdenek Henek nereg

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #8 kdy: 19. 04. 2016, 10:39:04 »
Ahoj,

pokud v matematice s necim nemuzes hnout, tak je jeste moznost si obcas zajit na konzultace. Je dobre mit pripraveno, co jsi jak resil a kde a proc jsi se zasekl. Taky jsem matematiku resil tak, abych to nejak mel a kdy to slo utikal jsem k necemu jinemu zajimavemu. Obcas mi pak matematika v praci chybi, tak se snazim ponorit do nejaky knihy, ale uz na to neni tak moc casu ...

rozhodne skolu dodelej,
studoval jsem FEI/FIT, tech protokolu je tam sice ze zacatku hodne, ale v dalsich rocnicich (treti a dal) uz to bylo zajimave a ikdyz nazory jsou ruzne :), ja jsem si z VS odnesl dost a jak psal nekdo predemnou, tak treba na soucasnou pozici bych se bez ing nedostal ani na pohovor.

Díky moc za Vaše odpovědi, moc si toho cením.
Padla otázka, kolik věnuju času studiu, dobře.
První semestr jsem odchodil všechny přednášky + všechny cvika, všechny projekty a protokoly jsem dělal poctivě.
Nevim, přípravou týdně jsem zabral 15-20 hodin? Tak nějak, každopádně po tom všem jsem opravdu, ale opravdu už neměl ani chuť jít a něco bastlit...
Teď už na všechno nechodím, třeba na BESO, kde prostě pozornost udržet fakt nemůžu (přednášky).
Občas jsem sice sedl k FPGA a něco s tím zkoušel, ale rozhodně to nebyl takový rush za informacemi jako na střední škole.
Střední byla fajn, učili nás ASM I51, umím s PLC od Teca (Mosaic), regulace, byla tam i spousta učitelů vyloženě z praxe, tak se člověk naučil opravdu zajímavé věci.
Hlavně jsem seděl kolikrát do večera s někým v labině a bastlilo se, měřilo, programovalo, prostě jsem si našel svoje.

Padl i dotaz, co studuji, tak se podržte je to "sdělovačka".
Jako tady vím, že je matika kolem antén, EMC, zpracování signálu a komunikací hardcore, ale právě matika je to na čem vyletím.
Ne, že bych neměl na střední základy, spíš jsem neměl matematiku jakou si zažili gymnazisté, tak teď docela ztrácím.
Hlavně matika mě ukrutně nebaví, vím, že ji potřebuju, chtěl bych umět, ale mám k ní takový odpor, že se to vždycky nějak naučím a jdu to "zkusit".
A především, možná to někdo znáte, mám poruchu kompulzivního opravovače, kdy velice rád opravuju své dobré výsledky na špatné, protože mi přijdou moc absurdní  :D
Minulý semestr jsem se učil na zkoušku dva týdny poctivě každý den, propočítal jsem celou sbírku, prošel přednášky a skripta, na druhý termín jsem stejně neuspěl.
Zkusil jsem tedy "nahecovat" třetí poslední, neučil jsem se, no a dopadlo to, že jsem napsat zkoušku aspoň na to Ečko....
Jako nevim no, tohle mě docela motivuje, ale téma o matematice už tu je, tak nemá smysl to rozebírat... potřeba je, musím se do ní asi zakousnout.

Snad jsem nikoho tématem nepohoršil, díky za Vaše názory.

Kiwi

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #9 kdy: 19. 04. 2016, 12:19:58 »
Se SŠ tě všude pustěj maximálně k malování tišťáků v CADu s tím, že k tomu budeš dostávat notičky od inženýra ohledně layoutu.
SW (zejména určitý typ, jako weby, PHP...) se bez VŠ dělat dá. Ale nevím, který střelec by pustil k vývoji HW středoškoláka. To už vyžaduje opravdu trochu jinou úroveň znalostí. Vývoj už není bastlení podle Amatérského rádia. Ostatně, ty návody tam taky publikují VŠ vzdělaní.

Mirek

Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #10 kdy: 19. 04. 2016, 12:20:33 »
Padla otázka, kolik věnuju času studiu, dobře.
První semestr jsem odchodil všechny přednášky + všechny cvika, všechny projekty a protokoly jsem dělal poctivě.
Nevim, přípravou týdně jsem zabral 15-20 hodin? Tak nějak, každopádně po tom všem jsem opravdu, ale opravdu už neměl ani chuť jít a něco bastlit...
Teď už na všechno nechodím, třeba na BESO, kde prostě pozornost udržet fakt nemůžu (přednášky).
Občas jsem sice sedl k FPGA a něco s tím zkoušel, ale rozhodně to nebyl takový rush za informacemi jako na střední škole.

V prváku je obvykle pro průmyslovkáře největší maso matika a fyzika. V kombinaci s tím, že se "odborně" neučí oproti SŠ nic nového, je nejtěžší udržet motivaci a nezabalit to.

15-20 hodin týdně v semestru je asi tak nějak v rozsahu, který odpovídá realitě. Chce to prostě teď zabrat a nezabalit to. Matiku budeš potřebovat i dál a v dalších semestrech přijdou i odborné věci.

Na tvém místě bych teď máknul abych dodělal prvák a současně si zkusil sehnat něco na škole (projekty kategry, granty, ...) na čem začneš dělat od druháku.

PetrM

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #11 kdy: 19. 04. 2016, 12:52:48 »
Nojo, ale to je realita  ;) Když pracuješ hlavou, tak je hlava večer unavená a nedává to. Počítej, že v práci to pak budeš mít stejný, vybastlíš se na full time a večer to nebudeš most ani vidět. Mají to tak všichni. Večer to chce jinou aktivitu, třeba protáhnout tělo. Hópni za kocórem a neřeš bastlení.

medvidek

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #12 kdy: 19. 04. 2016, 13:28:03 »
Díky moc, jste hodní, tak teda studovat dál budu  :D :D
Co se týče layoutů, ty mě baví, v práci bych je i rád dělal (to jen, tak BTW).
Jen si dovolím takovou drzost k tomu "Amáru", tam se občas objevují opravdu skvosty, které jsou vážně podivné a ne vždycky funkční (ale to je na jinou debatu).
Zkusím se tu poptat, kdyby někdo byl ochotný a pustil mě k projektům, nebo tak něčemu.
Budu se muset zakousnout a vydržet, je to teď fakt takové hodně nezáživné a docela jsem nesvůj.
Jinak jsem fotbalista, takže vybití mám, chodím běhat a stíhám ke škole i tréninky (když jdu z tréninku, školu mám i rád :D)

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vývoj elektroniky SŠ
« Odpověď #13 kdy: 19. 04. 2016, 13:48:10 »
Jako tady vím, že je matika kolem antén, EMC, zpracování signálu a komunikací hardcore, ale právě matika je to na čem vyletím.
Ne, že bych neměl na střední základy, spíš jsem neměl matematiku jakou si zažili gymnazisté, tak teď docela ztrácím.
Hlavně matika mě ukrutně nebaví, vím, že ji potřebuju, chtěl bych umět, ale mám k ní takový odpor, že se to vždycky nějak naučím a jdu to "zkusit".
A především, možná to někdo znáte, mám poruchu kompulzivního opravovače, kdy velice rád opravuju své dobré výsledky na špatné, protože mi přijdou moc absurdní  :D
Minulý semestr jsem se učil na zkoušku dva týdny poctivě každý den, propočítal jsem celou sbírku, prošel přednášky a skripta, na druhý termín jsem stejně neuspěl.

Tak ja taky vysel ze stredni a v matice mel oproti gumnazistum jiste diry. Skoncilo to tak, ze v prvaku jsem mel ze zacatku na doucovani nejakou byvalou profesorku matiky v duchodu. Matika nikdy nebyla moje velka vasen, i kdyz obcas jsem ji shledaval zajimavou. Nakonec jsem se skrz ni prokousal a vetsinu zkousek zvladl napoprve. BTW, priklady jsem pred zkouskami nikdy nepocital, clovek tim zabije desne moc casu. Akorat jsem mel nastudovane prednasky a skripta, abych vedel, co se jak dela a bylo.

BTW, byly na skole dve sestry - dvojcata, ktere, ac si zdaleka nebyly podobne jako vejce vejci, protoze nebyly jednovajecne, za sebe delaly zkousky. Jedna se navrcela treba matiku, ktera ji sla lip, druha zase neco jineho a pak kazda sla na zkousku dvakrat, v jinem terminu. :-)

Kiwi

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #14 kdy: 19. 04. 2016, 14:27:47 »
Co se týče layoutů, ty mě baví, v práci bych je i rád dělal (to jen, tak BTW).
Já si layouty na své návrhy taky raději dělám sám, ale dělat jen layouty podle cizích schémat a pokynů – nevím jak Tebe – to by mě asi moc nenaplňovalo. Ale je fakt, že i ten layout vyžaduje nějaké netriviální znalosti a zkušenosti – jak vést data, jak analogové signály, jak diferenciální spoje, jak napájení… A když je na jedné desce analog i digitál, tak to teprve začíná ta pravá černá magie!

Jen si dovolím takovou drzost k tomu "Amáru", tam se občas objevují opravdu skvosty, které jsou vážně podivné a ne vždycky funkční (ale to je na jinou debatu).
V tom naprosto souhlasím. Někdy si člověk říká, že to autorovi muselo fungovat jen náhodou, pokud to vůbec kdy fungovalo. Ale to jen potvrzuje to, co Ti tu říkáme – navrhovat HW není taková legrace, zvláště má-li to být reprodukovatelné a spolehlivé.
BTW – někdy v polovině střední jsem k červenému Amáru začal brát i modré, někdy na začátku VŠ jsem červené přestal brát. Dnes už neberu žádné, takže moje poznámky k červené řadě se váží na zkušenosti staré 20 let. Ale dost pochybuji, že by kvalitativní tendence uveřejňovaných návodů byla s časem vzestupná.